enavdem Skrevet 24. mars 2015 #1 Skrevet 24. mars 2015 hei, hei. Jeg og samboer har sykt lyst på hund og sett på følgende raser: Entlebucher Sennen Islandsk Fårehund Podenco Lancashire Heeler Lest masse rundt omkring på nett, på både norsk og engelsk. Den norske beskrivelsen av disse hundene sier som regel : ikke egnet til leilighet pga energinivå. Den engelske beskrivelsen: Leiighet er mulig om hunden får brukt riktig mengde energi pr. dag. En hver hund vil jo reagere dårlig på for lite aktivitet, så dette er jo en selvfølge at vi vil jobbe for å oppfylle. Vi har en leilighet på 50 kvm, så spørsmålet mitt er.. Hvor stor må leiligheten være for å komme utenfor leilighetsdefininsjonen, og evt hvor liten for å komme innenfor? Vi har masse tid til hund og kommer til å gi den massssseee aktivitet, så.. krysser fingrene for at vi kan ha noen av disse rasene. Har noen erfaring med noen av rasene, og peiling på dette med definisjon av en leilighetshund?
Steele Skrevet 24. mars 2015 #2 Skrevet 24. mars 2015 (endret) Lelighetsstørrelse har ingenting å si for hvilken hund man velger. Det som er viktig er å være mye ute på tur og trene hunden både fysisk og psykisk. Når man er inne skal hunden uansett være i ro, det er ikke inne hunden skal få aktiviseringen sin. Så sånne regler om størrelse på hus/leilighet for ulike raser er egentlig bare noe fjas. Så 50kvm er mer enn nok for at nesten hvilken som helst hund skal kunne trives/ha det godt. Endret 24. mars 2015 av Steele 1
arcsin Skrevet 24. mars 2015 #3 Skrevet 24. mars 2015 Det er ute på tur hunden skal trenes, så jeg vil ikke si at størrelse på leiligheten har så mye å si Men det er jo fint om leiligeten er så stor at dere har mulighet til å drive med litt hjernetrim inne.
enavdem Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #4 Skrevet 24. mars 2015 Lelighetsstørrelse har ingenting å si for hvilken hund man velger. Det som er viktig er å være mye ute på tur og trene hunden både fysisk og psykisk. Når man er inne skal hunden uansett være i ro, det er ikke inne hunden skal få aktiviseringen sin. Så sånne regler om størrelse på hus/leilighet for ulike raser er egentlig bare noe fjas. Så 50kvm er mer enn nok for at nesten hvilken som helst hund skal kunne trives/ha det godt. Så bra, tenkt noe av det samme selv, men greit å forhøre seg likevel! Islandsk fårehund og entlebucher sennen er jo typer hunder som har mye bjeffing i seg ( slår ikke alle over en kam ) pga sin opprinnelese... Jeg vet at dette kan trenes slik at bjeffingen blir resudert innendørs om det blir veldig mye, men... Hvordan blir dette i leilighet, tror du at det kan bli et problem i de tilfellene vi ikke er hjemme?
enavdem Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #5 Skrevet 24. mars 2015 Det er ute på tur hunden skal trenes, så jeg vil ikke si at størrelse på leiligheten har så mye å si Men det er jo fint om leiligeten er så stor at dere har mulighet til å drive med litt hjernetrim inne. Tommel opp, tommel opp... Vi har rimelig god plass her, stua er nok det største vi har så hjernetrim går nok supert med tanke på plass :-)
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #6 Skrevet 24. mars 2015 Vi har en jakthund med høyt aktivitetsnivå, og bor i leilighet - riktignok litt større enn 50kvm. Han får den mosjonen og hjernetrimmen han trenger. Resten av tiden ligger han og slapper av eller sover. Kunne nok fint ha bodd på 40kvm også. Anonymous poster hash: cabb5...0f3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #7 Skrevet 24. mars 2015 Størrelsen på leiligheten har ingenting å si for hunden, annet enn at den får litt mindre plass å passe på. Så lenge dere er flinke til å aktivisere hunden både mentalt og fysisk hver dag, så er det bare fint med en "liten" og trygg plass hvor hunden kan slappe helt av. Lykke til med valg og kjøp av hund! Anonymous poster hash: 0dd8b...bec
Shinigami Skrevet 24. mars 2015 #8 Skrevet 24. mars 2015 Jeg ser ikke noe problem i åha hund i leilighet Man må bare være flink til å ta med hunden på lange turer og trene med den masse Har selv en polarhundblanding som har masse energi og jeg bot i leilighet. Aldri vært et problem.
enavdem Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #9 Skrevet 24. mars 2015 Vi har en jakthund med høyt aktivitetsnivå, og bor i leilighet - riktignok litt større enn 50kvm. Han får den mosjonen og hjernetrimmen han trenger. Resten av tiden ligger han og slapper av eller sover. Kunne nok fint ha bodd på 40kvm også. Anonymous poster hash: cabb5...0f3 Det ekke verst! Hvor mange timer kan den være alene? :-) samboeren min jobber skift hvor hvert skift varer ut en uke: 1 uke : kl 06-14 1 uke: kl 14-22 1 uke : kl 22-06 Dette går da i rekkefølge; dag,kveld,natt.. jeg starter å jobbe i butikk så tidene mine blir vel rundt 08:30-15 og 13/14-20... Vi blir nok ikke jobbe samtidig ofte, så tid har vi etter vår mening..jeg blir å jobbe som tilkallingsvakt to steder, så jobber nok ikke hver dag heller! Hvordan tror du dette vil gå for en typisk brukshund eller vakt -og vokterhund om vi er flinke med aktivitet? Vil de timene den er alene være et problem? Vil i så fall bliii... 7 timer om vi jobber samtidig.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #10 Skrevet 24. mars 2015 Det ekke verst! Hvor mange timer kan den være alene? :-) samboeren min jobber skift hvor hvert skift varer ut en uke: 1 uke : kl 06-14 1 uke: kl 14-22 1 uke : kl 22-06 Dette går da i rekkefølge; dag,kveld,natt.. jeg starter å jobbe i butikk så tidene mine blir vel rundt 08:30-15 og 13/14-20... Vi blir nok ikke jobbe samtidig ofte, så tid har vi etter vår mening..jeg blir å jobbe som tilkallingsvakt to steder, så jobber nok ikke hver dag heller! Hvordan tror du dette vil gå for en typisk brukshund eller vakt -og vokterhund om vi er flinke med aktivitet? Vil de timene den er alene være et problem? Vil i så fall bliii... 7 timer om vi jobber samtidig. Det krever tilvenning at hunden skal være så lenge alene. Både for å unngå seperasjonsangst, og fordi blærekapasiteten ikke er stor nok. Dere må nok regne med å ta ferie/fri de første ukene, og ha mulighet til å lufte den midt på dagen i noen måneder. Anonymous poster hash: cabb5...0f3
enavdem Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #11 Skrevet 24. mars 2015 Det krever tilvenning at hunden skal være så lenge alene. Både for å unngå seperasjonsangst, og fordi blærekapasiteten ikke er stor nok. Dere må nok regne med å ta ferie/fri de første ukene, og ha mulighet til å lufte den midt på dagen i noen måneder. Anonymous poster hash: cabb5...0f3 Lest at 1mnd tilsvarer 1 time blærekap., 2mnd blir 2timer blærekap. osv. Hvordan gjør folk dette med lufting midt på dagen om man har vanlig jobb? Tenker bare at de fleste har ikke muligheten til å gå hjem fra jobb for å lufte hunden? Skjønner jo at det er nødvendig, men er det ingen alternativ løsning på det? Det å ta fri/ferie i to uker er ikke noe stress, men den midt på dagen kan bli litt vrien...
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #12 Skrevet 24. mars 2015 Lest at 1mnd tilsvarer 1 time blærekap., 2mnd blir 2timer blærekap. osv. Hvordan gjør folk dette med lufting midt på dagen om man har vanlig jobb? Tenker bare at de fleste har ikke muligheten til å gå hjem fra jobb for å lufte hunden? Skjønner jo at det er nødvendig, men er det ingen alternativ løsning på det? Det å ta fri/ferie i to uker er ikke noe stress, men den midt på dagen kan bli litt vrien... Hvis man jobber fulle dager og ikke har mulighet til å komme hjem midt på dagen eller få noen andre til å gjøre det så bør man rett og slett ikke få seg valp. Det finnes massevis av voksne hunder som trenger nye hjem og som klarer å være hjemme alene såpass lenge av gangen. Anonymous poster hash: 09160...6c8 1
enavdem Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #13 Skrevet 24. mars 2015 Hvis man jobber fulle dager og ikke har mulighet til å komme hjem midt på dagen eller få noen andre til å gjøre det så bør man rett og slett ikke få seg valp. Det finnes massevis av voksne hunder som trenger nye hjem og som klarer å være hjemme alene såpass lenge av gangen. Anonymous poster hash: 09160...6c8 Sant, er enig i det... men hva med å ha den med på jobb de dagene vi jobber samtidig?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #14 Skrevet 24. mars 2015 Nå har ikke jeg en stor hund men når vi er inne så sover/slapper hunden av for det meste + litt enkel trening og masse kos Når det gjelder tilvenning til å være alene hjemme så trengs det jo tid så kan de fleste hunder bli vant til det. Med min var vi hjemme nesten 2 måneder fordi vår ferie var på forskjellige tidspunkt (jeg jobber i skolen) og dette var planlagt fra vår side slik at vi skulle få god tid. I den perioden var hunden hjemme i ny og ne. Vi var ikke så nøye som mange som sier at du skal først være borte 10 min, så 15/20/25 etc. For vår hund er det mer stressende med korte perioder fordi å komme og gå stresser han mer enn hvis han får roen etter et kvarter og da sover for det meste resten av tiden. Når vi begynte å jobbe igjen stakk vi innom og luftet han en gang ved lunsjtid og så etter en stund var han alene hjemme hele dagen. Nå er den i "verste fall" (ca. en gang i mnd) hjemme alene i opptil 8 timer uten noen problemer. Hund er fint <3 Anonymous poster hash: 1df3a...69e
enavdem Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #15 Skrevet 24. mars 2015 Nå har ikke jeg en stor hund men når vi er inne så sover/slapper hunden av for det meste + litt enkel trening og masse kos Når det gjelder tilvenning til å være alene hjemme så trengs det jo tid så kan de fleste hunder bli vant til det. Med min var vi hjemme nesten 2 måneder fordi vår ferie var på forskjellige tidspunkt (jeg jobber i skolen) og dette var planlagt fra vår side slik at vi skulle få god tid. I den perioden var hunden hjemme i ny og ne. Vi var ikke så nøye som mange som sier at du skal først være borte 10 min, så 15/20/25 etc. For vår hund er det mer stressende med korte perioder fordi å komme og gå stresser han mer enn hvis han får roen etter et kvarter og da sover for det meste resten av tiden. Når vi begynte å jobbe igjen stakk vi innom og luftet han en gang ved lunsjtid og så etter en stund var han alene hjemme hele dagen. Nå er den i "verste fall" (ca. en gang i mnd) hjemme alene i opptil 8 timer uten noen problemer. Hund er fint <3 Anonymous poster hash: 1df3a...69e Skjønner, høres ut som om dere har greid det heelt fint. Vi har jo ikke fått hunden enda, så dette er ikke noe problem for oss, men spør jo litt da vi er opptatt av å få den infoen som trengs. Planlegging er jo viktig. Har du noe erfaring med folk som driver hundepass? Altså ikke én person som tilbyr seg dette i privat hjem, men som driver en slags hundgård av noe slag? Sett litt på: http://www.hundedagpark.com Vet ikke om hu driver enda, men sendte en mail for å høre. Tror du en valp etter en mmd med oss kan være litt på et slikt sted de få gangene jeg og samboer jobber samtidig? Vi vurderer også det med nabo, f.eks.. Om nabo kunne kommet innom litt. Vi må ikke ha valp, like glad for en voksen hund, men moro å få en liten tass !
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #16 Skrevet 24. mars 2015 Sant, er enig i det... men hva med å ha den med på jobb de dagene vi jobber samtidig? Det viktigste er at den får gått på do så ofte som den trenger. Om dere har mulighet til å ha den med på jobb funker det. Viktig å passe på å trene på å være alene gradvis likevel, ellers får du en hund som ikke takler å være alene. Vår hund brukte lang tid på dette. Lite er verre for en valp enn å være nødt til å gjøre fra seg inne fordi den ikke klarer å holde seg lenger - spesielt om den er i bur. Anonymous poster hash: cabb5...0f3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #17 Skrevet 24. mars 2015 Skjønner, høres ut som om dere har greid det heelt fint. Vi har jo ikke fått hunden enda, så dette er ikke noe problem for oss, men spør jo litt da vi er opptatt av å få den infoen som trengs. Planlegging er jo viktig. Har du noe erfaring med folk som driver hundepass? Altså ikke én person som tilbyr seg dette i privat hjem, men som driver en slags hundgård av noe slag? Sett litt på: http://www.hundedagpark.com Vet ikke om hu driver enda, men sendte en mail for å høre. Tror du en valp etter en mmd med oss kan være litt på et slikt sted de få gangene jeg og samboer jobber samtidig? Vi vurderer også det med nabo, f.eks.. Om nabo kunne kommet innom litt. Vi må ikke ha valp, like glad for en voksen hund, men moro å få en liten tass ! Jeg har ingen erfaring med det men det kan nok fungere fint det om du er trygg på stedet og synes de som driver det virker som mennesker som driver med hund på "rett måte". For en valp vil det nok være ganske overveldende med mange inntrykk og samtidig som det er viktig med miljøtrening er det også veldig viktig at du kun introduserer den for trygge hunder så den ikke blir preget på en negativ måte. Nabo er jo supert da om dere har noen dere kjenner i nærheten. Har tidligere hatt en hund som jeg tok imot når den var voksen og det var en like koselig opplevelse som å ha valp synes jeg så det anbefales. Selvfølgelig er det noe spesielt med valp men den valpetida kan være ganske slitsom også Anonymous poster hash: 1df3a...69e
The Kitten Skrevet 24. mars 2015 #18 Skrevet 24. mars 2015 Så bra, tenkt noe av det samme selv, men greit å forhøre seg likevel! Islandsk fårehund og entlebucher sennen er jo typer hunder som har mye bjeffing i seg ( slår ikke alle over en kam ) pga sin opprinnelese... Jeg vet at dette kan trenes slik at bjeffingen blir resudert innendørs om det blir veldig mye, men... Hvordan blir dette i leilighet, tror du at det kan bli et problem i de tilfellene vi ikke er hjemme? Jeg tror ikke nødvendigvis det fordi da har han ingen å varsle.
enavdem Skrevet 25. mars 2015 Forfatter #19 Skrevet 25. mars 2015 Jeg har ingen erfaring med det men det kan nok fungere fint det om du er trygg på stedet og synes de som driver det virker som mennesker som driver med hund på "rett måte". For en valp vil det nok være ganske overveldende med mange inntrykk og samtidig som det er viktig med miljøtrening er det også veldig viktig at du kun introduserer den for trygge hunder så den ikke blir preget på en negativ måte. Nabo er jo supert da om dere har noen dere kjenner i nærheten. Har tidligere hatt en hund som jeg tok imot når den var voksen og det var en like koselig opplevelse som å ha valp synes jeg så det anbefales. Selvfølgelig er det noe spesielt med valp men den valpetida kan være ganske slitsom også Anonymous poster hash: 1df3a...69e Hun drev ikke med hundepark lenger da det tydeligvis ikke gikk helt rundt.. :/ Ja, nabo ville jo vært best...! Snakket med ei venninne som har hatt valp nå i 1,5 år og hatt hund siden hun var liten. Sa at en valp vil like godt trives i bilen vår som i hjemmet vårt da den uansett må være i bur. Det viktigste er bare at vi sjekker til den og leker godt med den. Valp sover visst rundt 18 t døgnet, så hvis vi leker med den slik at den blir sliten vil den sove godt i bilen. Dette blir jo heller ikke en hver-dag-løsning, men kanskje to ganger i uka dersom jeg og samboer jobber likt. Valpetida blir nok noe mer slitsomt, ja, men det er jo en opplevelse i seg selv ! Fant en voksen hund som var blanding av collie, schefer og dachs. vilt nydelig... !
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #20 Skrevet 25. mars 2015 Hun drev ikke med hundepark lenger da det tydeligvis ikke gikk helt rundt.. :/ Ja, nabo ville jo vært best...! Snakket med ei venninne som har hatt valp nå i 1,5 år og hatt hund siden hun var liten. Sa at en valp vil like godt trives i bilen vår som i hjemmet vårt da den uansett må være i bur. Det viktigste er bare at vi sjekker til den og leker godt med den. Valp sover visst rundt 18 t døgnet, så hvis vi leker med den slik at den blir sliten vil den sove godt i bilen. Dette blir jo heller ikke en hver-dag-løsning, men kanskje to ganger i uka dersom jeg og samboer jobber likt. Valpetida blir nok noe mer slitsomt, ja, men det er jo en opplevelse i seg selv ! Fant en voksen hund som var blanding av collie, schefer og dachs. vilt nydelig... ! Det kan være en løsning å ha hunden i bilen av og til om det ikke er for varmt eller for kaldt men en valp, eller en hund for den saks skyld, "må" ikke være i bur. Det er tull og tøys og fanterier! Vår hund er KUN i bur i bilen pga sikkerhet, aldri når den er hjemme fordi det er helt unødvendig. Bur kan være en trygghet for noen, men bur med lukket dør er ikke trivsel for en hund. Dette bør dere lese dere opp på før dere får hund. Anonymous poster hash: 1df3a...69e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå