Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en som blir 3 i mai, og venter nestemann i slutten av juni. Planen var å bruke vogna vi har, bare bytte tilbake til bagdelen. Nå er jeg litt i tvil. Begynner å lure på om 3 åringen kanskje trenger en mulighet til å sitte i vogn han også. Vet ikke om det holder med ståbrett e.l.

Vi har bhg forholdsvis nærme. 15-20 min gange, men det er bratte oppoverbakker, så det blir for langt for han å gå hele veien. Vi kan såklart kjøre bil, men synes det er koselig å gå. Iallefall i sommerhalvåret. Mannen kan såklart levere, men da blir det en mye lengre dag i bhg enn nødvendig.

Det frister ikke så innmari å kjøpe søskenvogn når vi har en kjempefin vogn vi hadde regnet med å bruke igjen. Hva er erfaringene deres med barn i 3 års alder og vogn? Holder det med ståbrett? Eller finnes det en form for søskensete man kan sette oppå?

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du med søskenvogn og vogn til en på tre år?

Helt unødvendig, spør du meg. Det er heller ikke lett å kjøre en søskenvogn med en nyfødt og en treåring oppi. Vogna blir skjevbelastet og den som kjører må bruke kroppen ulikt påh og v side.

Anonymous poster hash: 2f764...ce9

• Liker 2
Skrevet

Her får vår gutt på 2 år og 3mnd søskenbrett i førsteomgang. Jeg håper det holder. Vi skal ihvertfall prøve uten søskenvogn først så ser vi ann behovet. De fleste sier jeg har snakket med sier at det ikke er nødvendig og at den blir brukt veldig lite.

Skrevet

Hva skal du med søskenvogn og vogn til en på tre år?

Helt unødvendig, spør du meg. Det er heller ikke lett å kjøre en søskenvogn med en nyfødt og en treåring oppi. Vogna blir skjevbelastet og den som kjører må bruke kroppen ulikt påh og v side.

Som jeg skrev, så var planen å droppe vogn til 3 åringen. Begynner bare å bli usikker på om det holder med ståbrett? Jeg vet at det blir for langt for han å gå til og fra bhg hver dag. Mulig det holder å bare kunne stå når han blir sliten, men jeg spør for å få erfaringer.

Skrevet

Her får vår gutt på 2 år og 3mnd søskenbrett i førsteomgang. Jeg håper det holder. Vi skal ihvertfall prøve uten søskenvogn først så ser vi ann behovet. De fleste sier jeg har snakket med sier at det ikke er nødvendig og at den blir brukt veldig lite.

Ok. Jeg har hørt litt begge deler. Kommer sikkert an på livssituasjon, og hvor lange avstander man er avhengig av å gå hver dag. Har hele tiden tenkt at han klarer seg uten vogn når han blir 3, men nå som det "nærmer" seg, så blir jeg litt usikker.

Skrevet

har bare 17 mnd mellom mine, men har søskenvogn nettopp for å kunne levere i bhg og gå lengre turer i helgene. Om du tror du bare får bruk for den i en kort periode kan du jo kjøpe brukt? Spes i Osloområdet er det veldig lett å få kjøpt og solgt vogner og en brukt søskenvogn vil ikke tape seg mye i pris det halve/hele året du har den.

Gjest Tekola
Skrevet

Vi har 15 måneder og en TFK Joggster Twist med søskensete. Det har fungert fint, og er faktisk bare enda bedre nå som minstemann kan sitte litt mer oppreist, og eldste da får litt bedre plass.

Men, vår eldste gikk en del alene allerede før hun fylte året, og det hadde mye å si for vår vurdering av behov. Og så har hun generelt lite interesse av å sitte i vogna, eller nå i setet. Vi vurderer å bytte til et søskenbrett etter hvert.

Skrevet

har bare 17 mnd mellom mine, men har søskenvogn nettopp for å kunne levere i bhg og gå lengre turer i helgene. Om du tror du bare får bruk for den i en kort periode kan du jo kjøpe brukt? Spes i Osloområdet er det veldig lett å få kjøpt og solgt vogner og en brukt søskenvogn vil ikke tape seg mye i pris det halve/hele året du har den.

Ja, det var lurt! Ved 17 mnd aldersforskjell hadde det ikke vært noen tvil ang søskenvogn. Da måtte vi hatt. Men her er jo aldersforskjellen såpass stor, så det er litt vanskelig å vite behovet. Hvis bhg lå rett rundt hjørnet, hadde jeg aldri vurdert søskenvogn.

Skrevet

Vi har brukt søskenvogna lite fordi eldste ikke er så interessert i å sitte i den. Vil tro søskenbrett holder lenge når eldste er så stor.

AnonymBruker
Skrevet

2,5 år mellom her og vi dropper søskenvogn. Kjøpt søskenbrett så får håpe det holder. Vi har aldri med vogn til største nå uansett.

Anonymous poster hash: ea066...c9a

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev, så var planen å droppe vogn til 3 åringen. Begynner bare å bli usikker på om det holder med ståbrett? Jeg vet at det blir for langt for han å gå til og fra bhg hver dag. Mulig det holder å bare kunne stå når han blir sliten, men jeg spør for å få erfaringer.

Begynn å trene på å gå med barnet alt i morgen. La han gå ved siden av vogna. Jeg har gått fra jeg var 14 mnd gammel, var umulig å få til å sitte i vogn. Mange km for dagen. Dette er bare en treningssak.

Å putte barn i vogn er som med bleier, enkle og behagelige for de voksne.

Naboen har en dobbelvogn, og 2 år mellom barna, har vogna bblitt brukt 10 ganger på like mange mnd. Så er det max. Når de går på helgetur, så kjører de to vogner, fordi det ellers blir for tungt. (For den sterke mannen hennes?)

Skrevet

Begynn å trene på å gå med barnet alt i morgen. La han gå ved siden av vogna. Jeg har gått fra jeg var 14 mnd gammel, var umulig å få til å sitte i vogn. Mange km for dagen. Dette er bare en treningssak.

Å putte barn i vogn er som med bleier, enkle og behagelige for de voksne.

Naboen har en dobbelvogn, og 2 år mellom barna, har vogna bblitt brukt 10 ganger på like mange mnd. Så er det max. Når de går på helgetur, så kjører de to vogner, fordi det ellers blir for tungt. (For den sterke mannen hennes?)

Viljen til å gå er så absolutt tilstede! Han har så å si løpt siden han var 13 mnd, og er ekstremt aktiv. Men å gå 15-20 min i bratt oppoverbakke til bhg hver morgen vet jeg blir vanskelig for han. Jeg synes selv det er tungt til tider.

Intensjonen er ikke å sette han i vogna til enhver tid, men at han har mulighet hvis han blir veldig sliten. Han vil jo selvfølgelig helst gå selv, og det er klart han skal få det. Vi bruker aldri vogn utenom til og fra bhg, og ikke hele veien da heller. Hjemover er det bare nedoverbakke, så det går såklart lettere.

Virker som de fleste her synes det holder med ståbrett i denne alderen, så da satser vi på at det holder :)

Skrevet

Det er en vanesak. Syns tre år er mye. Har 17 mnd i mellom mine to første, og jeg kuttet ut hele vogna fordi det begynte å bli for tungt nå i desember. Så jeg har øvd, selv om det har vært upopulært. Venter en ny en om en uke, og da blir det enkelt vogn. Deilig!

AnonymBruker
Skrevet

Vi har under to år mellom våre, og søskenvognen var god å ha den første tiden. De sov jo på dagen begge to, f.eks, så jeg trillet begge samtidig. Men vi gav oss med vognbruk ca i det den eldste ble tre. Da var minste godt i gang med å gå selv på korte distanser, og det var deilig å slippe å drasse med seg vogn. Da bar vi heller minsten i bæresele når det ble nødvendig.

Anonymous poster hash: 45855...30a
Skrevet

Vi hadde ikke søskenvogn til våre to, det er 3 år og 2 mnd mellom dem. Klarte oss fint med søskenbrett det første året. Eldste hadde uansett vokst ut av vogna si, da hun er lang for alderen, og jeg vet ikke om vi hadde funnet noen søskenvogn med så mye lenger rygg. Vi kjøpte dog en dobbel sykkelvogn da yngste begynte i bhg, for å kunne sykle til og fra. Den kan også brukes som "vanlig" vogn. Den ble brukt mye i perioder, litt avhengig av om eldste ville sykle selv/vi skulle rekke noe etter bhg/eldste var ekstra sliten etter dagen, osv.

Blir tre år og litt mellom (nåværende) yngste og mageboeren også, og vi kommer ikke til å skaffe noen søskenvogn denne gangen heller.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har akkurat to år mellom våre og vi har ennå ikke hatt behov for søskenvogn. Nå er de 2,5 og 6 måneder, og vogna brukes i all hovedsak av minsten. Vi har ca 15 min å gå til barnehagen, og storebror står da som oftest på søskenbrettet hele veien. Hvis vi har god tid, hender det jeg lar ham gå selv, men da tar det VELDIG mye lengre tid enn hva det tar med ham stående på søskenbrettet :ler: Hvis han en sjelden gang skal sitte i vognen (for eksempel tok jeg med vogn da vi skulle hente etter karnevalet i barnehagen, for da regnet jeg med at han var sliten) tar jeg lillesøster i bæresele.

Anonymous poster hash: 7864f...671

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var lurt! Ved 17 mnd aldersforskjell hadde det ikke vært noen tvil ang søskenvogn. Da måtte vi hatt. Men her er jo aldersforskjellen såpass stor, så det er litt vanskelig å vite behovet. Hvis bhg lå rett rundt hjørnet, hadde jeg aldri vurdert søskenvogn.

Nei, det måtte du ikke. Spørs helt på barnet. Her er det 15 mnd mellom og det holder med vogn og søskenbrett. Ikke snakk om at eldste vil sitte i vogn ;)

Anonymous poster hash: 6b72f...e2c

Skrevet

Nei, det måtte du ikke. Spørs helt på barnet. Her er det 15 mnd mellom og det holder med vogn og søskenbrett. Ikke snakk om at eldste vil sitte i vogn ;)

Anonymous poster hash: 6b72f...e2c

Kommer såklart an på barnet ja. For vår del hadde det vært et behov pga avstand til bhg, og at han har sovet i vogna si på dagen fram til han ble 2,5 år.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Vi kjøper et søskenbrett, og satser på at det holder i massevis. Han kommer sikkert til å synes det er stas med "skateboard" på vogna ;)

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i samme situasjon mht bratte bakker og barnehage, og avstanden er også lik. Mellom våre er det 2 år, og vi vurderte søskenvogn.

Vi forkastet tanken ettersom søskenvogn vil være et herk å slepe opp bakkene, og fordi det er trangt nok å lirke ei vanlig vogn inn døra og gjennom den altfor trange yttergangen,, orker ikke engang tenke tanken på å manøvrere ei søskenvogn inn samme vei.

Vi skaffet oss ståbrett, og det fungerer aldeles utmerket. Eldstemann elsker å stå på det.

Anonymous poster hash: 2bb46...92f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...