Gå til innhold

Kommer aldri til å få kjøpt oss bedre bolig... (advarsel: klagetråd)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sitti her og prøvd ut endel lånekalkulatorer. Vi håper å flytte om et års tid, og jeg var nysgjerrig på hva vi kan få i lån til å kjøpe bolig... Vi eier pr idag en leilighet, vi fikk kommunalt startlån. Dessverre vet vi at vi kommer til å måtte selge med tap, siden ingen av leilightene som har blitt solgt her etter at vi kjøpte har gått til noe som er i nærheten av takst engang... Det er blitt nesten umulig å omsette de boligene her. Vi er de eneste igjen i bygget som eier; alle de andre leilightene er leid ut nå... Pr idag har vi lån igjen på rundt 400.000 og aldri i verden om vi får solgt for mer enn MAKS 300.000. Og da er vi heldige.

Legg på to studielån, hver på rundt 200.000. Jeg er ung ufør, får utbetalt rundt 16.000 etter skatt... Mannen jobber pr idag 50% og studerer 50%. Han har jo håp om å være i 100% jobb innen vi skal flytte, men likevel. Samlet brutto ligger vi vel på rundt 360.000. Vi har ikke fått spart opp noe til egenandel. Den leiligheten her har blitt så utrolig mye dyrere å ha enn vi noengang regnet med (dummeste avgjørelsen vi noengang har gjort å kjøpe her) så alt vi hadde av sparepenger og ekstra i måneden går rett i leiligheten. Felleskostnadene er blitt satt opp med til sammen 3000 på seks år, så tilsammen er de nå på 11.000... I tillegg har vi sikkert lagt inn rundt 150.000 på leiligheten pga masse feil og mangler som ikke var oppgitt i prospektet (aldri kjøp på tvangssalg folkens!!!!! Det har vi lært på den harde måten...), fuktskader på badet, omfattende feil på det elektriske anlegget og det ene med det andre...

Vi kan ikke ut på leiemarkedet igjen; for det første har vi to katter og en hund og da er det bare å glemme å få leie noe, og for det andre sliter jeg sterkt psykisk, det er en av grunnene til at vi kjøpte i utgangspunktet, ustabiliteten et leieforhold fører med seg sliter veldig på meg. Men det er jo bare for oss å glemme å få kjøpt noe annet... Vi kommer til å bli sittende med hvertfall hundre tusen i minus etter å ha solgt her. Lånekalkulatorene jeg har prøvd ga oss maks 300.000 i lån. Da kommer vi jo ingen vei. Er så utrolig sint og frustrert og lei nå. Sint på meg selv som i det hele tatt kjøpte denne drittleiligheten. Sint på megleren som så to lette offer i oss, nygifte 23-åringer uten den minste peiling. Sint på borettslaget som er udugelige og kaster penger ut av vinduet. Føles så utrolig kjipt ut nå, å vite at vi blir stuck her frem til vi har greid å betale ned lånet vårt, for å noensinne ha håp om å få nytt lån. Vi er 29 nå, jeg hadde lyst til å finne oss et større sted så vi kanskje kunne begynne å tenke på muligheten for barn osv snart... Sukk. Får fortsette å leve blant narkomane og festmennesker da. Gøy det.

Om noen faktisk har giddet å lese gjennom alt det (for en tålmodighet!), takk for at dere tok dere tida. Var godt å blåse ut litt.

Anonymous poster hash: 40b35...aad
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Borettslagstyret kan du gjøre noe med, vær aktiv selv.

Narkomane naboer er noe dritt. Akkurat det er vel alle beboere enige om? Hvorfor blir disse godkjent som leieboere i et borettslag?

Betal minimalt på studielånet og maksimalt på boliglånet slik at dette forsvinner.

Økonomien deres blir helt anderledes når han er ferdig med studiene og kan ikke sammenlignes med dagens situasjon.

Det høres fornuftig ut å eie bolig når leieforhold gjør deg dårligere, så hva med å gjøre det beste dere kan med boligen dere bor i ved å aktivere dere i styre og stell? Få slutt på utgiftsfrisleppet - det får da virkelig holde med felleskostnad rennet nå. Kontakt andre eiere i huset og spør hva de synes om situasjonen. Er de enige i kostnadsgaloppen, utleiepolitikken og vanstyret.

AnonymBruker
Skrevet

Ser at den er kjip, men i det mannen din kommer ut i jobb er jo situasjonen helt anderledes? Er det helt uaktuelt at ere kan få barn der dere er, hvor stor er den?

Anonymous poster hash: 2fdb0...992
  • Liker 2
Skrevet

Er du kronisk syk / nedsatt funksjonsevne eller er det mulig at du etterhvert kommer deg i arbeid?

Hva slags startinntekt, samt potensiale vil din mann ha når han er ferdig med studiene?

Ellers har borettslag regler for lydnivå og standard - er dere ikke enige, så involver dere i styret som Blondie sier.

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke minst, har du sjekket muligheten for å få slettet deler av studielånet som ufør?

Anonymous poster hash: 3e98c...853
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så gode dere er da, så fine svar å komme tilbake til! :)

Borettslagstyret kan du gjøre noe med, vær aktiv selv.

Narkomane naboer er noe dritt. Akkurat det er vel alle beboere enige om? Hvorfor blir disse godkjent som leieboere i et borettslag?

Betal minimalt på studielånet og maksimalt på boliglånet slik at dette forsvinner.

Økonomien deres blir helt anderledes når han er ferdig med studiene og kan ikke sammenlignes med dagens situasjon.

Det høres fornuftig ut å eie bolig når leieforhold gjør deg dårligere, så hva med å gjøre det beste dere kan med boligen dere bor i ved å aktivere dere i styre og stell? Få slutt på utgiftsfrisleppet - det får da virkelig holde med felleskostnad rennet nå. Kontakt andre eiere i huset og spør hva de synes om situasjonen. Er de enige i kostnadsgaloppen, utleiepolitikken og vanstyret.

Mannen er med i styret, men de andre er helt ubrukelige og komplett ute og kjøre. Han er i kontakt med det lokale BBL nå for å se om de kan overstyre på noe vis...

Styret gidder ikke bry seg med å søke inn leieboere, så det er overhodet ingen kontroll på hvem som flytter inn. Klager til styret på andre beboere blir heller ikke fulgt :sur: de andre eierne har i det store og hele gitt opp. På generalforsamlingen i år var det bare mannen min, styreleder og én til i styret.

Ser at den er kjip, men i det mannen din kommer ut i jobb er jo situasjonen helt anderledes? Er det helt uaktuelt at ere kan få barn der dere er, hvor stor er den?

Anonymous poster hash: 2fdb0...992

Nekter å tenke på barn engang så lenge det renner narkomane i gangene til alle døgnets tider! Dét er hovedproblemet ift til barn nå. Leiligheten vi har nå er forøvrig 55 kvadrat, ett soverom.

Hadde vi visst at mannen fikk relevant jobb med en gang ville jeg vært mindre bekymra, men som jeg utdyper under her er det også usikkert!

Er du kronisk syk / nedsatt funksjonsevne eller er det mulig at du etterhvert kommer deg i arbeid?

Hva slags startinntekt, samt potensiale vil din mann ha når han er ferdig med studiene?

Ellers har borettslag regler for lydnivå og standard - er dere ikke enige, så involver dere i styret som Blondie sier.

Jeg kan nok komme meg ut i arbeid etterhvert, men det er snakk om ti+ år isåfall. Er en kronisk autoimmun sykdom, de driver og prøver ut forskjellige type behandlinger. Psyken på toppen kompliserer selvfølgelig bildet. Men de fleste legene er enige om at når de finner den behandlingen som passer meg, og jeg får 7-8 år med den, så blir jeg nok såpass oppegående etterhvert at jeg kan jobbe deltid hvertfall.

Aner ikke hva slags inntekt mannen vil få... Han utdanner seg innefor Human resourse management, men ser at det er stor rift om de jobbene for tida :/ Vi er litt bekymret for om han blir gående deltid i den butikkjobben han har nå lenge...

Og ikke minst, har du sjekket muligheten for å få slettet deler av studielånet som ufør?

Anonymous poster hash: 3e98c...853

Jeg har fått slettet endel; hadde riiiimelig mye etter en bachelor i utlandet! (også får jeg ikke brukt den engang, ble syk helt mot slutten...)

Gjest Blondie65
Skrevet

Her må dere rett og slett kontakte de andre eierne og stille krav til styret til:

Godkjenning av leiesøknader

Overholdelse av ordensregler

Brems i felleskostnadsgalopp

Det går an å snu trenden men det krever jobb. Det første er å få inn en fornuftig leder. Er ganske sikker på at hvis mannen din tilbyr seg å ta ledervervet for en periode så får han med seg en eller to til.

Hva er det de har brukt felleskostnadene til? Er det store oppussingsbehov?

Dere må gå på alle gen.fors. Still spørsmål. Still krav. Si nei til at det kan gjøres vedtak når for få er tilstede. Få fullmakt fra andre til å stemme mot dårlige forslag fra styret.

Festmennesker som bryter ordensreglene kan man få politiet til å stoppe. Politiet bryr seg, spesielt hvis det er gjentatte ordens brudd i samme hus. Men da må styret først gjøre det klart at finnes regler og at de skal følges.

Tenk hvis dere klarer å snu trenden slik at boligen deres øker i verdi?

Skrevet

Kan man ikke få slettet studielånet om man er ufør? Jeg ville kontaktet Lånekassen.

Støtter for øvrig Blondies må innlegg. Her må dere rett og slett engasjere dere, være harde og stå på for å få endringer i borettslaget. Selvfølgelig veldig kjedelig situasjon, men i stedet for å klage (litt klaging er selvsagt lov) og skylde på andre, må dere brette opp ermene og ta tak i situasjonen. Men litt/mye jobbing vil dere kunne snu situasjonen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Okay, dere har lyst til å flytte, da må dere legge en plan for hvordan: En realistisk plan.

Skjønner godt at dere ønsker å flykte fra marerittet dere dessverre har havnet i. Crappy borettslag kan ødelegge mye livsglede. Men, dere må først sørge for å få en økonomi som tillater å flytte. Leie ville jeg ikke anbefale når dere allerede er heldige å eie. Det kan nok ta tid før dere kan flytte, men å jobbe mot det er nok lurt. Samtidig kan dere gå sammen med alle de ikke-narkomane om å stille krav til styret. Og ikke minst sørge for at dagens styre skiftes ut (med unntak av din mann som antagelig er mer oppegående). Det er faktisk valg hvert år, og fullt mulig å skifte ut et elendig styre. Få med dere nok naboer, og finn andre kandidater.

Økonomisk sett er dere i en vanskelig situasjon. Det beste dere kan gjøre er å spare mest mulig penger til ny egenkapital for å flytte. Mannen din må jobbe mer og tjene mer når du ikke kan jobbe. La han ta en ekstra jobb i en periode, i tillegg til studiene og jobben han har. Det betyr at dere får mindre tid sammen en stund, men det kan det være verdt for å få flyttet til et sted dere kan starte familie. Å øke inntekten kan være nødvendig om dere ønsker å nå målet. Du kan jo se hva du evt kan gjøre av småjobber osv for å tjene litt ekstra også. Alle monner drar.

Dere må selvsagt også redusere forbruk til et minimum og prioritere sparing høyest av alt. Lev så billig som overhode mulig. Det er bare for en periode mens dere sparer til å flytte. Få mannen ut i full jobb så snart som mulig. Fortsett sparingen.

Det er liksom ikke så mange andre måter å gjøre det på dessverre. Underveis mens dere sparer kan dere jobbe for et mer velfungerende borettslag som gjør det lettere å få solgt leiligheten uten tap.

Ingenting er umulig, det tar bare litt tid å komme dit dere vil. Men sett dere et klart mål, spare så mye som mulig, så vil dere få bedre og bedre muligheter etterhvert :)

Endret av Pengebingen
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har sitti her og prøvd ut endel lånekalkulatorer. Vi håper å flytte om et års tid, og jeg var nysgjerrig på hva vi kan få i lån til å kjøpe bolig... Vi eier pr idag en leilighet, vi fikk kommunalt startlån. Dessverre vet vi at vi kommer til å måtte selge med tap, siden ingen av leilightene som har blitt solgt her etter at vi kjøpte har gått til noe som er i nærheten av takst engang... Det er blitt nesten umulig å omsette de boligene her. Vi er de eneste igjen i bygget som eier; alle de andre leilightene er leid ut nå... Pr idag har vi lån igjen på rundt 400.000 og aldri i verden om vi får solgt for mer enn MAKS 300.000. Og da er vi heldige.

Legg på to studielån, hver på rundt 200.000. Jeg er ung ufør, får utbetalt rundt 16.000 etter skatt... Mannen jobber pr idag 50% og studerer 50%. Han har jo håp om å være i 100% jobb innen vi skal flytte, men likevel. Samlet brutto ligger vi vel på rundt 360.000. Vi har ikke fått spart opp noe til egenandel. Den leiligheten her har blitt så utrolig mye dyrere å ha enn vi noengang regnet med (dummeste avgjørelsen vi noengang har gjort å kjøpe her) så alt vi hadde av sparepenger og ekstra i måneden går rett i leiligheten. Felleskostnadene er blitt satt opp med til sammen 3000 på seks år, så tilsammen er de nå på 11.000... I tillegg har vi sikkert lagt inn rundt 150.000 på leiligheten pga masse feil og mangler som ikke var oppgitt i prospektet (aldri kjøp på tvangssalg folkens!!!!! Det har vi lært på den harde måten...), fuktskader på badet, omfattende feil på det elektriske anlegget og det ene med det andre...

Vi kan ikke ut på leiemarkedet igjen; for det første har vi to katter og en hund og da er det bare å glemme å få leie noe, og for det andre sliter jeg sterkt psykisk, det er en av grunnene til at vi kjøpte i utgangspunktet, ustabiliteten et leieforhold fører med seg sliter veldig på meg. Men det er jo bare for oss å glemme å få kjøpt noe annet... Vi kommer til å bli sittende med hvertfall hundre tusen i minus etter å ha solgt her. Lånekalkulatorene jeg har prøvd ga oss maks 300.000 i lån. Da kommer vi jo ingen vei. Er så utrolig sint og frustrert og lei nå. Sint på meg selv som i det hele tatt kjøpte denne drittleiligheten. Sint på megleren som så to lette offer i oss, nygifte 23-åringer uten den minste peiling. Sint på borettslaget som er udugelige og kaster penger ut av vinduet. Føles så utrolig kjipt ut nå, å vite at vi blir stuck her frem til vi har greid å betale ned lånet vårt, for å noensinne ha håp om å få nytt lån. Vi er 29 nå, jeg hadde lyst til å finne oss et større sted så vi kanskje kunne begynne å tenke på muligheten for barn osv snart... Sukk. Får fortsette å leve blant narkomane og festmennesker da. Gøy det.

Om noen faktisk har giddet å lese gjennom alt det (for en tålmodighet!), takk for at dere tok dere tida. Var godt å blåse ut litt.

Siden fellesutgiftene er så høye så høres det ut som at borettslaget var veldig mye gjeld. Der bør det være mulig å kunne få til bedre rente etc. Det er i alle fall verdt å se på. Kan jeg spørre hvor i landet dere bor?

Og er det bare jeg som stusser på at dere måtte ut med masse penger for feil ved leiligheten som det ikke var opplyst om i prospektet? Hadde dere ikke forsikring?

Anonymous poster hash: a3955...d6d

AnonymBruker
Skrevet

Til siste AB: Vi hadde ingenting når vi kjøpte. Null erfaring med boligmarkedet og ingen erfarne til å guide oss. Vi ble snakket trill rundt av en megler som var desperat etter å bli kvitt en leilighet på tvangssalg som hadde ligget ute i nesten to år. Ved tvangssalg har man ingen rettigheter i ettertid.

Til Blondie: Det har for all del vært nødvendige ting styret har brukt penger på. Oppussing i kjeller rundt bodene, fasaden som holdt på å falle sammen, bygging av større parkeringsplass (var bare plass til biler for halvparten av beboerne). I tillegg begynte vi å betale avdrag på lånet et års tid etter at vi flyttet inn. Det er et relativt nytt borettslag, men byggherrene har gjort en fryktelig dårlig jobb når de gjorde om til leiligheter, for å si det slik.

Men tusen takk for tips og råd alle sammen, skal skrive de opp og ta det videre til mannen. Dere har gitt meg nytt håp, det er jeg utrolig takknemlig for!

AnonymBruker
Skrevet

Til siste AB: Vi hadde ingenting når vi kjøpte. Null erfaring med boligmarkedet og ingen erfarne til å guide oss. Vi ble snakket trill rundt av en megler som var desperat etter å bli kvitt en leilighet på tvangssalg som hadde ligget ute i nesten to år. Ved tvangssalg har man ingen rettigheter i ettertid.

Til Blondie: Det har for all del vært nødvendige ting styret har brukt penger på. Oppussing i kjeller rundt bodene, fasaden som holdt på å falle sammen, bygging av større parkeringsplass (var bare plass til biler for halvparten av beboerne). I tillegg begynte vi å betale avdrag på lånet et års tid etter at vi flyttet inn. Det er et relativt nytt borettslag, men byggherrene har gjort en fryktelig dårlig jobb når de gjorde om til leiligheter, for å si det slik.

Men tusen takk for tips og råd alle sammen, skal skrive de opp og ta det videre til mannen. Dere har gitt meg nytt håp, det er jeg utrolig takknemlig for!

Altså... Når man skal gjøre noe man ikke har peiling på eller erfaring med, så søker man informasjon og setter seg nøye inn i den. Det finnes f.eks. masse info på nettet. Jeg skjønner at situasjonen er vanvittig kjip, men det er ingen unnskyldning at dere var uerfarne. Bare at leiligheten hadde ligget ute så lenge uten å ha blitt solgt burde vært "alarm, alarm!".

Anonymous poster hash: a3955...d6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jada, etterpåklokskap er en fin ting. Det er mange år i fortida og ikke noe vi får gjort noe med. Vi er fullstending klar over at det var dumt og naivt, og trenger ikke bli fortalt det av andre nå så mange år i ettertid :)

Skrevet

Har dere noen sparepenger? Eller gjeld utover studielån og startlån? Hva er deres okonomiske situasjon nå?

Hvor bor dere og hvordan er boligmarkedet der dere bor? Om dere ser på alle solgte boliger i byen av denne str. utifra nabolag, tilstand osv.?

Oppussing av fasade og disse ulike tingene felleskostnader er gått til er jo normalt ting som vil oke verdien på boligene. Dersom det likevel er gått ned i pris, er det verdt å se på hva som er årsaken.

Er dette et område uten noen tilflytning overhodet, men tvert imot et sted folk flytter fra? Eller er det mulig at en del av grunnen til at deres bygg er spesielt lite etterspurt "ryktet" det har - sosialklienter, narkomane osv.?

Dersom det er sistnevnte er det jo håp om at det kan endre seg om dere får skikk på styret og nye regler.

Hva er din arbeidskapasitet - er du sengeliggende eller har du kapasitet til noe jobbing nå og da, evt. hjemmefra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...