Gå til innhold

Konfirmasjon - hvem inviteres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mai er det konfirmasjon for min stesønn. Stesønn bor hos meg (stemor), far og stebror. Mor bor ikke langt unna, og hun har min stedatter boende hos seg.

Ved at far kom veldig sent i gang med planlegging, er vi nødt til å holde konfirmasjonen hjemme hos oss. Vi har en del plass, men det er selvsagt ikke ubegrenset.
Så vidt jeg vet skal jeg fungere som fotograf, borddekker og betale noe for dette.

Spørsmålet mitt blir som følger: hvem bør inviteres til seremonien, med påfølgende middag?

Konfirmant ønsker at jeg og mine barn er med - også til seremonien. Dette har han selv sagt uoppfordret.

Mor meldte seg ut av hele konfirmasjonen, og sønnen vil ikke ha henne til stede. Også meldte hun seg inn igjen.
Ja, det er konflikt mellom mor og sønn, mor og far, mor og meg - men dette bør mor kunne legge på hylla.

Vi har ni billetter til seremonien. Og de som kommer til å bli invitert er: mor, far, søster, storebror, bestemor, bestefar, mormor, morfar og en gudmor. Gudmoren har konfirmant ingen relasjon til, sier han selv.

Da er vi tre igjen; meg selv og to stk stebarn.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Ja, det er konflikt mellom mor og sønn, mor og far, mor og meg - men dette bør mor kunne legge på hylla"

Først av alt: Det bør dere ALLE som er voksne i dette legge på hylla.

Om det er ok for gutten så ville jeg tatt ut søsken (særlig om de er små) og invitert deg, far, mor, besteforeldre og gudmor (om han skal komfirmeres i kirken).

Anonymous poster hash: f74cc...ae6
Skrevet

Ja, selvsagt skal konflikt legges på hylla av alle.

Barna er store. Noen er voksne andre har nettopp startet å være i tenårene. Tre av "barna" er voksne (halvbror og to stebarn). Lillesøster er tretten år.

Konfirmasjonen er borgerlig og seremonien er på ettermiddagen.

Skrevet

Er det bare ni personer fra familien som kan være til stede under seremonien? Er det vanlig? Kjenner ikke til borgerlig konfirmasjon, men det logiske er jo at konfirmantens nærmeste er med. Kan du gå i stedet for gudmor? Hva sier stebarna som er utelatt, synes de det er greit å "slippe" seremonien, og bare være i selskapet i stedet?

Skrevet

Er det bare ni personer fra familien som kan være til stede under seremonien? Er det vanlig? Kjenner ikke til borgerlig konfirmasjon, men det logiske er jo at konfirmantens nærmeste er med. Kan du gå i stedet for gudmor? Hva sier stebarna som er utelatt, synes de det er greit å "slippe" seremonien, og bare være i selskapet i stedet?

Det er flere som kan være til stede under seremonien. Utfordringen er at far kun har skaffet ni billetter og ikke tolv, som det ser ut til at vi kommer til å bli.

Mine barn/voksne synes det er fint å få bli med i seremonien. De har vært stebror- og søster til konfirmant i snart ni år.

For øyeblikket er det ikke rom for meg i seremonien. Mor har insistert på at gudmor får billett. Selv om konfirmant ikke ønsker henne med.

Skrevet

Jeg går ut ifra at far har prøvd å få tak i flere billetter?

Her er det vel bare åpen samtale som fungerer. Hvis mor er en smule ustabil og ikke kan snakkes til, blir det da det beste å bare la henne få viljen sin for husfredens skyld? Vil dine barn forstå det, og godta at de ikke får komme i seremonien? Vil konfirmanten kunne kose seg på dagen sin og ikke ha dårlig samvittighet for at noen blir utelatt under seremonien?

Jeg syns egentlig at konfirmantens mening skal veie tyngst, men det er jo litt av et ansvar for en femtenåring å måtte velge blant familiemedlemmene sine på den måten. Dermed tror jeg nok at jeg hadde forsøkt å samtale med mor, og så heller bare gitt meg og latt være å dra dersom det ble bråk av det. Du har vært en mye viktigere person i konfirmantens hverdag i mange år, men mor er mor og da blir du satt på sidelinjen. Når alt kommer til stykket er det jo hverdagen som teller, ikke en konfirmasjonsseremoni.

Skrevet

Jeg går ut ifra at far har prøvd å få tak i flere billetter?

Her er det vel bare åpen samtale som fungerer. Hvis mor er en smule ustabil og ikke kan snakkes til, blir det da det beste å bare la henne få viljen sin for husfredens skyld? Vil dine barn forstå det, og godta at de ikke får komme i seremonien? Vil konfirmanten kunne kose seg på dagen sin og ikke ha dårlig samvittighet for at noen blir utelatt under seremonien?

Jeg syns egentlig at konfirmantens mening skal veie tyngst, men det er jo litt av et ansvar for en femtenåring å måtte velge blant familiemedlemmene sine på den måten. Dermed tror jeg nok at jeg hadde forsøkt å samtale med mor, og så heller bare gitt meg og latt være å dra dersom det ble bråk av det. Du har vært en mye viktigere person i konfirmantens hverdag i mange år, men mor er mor og da blir du satt på sidelinjen. Når alt kommer til stykket er det jo hverdagen som teller, ikke en konfirmasjonsseremoni.

Nei, far har ikke forsøkt å få tak i flere billetter.

Mor er ustabil - svært ustabil. Og det er vanskelig å snakke med henne. Vi har snakket sammen en eller to ganger på ni år. Sett/møtt hverandre fire ganger på ni år. Noen samtale med henne, er utelukket - tror jeg.

Mine barn vil forstå, men ikke godta. De vil respektere men ikke akseptere. Og de vil oppføre seg sammen med de andre.

Konfirmanten sliter med dårlig samvittighet. Han vet ikke at mor skal være med. Far har ikke sagt det til ham. Han ønsker at jeg skal være moren hans. Så det hele er ganske sammensatt og vanskelig. Om konfirmantens mening skal veie tyngst, vil nesten ingen på morsiden bli invitert.

For min egen del, så kunne jeg ha tenkt å reise bort den helgen, sammen med mine barn (voksne).

AnonymBruker
Skrevet

I mai er det konfirmasjon for min stesønn. Stesønn bor hos meg (stemor), far og stebror. Mor bor ikke langt unna, og hun har min stedatter boende hos seg.

Ved at far kom veldig sent i gang med planlegging, er vi nødt til å holde konfirmasjonen hjemme hos oss. Vi har en del plass, men det er selvsagt ikke ubegrenset.

Så vidt jeg vet skal jeg fungere som fotograf, borddekker og betale noe for dette.

Spørsmålet mitt blir som følger: hvem bør inviteres til seremonien, med påfølgende middag?

Konfirmant ønsker at jeg og mine barn er med - også til seremonien. Dette har han selv sagt uoppfordret.

Mor meldte seg ut av hele konfirmasjonen, og sønnen vil ikke ha henne til stede. Også meldte hun seg inn igjen.

Ja, det er konflikt mellom mor og sønn, mor og far, mor og meg - men dette bør mor kunne legge på hylla.

Vi har ni billetter til seremonien. Og de som kommer til å bli invitert er: mor, far, søster, storebror, bestemor, bestefar, mormor, morfar og en gudmor. Gudmoren har konfirmant ingen relasjon til, sier han selv.

Da er vi tre igjen; meg selv og to stk stebarn.

Litt utenfor tema.. Men hvorfor skal du betale noe av din samboers barn sin komfirmasjon??

Anonymous poster hash: b5922...8ac

Skrevet

Vil det hjelpe om dere får tak i tre billetter til, forbereder konfirmanten på at mor også kommer og drar alle mann?

Det er en utrolig lei situasjon, spesielt for konfirmanten. Men en femtenåring går jo som oftest an å snakke med, så full åpenhet og noen planer for hva som skjer den dagen kan hjelpe. Jeg skjønner godt at du vil reise bort, men tror du ikke konfirmanten ønsker å ha deg der? Med tanke på utryggheten mor skaper vil det være trygt at du ihvertfall er hjemme og prøver å skape en fin dag etter seremonien.

Jeg håper det løser seg på en eller annen måte, det er virkelig en vanskelig situasjon dere er i. Men all honnør til deg for at du tar så mye ansvar og prøver å finne gode løsninger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...