Gå til innhold

Flere som gjerne betaler litt mer for å handle lokalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av den oppfatningen at dersom vi ønsker butikker og et godt næringsliv i byen vår er vi nødt til å kunne strekke oss litt lengre og faktisk betale litt mer foe p bruke dem.

Har en periode hatt telefonselger som har ønsket å selge meg blant annet strøm. Jeg ønsker å heller betale litt mer for så å bruke en lokal leverandør. Når jeg sier dette høres det ut som de aldri har hørt det før, og at det er helt utenkelig at noen ønsker å betale mer enn det de faktisk må.

Er jeg virkelig alene om å heller betale mer for lokale tjenester?

Anonymous poster hash: 34a1b...7f8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder strøm benytter jeg den billigste leverandøren. Men kjøper gjerne varer som er laget lokalt, egg, såper, pølse.

Men for meg er det viktigste at mat blir laget så skånsomt som mulig for miljøet og dyrene, så jeg bruker mye penger på økologisk mat. Har ikke så mye penger til overs til å bruke på lokale varer.

• Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Jeg er av den oppfatningen at dersom vi ønsker butikker og et godt næringsliv i byen vår er vi nødt til å kunne strekke oss litt lengre og faktisk betale litt mer foe p bruke dem.

Har en periode hatt telefonselger som har ønsket å selge meg blant annet strøm. Jeg ønsker å heller betale litt mer for så å bruke en lokal leverandør. Når jeg sier dette høres det ut som de aldri har hørt det før, og at det er helt utenkelig at noen ønsker å betale mer enn det de faktisk må.

Er jeg virkelig alene om å heller betale mer for lokale tjenester?

Anonymous poster hash: 34a1b...7f8

Tja, delvis. Jeg betaler mer for kortreist økologisk mat - men det er av egoistiske hensyn primært. Maten er av bedre kvalitet og har mindre sprøytemiddelrester - altså noe bedre for min egen helse. Når det kommer til strøm osv så velger jeg kun utifra hva som er billigst - altså også av egoistiske hensyn.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jo forresten så støtter jeg en lokal mann om jeg skal ha skruer, skrutrekker, oljer, hammer eller sånne småting. Det er fordi han er nærmest og fordi han tar en normal pris.

Jeg vil ikke betale det dobbelte for å støtte noen, selv om jeg har gjort det også noen ganger, men det skyldes latskap eller det-er-kaldt-jeg-vil-ikke-gå-ute-lenger-syndromet :fnise:

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Skrevet

Ja, vi gjør det.

Mye av maten kommer fra bønder rundt i landet, er medlem i andelsgård og spiser vel opp mot 90-100% økologisk i mnd.

Fordi man kjøper stort og har gode tette kontakter er vi en familie på fire som ikke bruker mer enn 2-4000,- i mnd. på mat.

Skrevet

Ja, jeg betaler gjerne litt mer for kortreist/lokalt/økologisk, men kanskje ikke for strøm? Mitt lokale strømselskap har ikke utmerket seg som særlig verdt å støtte. Men lokale gårder, håndverkere etc støtter jeg gjerne selv om de er litt dyrere.

Telefonselgere høres nok mest forbauset ut i håp om å påvirke deg til å bytte likevel.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg handler relativt mye lokalt, for å støtte opp om de næringsdrivende på hjemstedet når jeg trenger noe. Dette gjelder ikke bare nisjeprodukter på næringsmiddelsiden.

Et par hundrelapper til eller fra spiller liten rolle når jeg skal kjøpe meg f.eks fryseskap eller maling til huset. Dette er ting som holder i årevis, og ved å handle lokalt holder jeg de lokale forhandlerne i live og bidrar til å opprettholde arbeidsplasser. Dette igjen bidrar til skatteinngang til hjemkommunen, og til å motvirke befolkningsnedgang. Jeg vil jo dessuten ha best mulig tilgjengelighet til ulike varer lokalt, så da handler jeg her.

Det verste, synes jeg, er de som bruker de lokale butikkene som "prøverom"/showroom, for så å bestille tilsvarende produkter marginalt billigere på nett. Slik ivaretar man i alle fall ikke lokale arbeidsplasser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper egg fra en bonde her i byen.

Ellers er det ingen bønder som driver med gårdsutsalg her i byen. Trist :(

Er oppvokst i Sverige, og der er det gårdsutsalg på nesten alle gårder

Anonymous poster hash: 05a77...142

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper ikke en vaskemaskin til f.eks 7000 på den lokala elektrobutikken når jeg kan få den samme vaskemaskinen på elkjøp til 4500, ved å kjøre tur retur 4 mil. Det gjør jeg rett og slett ikke.

Det samme med f.eks en jakke. Betaler ikke 2000 på bygdag lokale "sportsbutikk" for en jakke jeg kan få for 1200 på xxl.no.

Og så videre, og så videre.

Anonymous poster hash: 3b5e7...46b

Skrevet (endret)

Ja, vi gjør det.

Mye av maten kommer fra bønder rundt i landet, er medlem i andelsgård og spiser vel opp mot 90-100% økologisk i mnd.

Fordi man kjøper stort og har gode tette kontakter er vi en familie på fire som ikke bruker mer enn 2-4000,- i mnd. på mat.

Det nekter jeg å tro. Med mindre de som selger til dere gjør det med rent tap. Det kan jo selvfølgelig være. Eller så har ikke dere oversikt over matforbruket deres.

Selv kjøper vi en del kjøtt i fra lokal slakter osv som har utsalg i butikkene her.

Var nettopp en tur i Sverige, hadde vi bodd nærmere grensen ville vi nok utelukkende handlet i Sverige. maken til utvalg! Helt enormt mye bedre enn hva supermarkedene her i landet disker opp med. Stort utvalg som vi ikke er i nærheten av å ha her i landet, bra kvalitet og skikkelig gode priser.

Endret av debattanten
Skrevet

Det nekter jeg å tro. Med mindre de som selger til dere gjør det med rent tap. Det kan jo selvfølgelig være. Eller så har ikke dere oversikt over matforbruket deres.

Selv kjøper vi en del kjøtt i fra lokal slakter osv som har utsalg i butikkene her.

Var nettopp en tur i Sverige, hadde vi bodd nærmere grensen ville vi nok utelukkende handlet i Sverige. maken til utvalg! Helt enormt mye bedre enn hva supermarkedene her i landet disker opp med. Stort utvalg som vi ikke er i nærheten av å ha her i landet, bra kvalitet og skikkelig gode priser.

Jaaaaja.

Vi spier ganske mye animalsk fett, dyrt fett konta hundre billige kneipp brød.

Kjøper utelukkende lite i Sverige, det er så kvalm og forkastelig med den konvensjonelle måten å fostre og slakte dyr på at jeg kan ikke huske sist jeg spiste en "vanlig" kylling, gris eller tilsvarende.

Anywho, det er så lite vi bruker i mnd. Nå er barna våre små, minste baby og den på tre spiser jo ikke all verden.

Men det går i gryter, egg (gratis, og vi spiser kanskje 200 egg i mnd), bacon osv.

Vi kjøper veldig mye, har tre frysere, og får som regel kjøtt for under hundrelappen per kg.

Kjøttdeigen koster dig rundt 120kr/kg., men det er vanlig. Kjøttdeig er luksusvare.

Vi kjøper HELE dyr, og spiser hjerte, lever, tunge osv.

Da andelsgården vår hadde lagt feil kjøtt i feilmerkede poser solgte bonden det unna til 75kr/kg., vi tok derfor 20 kg.

Det er kjøtt som holder lenge, og tilsetter du mye fett spiser du også mindre.

Kjøper upasteurisert smør fra Nederland, det koster 750kr for 6 kg., helt ok pris. Det kan vi koste på oss.

Vi inngår mye kjøpelag, sist var vi en venninnegjeng på fire som handlet for tilsammen over 12.000kr en pall med produkter som i Norge koster 300kr., mens vi får til innkjøpspris på 120kr fordi venninnen min driver enkeltmannsforetak og kan kjøpe fra leverandører (Norganic i dette tilfellet).

En del grønsaker dyrker vi selv, mens noe får vi fra gården vår, hvor vi betaler 1300kr i mnd for to andeler - vi får da grenseløst med frukt, grønt og egg.

Det eneste vi kjøper utenom er godteri, kjøtt (som vi får BILLIG) og drikke og evnt. grønsaker de ikke har på gården.

Hvis vi da kjøper en halv gris slik jeg gjorde og betalte 6000,- holder den grisen i la oss si 4 mnd? Det blir billig.

Kjøpte en halv kvige, kostet oss under 10.000,-, den varer i godt over 6 mnd.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...