AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #1 Skrevet 22. mars 2015 2013 - jeg er i full jobb. Ved skatteoppgjøret får jeg tilbake 29 000 kroner. 2014 - fra og med 2. juni er jeg arbeidsledig, og mottar dagpenger resten av året (= 66% av tidligere inntekt). Jeg får utbetalt kr. 50 000 i feriepenger fra jobben jeg ikke lenger har. Ved skatteoppgjøret får jeg 8500 kroner i restskatt. Ingen andre endringer i noe som helst, annet enn minimale svingninger i renter og denslags. Har ikke foretatt meg noe ift. skatteprosent. Har banklån (bolig) og lånekasselån, ingen endringer her. Hvordan i alle dager er det mulig at jeg det året jeg er i fullt arbeid får 29 000 kroner tilbake, mens jeg det året jeg er arbeidsledig får 8500 kroner i restskatt? Når jeg har hatt samme skattetabell begge årene? Anonymous poster hash: 0107e...bfc
smilo Skrevet 22. mars 2015 #2 Skrevet 22. mars 2015 Sannsynligvis fordi du har et tabelltrekk som trekker større andel mer jo mer du tjener. Så tjener du plutselig mindre og det er ikke tabelltrekket laget for. og det blir trukket for lite Du er ikke alene om ha kommet i denne knipa.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #3 Skrevet 22. mars 2015 Har du tabell eller %trekk? Anonymous poster hash: 36d49...595
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #4 Skrevet 22. mars 2015 Har tabell. Tabell er vel tabell, og det vil ikke bli noen svigninger som følge av høyere eller lavere inntekt? Det er det vel det prosenttrekk som er til for...? Anonymous poster hash: 0107e...bfc
Gjest tuppesjura Skrevet 22. mars 2015 #5 Skrevet 22. mars 2015 Vil tro de 50000kr du har fått i feriepenger spiller inn her. Når en har tabell skatter en jo ekstra de andre mnd for å få skattefri utbetaling i juni og halvskatt i desember. Men, når inntekten har blitt lavere, har fu jo også skattet mindre, og ikke greid å skatte nok for feriepengeutbetalingen som er skattefri men skattepliktig. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #6 Skrevet 22. mars 2015 Men jeg fikk da ikke mer skattepenger i 2014 enn jeg fikk i 2013? "...feriepengeutbetalingen som er skattefri men skattepliktig" - hva mener du her? 0 Svar Multisitat Anonymous poster hash: 0107e...bfc
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #7 Skrevet 22. mars 2015 Som tuppesjura skrev så er feriepenger skattepliktige, men arbeidsgiver trekker ikke skatt av dem. I stedet er det meningen at det skal trekkes ekstra mye skatt fra de andre lønnsutbetalingene. Siden du ikke ble trukket denne ekstra skatten i løpet av året så må du betale restskatt. Anonymous poster hash: abb06...74e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #8 Skrevet 22. mars 2015 Som tuppesjura skrev så er feriepenger skattepliktige, men arbeidsgiver trekker ikke skatt av dem. I stedet er det meningen at det skal trekkes ekstra mye skatt fra de andre lønnsutbetalingene. Siden du ikke ble trukket denne ekstra skatten i løpet av året så må du betale restskatt. Anonymous poster hash: abb06...74e Jeg skjønner fortsatt ikke. Du skriver "Siden du ikke ble trukket denne ekstra skatten" - hvorfor skulle jeg bli trukket ekstra skatt? Jeg ble trukket normal skatt gjennom hele 2013, ingen visste da at jeg kom til å slutte i jobben. Anonymous poster hash: 0107e...bfc
petterm Skrevet 22. mars 2015 #9 Skrevet 22. mars 2015 Når skattemyndighetene får opplyst hvor mye du regner med å tjene i løpet av et år regner de ut hvor mye du skal betale i skatt. Så deler de beløpet på 10.5 måneder. I desember trekker de halv skatt og i juni trekker de ikke skatt. Selv om de trekker mindre skatt i desember og ikke trekker i juni så betaler man skatt av alt sammen. Siden du kun har fått feriepenger trekker de ikke skatt, og dermed har du sannsynligvis betalt for lite skatt..
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #10 Skrevet 22. mars 2015 Når skattemyndighetene får opplyst hvor mye du regner med å tjene i løpet av et år regner de ut hvor mye du skal betale i skatt. Så deler de beløpet på 10.5 måneder. I desember trekker de halv skatt og i juni trekker de ikke skatt. Selv om de trekker mindre skatt i desember og ikke trekker i juni så betaler man skatt av alt sammen. Siden du kun har fått feriepenger trekker de ikke skatt, og dermed har du sannsynligvis betalt for lite skatt.. Jeg må nesten le litt (av meg selv)... Synes dette er fryktelig komplisert. Sannsynligvis er det ikke dét - det er bare jeg som er helt lost når det gjelder tall. Jeg har alltid pleid å få utbetalt ca. 50 000 kroner i feriepenger i juni, så også i 2014. Men som du sier - dette var altså det eneste jeg fikk fra denne arbeidsgiveren i 2014 (sluttet i jobben 1. desember 2013). De første fem månedene av 2014 var jeg sykmeldt, og mottok sykepenger fra NAV. Fra juni var jeg ordinær arbeidsledig/arbeidssøkende. De 50 000 jeg så fikk i juni, var altså samme beløp jeg var vant til å få... Riktignok fikk jeg OGSÅ utbetalt dagpenger i juni. Men uansett - med kun 66% av inntekten min ut resten av året (som innebærer mye større "tap" enn de 50 000 jeg fikk i feriepenger), så var jeg helt overbevist om at jeg var godt innafor. Jeg trodde sågar at jeg kom til å få tilbakebetalt MER enn året før. I stedet blir altså differansen på hele 37 500 - i min disfavør. Heldigvis er jeg samfunnsakademiker... Anonymous poster hash: 0107e...bfc
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #11 Skrevet 22. mars 2015 Jeg skjønner fortsatt ikke. Du skriver "Siden du ikke ble trukket denne ekstra skatten" - hvorfor skulle jeg bli trukket ekstra skatt? Jeg ble trukket normal skatt gjennom hele 2013, ingen visste da at jeg kom til å slutte i jobben. Men feriepengene du nå må betale skatt for kom i 2014, og da ble du ikke trukket gjennom hele året. Anonymous poster hash: abb06...74e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #12 Skrevet 22. mars 2015 Og du blir trukket ekstra skatt resten av året for at ikke det skal være nødvendig å trekke skatt av feriepengene og bare 50% i desember. "Normal" skatt er det du må betale av månedslønnen + litt ekstra. Anonymous poster hash: abb06...74e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #13 Skrevet 22. mars 2015 Ok... Men - det er altså NAV som har trukket skatt i hele 2014. Først fra sykepenger, deretter fra dagpenger. Jeg tar da for gitt at så lenge jeg ikke har meldt inn at jeg ønsker noen endringer i skattetrekket, så fortsetter de å trekke på samme måte som det (tidligere) arbeidsgiver ville ha gjort? Går det ikke automatikk i dette, såfremt jeg selv ikke foretar meg noe? Anonymous poster hash: 0107e...bfc
andy capp Skrevet 23. mars 2015 #14 Skrevet 23. mars 2015 Ok... Men - det er altså NAV som har trukket skatt i hele 2014. Først fra sykepenger, deretter fra dagpenger. Jeg tar da for gitt at så lenge jeg ikke har meldt inn at jeg ønsker noen endringer i skattetrekket, så fortsetter de å trekke på samme måte som det (tidligere) arbeidsgiver ville ha gjort? Går det ikke automatikk i dette, såfremt jeg selv ikke foretar meg noe?Anonymous poster hash: 0107e...bfc Ingen automatikk. Det er ditt ansvar å sørge for riktig skattekort. Skatteetaten skriver ut skattekort på grunnlag av dine opplysninger om inntekt. Dersom inntekten endrer seg, må du sjekke om du trenger nytt skattekort.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #15 Skrevet 23. mars 2015 Ingen automatikk. Det er ditt ansvar å sørge for riktig skattekort. Skatteetaten skriver ut skattekort på grunnlag av dine opplysninger om inntekt. Dersom inntekten endrer seg, må du sjekke om du trenger nytt skattekort. Nettopp! Ettersom jeg dette året ville tjene langt MINDRE enn foregående år - jeg var tross alt arbeidsledig 7 måneder av året, foretok jeg meg ingenting. Jeg forventet automatikk i den forstand at skattetrekket ville være det samme. Lavere inntekt, samme skatt = enda mer igjen på skatten. Slik tenkte jeg. I stedet har jeg altså fått smell, mot 29 000 blanke kroner tilbake året før. Anonymous poster hash: 0107e...bfc
Gjest tuppesjura Skrevet 23. mars 2015 #16 Skrevet 23. mars 2015 Når en har tabelltrekk har en ikke samme skattetrekk uansett inntekt. Skattetrekket reduseres i takt med inntekten. Det er bare å se hvor mye skatt du betalte i 2013 kontra 2014 (beløpet står i selvangivelsen for de respektive årene). Feriepengene er skattepliktig det året de utbetales, men selve utbetalingen er uten skatt. Feriepengene legges til den totale inntekten det året. Du er selv pliktig til å sjekke at skattekortet ditt er riktig, og endre det dersom forutsetningene endres. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå