Gå til innhold

Avocado i lunsjpakken i morgen - holder den seg grønn i 3 t.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å lage lunsj med avocado som jeg skjærer opp i morgen tidlig når jeg står opp, men lunsjen blir jo ikke spist før 3-4 timer senere. Blir det noe problem å bruke avocado som smør eller skivet i lunsjen med tanke på at det blir liggende sammen med resten av ingrediensene i flere timer? Vil den blir brun i løpet av den tiden?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok litt an på hvordan du bruker den, men jeg vil tro den blir brun. Du kan ikke ta med deg avocadoen og en kniv i steden da?

Anonymous poster hash: 80d93...bb1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

smør overdelen med sitron/lime

Anonymous poster hash: 83ae0...9f7
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Det kommer nok litt an på hvordan du bruker den, men jeg vil tro den blir brun. Du kan ikke ta med deg avocadoen og en kniv i steden da?

Skjønner nå at det ikke er optimalt det jeg tenkte å ha til lunsj. Jeg kan alltids ta den med og skjære den opp der og da, men da får jeg ikke brukt avocado som smør/saus i lunsjen jeg skal ha, kun som snacks ved siden av.

Endret av Linenor
Skrevet

La steinen ligge sammen med den

AnonymBruker
Skrevet

Del avokadoen i to og ta ut steinen. Legg steinen tilbake på plass og legg de to halvdelene sammen. Steinen skiller ut noen stoffer som gjør at avokadoen ikke blir brun, og når skjæreflatene ligger mot hverandre slipper det til mindre oksygen.

Anonymous poster hash: 91fe1...6ba
Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
AnonymBruker
Skrevet

Det aller enkleste er å bruke avokadosteinen. Den hjelper avokadoen å holde på den naturlige grønnfargen. Det lønner seg derfor å ha steinen i guacamolen. Spesielt om du lager den lenge før den skal spises - den skal stå lenge fremme - eller om den blir stående til dagen etter.

Skal du bare spise en halv avokado, bør du bruke den halvparten uten stein, og la den andre med steinen ligge i kjøleskapet til du skal bruke den. Den bør selvfølgelig dekkes med plastfolie, slik at så lite luft som mulig slipper til.

Den holder seg enda bedre om du bruker sitron.

http://www.dinside.no/917349/smarte-avokadotriks

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Jeg får nok bare lage meg noe annet til lunsj i morgen enn det jeg hadde tenkt.

Skrevet

Har dere vitenskaplige kilder på at stenen har noe å si?

Virker helt usannsynlig når det er oksygen som gjør misfargingen. Syre (lime/sitron), eller pakke brødskiva tett inn i plastfolie bør være mer logiske og effektive løsninger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, dette er så typisk KG. Alle bare ser ordet "avocado" og kommer på at de vet om et kjempetips som de bare MÅ dele, enten det hjelper TS eller ikke :P

TS sa hun ønsket å bruke avocado som smør på noe hun skulle lage klart på forhånd. Da kan hun jo ikke ta steinen i.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Altså, dette er så typisk KG. Alle bare ser ordet "avocado" og kommer på at de vet om et kjempetips som de bare MÅ dele, enten det hjelper TS eller ikke :P

TS sa hun ønsket å bruke avocado som smør på noe hun skulle lage klart på forhånd. Da kan hun jo ikke ta steinen i.

men lime/sitron :) men det ble oversett :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

men lime/sitron :) men det ble oversett :fnise:

Jeg så det, og selv om det er effektivt, setter jo lime/sitron ganske påtrengende smak.

AnonymBruker
Skrevet

Og nøyaktig hva er det som er problemet med avocado som er blitt litt brun?

Anonymous poster hash: c50d2...441
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere vitenskaplige kilder på at stenen har noe å si?

Virker helt usannsynlig når det er oksygen som gjør misfargingen. Syre (lime/sitron), eller pakke brødskiva tett inn i plastfolie bør være mer logiske og effektive løsninger.

Du kan jo selv prøve å dele en avokado i to og la den ligge uinnpakket. Tro meg, du vil ganske snart se forskjell på delen med stein og delen uten.

Anonymous poster hash: c6dd7...213

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg vil ikke bli kuttet opp! :sjokkert:

:laugh:

• Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Du kan jo selv prøve å dele en avokado i to og la den ligge uinnpakket. Tro meg, du vil ganske snart se forskjell på delen med stein og delen uten.

Ja, dette er faktisk sant.

Skrevet

Det er bare fordi mindre luft kommer i kontakt med avocadoens overflate. Du kan jo prøve å lage guacamole i to versjoner. En med sten i bunnen og en uten. De vil bli like brune på overflaten.

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Jeg får nok bare lage meg noe annet til lunsj i morgen enn det jeg hadde tenkt.

Hva var det du hadde tenkt å lage som er avhengig av at avokadoen er grønn 3 timer etter?

Den smaker like godt, og om du skal bruke den som smør under pålegget så gjør det jo ingenting.....eller?

AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke noe i veien for å lage avocadosmøret, putte det i en boks, legge steinen i boksen og ha på lokk. Ta med smøret på jobb og så smøre det på skiva. Ja, den vil nok fortsatt bli litt brun, men mindre brun enn om TS bare smører det på skiva med en gang og kaster steinen.

Anonymous poster hash: dd5c8...0a9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...