Gå til innhold

Når en forelder ikke betaler barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor ikke hjemme og skal motta barnebidrag fra begge foreldre. Beløp er fastbestemt av NAV, men NAV trekker ikke automatisk fordi jeg har blitt enig med mine foreldre om at de skal betale barnebidrag til samme dato hver mnd.

Jeg har fra før litt dårlig råd, og nå har ikke ene forelder betalt barnebidrag enda. Jeg har spurt flere ganger, men har ikke fått noe penger enda. Jeg tror ene forelderen min har dårlig råd, men jeg har sett at forelderen min har tatt seg råd til andre ting + at det ikke er store beløpet som skal betales. Uansett har det også vært slik tidligere (har hengt etter med 3-4 mnd osv), men nå MÅ jeg ha pengene fordi jeg ikke engang har råd til å betale regninger. Jeg har nesten ikke engang råd til mat og ihvertfall ikke for 3 uker til.

Hva skal jeg gjøre? Andre forelder vil ikke hjelpe meg ekstra økonomisk før jeg får barnebidraget jeg har krav på

Anonymous poster hash: c9d85...d98
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ha barnebidrag fra begge foreldre?

Anonymous poster hash: 6c32b...1c8

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ha barnebidrag fra begge foreldre?

Sikkert av den logiske grunnen at foreldrene er skilt, ts er under VGS-utdanning og bor ikke hjemme med noen av foreldrene, og begge foreldrene har forsørgelsesplikt ovenfor TS. Er det ikke rettferdig at både mor og far skal forsørge barnet sitt synes du?

Mange må flytte hjemmefra etter ungdomskolen pga det er ikke VGS på hjemstedet. Veldig vanlig på landet. Flyttet selv hjemmefra som 16-åring og bodde på hybel.

Anonymous poster hash: 7e463...146

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert av den logiske grunnen at foreldrene er skilt, ts er under VGS-utdanning og bor ikke hjemme med noen av foreldrene, og begge foreldrene har forsørgelsesplikt ovenfor TS. Er det ikke rettferdig at både mor og far skal forsørge barnet sitt synes du? Mange må flytte hjemmefra etter ungdomskolen pga det er ikke VGS på hjemstedet. Veldig vanlig på landet. Flyttet selv hjemmefra som 16-åring og bodde på hybel. Anonymous poster hash: 7e463...146

Hvis man er under 18 blir ikke barnebidrag betalt direkte til barnet, men til den foreldre som har daglig ansvar. Når man er over 18 kan man få seg en jobb og tjene egne penger ved siden av stipend. Og passe på å ikke bruke mer enn at en har til mat. Er du blakk allerede etter en uke har du brukt for mye...

Anonymous poster hash: 48fe6...399

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er under 18 blir ikke barnebidrag betalt direkte til barnet, men til den foreldre som har daglig ansvar. Når man er over 18 kan man få seg en jobb og tjene egne penger ved siden av stipend. Og passe på å ikke bruke mer enn at en har til mat. Er du blakk allerede etter en uke har du brukt for mye...

Anonymous poster hash: 48fe6...399

Feil.

Når man flytter hjemmefra før man er 18 så blir barnebidrag til barnet, både fra mor og far hvis foreldrene ikke bor sammen, betalt direkte til barnet.

Som sagt, jeg flyttet selv hjemmefra da jeg var 16, og bidraget kom direkte inn på min konto.

Går man på VGS etter fylte 18 så har foreldrene fortsatt bidragsplikt selv om man er myndig. Man søker Nav om forlengelse av barnebidrag. Ingen som går på Vgs skal være nødt til å forsørge seg selv. Og borteboerstipend er ikke akkurat noe å bli rik av med de prisene det er for en hybel nå i dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert av den logiske grunnen at foreldrene er skilt, ts er under VGS-utdanning og bor ikke hjemme med noen av foreldrene, og begge foreldrene har forsørgelsesplikt ovenfor TS. Er det ikke rettferdig at både mor og far skal forsørge barnet sitt synes du?

Mange må flytte hjemmefra etter ungdomskolen pga det er ikke VGS på hjemstedet. Veldig vanlig på landet. Flyttet selv hjemmefra som 16-åring og bodde på hybel.

Jeg fikk ikke det da jeg flyttet ut for å gå på vgs som 16 og 17-åring. Derfor jeg lurte.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke det da jeg flyttet ut for å gå på vgs som 16 og 17-åring. Derfor jeg lurte.

Søkte du nav da?

Tror dessverre at mange ungdommer ikke er klar over det.

• Liker 1
Skrevet

Folk som vil flytte hjemmefra skal forsørge seg selv, ikke være avhengig av bidrag fra foreldrene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at så lenge du har flyttet ut av eget ønske og ikke er uønsket hjemme, så er det litt frekt å be foreldrene betale for en når man er over 18.. Ja så har den ene litt dårlig råd, men om du selv har valgt å ikke bo der mer har du selv valgt å stå på egne ben, tenker jeg.. Jeg er 31 år og tar opp fag på vgs, ber ikke mamma om barnebidrag akkurat.. Dette var min mening

Anonymous poster hash: 44e7a...070
AnonymBruker
Skrevet

Folk som vil flytte hjemmefra skal forsørge seg selv, ikke være avhengig av bidrag fra foreldrene.

Skal foreldrene få penger for et barn de ikke har boende hos seg da? Hvis man går på vgs og IKKE bor hjemme så skal barnet ha barnebidraget. Hvis man bor hjemme skal foreldrene forsørge barnet til det er ferdig på vgs.

Anonymous poster hash: 215bd...a2c

Skrevet

Jeg tenker at så lenge du har flyttet ut av eget ønske og ikke er uønsket hjemme, så er det litt frekt å be foreldrene betale for en når man er over 18.. Ja så har den ene litt dårlig råd, men om du selv har valgt å ikke bo der mer har du selv valgt å stå på egne ben, tenker jeg.. Jeg er 31 år og tar opp fag på vgs, ber ikke mamma om barnebidrag akkurat.. Dette var min mening

Anonymous poster hash: 44e7a...070

Sammenligner du din situasjon med en 18/19-årings? Ikke alle bor sånn til at det er tilbud om videregående skole i den linjen en ønsker i rimelig avstand.

• Liker 1
Skrevet

Skal foreldrene få penger for et barn de ikke har boende hos seg da? Hvis man går på vgs og IKKE bor hjemme så skal barnet ha barnebidraget. Hvis man bor hjemme skal foreldrene forsørge barnet til det er ferdig på vgs.

Anonymous poster hash: 215bd...a2c

Hvilke penger??? Er ungene 18 år så mottager ikke folk penger for dem mer.

AnonymBruker
Skrevet

Hm..har du et dårlig forhold til den forelderen, så du ikke kan spørre...?

Kanskje du kan kontakte NAV og be dem om råd?

Bor du borte pga. skole, eller i regi av barnevernet? Om det er det siste ville jeg kontaktet dem for hjelp.

Anonymous poster hash: c4a5a...213
AnonymBruker
Skrevet

TS har forresten ikke sagt om hun er over eller under 18, så ser ikke hvorfor det er relevant å snakke om at 18åringer må klare seg selv, at de ikke får barnebidrag når barnet er over 18 osv.

Anonymous poster hash: c4a5a...213
AnonymBruker
Skrevet

Skal 15/16-åringer som flytter hjemmefra for å gå på Vgs klare seg selv mener du? Vet ikke om du er kjent med livet på bygda, men veldig mange må flytte på hybel inn til nærmeste by for å gå på Vgs etter 10trinn.

Foreldrene mottar fortsatt barnetrygd for en 15/16-åring, og har forsørgelsesplikt til avkommet er ferdig med Vgs.

Skrevet

Skal 15/16-åringer som flytter hjemmefra for å gå på Vgs klare seg selv mener du? Vet ikke om du er kjent med livet på bygda, men veldig mange må flytte på hybel inn til nærmeste by for å gå på Vgs etter 10trinn.

Foreldrene mottar fortsatt barnetrygd for en 15/16-åring, og har forsørgelsesplikt til avkommet er ferdig med Vgs.

Det blir anerledes enn en 18åring som kunne bodd hjemme mens de gikk siste året.

AnonymBruker
Skrevet

Det blir anerledes enn en 18åring som kunne bodd hjemme mens de gikk siste året.

Nå skriver jo ikke ts noe om alder eller hvorfor han/hun går på Vgs en annen plass enn hvor foreldrene bor..

Siden Nav er inne i bildet så er det nærliggende å tro at ts er under 18, og ikke har mulighet til å bo hjemme for å fullføre Vgs.

Skrevet

Regler er regler.

Har man krav på bidrag, så har man krav på bidrag!!

Det er jo ikke det TS lurer på!!

TS: Den eneste måten å fremtvinge utbetaling er å gå via nav, dessverre.

Jeg skjønner at det føles vanskelig, men det er nå din rett!!

Skrevet

Flåseri...

Gidd å les litt bakgrunnshistorie for loven du kritiserer.

Det blir som å si "er du syk, er du syk" da skal du ikke ha lønn."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...