Gå til innhold

Hvilken fisk til fiskekaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble sei, hyse og skrei

Helt fersk.

Så nå har jeg lagt det i kjøleskapet. Håper jeg får tid til å lage det i morgen

Du må nesten ta deg tid til å lage det imorn. Fisk tåler ikke ligge lenge og fiskekaker skal varmebehandles opptil to, tre ganger hvis du lager mer enn til en middag.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er feil. Hvis fisken har vært frossen (og det er en fordel om den er halvfrossen), blir fiskekakene bedre og mer grove, samtidig som de henger fast. Hyse er dyrt. Men seikaker kan man lage uavhengig av andre fiskeslag.

Tull, fisken mister tvert i mot bindeevnen om den har vært frosset. Se for eksempel Aperitif eller gjør et kjapt Google-søk for dokumentasjon. Om du personlig liker "korte" fiskekaker er det selvsagt en smakssak. ;) Og hvor grove fiskekakene blir har selvsagt ingenting med om fisken har vært frosset å gjøre, det er jo bare å male dem mer/mindre alt etter hvilken konsistens man er ute etter.

Anonymous poster hash: 43509...e7e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tull, fisken mister tvert i mot bindeevnen om den har vært frosset. Se for eksempel Aperitif eller gjør et kjapt Google-søk for dokumentasjon. Om du personlig liker "korte" fiskekaker er det selvsagt en smakssak. ;) Og hvor grove fiskekakene blir har selvsagt ingenting med om fisken har vært frosset å gjøre, det er jo bare å male dem mer/mindre alt etter hvilken konsistens man er ute etter.

Anonymous poster hash: 43509...e7e

Kanskje du har rett. Dette er noe jeg lærte av min gamle tante som var av den gamle skolen, og jeg kan love at ingen hadde bedre fiskekaker enn henne. Men så er jeg jo inhabil siden det alltid var gjestfrihet og matglede i hennes hus. Men hun malte opp fisken med kvern, derfor de ble grove. Hun bodde ved havet og fisken kom rett fra båt til kjøkkenbenk og fryser. Jeg lager fiskekaker på samme måte, bortsett fra det med kverna.

Endret av Atea
Skrevet

Men dette stemmer da ikke: Rør inn potetmel, gressløk og pepper og spe med melken litt om gangen til en fast farse. I foodprosessor kan alt has i maskinen med det samme og maskinen gå til ingrediensene er godt blandet.

http://www.aperitif.no/Oppskrifter2/mat/Lag-fiskematen-selv

Man skal vel ha i salt først nettopp for å øke binde-evnen. Kanskje derfor min gamle tantes måte å lage fiskekaker på fungerer.

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet (endret)

Fiskekakene er laget og de ble kjempegode.

Hakket opp all fisken sammen med litt salt. Hadde så i purre og vårløk, egg og fløte. Tok det litt på slump

Siden dette var første gang jeg lagde det i dag, så valgte jeg å ikke gjøre så mye mer.

Stekte de i masse smør.

Og de ble kjempegode :)

Skal spare noen til middag i dag, mens resten går i fryseren så fort de er avkjølte.

Så ei på facebook som lagde fiskekaker i går, og hun skrev at hun hadde revet ost i sine, så det skal jeg teste neste gang :)

Skal også prøve med hvitløk og mer.

Har fått masse spennende tips nå så kommer garantert til å lage mange fler i tiden som kommer :)

Endret av Hello Kitte
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...