AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #1 Skrevet 23. mars 2015 Jeg har en sønn på 7 år fra før og har to yngre barn med den nye mannen min. Han har også 3 barn fra før, så vi er en stor familie. Nå har vi giftet oss og jeg har tatt mannen min sitt etternavn. Så nå er sønnen min den eneste i familien vår som ikke har samme etternavn og jeg vil at han skal bytte til stefarens navn. Nå har han etternavnet til bf, og eksen setter seg på bakbeina og nekter og skrive under på navnebyttet. Han har samær annenhver helg og skulle helst hatt oftere, men siden jeg måtte flytte langt unna da jeg ble sammen med nye går ikke det. Men han stiller opp på alt som skjer på skolen og på fotballen og ellers, så det er ikke derfor jeg vil at sønnen min skal bytte. Men sønnen min bor jo mest her og er bare på besøk hos faren sin, så jeg vil at han skal ha samme etternavn som oss for å vise at han er en del av familien her og ikke den nye familien til faren. Der er det bare faren som har etternavnet sitt uansett siden den nye kona til faren ikke vil bytte og deres barn har hennes navn. Hva kan jeg si til bf for å overtale ham? Kan jeg få byttet uten hans godkjenning? Det er jo uansett stefaren som er der mest for sønnen min i hverdagen, selv om det ikke er frivillig fra bf sin side. Men om det var så viktig for ham kunne han jo bare flyttet etter oss hit? Anonymous poster hash: a735d...e10
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #2 Skrevet 23. mars 2015 Jeg synes du legger altfor mye i navnets betydning. Sønnen din er uansett en del av familien, og hvis far har farsfølelsene på plass skjønner jeg godt at han ikke vil la deg bytte navn. Så jeg synes ikke du skal si noe for å overtale ham, jeg synes du skal la det være Vi har selv en familie med to etternavn, uten at det lager noe trøbbel for vår familiefølelse i vært fall. Anonymous poster hash: f4ee1...7b4 24
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #3 Skrevet 23. mars 2015 Hva vil sønnen din da? Det høres rimelig spesielt ut å bytte navn til en steforeldre. Selv om de bor under samme hus så er han jo ikke faren hans. Anonymous poster hash: 95a04...523 24
Populært innlegg Sylvari Skrevet 23. mars 2015 Populært innlegg #4 Skrevet 23. mars 2015 Nei nei nei nei nei nei..nei. Først flytter du langt vekk fra faren med sønnen deres, så vil du at han skal bytte navn og en tilknytning sønnen har med sin far, og faren nekter nok fordi det er en tilknytning han har til sin sønn. Så dette syns jeg faktisk du skal droppe...blir for frekt. 58
Arianna Skrevet 23. mars 2015 #5 Skrevet 23. mars 2015 Nei, dette synes jeg absolutt ikke er greit, ts. Når bf så gjerne vil delta, da er det bare slemt. Hadde vært noe annet om han var helt ute av bildet. Forstår godt at han stiller seg på bakbeina og ikke ønsker å signere. Her er foreldrene mine skilt, og begge gift på nytt. Jeg har en yngre stebror som bor fast hos pappa og stemor. Ikke engang da bytter de etternavn. Stemor beholdt navnet sitt for å hete det samme. Syns heller du kan bytte tilbake eventuelt. Man må da ikke ha samme etternavn 7
GammelKaktus Skrevet 23. mars 2015 #6 Skrevet 23. mars 2015 Hadde det nå vært at barnefar ikke stilte opp for gutten sin og ikke hadde hatt kontakt så hadde jeg vært enig med deg. Men nå er nå gutten din så heldig at han har en far som er glad i han og stiller opp så da er det da bare rett og rimelig at han beholder navnet dere gav han ved fødselen. 10
Shinigami Skrevet 23. mars 2015 #7 Skrevet 23. mars 2015 Stakkars faren. Skjønner godt at han ikke vil skrive under jeg. 33
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #8 Skrevet 23. mars 2015 Oj her skjønner jeg barnefar veldig godt. Du flytter barnet vekk fra han fordi du får en ny mann og attpåtil bruker du det mot han for å bytte navn til en mann som ikke er i slekt med barnet ditt, når barnefar ønsker å ha kontakt og være tilstede i barnets liv. Fy fyAnonymous poster hash: 56643...4c3 14
Kontormus Skrevet 23. mars 2015 #9 Skrevet 23. mars 2015 Skjønner det praktiske aspektet, men å forvente at barnets far skal gå med på at hans barn skal ha en fremmed manns navn pga. dette er drøyt 7
Florence Skrevet 23. mars 2015 #10 Skrevet 23. mars 2015 Helt enig med de andre. Dette er respektløst ovenfor barnefar. 13
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #11 Skrevet 23. mars 2015 For all del, ikke bytt etternavnet til sønnen din. La barnet og den virkelige faren ha samme navn, det betyr faktisk mer for de to enn for deg.Anonymous poster hash: 1d95a...b3e 9
Millimani Skrevet 23. mars 2015 #12 Skrevet 23. mars 2015 Vel, dette har skjedd før. Riktignok ikke med meg, men i tilfeller hvor far har blitt rasende når dette har gått gjennom hos fylkesmannen. Det er mulig det går an å søke om navnebytte uten farens samtykke, for tidligere har det iallfall vært slik at steforeldre kan skrive under på endrings-attesten. Barnet kan ha to etternavn, det er veldig vanlig at barna har i dag. Da kan han få ha farens etternavn først, og ditt etternavn etterpå. Hva mener barnet ditt selv om dette? Du kan jo prøve uten farens samtykke, om det går an, men at far blir rasende skjønner jeg veldig godt! Det er respektløst hvis du tar bort farens etternavn når faren er uenig med deg. Navnet er en del av din sønns identitet og tilknytning til faren sin. La han beholde farens etternavn som første etternavn/mellomnavn, og sett ditt etternavn bakerst.
Gjest O___o Skrevet 23. mars 2015 #13 Skrevet 23. mars 2015 Når skal norske kvinner slutte å ta mannens etternavn? Det har både en kjip symbolikk som hører til et annet århundre og jævlig upraktisk. 6
kiki1980 Skrevet 23. mars 2015 #14 Skrevet 23. mars 2015 Du har allerede gjort feilsteg ved å flytte langt fra barnefaren men nå skal du også bytte etternavn? 10
Gjest Kaffelattn Skrevet 23. mars 2015 #15 Skrevet 23. mars 2015 Tror nok de aller, aller fleste ikke ville ha akseptert at ens eget etternavn ble er erstattet av en (i dette tilfellet for far) en fremmed person. Barnet kan ha fars og/eller mors navn men å trekke inn andre blir slik jeg ser det meningsløst.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #16 Skrevet 23. mars 2015 Dette er stygt gjort å be om. Skjønner hvordan du tenker, men tenk på hvordan far opplever ditt spørsmål?? Nei, dette får du bare droppe. Stakkars far, som også ønsker å være der mer for barnet sitt... og stakkars barn som ikke får se sin far mer.Anonymous poster hash: 831f8...904 2
got2go Skrevet 23. mars 2015 #17 Skrevet 23. mars 2015 Her er du veldig egoistisk ts. Og nei, det er ikke bare å flytte etter. Eller hva mente du da- at han skal ta med seg nye kjæresten og ungene hennes å bosette seg i nærheten av deg? 7
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #18 Skrevet 23. mars 2015 Hvorfor i all verden skal sønnen din bytte navn til din nye mann sitt etternavn? Dette gir jo ikke mening. Sorry TS, men her er jeg enig med barnefar. Er jo det samme som om at et av barna du og den nye mannen din har felles plutselig skulle ta x'en din sitt navn. Er jo tullete. Anonymous poster hash: 4d0e8...654 6
Millimani Skrevet 23. mars 2015 #19 Skrevet 23. mars 2015 (endret) Tror nok de aller, aller fleste ikke ville ha akseptert at ens eget etternavn ble er erstattet av en (i dette tilfellet for far) en fremmed person. Barnet kan ha fars og/eller mors navn men å trekke inn andre blir slik jeg ser det meningsløst. Stefar er ikke en fremmed person. Og moren har etternavnet til sin nye mann, og dermed etternavnet til guttens stefar. Hvorfor i all verden skal sønnen din bytte navn til din nye mann sitt etternavn? Dette gir jo ikke mening. Sorry TS, men her er jeg enig med barnefar. Er jo det samme som om at et av barna du og den nye mannen din har felles plutselig skulle ta x'en din sitt navn. Er jo tullete. Anonymous poster hash: 4d0e8...654 Det er helt klart at det gir mening å bytte etternavn. Men som jeg nevnte i mitt forrige svar, - behold farens navn som første etternavn og ta så stefarens som det andre. Det samme som at et av barna mor og stefar har sammen skulle ta hennes eks sitt etternavn?? Da er du helt på jorde. Vil heller si det er det samme som at hennes stebarn skulle tatt hennes etternavn. Da har du igjen den der med å beholde det ene etternavnet, og skjøte på med det andre. Endret 23. mars 2015 av Millimani
fin_bil Skrevet 23. mars 2015 #20 Skrevet 23. mars 2015 Hadde du syntes det var greit dersom det var motsatt? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå