Gå til innhold

Livredd for å fly - hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det der er jo bare rent vrøvl... Press i luften, på pilotene og flyene??

Vær klar over at alt som har med fly og avionikk å gjøre er underlagt internasjonale standarder alle flyselskaper er pålagt å følge, og som blir nøye overvåket av bl.a. Luftfartsverket (her til lands) og tilsvarende instanser verden over.

Piloter og øvrig crew er også underlagt samme strenge rammer og rutiner for nettopp å unngå stressfaktorer og uønskede påvirkninger som reduserer sikkerheten i det som foregår i cockpit og blant resten av crewets oppgaver. Flyene i seg selv er dessuten gjennom kontinuerlige sjekkprosedyrer på oppgitte intervaller satt av produsenten for hele flyet, som motorer, avionikk og skrog, der hele maskinen etter et visst antall flytimer plukkes fra hverandre ned til minste detalj og sjekkes grundig, skrog og vingeflater sprekksjekkes med røntgen, og utsatte deler skiftes ut.

Husk også at en fatal ulykke er det siste ethvert seriøst flyselskap med respekt for seg selv og sitt omdømme ønsker seg mtp sin videre eksistens, da det er på dette punktet de risikerer å miste sin lisens for fortsatt drift, og dette gjelder særlig lavpris-selskapene, som har alt å tape hvis de skulle gått på akkord med sikkerheten. Ja, det er dårligere service/mat/drikketilbud og komfort på lavpris-selskapenes fly, men nei, de har IKKE dårligere rutiner på vedlikeholdet.

Og sist men ikke minst, ingen pilot ville satt seg bak spakene i et fly han/hun visste selskapet unnlot/hoppet over service-sjekkene på.

Men, når dette er sagt, fly vil med sikkerhet styrte også i fremtiden, da vi alle er omgitt uforutsette faktorer vi aldri kan gardere oss 100% mot, fordi vi tross alt bare er mennesker, og mennesket feiler på absolutt alle plan fra tid til annen, også innenfor flytrafikk. Men all statistikk tilsier at fly er den aller sikreste form for transport vi bedriver, og den sikkerheten er under kontinuerlig forbedring, både som resultat av erfaringer basert på tidligere flyulykker og at teknikken hele tiden utvikles og forbedres.

Du har en altfor naiv tiltro til regelverket og luftfartsmyndigheter. Når prisene går så mye nedover på et produkt så viser all historie at kvaliteten vil gå nedover. Og da ikke bare i forhold til komfort og servering ombord. Når Ryanair påstår de skal kunne fly folk til USA for 10 Euro + tillegg så er det noe som skurrer.

Anonymous poster hash: 6ab72...05c

Gjest tsejG
Skrevet

Du har en altfor naiv tiltro til regelverket og luftfartsmyndigheter. Når prisene går så mye nedover på et produkt så viser all historie at kvaliteten vil gå nedover. Og da ikke bare i forhold til komfort og servering ombord. Når Ryanair påstår de skal kunne fly folk til USA for 10 Euro + tillegg så er det noe som skurrer.

Nei, kvaliteten på servicen og komforten ombord går ned, mens den tekniske kvaliteten fremdeles er ivaretatt. Et fly som ikke følges opp teknisk ihht produsentens anvisninger blir ikke resertifisert for videre drift, akkurat som at din bil blir avskiltet hvis ikke du utbedrer mangler påvist ved EU-kontroll.

Og når det er snakk om flyteknisk er det aldri noe som "skurrer", med mindre du flyr med et èn-manns-flyselskap med tilhold i Kongos jungelstrøk!

Gjest Fotballen
Skrevet

Jeg har også litt fly skrekk men må ut å fly likevel. Synes det er beroligende når jeg har noen med meg og vi prater og tuller xD, eller hvis jeg hører musikk.

Gjest tsejG
Skrevet

http://www.tu.no/industri/2014/12/29/dette-er-de-verste-flyulykkene-siste-ti-ar

24 store flyulykker det siste tiåret. Over 3500 sjeler omkommet. Ikke verst den sikkerheten...

Og i følge Verdens helseorganisasjons europeiske region dreper veitrafikkulykker så mange som 350 mennesker om dagen, eller over 127 000 hvert år.

Ja, jeg kjøper glatt den sikkerhetsfaktoren flytrafikk representerer...

AnonymBruker
Skrevet

Når det er over 100.000 fly i lufta daglig, så er det veldig få ulykker.

Jo. Men det er et tankekors at antall alvorlige ulykker har økt dramatisk det siste tiåret. Det har nok en sammenheng med lavprisselskapenes inntog på markedet.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, kvaliteten på servicen og komforten ombord går ned, mens den tekniske kvaliteten fremdeles er ivaretatt. Et fly som ikke følges opp teknisk ihht produsentens anvisninger blir ikke resertifisert for videre drift, akkurat som at din bil blir avskiltet hvis ikke du utbedrer mangler påvist ved EU-kontroll.

Og når det er snakk om flyteknisk er det aldri noe som "skurrer", med mindre du flyr med et èn-manns-flyselskap med tilhold i Kongos jungelstrøk!

Jeg skal ikke gjøre TS mer redd, men jeg kan si at man bør unngå lavprisselskaper heretter. Jeg kommer ikke til å fly Ryanair for å si det sånn, og ikke Norwegian heller om de fortsetter på samme måten. Heldigvis fikk vel pilotene gjennomslag under streiken.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/luftfart/frykter-for-sikkerheten-hos-lavprisselskapene/a/23422497/

Anonymous poster hash: cf1f0...39a

AnonymBruker
Skrevet

Og i følge Verdens helseorganisasjons europeiske region dreper veitrafikkulykker så mange som 350 mennesker om dagen, eller over 127 000 hvert år.

Ja, jeg kjøper glatt den sikkerhetsfaktoren flytrafikk representerer...

Det kjipe med en flyulykke er at når det detter ned så er du garantert dau.. I motsetning til en bilulykke. Da har man tross alt en sjanse. Skjønner godt folk blir skeptisk til å fly oppe i luften i en blikkboks.

Gjest tsejG
Skrevet

Det kjipe med en flyulykke er at når det detter ned så er du garantert dau.. I motsetning til en bilulykke. Da har man tross alt en sjanse. Skjønner godt folk blir skeptisk til å fly oppe i luften i en blikkboks.

Det er en real sak. Men det hjelper å forholde seg til fakta når det er snakk om flysikkerhet, i stedet for å synse og anta saker og ting.

Jeg flyr mye, og langt, og har i tillegg bekjentskaper innenfor flybransjen, så jeg stoler absolutt på det Kjos forteller om ivaretakelsen av flyvedlikeholdet. Dessuten har man jo definitivt et fritt valg også, stoler man ikke på dette og er utrygg i fly, så la vær å fly. Eller så kan man melde seg på kurs for å kurere flyskrekken, de er veldig gode har jeg blitt fortalt...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner et par med flyskrekk. De drikker før de skal fly. Syns det er litt komisk, sorry meg altså men :P jeg ELSKER å fly.. luften er kjedlig når en ikke ser noe, utrolig herlig når du er i solskinn over skyene, eller flyr over byer når det er mørkt..så vakkert! Men det beste er når man skal opp i luften. Den farten! :D

Anonymous poster hash: 7ef7d...41a
AnonymBruker
Skrevet

Det er en real sak. Men det hjelper å forholde seg til fakta når det er snakk om flysikkerhet, i stedet for å synse og anta saker og ting.

Jeg flyr mye, og langt, og har i tillegg bekjentskaper innenfor flybransjen, så jeg stoler absolutt på det Kjos forteller om ivaretakelsen av flyvedlikeholdet. Dessuten har man jo definitivt et fritt valg også, stoler man ikke på dette og er utrygg i fly, så la vær å fly. Eller så kan man melde seg på kurs for å kurere flyskrekken, de er veldig gode har jeg blitt fortalt...

Jeg tror ikke vi syner altså. Jeg er sammen med en flyger selv. Lavprisselskapene er noe dritt, og jeg gidder ikke å ta sjansen.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her... Unnskyld men kan dere ta denne diskusjonen er annet sted :( det hjelper ikke så veldig mye for meg altså... Jeg føler jeg får angst bare av å lese her nå....

Tidligere i kveld følte jeg meg faktisk bedre, og skulle avtale med samboeren det jeg skrev tidligere i tråden, men nå orker jeg ikke tanken på det en gang..

Kanskje jeg nå burde ta beroligende formål fortelle samboeren min om planen min, for så ta beroligende så vi får bestilt og så be samboeren min gi meg beroligende uten at jeg vet det før vi skal fly. Dere ser hvordan det her går nå, så hver så snill å ta diskusjonen et annet sted!!!!

Anonymous poster hash: 471d3...b8e

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts her... Unnskyld men kan dere ta denne diskusjonen er annet sted :( det hjelper ikke så veldig mye for meg altså... Jeg føler jeg får angst bare av å lese her nå....

Tidligere i kveld følte jeg meg faktisk bedre, og skulle avtale med samboeren det jeg skrev tidligere i tråden, men nå orker jeg ikke tanken på det en gang..

Kanskje jeg nå burde ta beroligende formål fortelle samboeren min om planen min, for så ta beroligende så vi får bestilt og så be samboeren min gi meg beroligende uten at jeg vet det før vi skal fly. Dere ser hvordan det her går nå, så hver så snill å ta diskusjonen et annet sted!!!!

Uff, beklager. :( Glemte meg litt bort når han over gikk inn på andre ting. Sånn egentlig er det ingenting å være redd for i norsk luftfart, det skjer jo aldri ulykker. Men det er mulig å ta en beroligende og det funker fint. :) Det er ikke farlig å ta en beroligende (en mild som du får av legen). Jeg har gjort det selv når jeg skal holde foredrag foran veldig mange mennesker.

Skrevet

Har ingen konkrete råd utover det å ta flyskrekkurs. Er selv lite glad i å fly etter noen ubehagelige opplevelser for mange år siden, men ble bedre etter å ha "hørt en slektning i leksene" da han skulle inn til simulatortrening. Han var på den tiden flyver i SAS. Da skjønte jeg hvor detaljert opplæring og oppfriskning faktisk er. Det som også hjalp var en flytur til Japan som jeg måtte ut på. I min logikk slo det ut som noe i retning:"Når jeg ikke ramlet ned på så lang tur så gjør jeg det sikkert ikke senere heller." Vet den logikken er totalt ulogisk, men det virket..... :ler:

En annen ting som også hadde en viss virkning var meditasjon. Avspenningsteknikker gjør sikkert samme nytten.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg klarer virkelig ikke å ta beroligende, har fått det på resept av legen min, men jeg føler jeg får den samme flyangsten når jeg tenker på å ta de når jeg flyr..om det ga mening! Om det faktisk skjer noe vil jeg være skjerpet, det er faktisk mange som overlever selve flykræsjet, men så dør inni flyet siden de ikke klarer å komme seg ut. Masse røyk, panikk blant passasjerene, man ser ikke noe, folk sitter fast i setene osv. Så der må jeg ha kontroll.

Har prøvd å vurdere flyskrekkkurs, men, det her høres sikkert veldig dumt ut, men jeg vil på en måte ikke bli kvitt redselen, fordi jeg føler det er en reell fare og jeg burde være forberedt. Slik som alle forhåndseglene jeg tar osv. Så føler på en måte at om jeg lærer meg å ikke være redd lenger, så slapper jeg sv i flyet og bryr meg ikke om alle de tingene lenger, så skjer det noe en gsng da, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. :vetikke:

Følger med på besetningen, men jeg vet det foregår en del mer enn det vi får se. Flyvertinnene later som ingenting ledig ofte når det skjer småting som kan bli farlig, for å late som om alt er ok, for det er jo ok enda, men det kan skje ting! Før var jeg faktisk ikke redd for å fly i det hele tatt, syntes det bare var gøy, fikk veldig mye adrenalin nå flyet lettet osv. Men det gikk greit. Det var vel etter en hendelse for rundt 5 år siden, da det var en nattrut, vi lettet og steg, før flyet ble dratt langt nedover, først reagerte jeg å syntes det var litt ubehagelig, var jo helt bekmørkt, men så bare lysene på bakken komme nærmere og nærmere, begynte å se meg rundt og alle satt å skifte rundt i setene og så veldig nervøse ut. Falt videre og videre, føltes ut som en evighet, men var nok ikke mer enn noen sekunder, men tiden gikk skikkelig sakte. Folk begynte å bli oppspilt, snakket med hverandre/fremmede og noen begynte med "pistre" lyder. Var faktisk helt sikker på at vi skulle styrlande i bakken! Husker ikke helt nå, men vi var vist blitt fanger i turbulens fra flyet som hadde lettet/flydd før oss, og pilotene hadde mistet kontrollen over flyet en periode. Ble faktisk ikke så redd med en gang etter dette, men for hver gang jeg har flydd etter det har det gått dårligere og dårligere!!

Å sitte i cockpiten med piloten etc. Tror jeg kunne ha hjulpet noe, hadde kanskje følt jeg hadde hatt mer kontroll, men så er så ekstremt sjenert også da, så tør liksom ikke å spørre om noe slikt :/

Herregud altså, jeg er jo bare skikkelig negativ til alt som blir sagt her... Beklager for det :)

Har du virkelig full kontroll og skjerpete sanser hvis du er i panikkmodus hele turen?

• Liker 1
Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

Jeg har slitt med flyskrekk i over 15 år, der jeg på å det verste unngikk fly totalt. Det har sakte men sikkert bedret seg, men det er mye fordi jeg har hatt et strekt ønske om å endre tankegangen min og overvinne frykten. Om du ikke innerst inne ønsker at ting skal bli bedre så vil nok ikke ting forandre seg heller.

Mangelen på kontroll er nok det jeg synes er mest ukomfortabelt i løpet av en flyreise. Det tok meg litt tid å finne ut av dette, men det har også gjort det enklere å angripe frykten. Alt kan selvfølgelig virke skremmende, men hos meg bunner mye av redselen i mangel på kontroll, og til dels mangel på forståelse. Jeg har derfor lest en del om fly slik at jeg jeg innehar den kunnskapen som skal til for at jeg på en best mulig måte kan forstå hva som foregår. Lydene på flyet er noe jeg sliter mye med, men når jeg vet hva slags lyder det er og hvorfor de oppstår er det enklere å slappe av.

For meg hjalp det med beroligende midler. Jeg hadde faktisk aldri startet å fly igjen uten disse, så for meg var det en trygghet å vite jeg kunne ta dette om redselen og angsten ble for stor. Om du ikke føler deg komfortabel med å ta dette så skal du heller ikke gjøre det, men hva med å f.eks ta de når dere skal bestille billettene? Da kan du kjenne litt på effekten, og hvordan du føler deg. Jeg har aldri følt jeg har mistet kontrollen ved å ta 1 pille, men det har gjort så redselen har dempet seg noe. Dog fikk jeg småpanikk første gang jeg tok de da jeg ikke følte noen effekt. De funket nok, men da hadde jeg ikke flydd på mange år så det var vanskelig å forutse hvor ille jeg synes det var.

Jeg fløy for første gang alene, siden jeg var barn, forrige uke. Jeg var - og er - dritstolt. Det var et kjempesteg for meg, og selv om det var ganske fælt der og da, så angrer jeg absolutt ikke. Det gikk bedre enn forventet, og jeg fikk prate med både pilotene og flyverten. Dette gav meg en enorm trygghet, og hjelper veldig på. Nå er ikke jeg beskjeden, så jeg har ingen problemer med å ta kontakt, men om du sliter med dette så ville jeg spurt reisefølget ditt om å si i fra til flyvertinnene. De ønsker jo at du skal ha en best mulig flyreise, og de kan ofte være til stor hjelp ved å svare på spørsmål du har eller være litt ekstra oppmerksomme.

Jeg er langt i fra kurert, og jeg hadde nok hatt godt av et flyskrekkurs. Det har nok du også, men da må du først og fremst ha et ønske om å overvinne frykten :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det fort kan bli komplisert om samboeren din skal prøve å få i deg beroligende uten at du vet det. Du kunne prøvd å ta ting gradvis, feks først bli mer komfortabel med det å ta beroligende, så jobbe med å bestille billetter (med full avbestillingsmulighet etc.) og så gradvis komme til selve flyturen. Greit å føle at man har kontroll på det man kan ha kontroll på.

Jeg skjønner at det er ekstra skremmende når man hører om flyulykker som den i Frankrike. Men om det er noen trøst er det nettopp ulykker som har bragt sikkerheten i luftfart fremover, siden man i etterarbeidet etter store ulykker har tatt lærdom og gjort grep for å unngå at noe lignende skal skje igjen.

Anonymous poster hash: 0135c...2aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...