Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ELSKER peanøttsmør og bruker den green choice økologiske. Helt fantastisk godt! Men hva er fordelene med peanøttsmør?

Anonymous poster hash: 064ad...24a

Videoannonse
Annonse
Gjest Penelopee
Skrevet (endret)

Peanøttsmør inneholder sunt enumettet fett og antioksidanter :)

Endret av Penelopee
Skrevet

Er vel også en del fiber og proteiner i det også :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke ekstremt mye kalorier i peanøttsmør? Ikke bra for de som f.eks. skal ned i vekt og må passe på kaloriene.

Anonymous poster hash: a954d...e31
Skrevet

Er det ikke ekstremt mye kalorier i peanøttsmør? Ikke bra for de som f.eks. skal ned i vekt og må passe på kaloriene. Anonymous poster hash: a954d...e31

Det kommer vel strengt tatt an på mengden man spiser ;) Jeg spiser peanøttsmør hver dag og går ned i vekt, men det er klart at jeg ikke bare kan gafle innpå.

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Og det metter leeeeeeeeeenge. Spiser et glass på 650 gram i uka :danse:

• Liker 1
Skrevet

Peanøttsmør er gudenes nektar :wow: Masse næring, fantastisk smak, kan brukes på utrolig mange måter. Men det må porsjoneres nøye siden det er veldig kaloritett. Jeg har spist peanøttsmør jevnlig mens jeg har gått ned i vekt, og etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Ulempe: har altfor mye omega-6 i forhold til omega-3 og bidrar til det skjeve omega-6:3-forholdet som nordmenn flest har. Inneholder også en del fytater og lit andre stoffer vi ikke vil ha inn i kroppene våre.

Anonymous poster hash: b7b93...efe
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvilket peanøttsmør. Det økologiske som ble nevnt her, og som er dyrest , har masse proteiner, sunt fett! Spis det med GOD samvittighet!

Anonymous poster hash: 6e786...28a
AnonymBruker
Skrevet

Finnes den Green Choice i et så stort glass? Eller kanskje du spiser en annen type?

Gjest Runforit
Skrevet

Finnes den Green Choice i et så stort glass? Eller kanskje du spiser en annen type?

Monki Crunchy 😊

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Peanøttsmør er gudenes nektar :wow: Masse næring, fantastisk smak, kan brukes på utrolig mange måter. Men det må porsjoneres nøye siden det er veldig kaloritett. Jeg har spist peanøttsmør jevnlig mens jeg har gått ned i vekt, og etterpå.

Hvilke måter bruker du det på? :)

Skrevet (endret)

Hvilke måter bruker du det på? :)

Jeg bruker ikke peanøttsmør på så mange måter selv - jeg vet at man kan bruke det i sauser innenfor asiatisk matlaging, og til baking, blant annet.

Men "mine" bruksområder for vanlig peanøttsmør (jeg foretrekker en type som heter Africa's Finest, helt finkvernet, og bare tilsatt salt og emulgator) er som dip til appelsin, grønt eple (Granny Smith), eller, av alle ting, blomkål - eller i smoothie med banan, melk og kakaopulver.

Jeg har også kjøpt noen typer på iHerb, med tilsatt hvit sjokolade, honning og lønnesirup. Farlig gode, og trenger ikke noe tilbehør...!

Endret av Pringle
Skrevet

Jeg bruker det i overnight oats.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Ooh, takk for forslag, The Kitten og Pringle! :D

Skrevet

Elsker peanøttsmør <3

Beste jeg vet er sataysaus, jeg har en idiotsikker latmanns-oppskrift på det som tar 5 minutter:

Kok opp en boks kokosmelk sammen med en teskje eller to red curry paste.

Ta gryten av varmen og rør inn noen spiseskjeer peanøttsmør til det blir litt tykt, og smak til med litt brunt sukker (evt sukrin gold) og lime. Liker du det xtra sterkt, så har du litt mer chilikrydder eller kanskje en frisk chili i, eller mer curry paste.

Det blir en sånn tykk dipsaus som man skal ha til kyllingspyd (eller svin).

Kyllingspydene har du marinert i whatever du har liggende/thai-krydder (koriander, spisskummen, ingefær, lime, soyasaus, hvitløk, chili osv) og stekt i ovnen. Er jeg ekstra lat så dropper jeg både spyd og marinade og bare krydrer en kyllingfilet og slenger den på panna/i ovnen.

Ganske heavy den sausen, så godt med noe frisk ved siden, agurkskiver eller salat eller noe gresk yoghurt etc.

• Liker 2
Skrevet

Ulempe: har altfor mye omega-6 i forhold til omega-3 og bidrar til det skjeve omega-6:3-forholdet som nordmenn flest har. Inneholder også en del fytater og lit andre stoffer vi ikke vil ha inn i kroppene våre.

Anonymous poster hash: b7b93...efe

Hvis man ikke spiser så mye planteoljer fra før er ikke omega6-andelen et kjempeproblem. Det med fytat/fytinsyre føler jeg er litt på vaklende grunn. I paleokosthold kutter man ut korn, bønner og belgfrukter (som peanøtter er), med dette som ett av argumentene. Likevel er f.eks. bønner/belgfrukter veldig nyttige når de tilberedes på rett måte. Og peanøtter som det er laget smør av er jo gjerne hakket mer behandlet enn rå peanøtter.

For min del er inntaket så lav i forhold til det andre jeg spiser at jeg ikke bekymrer meg nevneverdig for disse antinæringstoffene. Men jeg deler likevel litt av din bekymring.

Og ja. Det smaker veldig godt!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Monki Crunchy 😊

Hvor kjøper du den da? Har ikke sett den i noen butikker her jeg bor...

Anonymous poster hash: 28d79...c1a

Gjest Runforit
Skrevet

Hvor kjøper du den da? Har ikke sett den i noen butikker her jeg bor...Anonymous poster hash: 28d79...c1a

Røtter.

Gjest rådyr
Skrevet

Spiser du 100 g om dagen? Det blir vel rundt 600 kcal...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...