Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer dette ?

Jeg bestilte idag en time hos advokat men glemte å spørre om dette. Jeg har rett på fri rettshjelp. Men er dette noe som må ordnes først, eller holder det å si det når jeg kommer ?

Jeg kan ringe å høre imorgen, men lurer bare på om noen her vet :)

Anonymous poster hash: c5b38...3c8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt, lurer du på om du har fri rettshjelp? Eller om dette går automatisk?
VET du det, eller er du usikker?

Ifht voldsoffererstatning har man f.eks alltid krav på fri rettshjelp, dersom man er anmelder/offer.
Man får som regel et skriv man skal skrive under på, og opplyse om situasjon og inntekt, men sånt er irrelevant dersom du er voldsoffer, og dette vet advokaten din. Advokaten din fikser da dette.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen vet om de har fri rettshjelp før advokaten har vurdert saken og skrevet søknad til Fylkesmannen og fått innvilget fri rettshjelp.

Unntaket er i straffesaker, der politiet skaffer advokat, som regel, når noen er mistenkt. Og for voldsoffre. Voldsofre har rett på bistandsadvokat, uten egenandel.

Går du til advokat og ikke får innvilget fri rettshjelp, må du betale medgått tid etter ordinær timesats for advokaten.

Så spørsmålet ditt er for generelt til at svare kan bli mer spesifisert.

Anonymous poster hash: 27dbe...123

Skrevet

Ofte kan du få dekket 80% av utgiftene til advokat ved hjelp av innboforsikringen. Dette sjekker du opp med det forsikringsselskapet du har.

Ta kontakt med de, så forteller deg eventuelt hvordan du skal gå frem for å få dette dekket.

(Tilfelle du ikke får fri rettshjelp, så er det greit å ha en backup plan)

Håper det ordner seg!

AnonymBruker
Skrevet

Ofte kan du få dekket 80% av utgiftene til advokat ved hjelp av innboforsikringen. Dette sjekker du opp med det forsikringsselskapet du har.

Ta kontakt med de, så forteller deg eventuelt hvordan du skal gå frem for å få dette dekket.

(Tilfelle du ikke får fri rettshjelp, så er det greit å ha en backup plan)

Håper det ordner seg!

Har TS en rettshjelpsdekning på innboforsikring, som kan dekke advokatutgiftene hennes, så skal denne være uttømt FØR hun kan få fri rettshjelp, med mindre hun har en voldsoffersak, eller er mistenkt i straffesak.

Så dette er komplisert å svare eksakt på når vi ikke vet hele problemstillingen.

Skrevet

Har TS en rettshjelpsdekning på innboforsikring, som kan dekke advokatutgiftene hennes, så skal denne være uttømt FØR hun kan få fri rettshjelp, med mindre hun har en voldsoffersak, eller er mistenkt i straffesak.

Så dette er komplisert å svare eksakt på når vi ikke vet hele problemstillingen.

Dette var jeg ikke klar over, at den måtte være uttømt.

Håper det ordner seg, TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...