Gå til innhold

hjemmelaget lasagne: begynne med saus eller lasagneplate i bunnen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kort og greit:

Hva er best som det første "laget" for å unngå at den idfaste formen er et h...... å vaske etterpå (har ikke oppvaskmaskin på hytta)? Kjøttsaus nederst eller lasagneplater?

Anonymous poster hash: 21da9...a76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kort og greit:

Hva er best som det første "laget" for å unngå at den idfaste formen er et h...... å vaske etterpå (har ikke oppvaskmaskin på hytta)? Kjøttsaus nederst eller lasagneplater?

saus først, hvis ikke kan platene henge fast-been there done that

Anonymous poster hash: 00c92...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vil alltid være noe som er brent fast i en slik form. Om det et en dealbreaker for deg, så kan du jo kjøpe deg noen slike engangsformer, men glassformene blir fort rene igjen om du lar dem stå i bløt en stund med vann og oppvaskemiddel. Så skraper/vasker du det lett av etterpå.

Det skal være (kjøtt)saus i bunnen, så plater. Stort sett er det osten som brenner seg best fast.

Anonymous poster hash: 8fce8...160
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smører formen, og pleier å legge pastaplater i bunnen da det ser mye finere ut når man serverer. Men jeg koker pastaplatene i noen få minutter før jeg legger de i formen, vet ikke om det har noe å si? Og venter med osten til de siste 5-10 minuttene av steketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pasta i bunnen og på toppen er det vanligste.

Anonymous poster hash: 78a42...f12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg smører formen bittelitt, lenger pastaplater først (som jeg har kokt i et par minutter). Synes det ser mye finere ut når det kommer på talkarkenen da

Anonymous poster hash: 9b9d2...add

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det alle varianter!

Noen sier lasagneplater

Noen sier kjøttsaus

Noen sier ostesaus

Ser ut som jeg må velge? :vetikke:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Smør formen. Det skal alltid være "væske" aka saus nederst, eller så setter platene seg fast.

Anonymous poster hash: 1028d...7c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker et tynt lag med kjøttsaus nederst for å unngår fastbrente plater og fordi ostesausen brenner seg bedre fast enn tomatsaus. Det vil uansett renne saus ned til platene selvsagt, men jeg har opplevd at de har klistret seg til formen og blir steinharde selv med litt saus under, så jeg er litt mer generøs nå og passer på at det ligger litt kjøtt/biter under også og holder dem oppe.

Anonymous poster hash: 8fce8...160
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tynt lag kjøttsaus nedersr.

Anonymous poster hash: 87de2...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Kjøttsaus nederst. Så pastaplater (jeg koker ikke disse, det er ikke nødvendig når de er dekket av saus i begge ender). Deretter ostesaus, så kjøttsaus, så pastaplater. Avslutt med ostesaus, og strø ost på toppen.

Jeg pleier å lage sausen så tykk at lasagnen blir som en kake som står av seg selv på tallerkenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym2233

Først bittelitt ostesaus og så pastaplater. :)

Dette må prøves engang! 😊

Vi begynner ellers med saus, ostesaus, og så lasagneplater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

På lasagnepakkene står det at det at man skal begynne med saus før platene.

Anonymous poster hash: 6daae...d21
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ostesaus så [plater, kjøttsaus, ostesaus] til det er tomt. Avslutter med ostesaus. Aldri opplevd at det brenner seg i bunnen. (Trodde ikke det var mulig? Lasagnen "koker" jo på en måte, kun toppen som blir skikkelig stekt og kan brenne seg.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid smurt formen og så hatt i et lag med kjøttsaus. Den brenner seg aldri i bunnen, men på kantene derimot... Men det er jo bare å la formen stå med vann i en stund. Synes ikke formene blir rene i oppvaskmaskin de fire gangene i året jeg bruker det heller egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg legger alltid pastaplater nederst, å det svir seg aldri hos meg Oo

eneste som kan sitte litt er osten på toppen

Anonymous poster hash: 6ece7...8fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...