Gå til innhold

Gir barna boller og kaller det mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på en cafè i ca 3 år nå og der er det noe som skjer veldig ofte når mor og barn skal bestille ved disken:

Barn: Mamma, jeg vill ha is/kjærlighet/godteri. (vi selger alt dette)

Mor: Nei du må spise mat først! Gå bort ditt (peker på bolledisken) og velg deg ut en bolle.

Da snakker vi ikke vanlige hveteboller heller, men skoleboller/kanel/blåbærboller osv. på størrelsen med to håndflater og enorme mengder melis på!

Så når barna har spist opp bollen kommer de og kjøper is osv.

Altså dette er jo ikke mat!! Er dette helt normalt?

En gang kom det en veldig overvektig dame med to små babyer som var sikkert 4-5 måneder. Hun kjøpte to beger med to store vaniljeis kuler, gikk bort å satt seg og matet disse babyene med is! Stakkars babyer som sikkert var veldig sultene også ble dem fòret med is.

Anonymous poster hash: 7f0d6...1fb

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Gjest HeiHade
Skrevet (endret)

Nei, dette er ikke mat, men det er uheldigvis mer normalt enn det burde være.

Husker en gang en veeeldig svær dame som kom innom butikken min og kjøpte to store ostebaguetter (hvitt brød, masse smør og majones, etc) til seg og datteren sin. Datteren var kanskje rundt 6 år og allerede trill rund. Hun spurte moren sin om hun ikke kunne få to slike baguetter med en gang (ca 700 kalorier, baguetten er et stort måltid i seg selv). Jeg reagerte i grunn på det i seg selv, siden jeg ikke synes det høres normalt ut at et lite barn er så sultent at det klarer to. Det som sjokkerte meg enda mer var morens svar. Datteren fikk nemlig beskjed om å spise denne først, og så skulle hun få en til etterpå hvis hun enda var sulten....

Å la barna spise seg til helseskadelig overvekt burde inngå under barnemishandling. De vil få store problemer med å snu om på denne livsstilen den gangen de er store nok til å tenke selv.

Endret av HeiHade
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Håper ikke det er normalt, nei.. Men mange foreldre som er sløve med ernæringen til barna, desverre :( Mange som ikke forstår sammenhengen mellom næring/utvikling.

Anonymous poster hash: 95003...67b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prater kun for meg selv og mine barn. Prøver å unngå boller og diverse i ukedagene, og det er ikke mat. Men hvis vi kjører til byen(3 timers tur), kan vi finne på å kjøpe sjokoladeboller langs veien. Det er ikke mat, men det fyller magen så barna kan vente med mat til vi er fremme. husker også selv da jeg var barn/tennåring og hadde penger, da kunne jeg fint finne på å kjøpe skolebrød og lignende til "mat".

Anonymous poster hash: caf49...ea9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er på kafé kanskje tre ganger i året. Da er det en spesiell anledning, og fokuset er ikke på sunn mat eller hverdagsernæring. Barna mine kan gjerne få en bolle ved en slik anledning. Heller bolle enn is, for da får de faktisk noe i magen.

Anonymous poster hash: 01c71...766

• Liker 16
Skrevet

Vi er på kafé kanskje tre ganger i året. Da er det en spesiell anledning, og fokuset er ikke på sunn mat eller hverdagsernæring. Barna mine kan gjerne få en bolle ved en slik anledning. Heller bolle enn is, for da får de faktisk noe i magen.Anonymous poster hash: 01c71...766

Samme her.

TS, du jobber på café. Da er det vel ikke så merkelig at du ser at foreldre gir barna noe godt å kose seg med. Det er forhåpentligvis de færreste som serverer ungene boller og skolebrød støtt og stadig at den grunn.

Og ja, boller er mer "mat" enn is og sjokolade, hvis det er det barnet har bedt om først.

• Liker 14
Gjest Wei Wei
Skrevet

Både doller og is er mat i mine øyne, men selve utrykket "Ingen is, du må ha mat først" gir barnet feil oppfattning av hva som er sunn mat og va som er snacks/godteri.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på en cafè i ca 3 år nå og der er det noe som skjer veldig ofte når mor og barn skal bestille ved disken:

Mor: Nei du må spise mat først! Gå bort ditt (peker på bolledisken) og velg deg ut en bolle.

Da snakker vi ikke vanlige hveteboller heller, men skoleboller/kanel/blåbærboller osv. på størrelsen med to håndflater og enorme mengder melis på!

En gang kom det en veldig overvektig dame med to små babyer som var sikkert 4-5 måneder. Hun kjøpte to beger med to store vaniljeis kuler, gikk bort å satt seg og matet disse babyene med is! Stakkars babyer som sikkert var veldig sultene også ble dem fòret med is.

Dårlig kosthold og dårlig økonomi går hånd i hånd.

Kjøpe en bolle til 15-20 kroner eller et smørbrød til 65-85 kroner?

Anonymous poster hash: 2995c...ce0

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Min er 1 år og han får ikke boller og brus, men er de i barselgruppa som gir sånt. Og ei venninne poster ofte bilder av datteren på 1 år som drikker brus på cafe. "Se hun koser seg med brusen sin".

Anonymous poster hash: 90983...e00

• Liker 1
Skrevet

Inntrykket mitt er at de fleste foreldre er opptatt av å gi barna et sunt og variert kosthold. Så lenge barna ellers har et sunt kosthold vil ikke en utskeielse på café fra tid til annen ha så mye å si. Dette viser bare barna at "usunnheter" ikke er daglig kost, men forbeholdt spesielle anledninger.

Selvfølgelig er det unntak i begge retninger; de som er så sunne at det blir usunt, samt de barer fôrer barna med dritt. For ekstremt er usunt begge veier!

• Liker 6
Skrevet

Hvis jeg noen gang får barn skal de ikke få boller/brus/godteri før de spør etter det selv. Når det skjer skal det begrenses til lørdager. For meg virker det som at å kose seg litt ekstra handler mest om å putte noe i munn!

• Liker 1
Skrevet (endret)

:blink:

"Du må spise mat først, så gå og finn deg en svær, diger kake." :klo:

:eeeh:

(Jeg skal ikke si noe stygt om overvektige mødre, altså. Men helt generelt mødre som forer ungene sine på 4 mnd. med vaniljeis til mat ... Ja, nei. Da... :roll: )

Endret av Tøytigern
  • Liker 6
Skrevet

... eventuelt kan det hende at man finner ut at en sjelden bolle, kake eller saft ikke ødelegger hele livsstilsprosjektet ;)

Jeg var nok mye strengere da jeg hadde småbarn for første gang enn hva jeg er nå. Resultatet er omtrent det samme: så lenge barn får demonstrert at noe spiser vi hver dag og andre ting bare en sjelden gang, så er det ikke nødvendigvis noe problem verken med bolle, is eller hva det måtte være.

Læres ungene opp til at boller og cola er grei frokost blir det noe annet. Eller at det blir normalt med doble porsjoner, som nevnt over. Men så lenge man følger måteholdsprinsippet og er bevisst på vaner og uvaner, er det ingenting i min erfaring som tilsier at det er veldig mye bedre med totalnekt enn tre biter napoleonskake den ene gangen man er på cafe den vinteren.

I steden for å være fryktelig redde for usunn mat, tror jeg det er minst like viktig å venne ungene til mange forskjellige typer mat, lære dem at sunn mat er godt og gjøre hverdagsvanene sunne og gode.

For øvrig blir det like pussig å "lese" hverdagsvaner ut av en bolle på kafebesøk, som det er å erklære at mannen min og jeg er alkoholikere, fordi vi drikker vin når vi er på restaurant ;) Samme logikk.

• Liker 12
Skrevet (endret)

Både boller og is er mat i mine øyne, men selve utrykket "Ingen is, du må ha mat først" gir barnet feil oppfattning av hva som er sunn mat og va som er snacks/godteri.

Nei, det er det faktisk ikke.

Boller er kaffekos og is er dessert.

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Skrevet

Absolutt ikke normalt å mate en baby på bare fire måneder med is

• Liker 4
Skrevet

Inntrykket mitt er at de fleste foreldre er opptatt av å gi barna et sunt og variert kosthold. Så lenge barna ellers har et sunt kosthold vil ikke en utskeielse på café fra tid til annen ha så mye å si. Dette viser bare barna at "usunnheter" ikke er daglig kost, men forbeholdt spesielle anledninger.

Selvfølgelig er det unntak i begge retninger; de som er så sunne at det blir usunt, samt de barer fôrer barna med dritt. For ekstremt er usunt begge veier!

Men de selger da annet enn skolebrød og vanlijeboller med melis på cafe.

Herre, det må da gå an å bestille et rundstykke med pålegg til ungen sin?

• Liker 6
Skrevet

Samme her.

TS, du jobber på café. Da er det vel ikke så merkelig at du ser at foreldre gir barna noe godt å kose seg med. Det er forhåpentligvis de færreste som serverer ungene boller og skolebrød støtt og stadig at den grunn.

Og ja, boller er mer "mat" enn is og sjokolade, hvis det er det barnet har bedt om først.

Boller som mat er en nødløsning dersom ingenting annet er å få kjøpt.

Boller er noe unger skal få lov å fårbinde med bursdager og fest.

Ja, det er kanskje fest avogtil, når man går på cafe og skal få noe godt. Men da sier man jo ikke at barnet må "spise mat først, før det får noe godt" og går iveien og gir dem boller.

Da gir man dem et stykke påsmurt mat først og så en is.

• Liker 4
Skrevet

Dårlig kosthold og dårlig økonomi går hånd i hånd.

Kjøpe en bolle til 15-20 kroner eller et smørbrød til 65-85 kroner?

Anonymous poster hash: 2995c...ce0

Spise hjemme fordi cafe er dyrt, og kjøpe noe godt på cafe?

Høres mye mere normalt ut.

Å ha dårlig råd er ikke årsaken til at folk stapper ungene fulle med en "bolle" som i virkeligheten er et søtt bakverk som kan deles på fire personer.

• Liker 3
Gjest Olivia Benson
Skrevet

Men de selger da annet enn skolebrød og vanlijeboller med melis på cafe.

Herre, det må da gå an å bestille et rundstykke med pålegg til ungen sin?

Eller man kan bare kjøpe en bolle og verden går ikke under for det.

Så hysteriske tilstander det er for tiden.

• Liker 14
Skrevet

Det er ganske normalt å velge andre ting enn man spiser til vanlig på kafé. De få gangene i året vi går på kafé, spiser barna gjerne vaffel med brunost eller sjokoladekake og drikker sjokomelk, mens jeg gjerne spiser ostekake, napoleonskake eller en annen kaloribombe, helt uten at dette har noe med hva vi spiser til daglig.

Om man ikke går på kafé nesten daglig, så er kafebesøk en unntakstilstand der vanlige kostregler er satt til side.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...