AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #1 Skrevet 23. mars 2015 En ting som irriterer meg, er at jeg ikke greier å like høytider, som f.eks. jul og påske. Selvfølgelig kan det jo være koselig, men synes det er for mye mas og planlegging, for noe som kommer år etter år. Føler tiden stopper opp og jeg må sette hele livet mitt på vent, "bare" fordi det er jul/påske. Hater når folk mener at man "burde kose seg og spise ekstra mye godteri fordi det er jul", eller "vi må jo på hytta hele påsken, det er jo PÅSKE". En dag eller to hadde vært greit, men ikke opptil to uker?! Bare jeg som ser på høytid på denne måten? Føler meg litt utakknemlig og sur, men kan ikke noe for det. En jente på 21 år skulle jo egentlig bare satt pris på slike ting Anonymous poster hash: 33289...234
skreppamedleppa Skrevet 24. mars 2015 #2 Skrevet 24. mars 2015 Jeg hater julen men ikke påsken grunnen har blitt beskrevet i tråden "flere som gleder seg til påske" av en annen bruker jeg er skjønt enig i: Påsken er den beste høytiden! Ikke noe gavepress, ingen forventninger om masse mat, kaker og familieselskaper. Bare kos, fri og avslapping Julen varer mye lengre enn påsken (kanskje ikke i røde dager men i forberedelser og i samfunnet), pynter du ikke til jul ser folk rart på deg, men sier du at du ikke pynter til påske er folk skjønt enige med deg. Påsken er som en ferie for meg, nei jeg reiser heller ikke vekk på hytten og ski er det verste du kan få på meg, men påsken er som en lang etterlengtet ferie, slappe av mest mulig, gjøre minst mulig, digg at solen er snudd og en skimter vår i luften og det en gjør, gjør en fordi en har lyst til det. Luksus tid Påsken er for meg fantastisk. Samtidig så forstår jeg hvordan du har det når jeg tenker på hvor fælt jeg selv det når juleplanleggingen foregår i de 1000 norske hjem og stuer, en kjip, kjip følelse. Og den følelsen blir så inderlig forsterket av en samlet fordømmelse over at en i utgangspunktet ikke gleder seg. "slike som ikke gleder seg til jul er grincen og Scrooge, sure, bitre fæle mennesker". Så jeg skjønner at du ikke kan noe for det, og jeg skjønner at det kan føles kjipt når det virker som at alle ønsker å gjøre det en selv ikke ser noe sunn fornuft i, mange dager etter hverandre. For hva det er verdt så tror jeg ikke du er alene om å samlet sett synes høytider er en bisarr ting.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #3 Skrevet 24. mars 2015 Jeg hater julen men ikke påsken grunnen har blitt beskrevet i tråden "flere som gleder seg til påske" av en annen bruker jeg er skjønt enig i: Julen varer mye lengre enn påsken (kanskje ikke i røde dager men i forberedelser og i samfunnet), pynter du ikke til jul ser folk rart på deg, men sier du at du ikke pynter til påske er folk skjønt enige med deg. Påsken er som en ferie for meg, nei jeg reiser heller ikke vekk på hytten og ski er det verste du kan få på meg, men påsken er som en lang etterlengtet ferie, slappe av mest mulig, gjøre minst mulig, digg at solen er snudd og en skimter vår i luften og det en gjør, gjør en fordi en har lyst til det. Luksus tid Påsken er for meg fantastisk. Samtidig så forstår jeg hvordan du har det når jeg tenker på hvor fælt jeg selv det når juleplanleggingen foregår i de 1000 norske hjem og stuer, en kjip, kjip følelse. Og den følelsen blir så inderlig forsterket av en samlet fordømmelse over at en i utgangspunktet ikke gleder seg. "slike som ikke gleder seg til jul er grincen og Scrooge, sure, bitre fæle mennesker". Så jeg skjønner at du ikke kan noe for det, og jeg skjønner at det kan føles kjipt når det virker som at alle ønsker å gjøre det en selv ikke ser noe sunn fornuft i, mange dager etter hverandre. For hva det er verdt så tror jeg ikke du er alene om å samlet sett synes høytider er en bisarr ting. Enig i at påsken er bedre enn julen. Men likevel hater jeg påsken, særlig etter at jeg ble student. Nå er det "obligatorisk" å reise hjem og ta fri en uke i påsketider, uansett om eksamen nærmer seg. I fjor hadde jeg eksamen to uker etter påske, og måtte stresslese etter en uke milevis unna pensumbøkene. Fordi "i påsken skal man slappe av og ta livet med ro". Anonymous poster hash: 33289...234
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #4 Skrevet 24. mars 2015 Jeg synes at alle former for høytider og familiesamlinger er et ork og pes. Ikke bare familiebegivenheter, men alt som innvolverer mye folk over flere dager. (F.eks konferanser, utflukter med fenner, osv.) Jeg føler meg som til tider som en marsboer som ikke bare ikke-gleder-seg-til-jul, men som faktisk gruer seg. Ikke på grunn av en traumatiserende barndom, fyll og familievold, men fordi jeg bare ikke trives. Jeg gruer meg på forhånd og i ettertid blir jeg kjempe lei meg, fordi at jeg både gruer meg på forhånd og fordi jeg ikke trives. Jeg diskuterte det med en psykolog en gang og ble ganske overrasket. Jeg var jo klar over at det finnes mennesker som gruer seg til jul og familietradisjoner, på grunn av konfliktnivå, fyll, ensomhet, og andre kjipe ting. Men hun sa " Jul kan være et mas. For hvem som helst " og det var veldig befriende å høre. Mitt beste tips: Dra hjem. Trekk deg tilbake. Vær alene i mellom slagene. Anonymous poster hash: 4c579...406
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #5 Skrevet 2. april 2015 En ting som irriterer meg, er at jeg ikke greier å like høytider, som f.eks. jul og påske. Selvfølgelig kan det jo være koselig, men synes det er for mye mas og planlegging, for noe som kommer år etter år. Føler tiden stopper opp og jeg må sette hele livet mitt på vent, "bare" fordi det er jul/påske. Hater når folk mener at man "burde kose seg og spise ekstra mye godteri fordi det er jul", eller "vi må jo på hytta hele påsken, det er jo PÅSKE". En dag eller to hadde vært greit, men ikke opptil to uker?! Bare jeg som ser på høytid på denne måten? Føler meg litt utakknemlig og sur, men kan ikke noe for det. En jente på 21 år skulle jo egentlig bare satt pris på slike ting Anonymous poster hash: 33289...234 Hater også høytider, men av en helt annen grunn en du. Jeg er i midten av 30-årene, fast jobb, flott hus og bil. Men, ellers helt alene. Når høytidene kommer forsvinner de få vennene jeg har til sine egne, og jeg sitter igjen alene. Har ingen søsken eller nær familie, dermed blir høytider spandert helt alene. Føler meg ensom og rar for jeg ikke har noen, derfor hater jeg høytider. Anonymous poster hash: f2f4d...d00
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #6 Skrevet 2. april 2015 Vel, hvis du ikke er kristen, hvorfor feire i det heletatt?Anonymous poster hash: c018a...425
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå