Gå til innhold

Hvordan får folk vite om noen har dødd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at en person tok livet sitt.

Vil folk som ikke er i nærmeste familie få vite om det? Må nærmeste familie få vite det hvis f.eks den avdøde er voksen og har reservert seg mot at slik informasjon gis ut? Er sykehus og liknende pliktig til å gi ut sånn informasjon?

La oss si at personen er ikke på facebook. Det kommer derfor ikke til å dukke opp R.I.P.-meldinger som andre kan se. Vedkommendes bekjente er heller ikke venn med den avdødes slektninger på facebook, så disse vil ikke se eventuelle kondolasjoner.

Universitetet vil jo bli informert om at studenten ikke har studierett noe mer, fordi vedkommende er død, men vil folk på studiet eller i kollokvien bli informert på noen måte? Kan de risikere at vedkommende bare slutter å dukke opp og ta telefonen, uten at noen vet/merker hva som har skjedd?

Hva med vedkommendes barndomsvenner. Er det vanlig at foreldrene til den avdøde ringer rundt og sprer "nyheten"?.

Mange legger inn dødsannonser i avisen, men ikke alle gjør dette. Hva om den avdødes venner og bekjente bor i en by der de ikke leser lokalavisen til avdødes foreldre?

Jeg spør fordi en bekjent har blitt sporløst forvunnet og vi vurderer å finne foreldrenes nummer på 1881 og ringe og høre om det går bra med ham (vi kjenner dem ikke). Lurer bare på om det er noen andre måter å finne det ut på, i tilfelle det viser seg at han har tatt livet sitt... Føler ikke at det passer å ringe foreldrene i såfall.

Anonymous poster hash: 233e2...2d6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligvis blir nærmeste pårørende kontaktet av kommunenes kriseteam/en fra kirken som kan formidle slike tragiske nyheter.

Dersom denne personen har tatt livet sitt, er sikkert politiet i kommunen klar over dette. Men er usikker på hva de vil fortelle deg om du ringer/stikker innom.

Hva skjer om du ringer personens telefonnummer? Ringer det, eller får du beskjed om at nummeret ikke lenger er i bruk?

Jeg tviler på at de fleste pårørende tar en ringerunde for å informere barndomsvenner og andre. Men de som studerte sammen med vedkommende vil nok få beskjed om dette, vil jeg tro.

Du kan jo ringe foreldrene å høre, men vær forberedt på at det kan bli en ubehagelig samtale om det verste viser seg å være tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke på navn i dødsannonser. I hvertfall i Aftenposten og i min lokalavis.

Anonymous poster hash: dc989...cfd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sendt SMS, e-post, melding på Face og lapp gjennom brevsprekken om at du kommer til å ringe foreldrene hans i morgen klokken 20 hvis han ikke gir lyd fra seg.

Det er vanlig å ringe til familie og nære venner, samt å sette inn dødsannonse.

Anonymous poster hash: ca9d8...25a

AnonymBruker
Skrevet

Meg litt over. Jeg ble nygjerrig og fant en side: obit.no. Det er en samleside for dødsannonser.

AnonymBruker
Skrevet

Meg litt over. Jeg ble nygjerrig og fant en side: obit.no. Det er en samleside for dødsannonser.

Han er ikke inne der. Sjekket noen folk som jeg vet er døde, men de var heller ikke der.

Anonymous poster hash: 233e2...2d6

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun nærmeste pårørende som kan få informasjon ang pasienter, det gjelder også ved dødsfall. Så det hjelper ikke å ringe sykehus eller politi.

Dødsannonser kan søkes opp eller så kan du gå inn på nettsidene til din lokale kirke, der står det ofte hvem som skal begraves i nærmeste tid. Du kan sikkert søke opp hvem som har blitt begravet den siste tiden. Ihvertfall er det sånn på min lokale kirke.

Eller så må du kontakte foreldrene el og høre med dem.

Anonymous poster hash: 2c352...b96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...