AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #1 Skrevet 24. mars 2015 Sjekker dere telefonene til barna deres? Vi er litt uenige om hva som er "lov" og ikke i forhold til dette.. Bør vi som foreldre ha lov til å sjekke telefonen til barna av og til? Det er så mye skummelt der ute, både på nett og meldingstjenester, at jeg føler at jeg bør ha en viss kontroll på dette. Har selvfølgelig jevnlige samtaler med barna om dette, men vet også at man ikke skal stole blindt på de.. Hva er deres erfaring? Anonymous poster hash: 68f04...6aa
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #2 Skrevet 24. mars 2015 Vis barna at du stoler på dem, så vil de til gjengjeld stole på deg. Hvorfor skal barna stole nok på deg til å fortelle deg alt de opplever når du ikke stoler nok på dem til å tro på alt de forteller? Snakk med dem om abonnemntstjenester, og at det kan bli mye dyrere enn det de tror. Snakk med dem om farene ved å snakke med fremmede på sms, telefon og nett, og at ikke alle er den de sier at de er. Snakk med dem om farene ved å sende bilder de ikke vil at hele verden skal se til andre. Hvis de ikke vil at hvem som helst skal se bildet bør de ha det på sin egen telefon og vise det fysisk til de vennene de vil at skal se det. Si til dem at dersom de opplever noe ubehagelig på nettet eller med mobilen må de komme til deg. Hvis de kommer til deg må du ikke komme med pekefingeren, men hjelpe dem med å komme ut av situasjonen og bearbeide inntrykkene. Sett deg inn i de ulike sosiale medier, meldetjenester, spill osv barna bruker. Hvis du vet hvordan de fungerer er det lettere for dem å snakke med deg om det som skjer der. Få gjerne barna dine til å vise deg, og dersom du synes det er vanskelig å holde oversikt kan du notere ned hovedfunksjonene i ei notisbok eller et dokument. Ikke opprett bruker i alle sosiale medier barna bruker for bli venn med dem. Det blir som om du skulle satt deg ned på samme bord som vennegjengen i kantina på skolen for å lytte til samtalen deres. Det er dårlig folkeskikk, og uhøflig. Ikke les barnas meldinger, hverken sms eller andre sosiale medier. Dette er som å lese andres brev eller andres epost. Det er dårlig folkeskikk, uhøflig og et brudd på barnas privatliv, noe de har rett på. Dersom barnet har blogg, les gjerne, men ikke kommenter. Dersom du er venn med barnet på facebook, instagram eller andre sosiale media, ikke kommenter. Det er dødsflaut, spesielt når barna blir tennåringer og kommer i den alderen der foreldre er flaut og noen man helst later som man ikke kjenner. Denne perioden gir seg, men dersom du ikke gir dem plass i denne peroiden kommer de til å flytte seg til platformer der du ikke har oversikt. Anonymous poster hash: 5fbc0...beb 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #3 Skrevet 24. mars 2015 Så da mener du i bunn og grunn at man skal stole 100% på barna? Er ikke det litt naivt? Anonymous poster hash: 68f04...6aa 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #4 Skrevet 24. mars 2015 Så da mener du i bunn og grunn at man skal stole 100% på barna? Er ikke det litt naivt? Anonymous poster hash: 68f04...6aa Når har du tenkt å begynne å stole på barna? Når de blir voksne? Hvorfor vil du ikke stole på barna, hva er det du er redd for at skal skje? Anonymous poster hash: 5fbc0...beb
Jens Skrevet 24. mars 2015 #5 Skrevet 24. mars 2015 Vi opererer motsatt av forrige bruker her. Vår sønn på 10 får ha mobil, være på instagram, etc..mot at vi har full tilgang til hans smsèr, taleanrop, instakonto, bilderull etc... Han bryr seg ikke noe om det, og er ellers også veldig åpen og ærlig med oss. Om noen år blir jo ting annerledes, men foreløpig er han jo ganske fersk på både hva man skriver til andre, hva man legger ut av bilder, etc....Greit å følge litt med og veilede ham. 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #6 Skrevet 24. mars 2015 Jeg mener vel strengt tatt at barn under 12 år ikke vet sitt eget beste enda.. Derfor passer jeg også på at de tar på setebeltet i bilen, og ikke "stoler" på at de gjør det. Jeg sjekker også at leksene er gjort... Foreldre SKAL vise de veien i livet, ikke igjennom å være naive, men igjennom læring. Jeg mener også at læring kommer av feiling, men jeg har heller ikke tenkt til å sitte på gjerdet å "håpe" at ting går bra.. Man får ikke passet på barn i ALLE sammenhenger, men i noen har man faktisk den muligheten. Anonymous poster hash: 68f04...6aa 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #7 Skrevet 24. mars 2015 Jeg sjekker mobilen til sønnen på 11 år av og til, men ikke ofte. Han driver sjelden på med telefon så jeg finner stort sett korte beskjeder fra kompiser og mange fra meg selv Hadde han sittet konstant med telefonen og nektet meg å se på den hadde jeg nok sjekket mye oftere. Han har ikke koden til appstore så det er jeg som må godkjenne og laste ned apper for han. Føler at vi har kontroll, men vet jo at han kommer til å ha større behov for "privatliv" om noen få år så da kan det muligens bli vanskelig å ha like kontroll. Anonymous poster hash: 31d92...23f
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #8 Skrevet 24. mars 2015 Vi opererer motsatt av forrige bruker her. Vår sønn på 10 får ha mobil, være på instagram, etc..mot at vi har full tilgang til hans smsèr, taleanrop, instakonto, bilderull etc... Han bryr seg ikke noe om det, og er ellers også veldig åpen og ærlig med oss. Om noen år blir jo ting annerledes, men foreløpig er han jo ganske fersk på både hva man skriver til andre, hva man legger ut av bilder, etc....Greit å følge litt med og veilede ham. Ja, sånn har vi det også.. Foreldre må kunne ha litt kontroll på hva barna gjør på nett/telefon! Anonymous poster hash: 68f04...6aa
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #9 Skrevet 24. mars 2015 Jeg ser gode argumenter for full åpenhet, og jeg tviler ikke på at den metoden også fungerer fint. Det kan være vanskelig når barnet ønsker mer privatliv etterhvert, og da er det viktig at forelderen klarer å slippe barnet fri. Om barnet har fått god veiledning underveis og fremdeles føler at det har mulighet til å snakke med foreldrene om det det opplever vil det antagelig gå helt bra. Uansett hvilken metode man som foreldre bruker for å hjelpe barna med å bruke nettet trygt er det viktigste åpenhet og tillit. Dersom foreldrene skal få sjekke mobilen må dette være avklart med barna på forhånd, gjerne før mobilen anskaffes slik Jens har gjort det. Dersom foreldrene sjekker mobilen i skjul eller kommer å krever å få se mobilen blir det et tillitsbrudd, noe som kan føre til at barnet ikke kommer og forteller om ubehagelige ting de opplever på nett. Mitt pedagogiske ståsted er at barna må få lov å gå på egne bein, og få lov til å dette og slå seg. Foreldrene trenger ikke å vokte over hvert skritt, men dersom barnet slår seg skal foreldrene være tilgjengelige for hjelp, trøst og et plaster på såret. Foreldrene skal gi trygge rammer, men innefor de rammene må barna få lov til å løpe fritt. Etterhvert som barna blir modnere og mer selvstendige kan de få større rammer, men de skal fremdeles få lov til å komme til foreldrene med skrubbsårene sine. Dette gjelder også på nettet. Anonymous poster hash: 5fbc0...beb
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #10 Skrevet 25. mars 2015 Sønnen vår er 8 og han har en iphone fordi onkelen hans var så snill og ga den til han i julegave(han skulle kjøpe ny mobil). Det eneste sosiale han driver med på mobilen er facetime og snapchat, ellers går det mest i spill og youtube. Så nei, vi sjekker ikke mobilen hans fordi vi trenger ikke.Anonymous poster hash: 6c924...e5a
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #11 Skrevet 25. mars 2015 Jeg ville hatt en avtale med barnet om at dere som voksne kan sjekke. For meg handler det ikke nødvendigvis om at jeg ikke stoler på barnet mitt, men jeg stoler ikke på alle de der ute! Hvem som helst kan sende fæle meldinger både over nettet og som sms. Mobbing på nett er blitt så stort, og ikke alle barn klarer eller tør å si i fra! Anonymous poster hash: b7734...624
Aircondition Skrevet 25. mars 2015 #12 Skrevet 25. mars 2015 Jeg mener som èn nevnte over her, at så små barn ikke vet sitt eget beste. Dette med nettvett og nettmobbing er såpass omtalt at foreldre burde være klar over at uansett hvor mye barna er til å stole på, så er de ikke gamle nok til å forstå hvor stort internett egentlig er. Man skal helt klart ha tillit til barna sine. Man skal respektere deres rett til privatliv. Men det er dessverre sånn at man kan ikke stole på, og har ikke kontroll over det som skjer rundt barna på internett. Man har ikke kontroll på hvor mange syke mennesker det er som kan finne veien til deres barns profiler, både instagram, snapchat, facebook etc. Sosiale medier har en aldersgrense på 13 år, hvis jeg husker riktig. Og det er ikke for å være kjip mot barn under 13, men enkelt og greit, for at barn under 13 år ikke er i stand til å sette seg inn i hele opplegget rundt de ulike tjenestene. Uansett hvor mye opplæring de får, så skjer det støtt og stadig oppdateringer, som gjerne krever at man også sjekker alt av personvernsinnstillinger. Dette er jo ting som til og med voksne sliter med å henge med på. Hvis barn under 13 år skal ha egen profil eller bruker, så må de voksne påse at barna ferdes trygt. Dette kan gjøres ved at foreldre først og fremst redegjør for hva som er farlig, og hvordan barna kan bli lurt uten at de er klar over det selv. Så kan foreldre og barn sammen utarbeider regler og en plan for hvordan dette kan gjøres på best mulig måte for alle parter. På denne måten så vet barna hva de har å forholde seg til, og de voksne slipper å snike rundt.
duplexx Skrevet 25. mars 2015 #13 Skrevet 25. mars 2015 Du skal selvfølgelig kunne stole på barnet ditt. Det er andre voksne der ute du ikke skal stole på. Og derfor ha FULL KONTROLL.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #14 Skrevet 25. mars 2015 Så da mener du i bunn og grunn at man skal stole 100% på barna? Er ikke det litt naivt? Anonymous poster hash: 68f04...6aa Nei, på ingen måte. Man håper man har klart å lære/informere de såpass at de tar gode valg. Vist dem såpass med tillit og respekt at dersom de allikevel ikke velger så lurt en gang, så kommer de til deg for hjelp og støtte. Og også at de stoler nok på deg til at de velger å dele både gode og vanskelige ting, uten at man som forelder må snoke. Anonymous poster hash: 25bfd...d88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå