Gjest Jon Are Skrevet 24. mars 2015 #1 Skrevet 24. mars 2015 Jeg tilbringer endel tid sammen med sønnen til kjæresten min. Har tatt med gutten på ridning , lært ham å lage sunne kaker og matretter og lest litt litteratur for han. Synes det er artig å ha han med. Problemet er faren hans (exen til kjæresten min)Han synes dette er fryktelig morsomt. Jeg føler at han gjør narr av meg og mine verdier. Når jeg nevnte at gutten hans hadde lyst til å ri på ponnikurs , virket det som om beger fløt over. Han sa at han måtte ta en prat med meg, og det gjorde han. Der kom det fram at han var bekymret for at jeg skulle gjøre sønnen hans feminin .Han ba meg opptre mer maskulint og ta han med på fotballkamper , teltturer og slalom istedet for alt det andre . Dette sa han veldig innpakket, men budskapet kom fram. Jeg må nå bare respektere ønsket hans, og har begynt å lære meg å gå på slalåm. Dette ble faren svært glad for. Det eneste som gjenstår nå, er at du opptrer mer maskulint for vi vil ikke at han skal bli en jentegutt om du skjønner hva jeg mener . Dette sa han også veldig innpakket. Jeg føler at jeg må ta på meg en rolle ovenfor sønnen hans. Spille tøff og maskulin. Moren til gutten bare ler av det hele og bryr seg ikke. Jeg føler veldig presset fra barnefaren . Han er en hyggelig mann, men veldig bekymret for at sønne skal bli feminin. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? med hilsen fra: Jon Are
Gjest Kaffelattn Skrevet 24. mars 2015 #2 Skrevet 24. mars 2015 Jeg kan forstå farens bekymringer 110%.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #3 Skrevet 24. mars 2015 Vis barnets far hva gutta på Trollspeilet holder på med Det er ikke mye feminint over det (De driver med ridderkamper osv. og har stålkontroll på hest og lanse) Anonymous poster hash: d94a3...d61 2
skruf Skrevet 24. mars 2015 #4 Skrevet 24. mars 2015 Jeg synes ikke du skal forandre deg til en person du ikke er bare pga barnets far sier det. Han kan ikke kreve at du skal endre deg og lære deg f.eks slalom bare pga hans sønn skal lære seg det, da får det være farens jobb. Kan ikke barnets far stå for de "guttetingene" han mener at gutten skal kunne da? Jeg synes det er bra at du lærer gutten matlaging og øker hans interesse for litteratur. Det er noe guttens fremtidige kjæreste vil sette pris på Må være deilig å ha en mann som er flink å lage mat (personlig så er jeg gift med en typisk toro og grandiosa-mann, så her er det jeg som står for det meste på kjøkkenet). Faren til gutten virker litt steriotype på hva som er gutteaktiviteter og jenteaktiviteter. Er han redd for at gutten skal bli homofil pga han liker å holde på med hester, lese bøker og lage mat? 24
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #5 Skrevet 24. mars 2015 Hva slags fritidsaktiviteter han skal gå på er vel noen mor og far i samspiller beslutter. Dersom du synes det er en reell konflikt, ta det opp med samboeren din/moren hans. Dersom hun bare "ler" av det hele går jeg utifra at dette ikke er et veldig stort problem. Ellers så kommer det an på alderen til gutten, han har vel noen preferanser selv? Anonymous poster hash: d2b10...e00 1
Leini Skrevet 24. mars 2015 #6 Skrevet 24. mars 2015 Han sa det iallfall på en fin måte, det skal han ha. Det er ikke nødvendig at alle karer skal være uber macho, men det er litt dumt om det skulle tippe så langt andre veien at han kan bli ertet også. Det betyr ikke at du skal droppe alt du har gjort til nå, men kanskje prøve noen nye alternativ i tillegg? Viktigeste er nå uansett at sønnen deres har både biologiske foreldre som er glad i ham og en stefar som også er en god far for ham. Veldig godt å lese 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #7 Skrevet 24. mars 2015 Du må ikke finne på å la gutten drive med hest. Han vil bli mobbet gjennom hele skoletiden. Anonymous poster hash: 19ef8...320
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #8 Skrevet 24. mars 2015 Jeg tilbringer endel tid sammen med sønnen til kjæresten min. Har tatt med gutten på ridning , lært ham å lage sunne kaker og matretter og lest litt litteratur for han. Synes det er artig å ha han med. Problemet er faren hans (exen til kjæresten min)Han synes dette er fryktelig morsomt. Jeg føler at han gjør narr av meg og mine verdier. Når jeg nevnte at gutten hans hadde lyst til å ri på ponnikurs , virket det som om beger fløt over. Han sa at han måtte ta en prat med meg, og det gjorde han. Der kom det fram at han var bekymret for at jeg skulle gjøre sønnen hans feminin .Han ba meg opptre mer maskulint og ta han med på fotballkamper , teltturer og slalom istedet for alt det andre . Dette sa han veldig innpakket, men budskapet kom fram. Jeg må nå bare respektere ønsket hans, og har begynt å lære meg å gå på slalåm. Dette ble faren svært glad for. Det eneste som gjenstår nå, er at du opptrer mer maskulint for vi vil ikke at han skal bli en jentegutt om du skjønner hva jeg mener . Dette sa han også veldig innpakket. Jeg føler at jeg må ta på meg en rolle ovenfor sønnen hans. Spille tøff og maskulin. Moren til gutten bare ler av det hele og bryr seg ikke. Jeg føler veldig presset fra barnefaren . Han er en hyggelig mann, men veldig bekymret for at sønne skal bli feminin. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? med hilsen fra: Jon Are Hvis du finner deg en bakke så slipper du å gå på slalom, da kan du stå på slalom . Det er mye enklere...Anonymous poster hash: 6190a...af1 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #9 Skrevet 24. mars 2015 Skjønner ikke hvorfor det å ri en hest sees på som noe feminint. Du skal jo ha kontroll på et digert beist. Se bare på andre kulturer. De mannfolka som driver med ridning på island for eksempel(og de er det mange av) er ikke akkurat feminine av seg. Anonymous poster hash: a1b9e...914 10
absinthia Skrevet 24. mars 2015 #10 Skrevet 24. mars 2015 (endret) Hest er ikke spesielt feminint. Om faren synes at det blir for feminint,små.skifter han kanskje mening om han ser at det også finnes slike tilbud https://www.facebook.com/pages/Kassai-Horseback-Archery-School-Norway-Arnt-Jonny-Alme/125137370863984?sk=photos_stream Gutter blir ikke " jentegutter" av å kunne flere ting enn fotball og slalåm, heller ikke av litteratur og å ha peiling på mat. Undertegnede har forøvrig en høyst maskulin sønn som både har et typisk "manneyrke", mekker på det meste som kan mekkes på, har elsket å lage mat fra han var 7, har eid en halv hest, liker friluftsliv, skiftet bleier på og passet småsøsken, har aldri brydd seg med fotball, elsker teknikk og biler. Han har aldri blitt sett på som jenteaktig eller feminin på noen måte og har et avslappet forhold til sin egen mannsrolle. Det er dessuten diskriminering å nekte noen ting de har lyst til, på bakgrunn av kjønn. Endret 24. mars 2015 av absinthia 13
HubroTuppa Skrevet 24. mars 2015 #11 Skrevet 24. mars 2015 Dama di bør ta deg i forsvar. Hun ANER ikke hvor heldig hun er. Jentegutt??? Du kan jo be denne huleboer pappan om å ta turen inn i 2015. Kan faktisk være ganske allright her. Slike fordomsfulle holdninger hører ikke hjemme i dette årtusenet. Liker bonusen din å gå på fotballkamp,slalåm og telttur da? Å gjøre noe med bonusen som bonusen liker er jo veldig fint, men la han bestemme og ikke pappaen. Å invitere han til å gjøre "dine" ting er minst like bra. DU er en god bonus-pappa du. 14
svakni Skrevet 24. mars 2015 #13 Skrevet 24. mars 2015 Herlighet! Hva er feminint med dyr, matlaging og litteratur? Mange mandige kokker, forfattere og ryttere. Å lese bøker er en kjempefordel for barn uansett kjønn. Det samme er å lære å lage mat. Og å bli glad i dyr. Så lenge ungen har lyst til det, er jo dette veldig, veldig gode aktiviteter? Skjønner IKKE problemet. 6
Amens Skrevet 24. mars 2015 #15 Skrevet 24. mars 2015 Synes det er litt synd at feminine verdier hos gutter er uønsket mens maskuline verdier hos jenter er tøft... Trodde vi var kommet lengre i 2015, men tydeligvis ikke. Synes gutten selv skal få være med å bestemmer hva han vil gjøre. Om han liker å bake, så gjør det. Om han heller vil stå på slalom så synes jeg det er kult at du er villig til å lære deg det. 9
Gjest celine Skrevet 24. mars 2015 #16 Skrevet 24. mars 2015 Hvor er gutten oppi alt dette da? Det viktigste må vel være at han får gjøre det han syns er gøy, uavhengig av hvor dere omsorgspersoner står hen? Man kan ikke lære barn til å være noen andre enn den de er, uansett hva far tror om dette. Du skal ikke ta på deg noen rolle, men heller være en positiv motpol til den maskuline faren, slik at gutten ser at menn kommer i mange forskjellige innpakninger. Og at akkurat dette er helt greit På denne måten blir det lettere for ham å finne ut av hvem han er, og hva han ønsker å drive med. 13
Pinkee Skrevet 24. mars 2015 #17 Skrevet 24. mars 2015 Syntes dette hørtes rett dumt ut jeg da. Er det ikke bra at gutten får prøve litt forskjellig, så har han et bredere spekter å velge interesser fra senere i livet. Dessuten, kunnskap er lett å bære, så fortsett slik du har gjort du. Så kan faren ta seg av å lære gutten om sine egne interesser. Hvis du går utenfor din egen komfortsone, vil gutten merke det. Det vil ofte medføre at han ser på de tingene (feks slalom) som mindre spennende. Helt klart, hvis gutten selv spør deg om å være med han på slalom, så er det jo flott om du blir med. Men ikke ta han med, hvis det ikke er noe du liker. 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #18 Skrevet 24. mars 2015 synes det du gjør er bra:) men man skal selvfølgelig ta i betraktning det faren sier også. Jeg ville spurt gutten hva han vil, hvis gutten ikke har interesser av f.eks fotball så ser jeg ikke noe poeng i det. men kan ikke bare farn ta ham med på "gutteting" Anonymous poster hash: e0a49...53a
Luckiness Skrevet 24. mars 2015 #19 Skrevet 24. mars 2015 Barn må få lov å gjøre som de vil. Når barnet selv sier at han har lyst å ri, så må han få lov til det. Man kan ikke tvinge en til å begynne å spille fotball bare fordi man selv mener dette er en mer gutteting. Det er jo svært tydelig at denne faren er livredd for at hans sønn skal bli feminin og gjerne homofil. Men det er jo ikke nødvendigvis slik at man blir feminin eller homofil fordi man vil ri innimellom eller lage mat. Jeg tror du er et godt forbilde for gutten. Mange tenker kanskje at matlaging, ridning osv er typiske dameting. Men slik er det ikke. Det er bra at gutten har et forbilde som viser at man gjør som man selv ønsker. Man trenger ikke å gå etter det alle gjør. Og man trenger heller ikke å like typiske gutteting bare fordi man har et kjønn som tilsier at man er gutt. Jeg får inntrykk av at det du gjør med gutten, er ting han ønsker selv. Men du kan jo kanskje spørre han en ekstra gang når dere skal finne på ting. Det kan jo hende at gutten ikke tør å si nei til å bli med på ting, fordi han merker hvor glad du blir når han sier ja og er med? Men man vil vel alltid merke dersom et barn ikke trives med det h*n gjør.
Patton Skrevet 24. mars 2015 #20 Skrevet 24. mars 2015 Er jo taktisk veldig lurt for en gutt å begynne med hest. Da vil han jo være omsvermet av 95 % jenter hele ungdomstiden. Heller det enn å kaste bort ungdomsårene i en fotballgarderobe med andre illeluktende tenåringsgutter. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå