Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :-)

Jeg er nybegynner innen styrke, og fikk anbefalt å ta knebøy i smith-maskin (i alle fall den første måneden) da jeg har problemer med vanlig stang. Men har hørt at det ikke er noe bra trening å bruke smith maskinen.. Kjenner det godt i rumpe og lår; så noe effekt må den vel ha? Er helst rumpe og lår jeg ønsker å få trent med lnebøy, da jeg har andre øvelser som trener rygg, mage og kjernrmuskulaturen.. eller bør jeg bare trene vanlig selv om teknikken er veldig dårlig?

Anonymous poster hash: 05a36...4a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville heller tatt vanlige knebøy med feks en kettlebell i hendene, eller utfall/gåsegange. På denne måten får du trent opp balansen i tillegg.

For litt annerledes motstand kan du prøve deg på bulgarske utfall vha en benk.

Den smithmaskinen lurer deg til å tro at du tar kjempemye i knebøy, men i realiteten er den så spesifikk at du verken trener balanse eller kjernemuskulatur med den. Anbefales ikke.

(Min mening)

• Liker 2
Skrevet

Det du burde gjøre er jo å trene på teknikken i vanlig knebøy til du lærer deg teknikken. Smith-maskinen vil jo ikke lære deg teknikken...

Hva med å gjøre begge deler til å begynne med? Varm opp med vanlige knebøy uten stang, og når du får dreisen på det går du over til stang. Du kan også prøve med en kettlebell eller manual i stedet (google goblet squat). Så "trener" du med Smith-maskinen. Når du får teken på knebøy med stang dropper du Smith-maskinen.

Knebøy i smith vil jo ta på rumpe og lår, så det er jo ikke dårlig sånn sett. Men knebøy er mye, mye bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lær deg ordentlig knebøy, uten noen maskiner. Du blir ikke bedre med mindre du øver. Om du bruker smith-maskinen vil du fort trene deg til uvaner, og faktisk få verre utgangspunkt for å lære deg skikkelig bøy.

Det er flere problemer med smith-maskinen. Maskinen tar vekk balanseelementet, så øvelsen blir både mindre funksjonell, og du får ikke fultl utbytte av øvelsen. Det er også vist at det er økt fare for belastningsskader, siden det at stangen holdes fast i en bane gjør at du ikke får beveget kroppen i den banen som er naturlig for deg.

Anonymous poster hash: 29374...3f3
AnonymBruker
Skrevet

Hei :-)

Jeg er nybegynner innen styrke, og fikk anbefalt å ta knebøy i smith-maskin (i alle fall den første måneden) da jeg har problemer med vanlig stang.

Hvilke problemer har du? Jeg mener det i utgangspunktet er bedre å begynne med løs stang for å lære øvelsen korrekt og bygge opp balansen. I Smith-maskin er du låst til ett bevegelsesmønster, og siden du ikke har erfaring med knebøy fra før kan fort ta med deg uvaner når du går over til løs stang.

Anonymous poster hash: faddb...90e

AnonymBruker
Skrevet

Prøv heller gobletsquat!

Anonymous poster hash: 566f6...064
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Bena mine går innover, jeg har vanskelig for å holde balansen og ryggen greier jeg ikke å holde helt rett.. og alt dette med stang uten vekter. Stanga veier rundt 20 kg. Fikk anbefalt å bruke smith-maskinen i rundt en måned til jeg var blitt litt sterkere. Men er det ikke noen fordeler med den? Er det bare waste of time? :)

Skrevet

Du bør heller fikse problemene. Knærne kommer til å kalve innover i en smith-maskin også, når vektene er tunge nok. Sannsynligvis er det flere ting som gjør at du ikke får det til skikkelig:

1. Svake gluteus min/med. Disse musklene brukes til å beve beina ut fra sentrum. Altså skyve knærne utover. Det finnes mange videoer på youtube med øvelser for å styrke disse.

2. Mobilitet i ankler, hofte og brystrygg. Om man er generelt stiv i hele den bakre kjeden (bakside lår, sete, osv). Så vil dette påvirke hoftemobiliteten. Det finnes håp for å fikse dette også: http://moveskill.com/2015/03/what-should-stretching-feel-like/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...