Gå til innhold

Overrasket innbruddstyv - hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Jeg var nylig ute i butikken - 5 minutter borte og låste ikke døren.

Når jeg kom hjem merket jeg at noe var galt - gikk derfor en runde.

Plutselig bak en dør står en mannsperson.

Jeg blir ekstremt perpleks. Han er i utgangspunktet agressiv og vil åpenbart slåss. Jeg er selv trent i kampsport og går refleksmessig i guard-stilling.

Det er åpenbart slik at ingen av oss egentlig vil slåss, men han føler seg sperret inne.

Så forteller han at han er gått feil og jeg får lov til å sjekke lommene hans. Han har ikke stjålet noe.

Hva skjer så - han er tydeligvis desperat for å komme seg ut, og jeg får ikke ringt politiet.

Så det hele ender med at jeg lar han gå - hvilket alternativ har jeg?

Noen som har forslag til hvordan man kunne gjort dette på en annen måte?

Eventuelt de som har juridisk kompetanse - hva regnes dette som? Han var i min leilighet - døren var ulåst og han hadde ikke stjålet noe(selv om det sikkert bare var et tidsspørsmål før han hadde gjort det).

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Æsj, hørtes ekkelt ut... Men regner med at du heretter låser døren? Sånn forsikringsmessig ville du vel ikke fått noe igjen så lenge du går hjemmefar med døren ulåst.

Gjest Anonymous
Skrevet
Æsj' date=' hørtes ekkelt ut... Men regner med at du heretter låser døren? Sånn forsikringsmessig ville du vel ikke fått noe igjen så lenge du går hjemmefar med døren ulåst.[/quote']

Det var akkurat det "innbruddstyven" sa da han gikk - du må huske å låse døra di.

Jo, takk for tipset :hoho:

Skrevet

Synes det høres ut som du handlet veldig klokt!

Men enig med både forrige innlegg og "tyven"! Husk å låse døra :wink:

Har hørt om en annen som ble tatt på fersken i tilsvarende situasjon! Han ble holdt igjen av to sterke karer, men de slapp han tilslutt, for han var så livende redd og bad nærmest for livet sitt... Hehe.. Mener å huske at jeg ble fortalt at han hadde tisset på seg.. Antar at det tok en stund før han prøvde seg igjen (i en annen by, sannsynligvis :ler: )

Gjest GreenSky
Skrevet

Du kunne ha pågrepet han. Men det ville jeg ikke gjort selv. Vil si at du handlet riktig.

Skrevet

Hadde gjort som deg, men jeg hadde nok ringt politiet etterpå bare for å ha gjort det!

Skrevet

SÅ TØFF DU ER...jeg hadde antakelig bare begynt å grine...bedt ham om å la være..og kanskje til og med bedt han ta hva han ville og komme seg fort ut.. :oops: :-(

Gjest Anonymous
Skrevet
Du kunne ha pågrepet han. Men det ville jeg ikke gjort selv. Vil si at du handlet riktig.

Tenkte et øyeblikk på dette.

Men hva hadde jeg gjort om jeg hadde klart å "pågripe" han?

Jeg var alene og kunne ikke holdt på han samtidig som jeg skulle ringe politiet, og etterpå vente på dem?

Han så temelig desperat ut, og tror ikke han bare ville sittet stille og ventet, for å si det sånn.

Faktisk var dette en situasjon jeg ikke hadde tenkt gjennom før - det er liksom en slik "skjer-aldri-meg"opplevelse.

Gjest GreenSky
Skrevet

Neste gang kjøper du håndjern. Alltid beredt, liksom. :ler:

Men seriøst, det er ikke så vanskelig. Du skrev jo at du har vært borti kampsport, låsegrep er vel en del av treningen? Det finnes flere effektive låsegrep en kan bruke, og da kunne du lett tatt han med bort til telefonen for å ringe politiet.

Skrevet

Syns du handlet klokt jeg. Man vet aldri, han kunne jo hatt våpen på seg!

Men jeg ville nok ringt politiet med engang han var ute av døren!

Skrevet
Men seriøst' date=' det er ikke så vanskelig. Du skrev jo at du har vært borti kampsport, låsegrep er vel en del av treningen? Det finnes flere effektive låsegrep en kan bruke, og da kunne du lett tatt han med bort til telefonen for å ringe politiet. [/color']

Ehum, sååå lett er det vel ikke å få med seg en desperat fyr bort til telefonene samtidig som han holdes fast.... Kampsport eller ei.

Jeg tror det absolutt aller smarteste i en slik situasjon er å la ham gå. Hva om han er ruset?

Skrevet

Syntes det var veldig fornuftig. Vet aldri hva en desperat mann kan finne på dersom situasonen føles ut av kontroll (for ham). Men hadde nok ringt politiet etter han hadde gått, både for å advare om "innbruddsforsøk" i området, og for at de kanskje kunne pågrepet ham.

Kanskje han gikk et annet sted like etter...?

Skrevet

Ja, selvfølgelig: Ring politiet, gi signalement, advar naboene!

Skrevet

politiet hadde antagelivis ikke gjort noe som helst.

Vi hadde innbrudd. De tok en av de mistenkte med en av våre eiendeler i hendene.

ble ikke arrestert engang.

Skrevet
Eventuelt de som har juridisk kompetanse - hva regnes dette som? Han var i min leilighet - døren var ulåst og han hadde ikke stjålet noe(selv om det sikkert bare var et tidsspørsmål før han hadde gjort det).

Dette regnes som innbrudd (i motsetning til innbruddstyveri hvis han hadde tatt noe). Det er ulovlig og kan anmeldes. Selv om døren stod åpen.

Men det er jo en grunn til at døren burde låses når man går ut da...

Skrevet

Slå først og spør senere..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...