Gå til innhold

alvorlig depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å være alvorlig deprimert uten å være suicidal? Selv om man kommer seg på jobb, skole, er sosial og trener?

Anonymous poster hash: 4e530...ebf
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å være alvorlig deprimert uten å være suicidal? Selv om man kommer seg på jobb, skole, er sosial og trener?

Tror ikke du er alvorlig deprimert om du klarer disse tingene. Du kan ta en test selv for å få en pekepinn på hvor du ligger..http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/montgomery-and-aasberg-depression-rating-scale-madrs-3271.html

Psykiatere og psykologer har andre mer omfattende tester for å avdekke alvorlighetsgraden. Jeg skåret på moderat (om enn i øvre sjikt) på en grundig test hos psykiater, og da greide jeg ikke å jobbe eller være sosial, og jeg var preget av likegyldighet angående min egen eksistens.

Anonymous poster hash: 2d095...69a

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har vært alvorlig deprimert, har jeg kun ligget i sengen, ikke orket å spise, nesten ikke orket å drikke, gråter mye, konsentrasjonsvansker (klarer ikke lese eller føre en lang samtale) osv., så nei, jeg tror ikke du er alvorlig deprimert. Men du kan jo være nedstemt eller mild depresjon og fungere normalt.

Anonymous poster hash: e61f2...9d1

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 23 Mar 2015 - 08:55, said:

Når jeg har vært alvorlig deprimert, har jeg kun ligget i sengen, ikke orket å spise, nesten ikke orket å drikke, gråter mye, konsentrasjonsvansker (klarer ikke lese eller føre en lang samtale) osv., så nei, jeg tror ikke du er alvorlig deprimert. Men du kan jo være nedstemt eller mild depresjon og fungere normalt.

Anonymous poster hash: e61f2...9d1

Kan også tilføye at jeg har vært aktiv suicidal og selvskadet. Jeg har måttet hatt fastvekt i flere uker (tvangsinnlagt). Anonymous poster hash: e61f2...9d1
Skrevet (endret)

jeg tror det er bedre du snakker med legen din om dette, en å spørre her. Om du selv er bekymret for tilstanden, din bør du søke hjelp, ikke bare en samtale, men over en periode, hos lege og psykolog.

her får du enkelthistorier og menneskers meninger på grunnlag av de de selv har opplevd, og det er nok helt riktig for de det gjelder, men slike ting er komplekse og alvorlige, og det er best å søke råd hos profesjonelle som kan gi en bedre vurdering, og evt sette i gang tiltak etter dine behov.

Endret av spektralkatt
AnonymBruker
Skrevet

TS her,

Jeg er henvist fra dps til sykehusnivå for en annen psykisk lidelse, og etter testene jeg har tatt har jeg fått vite at jeg har alvorlig depresjon som følge av den andre psykiske lidelsen. Jeg vet bare ikke hvordan jeg kan være alvorlig deprimert når jeg klarer alle disse tingene og ikke er suicidal...

Skal til psykiater for å få medisiner denne uken liksom? Jeg forstår ikke dette..

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har svart feilaktig på testen? Alvorlig depresjon defineres jo av graden av funksjonssvikt som evne til å spise, sove og gjøre dagligdagse ting.

Anonymous poster hash: 6b79b...c5d

AnonymBruker
Skrevet

Du kan være alvorlig deprimert uten å være suicidal, men du kan ikke være alvorlig deprimert hvis du ikke føler deg alvorlig deprimert!

Anonymous poster hash: f9478...113

AnonymBruker
Skrevet

Du kan være alvorlig deprimert uten å være suicidal, du kan også være alvorlig deprimert og samtidig jobbe. Å ta depresjonstest på seg selv har ingen hensikt, den vil alltid komme ut høyere enn reelt tall, og legfolk har heller ikke bakgrunnen og veiledningen som skal til for å gjennomføre testen på en godt måte. Det er behov for en objektiv person til gjennomføringen.

Anonymous poster hash: fd681...689

AnonymBruker
Skrevet

Du kan være alvorlig deprimert uten å være suicidal, men du kan ikke være alvorlig deprimert hvis du ikke føler deg alvorlig deprimert!

Anonymous poster hash: f9478...113

Jobben, det er fullt mulig. Det tok meg seks måneder å innse at det ikke er normalt å tenke så svart som jeg gjorde. Kom gradvis over tid, og det man tenker oppleves som sant!

Anonymous poster hash: c11c8...8a6

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men forvent gjerne å bli dårligere en periode når du kommer igang med behandling.

Anonymous poster hash: c11c8...8a6

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å være alvorlig deprimert uten å ha suicidale tendenser, ja, men å leve et "normalt" og ganske aktivt liv og samtidig være alvorlig deprimert tror jeg ikke er mulig. Depresjonen gjør deg ganske funksjonshemmet fordi du er så tappet for energi og motivasjon. Det er fullt mulig at du er deprimert, TS, men jeg tviler på at du lider av noen form for alvorlig depresjon. Når jeg er på mitt verste så ligger jeg bare i sengen 24/7, og små ting som å gå på do eller ta en dusj er kjempevanskelig. I det siste har jeg kanskje vært på mitt beste, men jeg klarer likevel ikke å leve et aktivt liv med jobb og sosialisering(ihvertfall ikke enda). Nå opplever alle ting forskjellig, men som sagt så hadde du ikke klart å leve et så aktivt liv med en alvorlig depresjon.

Anonymous poster hash: 4c231...816

• Liker 1
Skrevet

Alle har forskjellige måter å takle depresjon på, så det å si at det ikke er en alvorlig depresjon bare fordi du ikke ligger katatonisk i senga er ignorant.

Jeg er selv bipolar ( Manisk depressiv) og de første gangene jeg var alvorlig deprimert klarte jeg å komme meg på jobb hver eneste dag. Mye fordi jeg hadde skyldfølelse, og fordi jeg er veldig sta, og pga det er ikke selvmord ett alternativ her hvertfall, jeg fortsatte og trene og ble med venner ut i helgene. Men jeg var aldri "tilstede", og jeg spise kanskje 4 knekkebrød i uka i seks måneder og jeg gråt veldig mye når jeg var alene, f.eks i pausene på jobben.

Hvordan man takler en alvorlig depresjon er nok veldig avhengi av hvilken type person man er. Noen luller seg inn i den, mens andre kjemper seg gjennom på det nivå man klarer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle har forskjellige måter å takle depresjon på, så det å si at det ikke er en alvorlig depresjon bare fordi du ikke ligger katatonisk i senga er ignorant.

Jeg er selv bipolar ( Manisk depressiv) og de første gangene jeg var alvorlig deprimert klarte jeg å komme meg på jobb hver eneste dag. Mye fordi jeg hadde skyldfølelse, og fordi jeg er veldig sta, og pga det er ikke selvmord ett alternativ her hvertfall, jeg fortsatte og trene og ble med venner ut i helgene. Men jeg var aldri "tilstede", og jeg spise kanskje 4 knekkebrød i uka i seks måneder og jeg gråt veldig mye når jeg var alene, f.eks i pausene på jobben.

Hvordan man takler en alvorlig depresjon er nok veldig avhengi av hvilken type person man er. Noen luller seg inn i den, mens andre kjemper seg gjennom på det nivå man klarer.

Men da er det ikke en alvorlig depresjon da flere av disse kriteriene går på nettopp dette med funskjon i hverdagen...

• Liker 2
Skrevet

Men da er det ikke en alvorlig depresjon da flere av disse kriteriene går på nettopp dette med funskjon i hverdagen...

Joda, det går helt fint an. Du går på autopilot hele tiden. Som sagt, jeg var ikke tilstede i livet, og var helt tom. Ingenting å leve for annet enn å puste.

Å si at du vet hvordan alle mennsker reagerer på sånt er veldig uvitende av deg.

Noen legger seg ned og dyrker depersjonen, noen går på jobb fordi det er det eneste faste og trygge de kan klamre seg til, mens andre er sta og nekter å la sykdommen ta overhånd.

Jeg har vært innom alle disse stadiene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, det går helt fint an. Du går på autopilot hele tiden. Som sagt, jeg var ikke tilstede i livet, og var helt tom. Ingenting å leve for annet enn å puste.

Å si at du vet hvordan alle mennsker reagerer på sånt er veldig uvitende av deg.

Noen legger seg ned og dyrker depersjonen, noen går på jobb fordi det er det eneste faste og trygge de kan klamre seg til, mens andre er sta og nekter å la sykdommen ta overhånd.

Jeg har vært innom alle disse stadiene.

Jeg sier ikke at jeg vet hvordan alle mennesker reagerer på depresjon, det er klart det er individuelt. Det jeg derimot vet er hvilke kriterier som skal oppfylles for å diagnostiseres med en alvorlig depresjon, og det kan man faktisk ikke om man kan fungere i hverdagen og samtidig ikke har suicidale tanker. Da er det ikke mulig å "score høyt nok". Jeg sier ikke at det ikke er fælt nok med mild til moderat depresjon, men at ut i fra disse kriteriene er den ikke alvorlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke at jeg vet hvordan alle mennesker reagerer på depresjon, det er klart det er individuelt. Det jeg derimot vet er hvilke kriterier som skal oppfylles for å diagnostiseres med en alvorlig depresjon, og det kan man faktisk ikke om man kan fungere i hverdagen og samtidig ikke har suicidale tanker. Da er det ikke mulig å "score høyt nok". Jeg sier ikke at det ikke er fælt nok med mild til moderat depresjon, men at ut i fra disse kriteriene er den ikke alvorlig. Anonymous poster hash: 6b79b...c5d

Jeg har hatt alvorlig depresjon og var hverken suicidal eller fraværende fra jobb. Fordi om du har opplevd det på en måte, så betyr ikke det at andre har det likt. Tror meg og peanut_juice har opplevd noe ganske likt ut fra det hun skriver. Min lege og psykologspesialist vet bedre hva som kvalifiserte meg til alvorlig depresjon enn du, som kun baserer deg på egen opplevelse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun min egen erfaring å snakke utfra.
Jeg er diagnotisert med en moderat depresjon, altså steget før alvorlig deprimert.

Kort oppsummert:
Tanker om selvmord iblant, men ingen konkret plan om å gjennomføre

Ekstra søvnbehov
Jeg er delvis sykemeldt, og jobber ca 50%

Er lite sosialt aktiv

Lite ting i dagliglivet som gav glede før gjør ikke det
Jeg prøver å trene, men det blir stort sett kanskje en elelr to ganger i uka.

Vil likevel si at jeg fungerer relativt greit i hverdagen. Jeg ligger ikke i senga og stirrer i veggen hver dag. (selv om det er det eneste jeg "vil", så har jeg en mor som drar meg ut, og de dagene det er sånn, så er det seier om det enste jeg gjør den dagen, er å ikke legge meg igjen.)

Så ja, man kan være deprimert og fungere i hverdagen. Men alvorlig deprimert? Litt skeptisk. Men det er lett å "manipulere" psykologer til å gi diagnoser.

Anonymous poster hash: 88740...d35
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt alvorlig depresjon og var hverken suicidal eller fraværende fra jobb. Fordi om du har opplevd det på en måte, så betyr ikke det at andre har det likt. Tror meg og peanut_juice har opplevd noe ganske likt ut fra det hun skriver. Min lege og psykologspesialist vet bedre hva som kvalifiserte meg til alvorlig depresjon enn du, som kun baserer deg på egen opplevelse.

Hvis du faktisk leser det jeg skriver ser du at det ikke er basert på egen opplevelse..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...