Gå til innhold

Fått tre nye føflekker, farlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 21 år, og så i dag at jeg hadde fått tre nye føflekker på ryggen, som ellers har vært nesten fri for det fra før av, med unntak av to. Disse tre er veldig små, og klør litt akkurat nå som var grunnen til at jeg la merke til dette. Lurte på om dette kunne være grunn til bekymring?

Begynte å klø litt etter jeg tok solarium i går, noe jeg har tatt kanskje ca en gang annenhver/hver mnd siden jeg var 18, og huden min er blek, men skal ikke mye til før den får farge og har ikke kjempemange føflekker på kroppen fra før, om det er relevant.

Anonymous poster hash: cea6f...639
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føflekker får man nye av hele livet, så å få noen føflekker er ikke farlig i seg selv.

Bare følg med på de nye føflekkene på lik linje som det er anbefalt å følge med på alle føflekker.

Solarium er ikke bra for huden din, men det vet du nok fra før. Ikke bare øker det faren for hudkreft, men huden eldes raskere også. Og rynker vil man helst ikke ha :)

Vurder heller en god selvbruningskrem eller spray hvis du føler for å freshe opp fargen litt :)

AnonymBruker
Skrevet

om de er helt svarte og klør ville jeg gått til en sjekk

Anonymous poster hash: 532ce...7c1
Skrevet

Jeg får nye føflekker hver uke. Ingenting å bekymre seg for med mindre de klør eller er smertefulle over litt tid. Kanskje du klødde på ryggen akkurat da? Man skal også være obs hvis gamle føflekker endrer form, farge, konsistens.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, dere :)

Skrevet

Dropp solarium for godt, og få sjekket føflekkene. Det er utrolig viktig! Om du har mange føflekker spiller ingen rolle, det er viktig å følge med på dem du har. Forandrer de fasong, blir ujevne, blør, klør eller væsker, MÅ du få de sjekket :) Lykke til!

Skrevet

Men vær obs på at selv om føflekken klør, kan det være fordi den sitter en plass på kroppen hvor det dannes friksjon, og da blir den jo irritert.

AnonymBruker
Skrevet

Dropp solarium for godt, og få sjekket føflekkene. Det er utrolig viktig! Om du har mange føflekker spiller ingen rolle, det er viktig å følge med på dem du har. Forandrer de fasong, blir ujevne, blør, klør eller væsker, MÅ du få de sjekket :) Lykke til!

Sjekket igjen i dag og så at jeg hadde fått enda en ny, eller mulig det var en annen veldig liten der før, men den var større enn alle andre jeg har, ikke kjempestor kanskje, men definitivt den største jeg har, plutselig var den der over natten, den er rød rundt, veldig mørk og klør, så litt redd. Kan jeg bare ringe legen be om time til å få den både undersøkt og fjernet på samme tid?

AnonymBruker
Skrevet

Høres egentlig mer ut som en type eksem enn som føflekker... Men gå til legen og sjekk det ut, så slipper du bekymre deg :)

Anonymous poster hash: 01086...a40
AnonymBruker
Skrevet

Høres egentlig mer ut som en type eksem enn som føflekker... Men gå til legen og sjekk det ut, så slipper du bekymre deg :)

Så du tror det er mulig de forsvinner av seg selv? Men ja, må få sjekket, håper de har tid i løpet av uken nå. Synes det var veldig rart å plutselig få så mange på en gang...

AnonymBruker
Skrevet

Så du tror det er mulig de forsvinner av seg selv? Men ja, må få sjekket, håper de har tid i løpet av uken nå. Synes det var veldig rart å plutselig få så mange på en gang...

Jeg kan ikke gi deg noe godt svar, for jeg er ikke lege. Syntes bare det hørtes rart ut at hudkreft skulle dukke opp sånn over natten, tror ikke det er helt sånn det viser seg? Men jeg ville nok bestilt en legetime om jeg var deg, selv om det nok ikke er farlig, spesielt siden du har tatt en del sol :)

AnonymBruker
Skrevet

Føflekker som klør bør sjekkes. Jeg får stadig nye jeg og. Fjernet en som klødde men den lå under bh-stråppen så den ble revet litt i, blødde og litt. Det var ikke kreft heldigvis.

Anonymous poster hash: 67171...431

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...