AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #1 Skrevet 23. mars 2015 Hei! Jeg har en kastrert hannkatt på 3 år. Han er "så og si" vant med å sitte på i bil, selv om han piper litt av og til (dette er ren klaging). Han er også veldig hjemmekjær, er innekatt om natten og holder seg i nærheten av meg hele tiden. Så var det til selve spørsmålet. I påskeferien tenkte vi å dra på hytta i et par dager, litt avhengig av været hvor lenge vi blir. Det er ca 25-30 minutter og kjøre, så det er ikke lange biten. Men så var det selve hytta da. Min pus er vant til å gå ut og inn som han vil på dagtid, og blir veldig fort masete og rastløst hvis jeg ikke slipper han ut med en gang. Hvis jeg skal holde han inne i hytta i to dager, så er jeg redd han kommer til å bli skikkelig marete. Alternativt kan jeg kjøpe sele, men jeg har mine tvil da han alltid har vært vant med å gå fritt ute og jeg får litt vondt av at han ikke kan gjøre som han vil. Da jeg flyttet for ca halvannet år siden, så holdt jeg han inne de første to-tre dagene, før jeg ble med han ut og "gikk tur" med han. Da gikk jeg foran, og han fulgte etter meg. Men det var jo ikke så mye spennende der! Hytta vi skal til, ligger ganske høyt oppe og det er masse skog der han kan utforske i. Men jeg er redd for at han kan stikke av, til tross for at han er så nær meg hele tiden. Om jeg f.eks er ute med han, så holder han seg nær meg, men det er jo ingen garanti for at han ikke kommer til å vandre rundt og jeg mister synet av han. Er det noen tips/råd her? Kan jeg eventuelt bare holde han inne i hytta de dagene vi skal være der, og bare sette fram dokassa? Dokassa står framme hos meg hele tiden uansett, med tanke på at han er innekatt om natten. På forhånd takk for svar! Anonymous poster hash: 03d06...9b7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #2 Skrevet 23. mars 2015 Jeg kommer naturligvis til å kjøpe inn litt kattegodis til han (som han er forferdelig glad i), ta med dokasse, våtfor og tørrfor, og endel leker sånn at han har litt av lukta med seg hjemmefra. Dessuten skal jo jeg være der, og mamma som han har blitt veldig nær, pluss broren min. Både mamma og broren min har et veldig godt forhold til katten min, så han får nok kos og oppmerksomhet :-) Anonymous poster hash: 03d06...9b7
nattsvermer Skrevet 23. mars 2015 #3 Skrevet 23. mars 2015 Jeg tror jeg ville holdt han inne, evt. brukt bånd. I verste fall kan jo pus finne ut at han vil finne veien hjem på egenhånd. God tur 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #4 Skrevet 23. mars 2015 Hva med å bruke sele de første ukene du er der? Så når han har blitt skikkelig kjent og markert hytta som "hjemme" så er det nok tryggere å la han gå løst uten å gå seg bort. Anonymous poster hash: 15546...7dc
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #5 Skrevet 23. mars 2015 (antar da at du reiser på hytta flere ganger) Anonymous poster hash: 15546...7dc
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #6 Skrevet 23. mars 2015 Jeg tror jeg ville holdt han inne, evt. brukt bånd. I verste fall kan jo pus finne ut at han vil finne veien hjem på egenhånd. God tur Hva med å bruke sele de første ukene du er der? Så når han har blitt skikkelig kjent og markert hytta som "hjemme" så er det nok tryggere å la han gå løst uten å gå seg bort. Anonymous poster hash: 15546...7dc Takk for svar! Jeg tenker jeg skal kjøpe sele, prøve det litt her hjemme for å se hvordan det går og så eventuelt bruke det på hytta den første dagen vi er der. Det har alltid gått fint å ha han løst ute, så lenge jeg er der med han. Da går han sjeldent langt, men med tanke på at det mest sannsynlig er så mye å utforske for pus, så kan han sikkert bli litt revet med Jeg tenker hvertfall at det må være mye bedre for pus å være med med, istedetfor å gå flere dager alene Anonymous poster hash: 03d06...9b7
Tvist Skrevet 23. mars 2015 #7 Skrevet 23. mars 2015 Jeg pleier å gå tur med katten min. Når jeg er med henne på en lang biltur stopper jeg innimellom og lufter henne før vi kjører videre. På nye plasser går vi mye på tur i lag, men jeg lar henne ikke gå ut alene. Hun følger etter meg når vi er ute sammen. Vi går uten bånd, og jeg er helt trygg på at hun kommer med meg. Du kan jo trene litt på å gå på tur før dere reiser, og se om du kan stole på katten din. Min elsker å gå på tur med meg, vi kan gjerne gå turer på 1-2 timer. Da er det snakk om rolige turer, der vi stopper for å lytte høre på fugler, lukte litt her og der, og hun gjemmer seg når det kommer hunder/biler/folk. Vi går selvsagt bare i rolige områder, helst skog.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #8 Skrevet 23. mars 2015 Det skal også nevnes at katten min er ekstremt nysgjerrig, men også ganske modig når han utforsker nye steder. Hos veterinæren så går han ut av buret, og vandrer rundt der inne som om han eier stedet Anonymous poster hash: 03d06...9b7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #9 Skrevet 23. mars 2015 Jeg pleier å gå tur med katten min. Når jeg er med henne på en lang biltur stopper jeg innimellom og lufter henne før vi kjører videre. På nye plasser går vi mye på tur i lag, men jeg lar henne ikke gå ut alene. Hun følger etter meg når vi er ute sammen. Vi går uten bånd, og jeg er helt trygg på at hun kommer med meg. Du kan jo trene litt på å gå på tur før dere reiser, og se om du kan stole på katten din. Min elsker å gå på tur med meg, vi kan gjerne gå turer på 1-2 timer. Da er det snakk om rolige turer, der vi stopper for å lytte høre på fugler, lukte litt her og der, og hun gjemmer seg når det kommer hunder/biler/folk. Vi går selvsagt bare i rolige områder, helst skog. Åh, så utrolig koselig å lese :-) Jeg skal prøve det! Jeg har faktisk gjort det før, som jeg nevnte innledningsvis, og da følger han som regel etter meg frem til han finner noe interessant å snuse på. Men han går aldri vekk fra meg, han bare stopper opp liksom Anonymous poster hash: 03d06...9b7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #10 Skrevet 23. mars 2015 Skal legge til at hvis jeg bestemmer meg for å gå på tur med han uten bånd, så er jeg påpasselig med å ha med meg kattegodteri, for det vet jeg at han elsker og ikke kan motstå! Og jeg vil ikke høres ut som en katteeier som gir kattegodteri hver dag, men av og til så gjør jeg det. Pus er sprek og ungdommelig, og veldig aktiv så han er slank og fin Anonymous poster hash: 03d06...9b7
Tvist Skrevet 23. mars 2015 #11 Skrevet 23. mars 2015 Åh, så utrolig koselig å lese :-) Jeg skal prøve det! Jeg har faktisk gjort det før, som jeg nevnte innledningsvis, og da følger han som regel etter meg frem til han finner noe interessant å snuse på. Men han går aldri vekk fra meg, han bare stopper opp liksom Anonymous poster hash: 03d06...9b7 Bare husk å sjekke hvordan han reagerer når dere møter mennesker og hunder underveis, jeg har også en katt jeg ikke kan ta med på tur. Hun følger meg også, men får panikk om vi møter mennesker underveis, og da fungerer det dårlig.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #12 Skrevet 25. mars 2015 Bare husk å sjekke hvordan han reagerer når dere møter mennesker og hunder underveis, jeg har også en katt jeg ikke kan ta med på tur. Hun følger meg også, men får panikk om vi møter mennesker underveis, og da fungerer det dårlig. Hytta vi har ligger ganske adskilt fra andre hytter så ingen utfordringer der. Her hjemme har vi møtt på et par mennesker og hunder, og da gjemmer han seg litt utenfor veien eller stien. Så jeg er ikke så bekymret for det, egentlig Han er som sagt ekstremt nysgjerrig av seg, så selv om han skyter rygg og gjør seg "stor" når det kommer hunder, så er han ikke redd for dem. En gang fulgte han til og med etter noen hunder som var trippelt så store som han Anonymous poster hash: 03d06...9b7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #13 Skrevet 25. mars 2015 Jeg hadde med den forrige katten min på hytten flere ganger. Det gikk helt fint Han gikk ute som han ville, men holdt han inne på natten. Tror du bare må se det an på din egen katt. Hvis han er knyttet til deg, så stikker han nok ikke av. Lurt med noe godis som du kan "lokke" ham med hvis du vil ha han bort til deg. Men som noen andre sier, så kan det være lurt å holde han inne litt i starten, slik at han blir vandt til de nye omgivelsene. Og sele er jo ikke så dumt det heller, har brukt det litt selv til mine katter. Anonymous poster hash: 5b5fd...aec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå