Gå til innhold

Spaghetti og kjøttdeig fra i går?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Spiste spaghetti og kjøttdeig i går kl 19.30.

Glemte å avkjøle, så restene sto i kaserolle i romtemp. helt til kl 8 i dag.

Satte den i kjøleskapet da, men kan den egentlig spises nå..?

Anonymous poster hash: 70fa8...d53
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/923215-spaghetti-og-kj%C3%B8ttdeig-fra-i-g%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gjort det og aldri blitt syk, men det er ikke en rettesnor. Har heller ikke blitt syk når jeg har latt pasta stå under delvis og mest lokk og ikke latt det avkjøles raskt. Har rikelig med smør eller olivenollje i pastaen når den er kokt.

Har hørt at det kan oppstå bakteriedannelse, skal jeg regne med at det bare har vært flaks? Jeg stoler ikke på alt jeg leser.

Annonse

Det ville jeg ikke gjort.

http://dinmat.no/Artikler/Pasta-og-ris-pa-benken-kan-vaere-dodelig

Anonymous poster hash: 43218...9d4

Det står der at de som har dødd har oppbevart maten i flere dager i romstemperatur. Her var det i hi snakk om at maten har stått til i dag tidlig, ca 10-12 timer og så blitt satt i kjøleskap. Jeg anser ikke det som å ta en risiko, men vil ikke råde andre til å sjanse med helsa. Noen reagerer kanskje også mer enn andre? Men dette kan minne meg om hysteriet når alle løp og tok vaksine mot svineinfluensa.

Endret av Atea
AnonymBruker

Det står der at de som har dødd har oppbevart maten i flere dager i romstemperatur. Her var det i hi snakk om at maten har stått til i dag tidlig, ca 10-12 timer og så blitt satt i kjøleskap. Jeg anser ikke det som å ta en risiko, men vil ikke råde andre til å sjanse med helsa. Noen reagerer kanskje også mer enn andre? Men dette kan minne meg om hysteriet når alle løp og tok vaksine mot svineinfluensa.

Forskeren i denne artikkelen oppgir 4-6 timer i romtemperatur som trygt:

http://forskning.no/mat-mat-og-helse/2012/01/helsefare-ved-feillagret-pasta-og-ris

I de tilfellene der folk har spist pastasalat etc lagret for varmt i drøye to døgn, har de ikke bare blitt syke av det - da snakker vi leversvikt og død. Jeg vil anta at de fleste også vil foretrekke å unngå å bli syke, og ikke bare er ute etter å overleve, og at pasta lagret i romtemperatur over natten derfor er sterkt å fraråde (grensen går ved 12-14 grader).

En ting er hva man er villig til å risikere for sin egen del - en annen ting er hva man råder folk til på nett, vil nå jeg si.

Ellers er det verdt å merke seg at det dreier seg om toksiner som dannes her, og som ikke drepes ved ny varmebehandling. Og som man altså ikke bare gjør en syk i magen, men som regelrett forgifter kroppen og i siste instans ødelegger leveren.

Anonymous poster hash: 9deb7...13d

• Liker 1

Forskeren i denne artikkelen oppgir 4-6 timer i romtemperatur som trygt:

http://forskning.no/mat-mat-og-helse/2012/01/helsefare-ved-feillagret-pasta-og-ris

I de tilfellene der folk har spist pastasalat etc lagret for varmt i drøye to døgn, har de ikke bare blitt syke av det - da snakker vi leversvikt og død. Jeg vil anta at de fleste også vil foretrekke å unngå å bli syke, og ikke bare er ute etter å overleve, og at pasta lagret i romtemperatur over natten derfor er sterkt å fraråde (grensen går ved 12-14 grader).

En ting er hva man er villig til å risikere for sin egen del - en annen ting er hva man råder folk til på nett, vil nå jeg si.

Ellers er det verdt å merke seg at det dreier seg om toksiner som dannes her, og som ikke drepes ved ny varmebehandling. Og som man altså ikke bare gjør en syk i magen, men som regelrett forgifter kroppen og i siste instans ødelegger leveren.

Anonymous poster hash: 9deb7...13d

Jeg burde kanskje ikke svart som jeg gjorde.. Synes alle må ta sin egen risikovurdering. Jeg er mer skeptisk til kokt hvit ris av en eller annen grunn.

Endret av Atea

Annonse

Jeg pleier å spise kald spagetti og kjøttsaus som har stått i kjøleskap over natta. Er det farlig også?

Anonymous poster hash: 1b778...8a2

Nei, ikke farlig når det har stått i kjøleskap.

Jeg hadde ikke spist spaghetti som har stått såpass lenge i romtemperatur, TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...