AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #1 Skrevet 25. mars 2015 Hei! Litt usikker på hva som blir rett katogori så prøver meg her å. Har noen spørsmål jeg håper noen kloke hoder kan svare på. Hadde gleden av å få en kontrollør fra Nrk på døra i dag, og skjønte egentlig ikke helt hva som ble "resultatet" til slutt. Kort fortalt kom han på døra, spurte etter om han hadde rett navn på eier, og det bekreftet jeg. Spurte om mitt navn og viste deretter et kort fra nrk. Ville videre ha min fødselsdato, noe jeg nektet å gi ham. Fortalte han enkelt å greit at dette er ikke min leilighet, og jeg betaler ingenting her eller eier noe som helst (Er min far som eier leiligheten, det er hans sekundær/fritidsbolig, han betaler lisens) Videre ville han ha meg til å signere en kontrollseddel men nektet også dette. Jeg bekreftet aldri at det befant seg tv i huset, slapp han heller ikke inn. Ei spurte han heller om jeg bodde på adressen, men mitt navn står på døra og postkassen sånn i tilfelle noen finner på å sende noe hit. Så nå er de store spørsmålet, siden jeg hverken signerte eller ga ham fødselsdato etc. kommer det nå ei lisensregning i posten likevel? Såfall hvor skal de sende den?, jeg er ikke folkeregistrert på adressen til denne bopelen. Jeg eier som sagt ingenting i leligheten, det er tv i leiligheten men denne er her fordi eier vil ha tv her. Den er ikke registrert på meg, og den tv-boksen (ikke registrert på meg heller) som står her er kombinert med internett så kan ikke akkurat kaste den ut.. Da blir jeg nettløs hvertfall. Hvilken betydning har egentlig denne kontrollseddelen? Vet at hvis man skriver under bekrefter man at det er mottakerutstyr i boligen, men hva skjer når man ikke skriver under? Uansett! Kommer det lisensregning i posten går tv´n på sjøen! Jeg blir jo ansett som selvforsørgende selvom lommeboka ikke er tjukk nok til å betale lisens for ting jeg ikke eier eller bruker. Anonymous poster hash: cd2af...513
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #2 Skrevet 25. mars 2015 Hvis faren din har betalt for tv'en på den adressen, så er det vel bare å hoste opp en nettbank-utskrift på det??Anonymous poster hash: b7379...6ef
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #3 Skrevet 25. mars 2015 Hvis faren din har betalt for tv'en på den adressen, så er det vel bare å hoste opp en nettbank-utskrift på det??Anonymous poster hash: b7379...6ef Er dessverre ikke så enkelt. Man betaler nemlig ikke lisens for en adresse, men for å eie/bruke mottakerutstyr. Mao. Er du over 18 og bor hjemme med mor og far, får stipend eller jobber med skattbar inntekt skal du betale lisens... Nå bruker ikke jeg utstyret (har netflix og viaplay) men det står jo her fordi han vil ha det her. Ergo kan jeg anses for å låne/leie lisenspliktig utstyr slev om jeg ikke bruker det. Anonymous poster hash: cd2af...513
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #4 Skrevet 25. mars 2015 Ja, hiv regninga på sjøen, og få tvangstrekk, det er lurt. Da blir du i tillegg registrert som dårlig betaler. Nrk kontrolløren har nok målt seg frem til at der er tv i boligen, du har navn på dør og postkasse, ergo bor du der. Om du signerer eller gir fra deg fødselsnummer betyr lite, utover at du ikke er samarbeidsvillig. Sett deg inn i reglene for nrk lisens så kan du klage etterpå., om der da er noe å klage på. Hadde du sagt at du bare er vaskehjelpen på adressen og ikke kan gi noen opplysninger om noe, og lukket døra, så hadde ting sett litt annerledes ut. Men de hadde kommet igjen og igjen, til eieren av både hus og vaskehjelp dukket opp.Anonymous poster hash: b206b...b38
Gjest imperio Skrevet 25. mars 2015 #5 Skrevet 25. mars 2015 Oh shit, det var noen som ringte på i dag. Men jeg rakk ikke å åpne (heldigvis?). Jeg lå å sov, våknet av at jeg hørte ringeklokken.... Kommer de tilbake da? Kan jeg unngå de helt til jeg flytter herfra?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #6 Skrevet 25. mars 2015 Hvorfor gjøre det så vanskelig? Dersom det kommer en regning i ditt navn, så ringer du til NRKs lisensavdelign og forteller at du ikke eier en tv. Regninger blir slettet. Jeg har gjort det selv da jeg var student. Råttent gjort kanskje. Jeg hadde tv, men sende en mail til NRK og fortalte at jeg ikke lenger hadde tv. De slettet meg som lisensbetaler. Anonymous poster hash: 5a404...a98 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #7 Skrevet 25. mars 2015 Hvorfor gjøre det så vanskelig? Dersom det kommer en regning i ditt navn, så ringer du til NRKs lisensavdelign og forteller at du ikke eier en tv. Regninger blir slettet. Jeg har gjort det selv da jeg var student. Råttent gjort kanskje. Jeg hadde tv, men sende en mail til NRK og fortalte at jeg ikke lenger hadde tv. De slettet meg som lisensbetaler. Anonymous poster hash: 5a404...a98 Fascinerande. Pleier du å ringe skatteetaten også for å gi beskjed om at du ikkje treng å betale skatt, eller har du laga dine eigne moralske regler på kva som er greit å lure seg unna og ikkje? Anonymous poster hash: 2d4ce...020 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #8 Skrevet 25. mars 2015 Fascinerande. Pleier du å ringe skatteetaten også for å gi beskjed om at du ikkje treng å betale skatt, eller har du laga dine eigne moralske regler på kva som er greit å lure seg unna og ikkje? Som student var det "enkelt" å ty til slike virkemidler. I dag betaler jeg selvsagt lisensen. Anonymous poster hash: 5a404...a98
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #9 Skrevet 25. mars 2015 Fascinerande. Pleier du å ringe skatteetaten også for å gi beskjed om at du ikkje treng å betale skatt, eller har du laga dine eigne moralske regler på kva som er greit å lure seg unna og ikkje? Som student var det "enkelt" å ty til slike virkemidler. I dag betaler jeg selvsagt lisensen. Anonymous poster hash: 5a404...a98 [/ i] Så dette må ha vært for 100 år siden eller noe sånt? Vi hadde en bolig som ble totalskadet, inkludert både tver og videoer m.m. Vi fikk ett svare strev med å bevise at tvene ikke lengre fungerte og ble brukt. Nrk lisensavdelingen var ikke enkle. og dette er ikke mange årene siden. Anonymous poster hash: b206b...b38
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #10 Skrevet 25. mars 2015 Nei, det er ikke så mange år siden. Det var rett før 2010. Jeg har hørt om andre som har møtt en del motstand fra NRKs lisensavdeling, så det kan vel være at de ikke er helt konsekvense. Anonymous poster hash: 5a404...a98
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #11 Skrevet 25. mars 2015 Vi har ikke TV, men fikk lisensregning likevel da vi flyttet sammen i egen leilighet. Orket ikke å krangle så veldig, så meldte inn at TV-en de mente vi hadde var ødelagt. Fikk aldri flere regninger etter det. Siden huseier er din far ville jeg tatt opp saken med ham. Det er hans mottaker, da får han finne ut hvordan han vil løse regningene. Anonymous poster hash: c420f...c99
Poserose Skrevet 25. mars 2015 #12 Skrevet 25. mars 2015 Hvis Tven er kjøpt av faren din bør det vel gå an å si at den er i hans hus. Da må du jo selvfølgelig sørge for å ikke se på tv-kanaler gjennom boksen, men bare bruke den til internett. Hvis ikke kan det vel registreres. Det er jo ikke riktig gjort, men ville gjort det samme selv om jeg var i din situasjon.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #13 Skrevet 25. mars 2015 Så dette må ha vært for 100 år siden eller noe sånt? Vi hadde en bolig som ble totalskadet, inkludert både tver og videoer m.m. Vi fikk ett svare strev med å bevise at tvene ikke lengre fungerte og ble brukt. Nrk lisensavdelingen var ikke enkle. og dette er ikke mange årene siden. Anonymous poster hash: b206b...b38 Jeg har over hodet ikke hatt problemer med lisensavdelingen på denne måten. Som student hadde jeg TV, og måtte betale lisens. I løpet av studietiden flyttet jeg, og valgte å la være å ta med fjernsynet til det nye stedet. Dette sendte jeg beskjed om til lisensavdelingen, og da kom det til svar at de registrerte det, og at jeg måtte gi beskjed når jeg tok i bruk fjernsynet igjen. Anonymous poster hash: b417c...7c6
Gjest imperio Skrevet 25. mars 2015 #14 Skrevet 25. mars 2015 Hmm.. hvordan blir det når jeg har gratis TV? Har TV/Internett fra Get, men det er det utleier firmaet som har ordnet. Betaler på internetten da, for jeg oppgraderte den. Dessuten så bruker jeg aldri TV'n.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #15 Skrevet 25. mars 2015 Ja, hiv regninga på sjøen, og få tvangstrekk, det er lurt. Da blir du i tillegg registrert som dårlig betaler. Nrk kontrolløren har nok målt seg frem til at der er tv i boligen, du har navn på dør og postkasse, ergo bor du der. Om du signerer eller gir fra deg fødselsnummer betyr lite, utover at du ikke er samarbeidsvillig. Sett deg inn i reglene for nrk lisens så kan du klage etterpå., om der da er noe å klage på. Hadde du sagt at du bare er vaskehjelpen på adressen og ikke kan gi noen opplysninger om noe, og lukket døra, så hadde ting sett litt annerledes ut. Men de hadde kommet igjen og igjen, til eieren av både hus og vaskehjelp dukket opp.Anonymous poster hash: b206b...b38 Står slettes ingenting om å hive noen som helst regning på sjøen, men TV´n.. Er fullstendig klar over hvilke konsekvenser det har å ikke betale.. Anonymous poster hash: cd2af...513
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #16 Skrevet 25. mars 2015 Hmm.. hvordan blir det når jeg har gratis TV? Har TV/Internett fra Get, men det er det utleier firmaet som har ordnet. Betaler på internetten da, for jeg oppgraderte den. Dessuten så bruker jeg aldri TV'n. Dette som er mitt problem også. Har også dette opplegget med Get, og sameiet styrer alt det der siden det går i fellesutgifter. Så de kom på døra, satt inn kombinert boks med TV/internett og gikk. Bruker heller ikke tv´n, men har skjønt det slik at jeg blir lisenspliktig om jeg vil eller ei pga. det. Anonymous poster hash: cd2af...513
sjonkelrolf Skrevet 25. mars 2015 #17 Skrevet 25. mars 2015 Har Get her jeg også, men dekoderen nektet jeg å ta imot. Så jeg er ute av stand til å motta TV-signaler siden det heller ikke er tradisjonelt TV-uttak, bare datakabler.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #18 Skrevet 25. mars 2015 Har Get her jeg også, men dekoderen nektet jeg å ta imot. Så jeg er ute av stand til å motta TV-signaler siden det heller ikke er tradisjonelt TV-uttak, bare datakabler. Så vidt jeg vet må du betale lisens selv om du ikke har noe tvuttak. Det er om du har noen form for tvmottaker som avgjør. For eksempel en tv. Anonymous poster hash: ad73e...f93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå