Gå til innhold

Om sykdom i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det forskjell på sykdom hos barna i barnehager? I vår barnehage så er de nøye med håndvask hos barna (selv om det er småbarnsavdeling) og voksne, og de vasker rundvask ofte. Allikevel så har de et kjempe stort "sykefravær" hos barna, også vår sønn. Det er alltid "epidemier" som gjør at mange er syke samtidig. Hadde det ikke vært for at vi liker den barnehagen så godt så hadde vi vurdert å søkt han inn i en annen barnehage. Har inntrykk av at noen foreldre ikke følger reglene som at barnet må være hjemme i 48 timer etter omgangssyken, da barnehagen terper på det ofte. Vi er kjempe nøye med de reglene.

Sønnen vår har vært mer hjemme i år enn i barnehagen, og hadde det ikke vært for at jeg ikke har en 100% stilling så hadde vi brukt opp de 20 dagene våre med sykt barn for lenge siden, men er ikke langt unna nå. Jeg har levere inntekt nå pga dette da jeg normalt jobber ekstra og da 100% tilsammen. Men en annen barnehage er sikkert ikke bedre? Vet at barn er mye syk det første året i barnehage men har skjønt det sånn at det er ekstra mye sykdom i denne barnehagen. Men kan ta feil. Hvor mye syk var deres barn det første året i barnehage?

Anonymous poster hash: ed9b2...b5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet vårt var mye sykt det første året. 2-3 runder med omgangssyke, minst 3-4 runder med feber som varte i 2-3 dager og mye forkjølet. Det andre året har foreløpig vært ekstremt mye bedre.

Jeg tror de fleste opplever det. Spesielt med første barn. Andremann blir nok mer immun pga søsken.

Grunnen til at det er vanskelig å bli kvitt smitten er nok først og fremst at foreldre sender barna i bhg for tidlig etter de har vært syke. Har vært en del i media om det også. Bhg-ansatte som finner paracetrester i bleia... Altså, ærlig talt! Hvis barnet trenger paracet den morningen, så har det ingenting i en bhg å gjøre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt var mye sykt det første året. 2-3 runder med omgangssyke, minst 3-4 runder med feber som varte i 2-3 dager og mye forkjølet. Det andre året har foreløpig vært ekstremt mye bedre.

Jeg tror de fleste opplever det. Spesielt med første barn. Andremann blir nok mer immun pga søsken.

Grunnen til at det er vanskelig å bli kvitt smitten er nok først og fremst at foreldre sender barna i bhg for tidlig etter de har vært syke. Har vært en del i media om det også. Bhg-ansatte som finner paracetrester i bleia... Altså, ærlig talt! Hvis barnet trenger paracet den morningen, så har det ingenting i en bhg å gjøre.

Ja jeg tror og at foreldre sender ungene for tidlig i barnehagen, er en grunn til at barnehagen nevner det om og om igjen "hold ungen hjemme når den er syk, de SKAL ha 48 timer uten spy eller diare før de kommer til oss".

Vi har hatt 5 runder med omgangssyken siden desember, ørebetennelse, andre barnesyker (som den 4. og fot, hånd, og munnsyken), og feber i 2-4 dager utallige ganger. Føler meg isolert fra omverdenen fordi vi har så langt i år kun vært sosiale en gang. Ungen er syk hver eneste helg og flere dager i uken! I går var han frisk etter å ha vært hjemme fra og med onsdag, feber. Uken før var han kun i barnehagen torsdag og fredag, uken før der var han ingen dager i barnehagen, uken før der så var han for første gang siden januar en hel uke i barnehagen. Når vi ringer og sier at han er syk eller en av oss henter han når han blir syk i barnehagen så spør vi alltid om flere barn er syke på samme måten og det er det alltid. Sist jeg spurte på tlf så hadde de 4 barn der, av 15 på avdelingen, resten var syke.

Skrevet

Er enig med de over her og tror mange epidemier "holdes i live" ved at barn sender barna sine for tidlig i barnehagen etter sykdom - selv om barnehagen har gode rutiner på håndvask mm.

Vi har vært heldige og vært helt i andre enden av skalaen (vi slipper til og med unna omgangssyke de fleste årene...), det tror jeg er en kombinasjon av flere ting:

- Barnehage med (relativt sett) få barn, spesielt avdelingen for de minste har kun 10 barn - færre potensielle smittebærere rett og slett...

- Barnehage som er MYE ute (ikke ren utebarnehage, da de har hus å være inne i), men de minste er ute både på formiddagen og på ettermiddagen hele året - uansett vær. De største barna er stort sett ute hele tiden. I mitt hode blir det mindre smitte av barn som er ute og har stor boltreplass, kontra barn som er inne og klatrer over hverandre og bruker de samme lekene.

- Barnehagen ligger i skogen - så de har marka som sitt uteområde - igjen - bedre plass - mindre smittemuligheter når barna er mindre "oppå hverandre".

Jeg har selvsagt ikke noen "bevis" for at dette er årsaken og vi har selvsagt opplevd at halve barnehagen er borte pga omgangssyke vi også. Men jevnt over så er det lite sykdom generelt sett i barnehagen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er mye i det Marikken sier. Jeg jobbet selv på en småbarnsavdeling der de var 18 barn på samme areal som min sønn sin avdeling, der de var bare 9 barn. Og det var betraktelig mer sykdom der jeg jobbet.

Nå jobber jeg med mye eldre barn (skolebarn) og er overrasket over hvor mange som ikke har lært skikkelig håndvask. Veldig mange glemmer fingrene og spesielt tommelen. De tar såpe i hendene, gnir dem mot hverandre og skyller. Da er det bare håndflatene som er rene, men det er sjelden de vi putter i munnen.

Anonymous poster hash: 4757f...54b
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med de over her og tror mange epidemier "holdes i live" ved at barn sender barna sine for tidlig i barnehagen etter sykdom - selv om barnehagen har gode rutiner på håndvask mm.

Vi har vært heldige og vært helt i andre enden av skalaen (vi slipper til og med unna omgangssyke de fleste årene...), det tror jeg er en kombinasjon av flere ting:

- Barnehage med (relativt sett) få barn, spesielt avdelingen for de minste har kun 10 barn - færre potensielle smittebærere rett og slett...

- Barnehage som er MYE ute (ikke ren utebarnehage, da de har hus å være inne i), men de minste er ute både på formiddagen og på ettermiddagen hele året - uansett vær. De største barna er stort sett ute hele tiden. I mitt hode blir det mindre smitte av barn som er ute og har stor boltreplass, kontra barn som er inne og klatrer over hverandre og bruker de samme lekene.

- Barnehagen ligger i skogen - så de har marka som sitt uteområde - igjen - bedre plass - mindre smittemuligheter når barna er mindre "oppå hverandre".

Jeg har selvsagt ikke noen "bevis" for at dette er årsaken og vi har selvsagt opplevd at halve barnehagen er borte pga omgangssyke vi også. Men jevnt over så er det lite sykdom generelt sett i barnehagen.

Dette har jeg ikke tenkt på. Når sønnen min begynte i barnehagen så var det 7-8 unger på avdelingen og frem til jul var det betydelig mye mindre sykdom enn når det begynte flere nye unger etter nyttår. De er ute hver dag men neppe så mye som i deres barnehage.

Og jeg har vært vikar på en småbarnsavdeling hvor vi var ute fra ca kl 9 og ut dagen, hver eneste dag, minus selvfølgelig bleieskift og stell før og etter legging. Så lenge det var opphold og ikke veldig kaldt så var vi ute hele dagen. Dette var ikke en friluftsbarnehage. Dette var kommunens største barnehage med ca 200 unger så man skulle tro at sykefraværet var høyt blant barna men det var lite sykdom hos barna. Og de ansatte. Og uteområdet var kjempe stort, så man følte aldri at det var 200 barn ute samtidig.

AnonymBruker
Skrevet

Vår har vært mye syk! Går nå siste semester i barnehagen før det er skolestart. For tre år siden føltes det uvant å ikke bli oppringt av barnehagen på grunn av sykdom. Tenk å gå en hel dag uten å bli oppringt fra de liksom. Det var luksus da. I fjor var det vel at mannen hadde brukt opp sykedagene sine etter det første halvåret.

I barnehagen vår er de svært nøye med håndvask på det generelle plan, men jeg er usikker på hvor nøye de er med å sjekke de barna som kan gå på do selv om de faktisk vasker hendene sine etterpå. Det har også skjedd ofte at barnet ikke har blitt vasket under nesa som har vært snørrete så har det hopet seg opp størknet snørr der. Så det er litt så som så.

Anonymous poster hash: c4342...440
AnonymBruker
Skrevet

Før eller siden i løpet av barndommen hadde sykdommene kommet uansett. Om barna ikke hadde blitt sendt i barnehage i det hele tatt hadde det skjedd når det hadde begynt på skolen. Min mormor som har mange barn sier at det var slik før i tiden da alle hadde barna hjemme i stedet for i barnehage. Det er slik helse gjerne virker når mange barn møter andre barn samlet.

Anonymous poster hash: c4342...440

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde foreldre gitt litt mer innsats i livet og holdt barn hjemme når de er syk, så hadde det ikke vært så mye sykdom i barnehagen. Vår er seks år og syk veeeeeldig ofte, og smitter resten av familien med omgangssyke litt for ofte! Hold barna hjemme, slutt å gi de paracet og gi litt faen i jobben av og til!

Anonymous poster hash: 004db...c1b

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min var også veldig mye syk den første vinteren hos dagmamma (fire barn). Hele fire runder med magevirus/omgangssyke! Og det til tross for at vi holdt ham hjemme 48 timer etter siste diaré/oppkast. Men jeg vet jo at det var hvertfall ett av de andre barna som ble sendt raskt tilbake igjen, og det var utrolig irriterende for oss, siden sønnen min nok er litt skjør i magen og ekstra mottakelig for den type virus, innbiller jeg meg. I tillegg kom forkjølelser og tredagersfeber bl.a.

Men det var veldig mye bedre andre vinteren. Nå er vi snart ferdig med tredje vinter, og han har ikke hatt mye fravær i år. Dvs. to runder med omgangssyke, men lite annen sykdom, foruten at han har vært konstant forkjøla siden i høst (men sånn at han hoster og snørrer og fint kan gå i bhg, ellers hadde han ikke vært der siden i sommer...). Lillebroren derimot, han har tatt i mot alt av virus, selv om han ikle har begynt i bhg ennå. Så sykdom hører liksom bare med livet med små barn virker det som, både hos små og store.

Skrevet

Vi er snart ferdig med første året i barnehagen, og selv om de ansatte er veldig nøye med håndvask his barna har hun vært syk flere ganger i måneden. Føler dette året har vært en eneste lang episode av snørr og oppkast. :(

Tror nok som andre sier mye av problemet ligger i at ungene ikke holdes hjemme så lenge som de burde, og så ofte som de burde. Jeg er student og har en fleksibel nok hverdag til at vi har en lav grense for å holde hjemme, men skjønner jo at to foreldre i fulltidsjobber av og til velger å overse snørr og småslapp unge. Skjønner, men støtter det ikke.

Ble forresten ganske sjokkert her om dagen da vi var på 2-årskontroll på helsestasjonen. Mini hadde da 38 i feber (oppdaget feberen mens vi var der, om ikke hadde vi utsatt timen), og var ganske slapp og grinete. Jeg fortalte barneleger at hun skulle være hjemme fra barnehagen. Han mente på at det var tull. "Gi henne en paracett og la henne gå i barnehagen", sa han. Det syns jeg var meget merkelig. Er det rart det går mye sykdom om legene gir foreldre slike råd? Hadde aldri falt meg inn å sende ungen min med feber og la henne smitte alle andre.

Skrevet

Rart at det er så forskjellig fra barn til barn. Største går tredje året i bhg, og har siden i sommer vært borte med omgangssyke en gang og feber en gang, i tillegg hadde hun en fredagskveld med feber en gang. Lillebror som nå er 11 mnd har hatt en kveld med feber + en uke med feber sammenhengende.

Første året i bhg tror jeg vi hadde 3 ganger borte pga sykdom.

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt går første året i bhg nå og han har bare vært hjemme 2 dager. Da var det feber pga tann. Nå har ikke han full plass heller, men har ikke vært syk mer enn 5-6 dager på sine 2 år.

Anonymous poster hash: 05d26...abd

AnonymBruker
Skrevet

Ble forresten ganske sjokkert her om dagen da vi var på 2-årskontroll på helsestasjonen. Mini hadde da 38 i feber (oppdaget feberen mens vi var der, om ikke hadde vi utsatt timen), og var ganske slapp og grinete. Jeg fortalte barneleger at hun skulle være hjemme fra barnehagen. Han mente på at det var tull. "Gi henne en paracett og la henne gå i barnehagen", sa han. Det syns jeg var meget merkelig. Er det rart det går mye sykdom om legene gir foreldre slike råd? Hadde aldri falt meg inn å sende ungen min med feber og la henne smitte alle andre.

Feber er ikke smittsomt i seg selv da... Jeg vet om leger som er veldig oppgitt over en del av rådene som gis ang å holde barn hjemme fra barnehagen.

Anonymous poster hash: d2bcb...3a9

Skrevet

Feber er ikke smittsomt i seg selv da... Jeg vet om leger som er veldig oppgitt over en del av rådene som gis ang å holde barn hjemme fra barnehagen.

Anonymous poster hash: d2bcb...3a9

Jeg forklarte legen at både jeg og mannen hadde vært syk en uke før dette med influensa-lignende symptomer, så jeg mistenkte at det var dette hun brygget på. Han bekreftet at slike virus er veldig slitsomme, så det var sikkert det hun også fikk nå. Uansett mente han at hun kunne gå i barnehagen.

Men uavhengig av smittefare ville jeg ikke ha sendt en unge med feber i barnehagen. Når jeg har feber ønsker jeg å ligge på sofaen og bare slappe av, ikke være et sted med 10-15 andre mennesker.

AnonymBruker
Skrevet

Dette beviser vel bare nok en gang at det er for få sykt-barn dager.

Hadde man hatt "ubegrenset" av dem, hadde nok mange flere holdt halvsyke barn hjemme, og ikke tatt noen sjanser.

Slik det er i dag, skjønner jeg godt at mange er tvunget til å sende barna for tildlig tilbake. fordi de ikke kan risikere å gå tom for dager tidlig på året.

Og nei, mange har ikke råd til å ta ubetalt fri for å være hjemme med syke barn!!

Mange arbeidsgivere blir også sure og gir foreldrene dårlig samvittighet når de ringer inn sykt barn. Arbeidslivet bør tilpasses småbarnsfamilier mye bedre, ellers får man gi statlig lønn til hjemmeværende mødre!

Selv priser jeg meg lykkelig over å ha en kveldsjobb, slik at vi slipper unna med at mannen går 1 time tildligere når vi har syke barn hjemme

Anonymous poster hash: cd99b...4a2
AnonymBruker
Skrevet

Før eller siden i løpet av barndommen hadde sykdommene kommet uansett. Om barna ikke hadde blitt sendt i barnehage i det hele tatt hadde det skjedd når det hadde begynt på skolen. Min mormor som har mange barn sier at det var slik før i tiden da alle hadde barna hjemme i stedet for i barnehage. Det er slik helse gjerne virker når mange barn møter andre barn samlet. Anonymous poster hash: c4342...440

Min har hatt omgangssyken 5 ganger siden desember, hadde smittefaren vært mindre i barnehagen så hadde han kanskje hatt omgangssyken 2 ganger istedenfor. At noen foreldre sender barna for tidlig i barnehagen etter sykdom er noe som skjer ofte og hadde det ikke skjedd så hadde barna vært mindre syke. Det er ikke sånn at all sykdom kommer uansett senere, noen har omgangssyken 20 ganger og andre 2, det kommer an på hvem man omgåes.

Men enig i det du sier ellers, sønnen min var frisk før han begynte i barnehagen, og i jula var han frisk i hele 14 dager og litt lengre. Er når man blir mange sammen at smitten skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Dette beviser vel bare nok en gang at det er for få sykt-barn dager.Hadde man hatt "ubegrenset" av dem, hadde nok mange flere holdt halvsyke barn hjemme, og ikke tatt noen sjanser. Slik det er i dag, skjønner jeg godt at mange er tvunget til å sende barna for tildlig tilbake. fordi de ikke kan risikere å gå tom for dager tidlig på året.Og nei, mange har ikke råd til å ta ubetalt fri for å være hjemme med syke barn!! Mange arbeidsgivere blir også sure og gir foreldrene dårlig samvittighet når de ringer inn sykt barn. Arbeidslivet bør tilpasses småbarnsfamilier mye bedre, ellers får man gi statlig lønn til hjemmeværende mødre! Selv priser jeg meg lykkelig over å ha en kveldsjobb, slik at vi slipper unna med at mannen går 1 time tildligere når vi har syke barn hjemme Anonymous poster hash: cd99b...4a2

Helt enig! Kan skjønne det men jeg er hjemme uten lønn i blant selv om vi da må kutte litt ned på f.eks matbudsjettet. Men nå er ikke vi de med aller dårligst økonomi, men hadde trengt de kr jeg mister.

Og 20 dager i året når ungen er ny i barnehagen er latterlig lite, det kunne vært iallfall 30 dager tilsammen (15 hver) det første året i barnehage. Noen barn er så lite syk at alle vil ikke bruke 20 el 30 dager uansett., men noen trenger flere dager! Har selv en sjef som blir sur.

Skrevet (endret)

Dette beviser vel bare nok en gang at det er for få sykt-barn dager.

Hadde man hatt "ubegrenset" av dem, hadde nok mange flere holdt halvsyke barn hjemme, og ikke tatt noen sjanser.

Slik det er i dag, skjønner jeg godt at mange er tvunget til å sende barna for tildlig tilbake. fordi de ikke kan risikere å gå tom for dager tidlig på året.

Og nei, mange har ikke råd til å ta ubetalt fri for å være hjemme med syke barn!!

Mange arbeidsgivere blir også sure og gir foreldrene dårlig samvittighet når de ringer inn sykt barn. Arbeidslivet bør tilpasses småbarnsfamilier mye bedre, ellers får man gi statlig lønn til hjemmeværende mødre!

Selv priser jeg meg lykkelig over å ha en kveldsjobb, slik at vi slipper unna med at mannen går 1 time tildligere når vi har syke barn hjemme

Anonymous poster hash: cd99b...4a2

Ubegrenset med sykt barn-dager? Statlig lønn til hjemmeværende? Hvem skal finansiere det, mener du?

Det får være grenser for hvor mye småbarnsforeldrene skal få. Vi er kjempeheldige som bor i et land med lang betalt permisjon, massevis av rettigheter og mulighet til å være hjemme 20 dager i året, betalt, med sykt barn.

Endret av Harlekin
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at vi har det veldig greit :) Nesten ingen sykdom her hos oss :D De er heller ikke så hysteriske på håndvask i barnehagen..

Anonymous poster hash: c9f4d...638
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...