AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #1 Skrevet 23. mars 2015 Jeg og mannen har lenge tenkt på å bli fosterhjem for barnevernet. Vi har ikke egne barn, og ønsker oss heller ikke det. Men vi sitter på mye god erfaring; vi har begge vært gjennom trøblete oppvekst på hver vår måte og kommet ut av det som trygge, stabile voksne, ved hjelp av hverandre og god terapi. Vi har lyst til å kunne skape de gode rammene for en trøblete tenåring som ingen av oss hadde. For en del år siden var jeg støttekontakt for ei psykisk syk tenåringsjente som hadde vært utsatt for massiv omsorgssvikt, og det var en opplevelse som ga mersmak, på tross av alle de tunge, vanskelige stundene. Vi er nå i midten av tredveårene. Jeg er ufør, men har tidvis sidejobber som freelance kunstner, jobber hjemmefra. Mannen har en solid kontorjobb i et statlig firma. Vi eier vårt eget hus. I tredje etasje er det et ekstra rom som er ment som kontor/tv-stue, men jeg har mitt kontor i andre etasje i det ekstra soverommet. Ser for meg at tredjeetasjen kunne bli et fint rom for en tenåring, med plass til en liten stuekrok også, slik at h*n kan velge å være alene uten å sitte oppi oss voksne Bor i en medium stor by, ganske sentralt. Jeg tenker jo at dette må være perfekte rammer for en trøblete tenåring? Jeg er hjemme hele dagen, vi har en stabil hverdag og økonomi, og ikke minst, vi har masse kjærlighet, respekt, forståelse og erfaringer å gi. Men jeg luftet dette for ei venninne her om dagen, og hun mente at man får ikke bli fosterhjem eller avlastningshjem om man er barnløse...! Stemmer det? Isåfall synes jeg det er fryktelig synd... Vet dere om det er riktig? Anonymous poster hash: e9a06...9c2 1
HvittHus Skrevet 23. mars 2015 #2 Skrevet 23. mars 2015 Nei du trenger ikke egne barn for å bli fosterhjem, men det er absolutt en fordel.
Missy1 Skrevet 23. mars 2015 #3 Skrevet 23. mars 2015 Ofte er det et ønske om at fosterbarnet er eneste barnet i hjemmet, så nei, man må ikke ha egne barn for å bli fosterhjem. 1
DunnoE Skrevet 23. mars 2015 #4 Skrevet 23. mars 2015 http://www.bufdir.no/Fosterhjem/hvem/. Her kan du lese litt mer om dette hvis du vil
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #5 Skrevet 23. mars 2015 Nei, man må ikke ha egne barn for å bli fosterhjem. For mange barn er det en stor fordel at fosterforeldre ikke har (hjemmeboende) barn. Meld dere på PRIDE-kurs i regi av Bufetat. Lykke til! Det er en stor og viktig oppgave dere tar på dere Hilsen ansatt i barnevernet Anonymous poster hash: dcac9...574 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #6 Skrevet 23. mars 2015 Vi er fosterforeldre og vi har ikke biologiske barn. Så det er absolutt ikke noe krav, og i en del tilfeller er det slik det skrives i et innlegg over her; at det er en fordel at det ikke er andre barn i hjemmet. Ta kontakt med bufetat og legg fram det dere har tenkt på Lykke til videre!Anonymous poster hash: e0677...82f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå