AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #1 Skrevet 24. mars 2015 Hvor lite mener du man burde ha utbetalt for å kalle seg fattig i Norge? Anonymous poster hash: 696cb...ffd
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #2 Skrevet 24. mars 2015 Hvor lite mener du man burde ha utbetalt for å kalle seg fattig i Norge?Anonymous poster hash: 696cb...ffd jeg fikk 15 000 utbetalt i min forrige jobb, å mener jeg var fattig da husleie+ strøm var halve lønningen. på en annen side har min mor 5000 kr i mnd til mat og regninger til seg selv og datteren sin... å det er i allefall fattigt Anonymous poster hash: cce2d...a15
Leini Skrevet 24. mars 2015 #3 Skrevet 24. mars 2015 Kommer jo ann på om du er alene, eller i par. Huslei/lån.. Om du har store utgifter i forhold til inntekt. Man kan fint ha 20 000 og greie seg bra om man bor relativt rimelig. Man kan også fint være fattig på samme inntekt om man har høy leie/lån og andre store regninger.
Million Skrevet 24. mars 2015 #4 Skrevet 24. mars 2015 (endret) Hvor mye eller lite man har utbetalt i måneden er jo ikke det avgjørende. Man kan ikke si en fast sum på det, fordi man må jo ta hensyn til hva vedkommende f.eks. har i bo-utgifter (som gjerne er den største utgiften folk har). Har vedkommenden en billig leie-leilighet i et lite distrikt i utkant-Norge, der det heller ikke er mye å bruke penger på i fritiden? Eller bor vedkommende på Grünerløkka i Oslo, der husleiene er høye og det kryr av steder å bruke penger? Man må også ta hensyn til om vedkommende har bil. Det er jo også en utgiftspost, men noe som kan anses som en unødvendig luksus på Grünerløkka, siden man der har alle offentlige transportmidler og ikke trenger bil som regel for å komme seg på jobb. I motsetning til utkantstrøk der det går buss to ganger om dagen og er umulig å komme seg på jobb uten bil. Å være fattig, da tenker jeg at man ikke har råd til å kjøpe og lage varm middag hver dag. Kanskje man må spise brød noen ganger i uka eller av og til, sånn på fast basis, fordi månedsinntekten ikke strekker til. Å være fattig....da tenker jeg at man f.eks. har så begrensede midler (inntekt) til rådighet hver måned, at man må SPARE før man har råd til noe så lite som en kinobillett. Å være fattig betyr at man gruer seg til alle bursdagsinvitasjoner barna får, fordi det betyr at man må takke nei fordi man ikke har råd til den gaven, rett og slett. Å være fattig betyr enhver uventet regning er krise, fordi man rett og slett ikke har en krone til overs, hverken på sparekonto eller andre steder og månedsinntekten ikke dekker noe utenom det faste. Mange føler seg fattige fordi de ikke kan gå og kjøpe seg nye klær når som helst de måtte føle for det. Å ikke kunne kjøpe seg nye klær hver eneste måned er ikke akkurat fattig, det er vel ingen menneskerett å fornye garderoben så ofte. Men man har vel ikke så god råd. Endret 24. mars 2015 av Million 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #5 Skrevet 24. mars 2015 Kommer jo ann på om du er alene, eller i par. Huslei/lån.. Om du har store utgifter i forhold til inntekt. Man kan fint ha 20 000 og greie seg bra om man bor relativt rimelig. Man kan også fint være fattig på samme inntekt om man har høy leie/lån og andre store regninger. Nei, man er ikke fattig da, man har valgt å prioritere høye boutgifter fremfor forbruk. Anonymous poster hash: abd95...d01 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #6 Skrevet 24. mars 2015 Jeg vil påstå at min mormor var fattig. Hun hadde et stort lån på huset, som hun ikke hadde sjans til å betale ned. Som minstepensjonist fikk kun vel inn 13 000 i måneden, som da skulle dekke avdrag på lånet, strøm, telefon, lisens, forsikring, hjemmetjenester, mat, kommunale avgifter. Hun sparte det hun kunne. Brukte enormt lite penger på mat og på seg selv. Hun oppholdt seg i ett rom, og hadde kun varme der. Alt for å spare på strømmen. Det var trist å ikke kunne hjelpe så mye (jeg hadde på den tiden ingen inntekt grunnet min alder), og se at hun gjorde alt hun kunne for å holde seg oppe. Det er ikke bare bare å bli tidlig enke, betjene lån selv, når man ikke hadde noe særlig med pensjon i utgangspunktet. Om hennes situasjon tilsier at hun var fattig, vel det er ikke lett å si. I mine øyne var hun det. Anonymous poster hash: 4d466...48e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #7 Skrevet 24. mars 2015 Ingen i Norge er fattige, men sosialklienter defineres vel som det. De har ( enslige i Oslo) utbetalt kr 6.435 til mat, busskort, klær og fritid. Ja også bor mange i en leiebolig på Grünerløkka til 10.000 som de får dekket sammen med strøm. Hva mener dere, er ovennevnte sosialklient fattig? Anonymous poster hash: abd95...d01 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #8 Skrevet 24. mars 2015 Ingen i Norge er fattige, men sosialklienter defineres vel som det. De har ( enslige i Oslo) utbetalt kr 6.435 til mat, busskort, klær og fritid. Ja også bor mange i en leiebolig på Grünerløkka til 10.000 som de får dekket sammen med strøm. Hva mener dere, er ovennevnte sosialklient fattig? Anonymous poster hash: abd95...d01 Hmm, jeg har litt i overkant av 20 000 utbetalt, og ca 14 000 i faste utgifter (dette inkluderer avdrag på lån+husleie på 10 000) Det vil si at jeg har litt over 6000 igjen til mat + div. Kan jo faktisk virke som jeg like gjerne kunne vært sosialklient, siden jeg da kommer ut med det samme. Jeg føler meg ikke direkte fattig, men har jo ikke veldig mye penger. Anonymous poster hash: 4e8d6...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #9 Skrevet 24. mars 2015 når jeg må arve klær av farmor (jeg er 24) heldigvis er hun "ung" i stilen sin når det kommer til det meste... selv om det er 1-2 størrelser for stort Anonymous poster hash: cce2d...a15
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #10 Skrevet 24. mars 2015 Et par av mine tanker.. Når man er fattig har man ikke råd til middag, ikke bil, ikke smartphone, ikke svær TV, osv. Sånn ser jeg på det. Man er ikke fattig fordi man ikke har så mye til overs når alle regninger er betalt. Man er fattig når man må ta opp ny kreditt hver bidige gang en eller anna regning kommer uventa. Det er dyrt å være fattig, så kredittlåna blir bare verre og verre. Man er fattig når man går med tannverk i mange mnd fordi man ikke har råd til å gå til tannlege. Anonymous poster hash: ca564...337 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #11 Skrevet 24. mars 2015 Mener å ha lest en plass at hvis du har så stram økonomi at du ikke klarer en uforutsatt utgift på 2000 kr er du fattig. Hvor mye hold det er i det kan vel diskuteres... Har du 30.000 utbet etter skatt, men lever over evne slik at budsjettet veltes hvis du må bruke 2000 på en tannlegeregning er du ikke fattig etter mitt syn, da har du fucket opp økonomien med et skyhøyt overforbruk.Anonymous poster hash: 0809c...634 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #12 Skrevet 24. mars 2015 En her sa det så fint en gang; dersom du må velge mellom mat eller tak over hodet, så er du fattig. INGEN i Norge er fattige. Selv ikke sosialklienter, ref. post lengre opp, gratis tannlege får dem også. Anonymous poster hash: abd95...d01 3
Cashbah Skrevet 24. mars 2015 #13 Skrevet 24. mars 2015 Å være fattig, da tenker jeg at man ikke har råd til å kjøpe og lage varm middag hver dag. Kanskje man må spise brød noen ganger i uka eller av og til, sånn på fast basis, fordi månedsinntekten ikke strekker til. Er det ikke vanlig å ta seg noen brødskiver til middag et par dager i uka hvis man ikke gidder å lage mat? Kanskje det bare er jeg som er lat 2
Cashbah Skrevet 24. mars 2015 #14 Skrevet 24. mars 2015 En her sa det så fint en gang; dersom du må velge mellom mat eller tak over hodet, så er du fattig. INGEN i Norge er fattige. Selv ikke sosialklienter, ref. post lengre opp, gratis tannlege får dem også. Anonymous poster hash: abd95...d01 Vel... uteliggere er jo fattige. Men ellers enig.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #15 Skrevet 24. mars 2015 Jeg jobber og har ca. 12.000,- utbetalt i måneden. Jeg bort så billig jeg klarer, og føler meg ikke fattig i det hele tatt! Burde jeg det? Jeg røyker ikke, drikker ikke, og har fint råd til det jeg har trenger og har lyst på av mat, klær etc. Sparer til og med noen tusen i mnd. I mine øyne handler fattigdom her til lands om prioriteringer. Har man ikke råd til å bo dyrt, så bort man ikke dyrt. Har man ikke råd til å røyke, så slutter man etc. Anonymous poster hash: bb411...16f 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #16 Skrevet 24. mars 2015 Det er når man tjener under 500000. Jeg hadde aldri klart meg med så lite penger....... Anonymous poster hash: 9ba87...9c8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #17 Skrevet 24. mars 2015 Vel... uteliggere er jo fattige. Men ellers enig. Uteliggere i Norge er uteliggere fordi de foretrekker det. Anonymous poster hash: ce3af...c9b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #18 Skrevet 24. mars 2015 Fattigdom defineres på forskjellige måter fra offentlig hold. Personlig vil jeg si at man er fattig om man ikke har mulighet til å delta i samfunne, råd til en bolig med normal standard og størrelse etter antall i husstanden, strøm til oppvarming av alle rom og skikkelig mat (inkludert et varmt måltid daglig). Med deltagelse i samfunnet mener jeg blant annet at barn skal kunne få delta i en eller annen form for idrett eller annen aktivitet utenom skolen, delta på ting i skolen som turer og aktivitetskvelder mm. At den voksne kan ta en kaffe med venner en gang i blant, ta med familien på kino eller badeland innimellom, at man har råd til medisiner man trenger (ikke alt går på blå resept), tannlegebesøk, mm. Bolig med normal standard anser jeg personlig som en bolig uten mugg og råte, hvor antall personer per soverom ikke overstiger 2, og hvor vinden ikke blåser gjennom veggen. Internett og pc anses av mange som luksus, men for de med barn i skolen er det nødvendig. Mye av skolearbeid forventes å gjøres på nett, og da trengs det både pc og nettforbindelse i husstanden. Jeg mener også at man skal kunne ha et vanlig kosthold bestående av normal norsk mat inkludert matvarer fra alle grupper. Og at det er rom for å kunne spise ett varmt måltid om dagen. Ikke noe galt i billigere alternativer, det går under normal mat. Men jeg personlig mener at man skal kunne ha råd til å spise seg mett til hvert måltid og spise varier, inkludert frukt/grønnsaker og kjøtt/fisk. Og for å trekke den litt lenger bør det være rom for å kunne klare en uforutsett regning på 2000 kroner om det skjer. Anonymous poster hash: 097ab...079 1
Cashbah Skrevet 24. mars 2015 #19 Skrevet 24. mars 2015 Uteliggere i Norge er uteliggere fordi de foretrekker det. Anonymous poster hash: ce3af...c9b Ja, selvfølgelig 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #20 Skrevet 24. mars 2015 Hvor mye eller lite man har utbetalt i måneden er jo ikke det avgjørende. Man kan ikke si en fast sum på det, fordi man må jo ta hensyn til hva vedkommende f.eks. har i bo-utgifter (som gjerne er den største utgiften folk har). Har vedkommenden en billig leie-leilighet i et lite distrikt i utkant-Norge, der det heller ikke er mye å bruke penger på i fritiden? Eller bor vedkommende på Grünerløkka i Oslo, der husleiene er høye og det kryr av steder å bruke penger? Bor man på Grünerløkka og har lite penger til overs så er man ikke på noe som helst vis fattig, man har bare prioritert å bo dyrt. Anonymous poster hash: ce3af...c9b 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå