Kûng1 Skrevet 24. mars 2015 #1 Skrevet 24. mars 2015 Hei! Brakk igår beinet som strekker seg fra lilletåa og opp mot ankelen, 5. metatars. Det ble rimelig fort konstatert via røntgenbildene at det var ett brudd ganske langt oppover i beinet. Bruddet sto heldigvis i riktig stilling, og det var revet tvers av, noe som tydeligvis var veldig positivt. Resultatet ble støvelgips og krykker(Gips fra foten og opp til kneet) i 6 uker, etter anbefaling fra legen. Jeg har hatt minimalt med smerter, og har overhode ikke vondt så lenge jeg ikke tråkker på foten. Dog klør det noe så inni hel*****. Legen var en turnuslege, og sa rett ut at han ikke hadde så mye erfaring med slike brudd, men ville likevel at jeg skulle gå med støvelgipsen i 6 uker uten å forhøre seg med andre. Jeg har lest litt rundt på nettet, og synes 6 uker med gips hørtes lenge ut. Er det noen som har hatt tilsvarende brudd eller erfaring med slike brudd, som kan dele sine erfaringer rundt dette? Jeg kunne i det minste tenke meg en annen type gips enn denne tunge kalkgipsen i 6 uker. Hadde dermed satt utrolig stor pris på alle mulige svar om hva jeg kan forvente, erfaringer mm.!
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #2 Skrevet 24. mars 2015 6-8 uker er vanlig ved slike frakturer, og turnuslegen har gjort rett vurdering. Du bør midlertidig IKKE belaste foten i det hele tatt, da groprosessen blir forstyrret ved vekt ol. Anonymous poster hash: 7040c...f78
Kûng1 Skrevet 27. mars 2015 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2015 6-8 uker er vanlig ved slike frakturer, og turnuslegen har gjort rett vurdering. Du bør midlertidig IKKE belaste foten i det hele tatt, da groprosessen blir forstyrret ved vekt ol. Anonymous poster hash: 7040c...f78 Takk for svar! Har overhode ikke belastet foten, og kommer ikke til å gjøre det heller. Ligger mye med beinet opp, og slapper helt av. Heldigvis ligger bein-endene i bruddet helt inntil hverandre, noe jeg håper gjør at det gror litt raskere. Alderen min bidrar forhåpentligvis også til at det tar litt kortere tid enn normalt. Dog er det litt rart at jeg overhode ikke føler noen smerte, uansett hvordan jeg beveger på foten og tærne. Føles da litt unaturlig å gå med gips, men men.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2015 #4 Skrevet 27. mars 2015 du kan jo snakke med fastlegen din om du er usikker på turnuslegen. det kan jo være at du kanskje kan gå med denne gipsen i 4 uker, også få en litt lettere gips etter det. men dette vet jeg ikke praksisen på. så dette er bare gjetninger. du sier du ikke har vondt i foten, og det er jo bra. er litt derfor også en bruker gips. for å stabilisere bruddet så det gror riktig, men også så lindrer det smerte, fordi du ikke får til å røre på foten så veldig mye, og derfor blir det mindre smerter. Anonymous poster hash: cf2d9...015
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2015 #5 Skrevet 27. mars 2015 Takk for svar! Har overhode ikke belastet foten, og kommer ikke til å gjøre det heller. Ligger mye med beinet opp, og slapper helt av. Heldigvis ligger bein-endene i bruddet helt inntil hverandre, noe jeg håper gjør at det gror litt raskere. Alderen min bidrar forhåpentligvis også til at det tar litt kortere tid enn normalt. Dog er det litt rart at jeg overhode ikke føler noen smerte, uansett hvordan jeg beveger på foten og tærne. Føles da litt unaturlig å gå med gips, men men. Grunnen til at du ikke kjenner smerte er at hinnen rundt skjelettet hvor bla nerver er ikke har sprukket med bruddet. Det er en god ting det også, du slipper smerter og det KAN gro litt kjappere. Anonymous poster hash: 7040c...f78
Gjest Tassen10 Skrevet 27. mars 2015 #6 Skrevet 27. mars 2015 Hei! Brakk igår beinet som strekker seg fra lilletåa og opp mot ankelen, 5. metatars. Det ble rimelig fort konstatert via røntgenbildene at det var ett brudd ganske langt oppover i beinet. Bruddet sto heldigvis i riktig stilling, og det var revet tvers av, noe som tydeligvis var veldig positivt. Resultatet ble støvelgips og krykker(Gips fra foten og opp til kneet) i 6 uker, etter anbefaling fra legen. Jeg har hatt minimalt med smerter, og har overhode ikke vondt så lenge jeg ikke tråkker på foten. Dog klør det noe så inni hel*****. Legen var en turnuslege, og sa rett ut at han ikke hadde så mye erfaring med slike brudd, men ville likevel at jeg skulle gå med støvelgipsen i 6 uker uten å forhøre seg med andre. Jeg har lest litt rundt på nettet, og synes 6 uker med gips hørtes lenge ut. Er det noen som har hatt tilsvarende brudd eller erfaring med slike brudd, som kan dele sine erfaringer rundt dette? Jeg kunne i det minste tenke meg en annen type gips enn denne tunge kalkgipsen i 6 uker. Hadde dermed satt utrolig stor pris på alle mulige svar om hva jeg kan forvente, erfaringer mm.! Var det mye hevelse da de gipsa? I såfall kan det hende du får bytte (til en lettere type?) etter noen dager.
Kûng1 Skrevet 28. mars 2015 Forfatter #7 Skrevet 28. mars 2015 Var det mye hevelse da de gipsa? I såfall kan det hende du får bytte (til en lettere type?) etter noen dager. Nei, det var ikke så veldig mye hevelse. Litt var det selvfølgelig. Kjenner dog at den hevelsen er borte, ettersom beinet har fått bedre plass inne i gipsen! Grunnen til at du ikke kjenner smerte er at hinnen rundt skjelettet hvor bla nerver er ikke har sprukket med bruddet. Det er en god ting det også, du slipper smerter og det KAN gro litt kjappere. Anonymous poster hash: 7040c...f78 Aha! Bra at noen med mer kunnskap om emnet kan komme med slike opplysninger! Takker for det!
Gjest Tassen10 Skrevet 29. mars 2015 #8 Skrevet 29. mars 2015 Nei, det var ikke så veldig mye hevelse. Litt var det selvfølgelig. Kjenner dog at den hevelsen er borte, ettersom beinet har fått bedre plass inne i gipsen! Aha! Bra at noen med mer kunnskap om emnet kan komme med slike opplysninger! Takker for det! Jeg hadde det samme bruddet selv, og jeg hadde først en stor, tung gips. Men fikk en lettere gips etter en uke, når hevelsen gikk ned. Nettopp pga det du skriver med at "det ble mer romslig" inni der. I tilegg må man jo regne med litt atrofi etter noen uker som gjør det ennå litt romsligere. Men tror ikke du skal håpe på å bli kvitt gipsen helt før det har gått 6 uker. Det er liksom standardprosedyre på alle brudd som gipses.
Kûng1 Skrevet 29. mars 2015 Forfatter #9 Skrevet 29. mars 2015 Jeg hadde det samme bruddet selv, og jeg hadde først en stor, tung gips. Men fikk en lettere gips etter en uke, når hevelsen gikk ned. Nettopp pga det du skriver med at "det ble mer romslig" inni der. I tilegg må man jo regne med litt atrofi etter noen uker som gjør det ennå litt romsligere. Men tror ikke du skal håpe på å bli kvitt gipsen helt før det har gått 6 uker. Det er liksom standardprosedyre på alle brudd som gipses. Det har gått ganske nøyaktig en uke nå, faktisk. Tenker jeg da tar en telefon til sykehuset på dagen imorgen, og spør om en ny gips. Har uansett fått satt opp en kontrolltime om 3 uker, 4 uker etter bruddet, med røntgen og i det hele tatt. Så da finner jeg iallefall ut om det er grodd eller ikke, og er det grodd så fjernes gipsen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå