AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #1 Skrevet 24. mars 2015 Hei, Jeg er 25 år og har nettopp kjøpt min første bolig. Jeg vil gjerne få nedbetalt litt ekstra på lånet de neste årene, og lurer på om dette månedsbudsjettet ser greit ut? Inntekt = 31000 kroner i måneden. Utgifter 10.130 i boliglån, 4400 i felleskostnader borettslag (fellesgjeld, TV, offentlig avgifter osv). 600 kroner i strøm. 350 kroner i bredbånd. 2000 til lånekassen 500 til pensjonssparing i fond. 800 til regningkonto (til uforutsette utgifter). 1000 til bil (kjører lite). 1000 til sminke, klær, såpe, toalettpapir etc. 4000 til mat 2000 til sparekonto. 220 til annet. 31000 - 27000 = 4000 til ekstra nedbetaling av boliglån i mnd. Anonymous poster hash: 1915b...193
Ian Skrevet 24. mars 2015 #2 Skrevet 24. mars 2015 Hei, Bemerkninger: Reduser beløpet på mat til 3000 (dersom du ikke har barn?) Skill ut en egen post for alkohol fra mat og juster beløpet deretter. Øk "annet" posten til 1000 da du ikke har satt opp en post for underholdning eller helseutgifter. Kan evt. slås sammen med post for "uforutsette regninger" men av erfaring blir denne bare stående og akkumulere som til slutt blir brukt på noe annet - greit nok, men lite hensiktsmessig. Strøm er jo varierende, så her kan du finne ut månedsvis hvor mye strøm du har brukt for et mer detaljert budsjett. Ellers kvalmt fornuftig, Bra jobba. 1
Gjest O___o Skrevet 24. mars 2015 #3 Skrevet 24. mars 2015 Ser greit ut. Flott at du sparer til pensjon! Synes du betaler litt mye ned på studielånet (med mindre du har både folkehøgskole og master) Ville foretrukket å betale ned studielånet på normert tid og heller betale ned andre lån på kortere tid. Det eneste jeg savner er forsikringer/ medlemskontigent til fagforening & treningssenter. Dersom dette er noe du har.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #4 Skrevet 24. mars 2015 Hei, Takk for gode svar :-) De utgiftene jeg har til alkohol er ikke store (Et par øl eller glass vin i måneden) og er derfor inkludert i matbudsjettet. Forsikringer og treningssenter betales av jobb. Det eneste er årsavgift og forsikring på bilen. Hvor plasserer dere slike årlige utgifter? (Blir ca. 5000 i året til sammen). Anonymous poster hash: 1915b...193
Tecky Skrevet 24. mars 2015 #5 Skrevet 24. mars 2015 Forsikring på bilen til 1500 kr i året? Ser også ut som det mangler kostnad for tlf med mindre jobben betaler for det også.
Puny Skrevet 24. mars 2015 #6 Skrevet 24. mars 2015 ser greit ut, hva med lege, tannlege, frisør etc. de postene som kommer sjeldent? De går kanskje av sparepenger? 1
tussi84 Skrevet 25. mars 2015 #7 Skrevet 25. mars 2015 Hei, Jeg er 25 år og har nettopp kjøpt min første bolig. Jeg vil gjerne få nedbetalt litt ekstra på lånet de neste årene, og lurer på om dette månedsbudsjettet ser greit ut? Inntekt = 31000 kroner i måneden. Utgifter 10.130 i boliglån, 4400 i felleskostnader borettslag (fellesgjeld, TV, offentlig avgifter osv). 600 kroner i strøm. 350 kroner i bredbånd. 2000 til lånekassen 500 til pensjonssparing i fond. 800 til regningkonto (til uforutsette utgifter). 1000 til bil (kjører lite). 1000 til sminke, klær, såpe, toalettpapir etc. 4000 til mat 2000 til sparekonto. 220 til annet. 31000 - 27000 = 4000 til ekstra nedbetaling av boliglån i mnd. Anonymous poster hash: 1915b...193 Du har glemt mobil og forsikring. Går ut i fra at du bør ha ansvar eller delkasko på bilen om lånet er nedbetalt. I tillegg bør du ha innbo forsikring og evt reise forsikring. Matposten kan reduseres noe om du er kun 1 pers. 2500 burde holde massevis til mat kun kjøpt i butikk. Du burde også ha med en post for fritid. Regner jo med at du finner på sosiale ting engang i blandt som feks kino, bowling, ta en middag eller kaffe med venner, en tur på byen, konserter etc.. I tillegg bør du få med en post til helse. Lege tannlege medisiner etc.
Pengebingen Skrevet 25. mars 2015 #8 Skrevet 25. mars 2015 Hei, Takk for gode svar :-) De utgiftene jeg har til alkohol er ikke store (Et par øl eller glass vin i måneden) og er derfor inkludert i matbudsjettet. Forsikringer og treningssenter betales av jobb. Det eneste er årsavgift og forsikring på bilen. Hvor plasserer dere slike årlige utgifter? (Blir ca. 5000 i året til sammen). Anonymous poster hash: 1915b...193 Vi har en egen bilkonto hvor vi setter inn 2000 pr mnd. Til alt inkl forsikring, årsavgift, service, eu-kontroll, evt reparasjoner osv. Regner ikke med å bruke så mye, men det som er til overs er sparing til ny bil, for en eller annen gang må den sikkert byttes ut. Veldig kjekt med egen konto for alt bilrelatert. Men må du ha bil? Det er et viktig spsm å stille seg, særlig om du kjører lite. MYE å spare på å ikke ha bil en periode. Ellers som andre sa, litt mye til mat, 3000 burde holde. Men, hva med ferier, reiser og annet sosialt? Ikke veldig realistisk å skulle unngå slikt? Hvis du ikke allerede har en bufferkonto så bør du ha en, en til virkelige krisetilfeller. Anbefaler å ha 3-6 måneders utgifter stående på konto. Ville kalt den første sparekontoen for bufferkonto. Og unngå uforutsette utgifter. Det burde nesten ikke eksistere. Alt du nå kan komme på at går under uforutsette utgifter er ting du kan forutse, siden du kommer på de. At bil må repareres følger av å ha bil, at kjøleskapet ryker må man regne med innimellom osv. Det er vanskelig å komme på noe som er uforutsett, det ligger i ordet Ellers superfornuftig! Veldig bra! Flott med pensjonssparing!
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #9 Skrevet 25. mars 2015 TS her. Tusen takk for svar! Både reiseforsikring og mobil betales av jobb, så det er deilig! Jeg har en billig bil, så har kun ansvarsforsikring. Uforutsette utgifter tenkte jeg skulle gå til lege, tannlege og den typen ting. Jeg er hos tannlegen en gang i året. Nesten aldri hos legen, men det kan jo fort endre seg hvis jeg blir syk. En post for fritid er smart, og redusert matbudsjett er jo også mulig. Det høres ikke dumt ut med en bilkonto. Da blir det sånn: Inntekt = 31000 kroner i måneden. Utgifter 10.130 i boliglån, 4400 i felleskostnader borettslag (fellesgjeld, TV, offentlig avgifter osv). 600 kroner i strøm. 350 kroner i bredbånd. 2000 til lånekassen 500 til pensjonssparing i fond. 1000 til fritid 520 til helseutgifter (spares da opp i løpet av året). 1000 til bilkonto. 1000 til bensin. 1000 til sminke, klær, såpe, toalettpapir etc. 3000 til mat 2000 til sparekonto (reiser etc). 31000 - 27500 = 3500 til ekstra nedbetaling av boliglån i mnd. Ser dette mer realistisk ut? Anonymous poster hash: 1915b...193
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå