AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #1 Skrevet 23. mars 2015 Dette er noe som plager meg enormt, håper jeg ikke er for urimelig, redd jeg er det.. Men saken er at jeg og mannen akkurat har flyttet inn i et helt nytt hus. Har bare bodd der en uke, og jeg har endelig fått det som jeg ønsker med nye fine møbler, rent og pent og såklart ingen hakk eller striper rundtom. Iom det er nytt ønsker jeg å holde det sånn så lenge som mulig, og vi er også bare oss to, så det er fult mulig. Ettersom huset er helt nytt vil jo såklart familien komme på besøk, og det er vi jo veldig glad for, de er ikke spesielt flinke til å besøke oss til vanlig. I går hadde vi imidlertid besøk av mannens søster og familien hennes (mann og to barn under 3 år) og ungene gikk langt utover mine grenser! Ja, jeg vet at barn er nysgjerrige og ja, de plukker, og det er forsåvidt greit. Men det som plager meg er at foreldrene ikke gjør noe, DET irriterer meg! At ungene kan ta lekene sine og denge løs på vegger og gulv, gå inn på soverommet vårt (som jeg ikke synes de har noe der å gjøre, det er privat!) og hoppe i sengen ("det går vel helt fint"), plukke i smykkene mine ("hun ELSKER å pynte seg") og leke med sminken min ("jaja, hun plukker i min hele tiden og"), samt gå inn på kontoret mitt og dra utover papirer, rote i kasser vi ikke har pakket ut enda, og bruke et instrument til 30 000 som stol (dette bemerket vi for jeg ble redd den kunne være ødelagt, og de gav ikke antydning til at det gjor noe engang) synes jeg faktisk er skikkelig dårlig gjort. Og på toppen av det hele overhører jeg henne si til min mann at "Ja, dere kan ikke forvente å ha det så plettfritt som dere har det nå, det er vel like greit at ungene mine lager de første merkene så ser det ut som om det bor folk her" (!). Jeg er rett og slett målløs, og lei meg. Jeg synes også det er dumt, for akkurat nå har jeg ikke lyst å ha de tilbake her om det er sånn de skal oppføre seg.. Er jeg helt urimelig? Som sagt, at ungene ikke vet bedre er helt ok, de er tross alt bare små barn. Det er det faktum at foreldrene ikke bryr seg og mener at "de må jo få lov til å gjøre som de vil, det gjør de jo hjemme" som plager meg. Jeg må også bemerke at jeg gav beskjed til ungene når jeg ikke fant meg i ting, feks å gå inn på rom som ikke var lov, men hver gang følte jeg at jeg fikk irriterte blikk av foreldrene, som om jeg virkelig overreagerte. Men at andre unger skal få endevende huset mitt synes jeg ikke er ok! I allefall ikke når jeg ikke har barn selv som også roter litt... Anonymous poster hash: f7de4...baf Anonymous poster hash: f7de4...baf 10
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #2 Skrevet 23. mars 2015 Jeg hadde blitt dritsur og sagt fra til ungene om at de fikk roe seg ned. Synd at foreldrene ikke kan oppdra dem. Lås døren til soverommet og gjem smykker og instrumentet der inne til neste gang.Anonymous poster hash: e1122...261 15
Shadee Skrevet 23. mars 2015 #3 Skrevet 23. mars 2015 Nei, du overreagerer ikke! Jeg har små barn og hvis vi er på besøk så passer jeg selvsagt på barna mine. 11
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #4 Skrevet 23. mars 2015 Det er ditt hus og dine grenser så da får du jo si i fra da!Anonymous poster hash: a5a3e...1c6 1
lykkelige.meg Skrevet 23. mars 2015 #5 Skrevet 23. mars 2015 Har selv barn og ville aldri godtatt at de fikk renne fritt rundt når vi er på besøk. At de hjemme har tilgang til nesten hele huset er en ting, men de må fint forholde seg til at hos andre er det andre regler. Selv om vår datter på 3 år får være på vårt soverom innimellom, så får de ikke lov til det når hun har besøk. Nettopp fordi det er privat. Serverer vi noe å spise skal det spises ved bordet, stortsett spisebordet. Et par av de barna vi bruker å ha på besøk er ikke vant med at det er så strengt hjemme hos dem, men hos oss er de fint nødt til å følge våre regler :-) 4
Puny Skrevet 23. mars 2015 #6 Skrevet 23. mars 2015 hehe, skjøner deg så godt. Det er vanskelig å si fra når foreldrene står og ser på og ikke reagerer selv... jeg har også en sånn venninne. Hun lot sønnen sin slikke på samtlige epler jeg hadde stående fremme i en kurv. Var bare å hive alle eplene etterpå. Jeg prøvde meg med "han vil kanskje ha et eple?" Men fikk til svar at han "bare ville leke med de." altså hallo?! 15
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #7 Skrevet 23. mars 2015 Og hvorfor stoppet du de ikke selv? Ditt hus, du har all rett til å stoppe ungene til å oppføre seg slik. Anonymous poster hash: dfbd9...651 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #8 Skrevet 23. mars 2015 Jeg hadde stoppet dem, for i mitt hus er det mine regler. Det er fryktelig slitsomt å måtte følge etter barn som er på besøk fordi foreldrene ikke forstår at de må følge med. Jeg har barn selv, og aldri om de hadde fått lov til å oppføre seg sånn. Anonymous poster hash: fe748...b79 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #9 Skrevet 23. mars 2015 Og på toppen av det hele overhører jeg henne si til min mann at "Ja, dere kan ikke forvente å ha det så plettfritt som dere har det nå, det er vel like greit at ungene mine lager de første merkene så ser det ut som om det bor folk her" (!). Hva sa din mann til dette? Motbydelige mennesker. De ungene kommer til å bli ufyselige når de vokser opp. Anonymous poster hash: d759d...7f3 2
Puny Skrevet 23. mars 2015 #10 Skrevet 23. mars 2015 Og hvorfor stoppet du de ikke selv? Ditt hus, du har all rett til å stoppe ungene til å oppføre seg slik.Anonymous poster hash: dfbd9...651 Ja det er TS sitt hus, men det er ikke hennes barn. Jeg vokter meg i alle fall vel for å oppdra andres unger når foreldrene står å ser på. Jeg sier gjerne i fra til barn jeg syntes oppfører seg dårlig, når ikke deres foreldre er der,men det blir alltid klein stemning av å påpeke andres dårlige oppdragelsesteknikker forran dem... 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #11 Skrevet 23. mars 2015 hehe, skjøner deg så godt. Det er vanskelig å si fra når foreldrene står og ser på og ikke reagerer selv... jeg har også en sånn venninne. Hun lot sønnen sin slikke på samtlige epler jeg hadde stående fremme i en kurv. Var bare å hive alle eplene etterpå. Jeg prøvde meg med "han vil kanskje ha et eple?" Men fikk til svar at han "bare ville leke med de." altså hallo?! Helt alvorlig? Du kastet eplene? Falt deg ikke inn å vaske de en gang..? Ts, om du er så redd for huset ditt, så ikke inviter folk over... Drit i innflyttingsfesten, noen kunne jo komme i høye hæler, søle vin i sofaen eller miste et glass så det blir hakk i gulvet. Verste er jo om noen vil danse, tenk på alle ripene i parketten!!! Er rom private, så lukk døra. Du har vel dør til soverommet? For å være helt ærlig, jeg trodde du hadde besøk av noen som gjorde permanent skade, ikke lekte på gulvet, hoppet i senga eller rotet i smykkene....... Anonymous poster hash: cda1e...36a 3
Puny Skrevet 23. mars 2015 #12 Skrevet 23. mars 2015 Helt alvorlig? Du kastet eplene? Falt deg ikke inn å vaske de en gang..? Ts, om du er så redd for huset ditt, så ikke inviter folk over... Drit i innflyttingsfesten, noen kunne jo komme i høye hæler, søle vin i sofaen eller miste et glass så det blir hakk i gulvet. Verste er jo om noen vil danse, tenk på alle ripene i parketten!!! Er rom private, så lukk døra. Du har vel dør til soverommet? For å være helt ærlig, jeg trodde du hadde besøk av noen som gjorde permanent skade, ikke lekte på gulvet, hoppet i senga eller rotet i smykkene....... Anonymous poster hash: cda1e...36a Gjorde det ja, har jobbet såpass mye i barnehage at jeg vet hvor mange basselusker et lite barn drar med seg. Kunne sikkert ha vasket dem ja, men det var jo ike så appetittelig etter at de var slikket og suttet og pellt i hjel 5
Stinkerbell Skrevet 23. mars 2015 #13 Skrevet 23. mars 2015 Jeg forstår godt at det kan være vanskelig å si ifra til andres barn, selv om det er i eget hus, og særlig når ts selv ikke har barn. Man blir usikker på om man fremstår som hysterisk, og unormal. Vi har venner som ikke bryr seg så mye om hva barna gjør borte hos andre, og jeg synes det er veldig vanskelig å si ifra. Jeg synes også det er skikkelig dårlig oppførsel av foreldre å tillate barna hva som helst i andres hus. De må da oppdras! 3
studinnen Skrevet 23. mars 2015 #14 Skrevet 23. mars 2015 Helt alvorlig? Du kastet eplene? Falt deg ikke inn å vaske de en gang..? Ts, om du er så redd for huset ditt, så ikke inviter folk over... Drit i innflyttingsfesten, noen kunne jo komme i høye hæler, søle vin i sofaen eller miste et glass så det blir hakk i gulvet. Verste er jo om noen vil danse, tenk på alle ripene i parketten!!! Er rom private, så lukk døra. Du har vel dør til soverommet? For å være helt ærlig, jeg trodde du hadde besøk av noen som gjorde permanent skade, ikke lekte på gulvet, hoppet i senga eller rotet i smykkene....... Anonymous poster hash: cda1e...36a Ser at du ser ironien i det, og det du beskriver er det jeg kaller slitasjemerker (høyhælte sko skal de selvfølgelig fint få ta av seg ), noe jeg og min man helt sikkert kommer til å lage selv også. Det er bare det at når ungene står å hamrer lekene av all sin kraft mot gjenstander, gulv, osv. uten at foreldrene sier noe, så blir det så utrolig unødvendige "småskader" i mine øyne.. og da blir irritasjonsmomentet mye større! Det hadde vært noe annet om barnet mistet et glass i gulvet feks, det er en ulykke og sånt kan skje. Ang soverommet så var døren lukket og jeg hentet de ut derfra flere ganger og ga grei beskjed om at her leker vi ikke. Men likevel, det var JEG som måtte gjøre dette.. ikke foreldrene. Men klart, neste gang låses den døren! 13
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #15 Skrevet 23. mars 2015 Ja det er TS sitt hus, men det er ikke hennes barn. Jeg vokter meg i alle fall vel for å oppdra andres unger når foreldrene står å ser på. Jeg sier gjerne i fra til barn jeg syntes oppfører seg dårlig, når ikke deres foreldre er der,men det blir alltid klein stemning av å påpeke andres dårlige oppdragelsesteknikker forran dem... Vel, da må de jo bare oppføre seg som de ønsker hos dere da. Om dere ikke klarer å sette ned foten verken ovenfor foreldrene eller barna. Hadde aldri tillatt slik oppførsel i egent hus, og hadde foreldre sitti tafatt og kommet med unnskyldninger, vel da gjør jeg jobben selv. Ikke søren om jeg skal ha ødelagt ting i huset pga slike folk. Anonymous poster hash: dfbd9...651 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #16 Skrevet 23. mars 2015 Hva sa din mann til dette? Motbydelige mennesker. De ungene kommer til å bli ufyselige når de vokser opp. Anonymous poster hash: d759d...7f3 Han bare lo det vekk og sa noe sånt som at "ja, det er vel det".. Han er en typisk mann og tenker ikke særlig over hva andre sier, det er stort settt jeg som snapper opp.. Han forsto heldigvis frustrasjonen min da, men det var først etter de var gått og jeg fikk fortalt han hva jeg følte om saken.. ts Anonymous poster hash: f7de4...baf
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #17 Skrevet 23. mars 2015 Godt å høre at jeg ikke er heeelt urimelig. Når det gjelder å si fra, så pleier jeg være flink til det, men samtidig så er det noe med å ikke bli hysterisk? Men når jeg finner rester av mat inne på soverommet vårt og jeg etter et uendelig mas får 3-åringen til å rydde det opp etter seg (for det synes jeg er rett og rimelig), og foreldrene spør hva det var og jeg får til motsvar at "Ja, nei rydding det liker hun ikke noe særlig så det er egentlig ikke vits å be henne om" så blir jeg litt målløs.. Men ja, neste gang skal jeg bruke lås på dørene, så får de skrike så mye de vil! Anonymous poster hash: f7de4...baf 5
Puny Skrevet 23. mars 2015 #18 Skrevet 23. mars 2015 Vel, da må de jo bare oppføre seg som de ønsker hos dere da. Om dere ikke klarer å sette ned foten verken ovenfor foreldrene eller barna. Hadde aldri tillatt slik oppførsel i egent hus, og hadde foreldre sitti tafatt og kommet med unnskyldninger, vel da gjør jeg jobben selv. Ikke søren om jeg skal ha ødelagt ting i huset pga slike folk.Anonymous poster hash: dfbd9...651 Jeg KLARER da det om jeg vil, men det er en avveining om hvor dårlig stemning man skal lage, kontra det å takle et viltert barn som turer frem. Min generelle oppfatning er at folk takler kritikk dårlig og aller dårligst takler man kritikk som går på dine evner som forelder, det stikker liksom sykt dypt (forståelig nok). Det spørs jo også på relasjonen man har til den voksne. Jeg kunne sagt klart i fra til min søster, men til en mer perifer venninne så må man regne litt på om det er verd å lage dårlig stemning over noen epler liksom.... 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #19 Skrevet 23. mars 2015 Du er absolutt ikke urimelig TS. jeg er ganske avslappet når det gjelder skitt og merker fra barn, men jeg hadde faktisk ikke godtatt det der! Og når dere i tillegg har flyttet inn i nytt flott hus, og at er rent, fint og nytt, da synest jeg foreldrene til disse barna var rett og slett uforskammede som lot barna holde på slik! Det hadde forresten vært svært uhøfflig hos hvem som helst!! Neste gang sier du i fra til foreldrene, eller snakker mer bestemt til ungene mens foreldrene hører på... tar de ikke hintet får du virkelig ta dem en lekse. Og jeg har tre barn selv, ville ikke falt meg inn å l adem herje slik hos NOEN!! Anonymous poster hash: bab91...508 3
Gjest Runforit Skrevet 23. mars 2015 #20 Skrevet 23. mars 2015 Sett klare regler for foreldrene om de ikke har kuskus på barna sine. Normale barn oppfører seg ikke sånn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå