AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #1 Skrevet 23. mars 2015 Jeg har en 4 åring som er veldig slank og h*n ligger ganske lavt på KMI kurvene, omtrent hakket før undervekt. Uheldigvis er ikke dette barnet spesielt glad i mat og det eneste h*n virkelig spiser med stor appetitt er usunne matvarer som iskrem, kake, godteri etc. H*n kan imidlertid ikke vokse opp på bare usunne matvarer, så derfor lurte jeg på om noen har tips ol for å få h*n til å legge på seg litt. Anonymous poster hash: fbbce...4be
Missy1 Skrevet 23. mars 2015 #2 Skrevet 23. mars 2015 Gir du barnet den usunne maten? Hvis barnet nekter å spise, men liker godteri/kake/is osv, gir du da etter og gir barnet det h*n har lyst på for å få i h*n noe? Isåfall kan det være problemet. Jeg har en bror som var sånn og mamma gav han alltid det hun visste han ville spise. Sjokoladepudding f.eks. Han lærte seg nok at hvis han nektet middag så ville han få noe bedre så det ble bare verre og verre. Min sønn er også veldig kresen og småspist. jeg har et veldig avslappet forhold til det med mat. Hvis han ikke vil spise så får han la være, jeg gir ikke noe annet for å friste han til å spise. I perioder spiser han veldig dårlig, men så er det perioder han spiser veldig bra. Jeg tenker at allmenntilstand er det viktigste å fokusere på. Så lenge han er frisk og har energi så er jeg ikke bekymret for spisingen. Det kan også være andre årsaker til at barnet spiser dårlig. Min sønn er ønh-barn og det kan være en av årsakene. Også har han refluks så før han begynte på medisiner så klarte han ikke spise noe med klumper i, ikke et riskorn engang. Hvis du er bekymret så bør du snakke med lege. Hvis du gjør ting riktig og barnet ikke vil spise så kan det være greit å sjekke om det er noe som plager barnet. Man kan også prøve næringsdrikk og se om det hjelper noe, men det smaker helt forferdelig.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #3 Skrevet 23. mars 2015 Fetteren til barna mine er tynn. Han får i tillegg til maten en slags styrkedrikk på resept. Snakk med legen/helsesøster.Anonymous poster hash: 9a2f2...bbe
Pooh Skrevet 23. mars 2015 #4 Skrevet 23. mars 2015 Fet opp ved å ta smør på grønnsaker og poteter samt på brødskiva og la h*n drikke helmelk. Ha fløte i sauser og i havregrøten om mulig og lur inn nøtter der du kan. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #5 Skrevet 23. mars 2015 Vi har også en sånn, bortsett fra i perioder går det lite av kaker og is også. Det som hjelper litt er at vi må gi henne veldig god tid til å spise, vi må minne henne på å ta en bit, 'mate' henne inneimellom, gi henne kveldsmaten foran tv(ønsker egentlig ikke det, men da spiser hun ofte automatisk, eller vi kan pause til neste bit er tatt). Det er slitsomt, men funker. Akkurat nå spiser hun bra med havregrøt til frokost, som hun 'lager selv', og mye pasta og ris. Hun er egentlig ikke mer kresen enn andre fireåringer, men hvis hun ikke liker maten veldig godt, lar hun bare være og vil heller leke. Fiskeboller spiser hun. Hun har øre/nese/hals-probemer, så mye ligger i konsistensen. Vi må ha brød med sammalt mel i, ikke helkorn. Lomper. Kjøtt er vanskelig, så leverpostei hver dag. Men fortsatt kan en lunsj bestå av to biter av en brødskive, så jeg vil følge med på denne tråden. Det verste er at hun sier hun et sulten. Vi gir henne ikke skjokoladepålegg, kjeks eller boller istedetfor vanlig mat, det har vi gjort i perioder hun var mye syk, og det var å skyte seg selv i beinet. Hun gikk ikke opp i vekt av det, tvert i mot.Anonymous poster hash: ed6c6...4e4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #6 Skrevet 24. mars 2015 Gå til lege og be om hjelp av ernæringsfysiolog. Du kan få sånne fortini - drikker som smaker sjokolade osv. De gir all næring. Anonymous poster hash: 91f94...56c
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #7 Skrevet 24. mars 2015 Gå til lege og be om hjelp av ernæringsfysiolog. Du kan få sånne fortini - drikker som smaker sjokolade osv. De gir all næring. Anonymous poster hash: 91f94...56c Men det er ikke noen varig løsning. Vi ønsker i hvertfall å få gode, vanlige rutiner der barnet spiser vanlige mengder vanlig mat, og vokser vanlig. TS' gutt er jo også bare nesten undervektig, det er da ikke kritisk. Altså, ernæringsfysiolog kan man snakke med, men ernæringsdrikker er brannslukning når det er krise/ved sykdom, ikke hverdagsmat. At barnet er tynt, gjør jo ingen ting. At barnet nekter å spise vanlig er en dårlig vane. En næringsdrikk kan kanskje hjelpe over kneika for å få opp appetitten, har noen erfaring med det?Anonymous poster hash: ed6c6...4e4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #8 Skrevet 24. mars 2015 Men det er ikke noen varig løsning. Vi ønsker i hvertfall å få gode, vanlige rutiner der barnet spiser vanlige mengder vanlig mat, og vokser vanlig. TS' gutt er jo også bare nesten undervektig, det er da ikke kritisk. Altså, ernæringsfysiolog kan man snakke med, men ernæringsdrikker er brannslukning når det er krise/ved sykdom, ikke hverdagsmat. At barnet er tynt, gjør jo ingen ting. At barnet nekter å spise vanlig er en dårlig vane. En næringsdrikk kan kanskje hjelpe over kneika for å få opp appetitten, har noen erfaring med det?Anonymous poster hash: ed6c6...4e4 Har selv(som voksen) erfaring med dårlig appetitt.(brekte meg ved fast føde). Jeg kjøpte næringsdrikk og drakk det om morgenen, og da kom systemet på en måte i gang så jeg fikk appetitt senere. Min nevø får næringsdrikk på resept, han er ikke kritisk tynn, men legger ikke på seg. Og da drikker han næringsdrikk i tillegg til mat.Anonymous poster hash: 9a2f2...bbe
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #9 Skrevet 24. mars 2015 Jeg har en 4 åring som er veldig slank og h*n ligger ganske lavt på KMI kurvene, omtrent hakket før undervekt. Uheldigvis er ikke dette barnet spesielt glad i mat og det eneste h*n virkelig spiser med stor appetitt er usunne matvarer som iskrem, kake, godteri etc. H*n kan imidlertid ikke vokse opp på bare usunne matvarer, så derfor lurte jeg på om noen har tips ol for å få h*n til å legge på seg litt. Anonymous poster hash: fbbce...4be Da får du slutte å servere disse usunne matvarene da. Så spiser h*n nok vanlig mat etterhvert. Når magen fylles opp av is, kake og godis så får man ikke akkurat lyst på vanlig mat. Det trodde jeg alle forstod...Anonymous poster hash: 30eed...089
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #10 Skrevet 24. mars 2015 Vet du hvorfor barnet ikke spiser? Er han ikke sulten? Liker han ikke maten? Er han så opptatt av alt som skjer rundt at han ikke har tid? Han må jo lære seg til å spise, men en løsning for å få opp vekten er å lage til flytende føde. Smoothier med masse frukt og grønt i, yoghurt, helmelk, gjerne litt avokado for å få sunt fett i ungen. Anonymous poster hash: fe47f...298
Harlekin Skrevet 24. mars 2015 #11 Skrevet 24. mars 2015 (endret) Da får du slutte å servere disse usunne matvarene da. Så spiser h*n nok vanlig mat etterhvert. Når magen fylles opp av is, kake og godis så får man ikke akkurat lyst på vanlig mat. Det trodde jeg alle forstod...Anonymous poster hash: 30eed...089 TS har da ikke sagt at hun hele tiden fyller opp magen med usunn mat! Hun sier at det er det eneste han spiser med god appetitt - og det kan jo være på 17. mai, i bursdag, i helger osv. Skjønner ikke hvorfor man skal gå til konklusjonen at foreldrene propper ungene med dårlig mat bare fordi barnet liker bedre usunn mat enn sunn mat. TS, ha is i magen (pun intended )! Er han fortsatt "bare" tynn og ellers er frisk og rask, fortsetter du med å tilby god, sunn mat og holder godsakene til helger og spesielle anledninger. Det kommer til å løsne, med mindre det faktisk er noe galt med ham - og da vil du nok merke det på energinivå og fysikk. Har du sjekket at han ikke mangler noe av næringsstoffer hos lege? Endret 24. mars 2015 av Harlekin
FantasDick Skrevet 24. mars 2015 #12 Skrevet 24. mars 2015 Da får du slutte å servere disse usunne matvarene da. Så spiser h*n nok vanlig mat etterhvert. Når magen fylles opp av is, kake og godis så får man ikke akkurat lyst på vanlig mat. Det trodde jeg alle forstod...Anonymous poster hash: 30eed...089 Kjære "trodde jeg alle forstod"; har et eldre barn med samme problem som TS. Vi gir IKKE usunn mat, kaker og godteri (kun bittelitt på lørdag), men sliter med å få barnet til å spise likevel - og det har vi slitt med i "alle år".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå