AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #1 Skrevet 23. mars 2015 Jeg har en tann (jeksel) som er rotfylt, men som gjør vondt enda. Jeg vil derfor trekke den, men siden den sitter mellom to tenner vil det bli et tomrom i mellom de tennene. Tenker derfor på å få satt inn et tannimplantat. Er det noen her som har tannimplantat? Hvordan er det å ha tannimplantat, er du fornøyd? Anonymous poster hash: b20b3...188
Tanntrollet Skrevet 23. mars 2015 #2 Skrevet 23. mars 2015 Jeg er veldig fornøyd Men det har vært en lang, tidkrevende og dyr prosess. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #3 Skrevet 23. mars 2015 Jeg er veldig fornøyd Men det har vært en lang, tidkrevende og dyr prosess. Unnskyld men så passende bruker du hadde til ts sitt spørsmål. Anonymous poster hash: 57813...7c5
Tanntrollet Skrevet 23. mars 2015 #4 Skrevet 23. mars 2015 Unnskyld men så passende bruker du hadde til ts sitt spørsmål.Anonymous poster hash: 57813...7c5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #5 Skrevet 23. mars 2015 Jeg er veldig fornøyd Men det har vært en lang, tidkrevende og dyr prosess. Hvilken tann har du som implantat? Hvor lang tid tok hele prosessen og var det noe vondt/plagsomt underveis? Hva kostet det? TsAnonymous poster hash: b20b3...188
Sølvrosen Skrevet 23. mars 2015 #6 Skrevet 23. mars 2015 Hvilken tann har du som implantat? Hvor lang tid tok hele prosessen og var det noe vondt/plagsomt underveis? Hva kostet det? TsAnonymous poster hash: b20b3...188 Jeg har implantat i den jekselen som er ved siden av hjørnetanna i overkjeven. Prossessen fra første besøk hos tannlegen til ferdig tann tok omtrent et år. Siden jeg kanskje kunne få det dekt er det mulig vi måtte vente på resultatet av søknaden, men det er også mulig inngrepet ble fremskyndet fordi det bare ville bli dekt om det ble påbegynt det året. Implantatet ble satt inn i oktober og tanna ble satt på før påske. Da implantatet ble satt i fikk jeg rikelig med bedøvelse, så jeg kjente ingenting annet enn litt during fra borret. Noe jeg fikk gjorde at alt ble veldig morsomt, så mens jeg lå i stolen måtte jeg jobbe hardt for å ikke le. Jeg husker ikke egentlig så mye av det som skjedde. Etterpå var kjeven min helt bedøvet. Da jeg to timer senere fikk lov å spise fant jeg ut at jeg bare så vidt klarte å åpne munnen, og ikke i det heletatt tygge. Det tok enda en halvtime før jeg klarte å få i meg en most banan. Noen dager senere var jeg helt fin, og dro på fjelltur selv om jeg hadde fått beskjed om å ta det med ro. Jeg grodde helt fint uten blødninger, som skal være vanlige. Etter to uker ble stingene fjernet og jeg fikk en midlertidig tann. Det eneste ubehagelige i helingsperioden var et munnskyll jeg måtte bruke to ganger daglig som smakte høgg. Noen måneder senere ble en permanent tann satt på. Det var litt ubehagelig, omtrent som å fjerne tannstein. Den er laget slik at den passer til de andre tennene i form og farge. Den kjennes ikke helt som de andre tennene, så tunga er ofte bortpå for å undersøke, men ikke så mye som de første årene. Jeg vet ikke hvor mye det kostet, for staten dekket mye og foreldrene mine resten. Hvis du røyker eller snuser må du slutte først, for det reduserer sjansen for suksess kraftig.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #7 Skrevet 23. mars 2015 TS, implantat er fint. Du trekker, huden heles i 3-6 mndr (tannlegen din avgjør). Deretter settes skruen inn i tannbenet, deretter skal det gå en stund før den sitter fast og du kan feste tannen til skuen. Trekvart år til et år kan tenkes. MEN å trekke en tann som har en fin rot er ikke nødvendigvis så lurt! Det beste er å beholde sine egne røtter så lenge som mulig! Helt sant! Hvis det ikke er mulig å rotfylle bedre, kan du amputere roten i stedet for å operere ut hele tannen. Sørg for å gå til en moderne tannlege/spesialist for en vurdering før du gjør går til det skrittet å trekke hele tannen. Kanskje rotfyllingen ikke er bra nok, det hender at tannleger ikke er flinke nok, derfor finnes det også spesialister på rotfylling. Klag til tannlegen som har rotfylt, dersom fyllingen er helt ny, da har vedkommende ikke renset røttene skikkelig og deretter latt tannen hvile før gjenfylling.Anonymous poster hash: 9744d...b8c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #8 Skrevet 7. april 2015 Takk for svar Virker jo som tannimplantat blir bra på de fleste. TS, implantat er fint. Du trekker, huden heles i 3-6 mndr (tannlegen din avgjør). Deretter settes skruen inn i tannbenet, deretter skal det gå en stund før den sitter fast og du kan feste tannen til skuen. Trekvart år til et år kan tenkes. MEN å trekke en tann som har en fin rot er ikke nødvendigvis så lurt! Det beste er å beholde sine egne røtter så lenge som mulig! Helt sant! Hvis det ikke er mulig å rotfylle bedre, kan du amputere roten i stedet for å operere ut hele tannen. Sørg for å gå til en moderne tannlege/spesialist for en vurdering før du gjør går til det skrittet å trekke hele tannen. Kanskje rotfyllingen ikke er bra nok, det hender at tannleger ikke er flinke nok, derfor finnes det også spesialister på rotfylling. Klag til tannlegen som har rotfylt, dersom fyllingen er helt ny, da har vedkommende ikke renset røttene skikkelig og deretter latt tannen hvile før gjenfylling.Anonymous poster hash: 9744d...b8c Jeg rotfylte først hos tannlege, og siden tannen enda var vond når rotfyllingen var ferdig, dro jeg til spesialist og rotfylte tannen på nytt. Det hjalp ikke, for tannen er enda vond, og jeg er så lei av å ha vondt. Har ikke diskutert tannimplantat med tannlege enda, og jeg har ikke lest så mye om rotamputasjon. Vil jo helst ikke trekke tannen, har ikke så mange tenner i utgangspunktet og vil gjerne beholde tannen, men jeg er så lei av å ha vondt. Tannlegene jeg har gått til og snakket med har ikke vært så hjelpsomme synes jeg, så jeg synes det er litt vanskelig å vite hva jeg skal gjøre nå. Den siste sa at jeg får se om tannen slutter å gjøre vondt når den har fått tid til å hele seg etter rotfyllingen, men det ser ikke ut til å skje. Hvor bra fungerer rotamputasjon? Jeg kan prøve alt som er verdt å prøve før jeg trekker tannen, så kanskje rotamputasjon er noe jeg bør vurdere. TS Anonymous poster hash: b20b3...188
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #9 Skrevet 7. april 2015 Jeg har et implantat. Prosessen tok 9 mnd og jeg betalte 15 000 kr, fikk halvparten dekket da skaden skjedde når jeg var under 18 år. Altså det skulle kostet rundt 30 000kr.Anonymous poster hash: 33ec5...ffd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå