Gå til innhold

Avhengig av brus og godteri. Hvordan stoppe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har noen gode tips til å slutte å kreve sukker, godtri og brus? Spiser det hver eneste dag, og er rett og slett avhengig.

Anonymous poster hash: e08b2...764

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er som deg, så jeg er kanskje ikke riktig person til å svare. Men jeg har iløpet av 2 uker begynt å drikke mindre brus til å begynne med. Da har vi gått over til brus i bokser istedetfor flasker. Det er sikkert dyrere, men da har vi så og så mange bokser hver og når det er tomt, ja da er det tomt. Før ble det kjøpt inn 8 flasker (1,5 liter) hver helg.... Og fra neste helg, så skal dosen med smågodt halveres. Jeg kjøper en stor haug med smågodt hver helg, så ja... :flau:

Men kanskje jeg kan komme med tips til hva du kan spise når suget melder seg siden jeg er i startfasen selv. Hvis du liker frukt, så kan du kjøpe inn diverse frukt og eventuelt bær og ta et eple, en banan, en appelsin o.l. Blir du tørst på brus, så drikk noe annet. Akkurat her er jeg usikker på hva som er sunnest å drikke utenom vann da, selvfølgelig.

Kutt opp frukt og diverse grønt og ha det liggende i kjøpeskapet, sånn at du kan ta deg en bit når du kjenner suget komme. Ta små steg og ha kun en dag i uken hvor du unner deg noe godt. Eller du kan ta deg en håndfull med forskjellige nøtter hvis du heller foretrekker det.

Det er vanskelig å slutte, men det går hvis man tar små steg til å begynne med. Så går så og si resten av seg selv etter en stund :wink:

Skrevet (endret)

Pro tip : Ikke kjøp brus eller godteri - Ikke drikk brus eller spis godteri. Problem solved.

Snakka ferdig.

Endret av WubWub
  • Liker 3
Skrevet

Jupp, det nytter sjelden å trappe forsiktig ned....for så mye kontroll har en ikke hvis en er avhengig.

Bestemme seg for en dato og kutte tvert! Kast alt en måtte ha igjen av snop i huset. Borte, vekk, finito!

Det er knallhardt å komme over den første kneika, men det vil gå bedre etter hvert.

Skrevet

Jeg har samme problematikken selv, men er i bedring. Dette er mine heteste tips:

Ikke ha triggermat i huset, og om du bor sammen med noen, få dem til å låse det inn og ikke spise det foran deg.

Ikke les kakeoppskrifter eller studer reklame for smågodt.

Skriv handleliste ut fra hva du trenger og liker, hold deg til den. Ikke gå i butikken sulten, sliten, eller med barn.

Spis skikkelig mat og bare til måltidene.

Ikke sett deg som mål at du aldri mer skal spise godteri, men legg det til spesielle anledninger. Kveld er ikke en spesiell anledning.

Gjest Runforit
Skrevet

Start med på å se på kostholdet ditt. Stort søtsug kommer som oftest av et dårlig kosthold der blodsukkeret svinger grunnet dårlige matvaner.

Med skikkelige måltider og balansert kosthold godt med proteiner, fett og komplekse karbs så vil du allerede der merke forskjell på søtsuget.

Brusen bør du kutte tvert og kun drikke vann, sukkerfri saft, kaffe og te. Det vil være grusomt den første uka og så vil det bli lettere og lettere. Godteri og andre sukkervarer skal kun handles inn en dag i uka; på lørdagen og da imoderat mengde. Lag handleliste hver uke og handle inn kun det som står på listen og ALDRI handle på tom mage!

Når det kommer til hverdagssuget så vil det som sagt bli bedre med rett kosthold, men skulle du bli fysen så er frukt et supert alternativ. Honningmelon er feks veldig søtt og godt, men inneholder knapt 30 kcal per 100 gram kontra smågodt og sjokolade med over 300-600 kcal per 100 gram.

Skrevet

Vi er omtrent på samme punkt. Har forsøkt å kutte helt ut denne uken, og gjeninnføre lørdagsgodt.

For meg fungerte det bra å ikke ha det i huset, trene og spise mye frukt når jeg kjente suget. Var også flink til å lage ordentlige måltider 3-4 ganger om dagen.

Men gikk på en smell på lørdag. Hektisk dag på jobb førte til at en brus gikk ned på høykant. Når jeg så gikk innom butikken for å handle så ble det litt mer enn litt godteri. Så idag har det gått med 1,5 plater sjokolade og potetgullposen er snart tom.

Men etter denne tråden tror jeg resten av posen går i søpla og jeg skal gå en tur eller noe 😊

Gjest The damned
Skrevet (endret)

For min del fungerer det ikke å erstatte sjokolade og brus med frukt eller noe annet søtt, men det gjør jo det for noen.

Jeg måtte bare være streng med meg selv. Kan fortsatt stoppe opp ved godtehylla, og lure på om jeg skal kjøpe noe, men sier bare nei og går videre.

Passer på å spise sunn og god mat som metter godt. Da får jeg ikke søtsug, og nå er det egentlig helt greit. Unner meg noe godt i helgen, og da smaker det ekstra godt :)

Ikke alle det fungerer å kutte helt, så bedre å innføre en dag hvor du unner deg selv noe godt.

Hvis du sprekker i begynnelsen, så ikke gi opp og tenk at alt er ødelagt så da kan du spise mer eller noe. Da er det bare å fortsette, så blir det lettere etter hvert :)

Jeg begynte rett etter jul, og det var et perfekt tidspunkt siden jeg var drittlei av søtt og usunt. Sprakk noen ganger, men nå går det veldig fint. Hadde en sprekk nå når jeg hadde mensen, men det var egentlig greit. Så lenge det ikke skjer ofte, så er det helt ok å spise en sjokolade :)

Edit: Ja, ikke ha noe liggende i skap og skuffer. Kjøp bare inn det du skal spise i helgen, så slipper du fristelser.

Endret av The damned
Skrevet

For min del fungerte det helt fint å bare bestemme meg for å ta 3 uker uten sjokolade og brus. (Og strengt tatt andre sukkervarer.)

3 uker er så lenge som kroppen bruker på å endre en vane.

Jeg slo det sammen med en periode der jeg begynte å fokusere mer på kostholdet og brukte vekt og talte kalorier, men det må man jo ikke nødvendigvis gjøre.

Jeg erstattet brus med vann og vann med kullsyre, samt te uten sukker.

Sjokoladen ble erstattet med knaskerøtter, blåbær og tomater, og små mengder frukt.

Jeg oppdaget at hovedårsaken til sjokoladeinntaket mitt var at jeg spiste for lite mellom lunsj og middag, og at jeg også spiste for lite på formiddagen og derfor var kjempesulten når jeg satte meg for å slappe av på kvelden.

Slet noen dager med ekstrem trøtthet og hodepine. Det var helt grusomt. Men sånn er det med avvenning. Det er bare å kjempe seg gjennom det.

Nå er jeg ikke lenger avhengig av sjokolade, og brus har jeg drukket under 10 ganger så langt i år. :) Og sammen med bedre fordelt matinntak, og ett bedre kosthold, pluss trening, så har jeg gått ned fem hakk på beltet. :)

Ja, det er vondt!

Nei, det finnes ingen quickfix!

Og ja, det det er veldig verd det!

• Liker 1
Skrevet

Folk er forskjellige, så dette er hva som funker for meg:

- Redusere inntaket, ikke kutte det. Hvis jeg sier til meg selv at nå skal jeg ikke spise mer sjokolade, så vil det antagelig ikke gå mer enn en dag før det rakner. For meg fungerer det bedre å redusere. F.eks si til meg selv at i stedet for å spise sjokolade hver dag, så får jeg lov å kjøpe det to ganger i uken - en gang i hverdagene og en gang i helgene.

- Være bevisst på hvorfor jeg spiser sjokolade. Noen ganger spiser jeg av "gammel vane" bare fordi det står fremme. Noen ganger er jeg egentlig småsulten, og noen ganger er det fordi jeg faktisk har lyst på sjokolade.

- Så de gangene jeg spiser bare for å spise, da fungerer det å bytte det ut med gulrot kuttet i små terninger eller noe annet. De gangene jeg egentlig er småsulten, så fungerer det å spise et måltid. De gangene jeg faktisk har sjokoladesug, så spiser jeg sjokolade. Men er bevisst på mengden - det skal ikke så mange biter til før det egentlig suget er dekket, og resten går på "gammel vane".

- Og så noe av det viktigste for meg: Vær aktiv. Det trenger ikke være treningssenter, jeg synes selv det er ufattelig kjedelig. Men ha noe å gjøre på. Jeg går mye tur med hunden (da er jeg fysisk aktiv, og det reduserer søtsuget i seg selv). Og hvis jeg vet at jeg skal på tur med hunden, så vet jeg at jeg også må starte dagen med en sunn frokost, fordi det å gå lang tur etter å ha spist noe usunt er fryktelig ubehagelig.

- Ellers er jeg også aktiv om kveldene. Dvs, aktiv med en hobby som gjør at jeg kommer meg ut av huset. For hver kveld jeg er ute og gjør noe annet, så er det mindre timer jeg sitter i sofaen og dermed mindre timer jeg må kjempe mot lysten på noe søtt.

• Liker 2
Gjest earlgrey
Skrevet

Ååh elsker rådene på denne tråden :D

men i tillegg til det som er sagt bør du finne ut hvorfor du craver godteri. Det kan kanskje være lurt å testet at du ikke mangler noe ved å ta en blodprøve til legen :) Eller kanskje du er som meg, at du kjedespiser? Da må du finne på noe annet når du kjenner søtsuget!

Kan også være lurt å venne seg av sukkersmaken, altså drikke mindre lightbrus, sukkerfri saft osv da det kan trigge lysten på mer søtt :)

Som flere har sagt, det er starten som er verst, når du er over den første perioden går det bedre :D

AnonymBruker
Skrevet

Man burde gå til noen (lege eller lignende) som kan fortelle hva den biologiske alderen egentlig er. Den blir jo påvirket av inntaket mat man spiser. Det er jo 20 åringer med en biologisk alder på 60. Det alene burde få en til å stoppe med én gang.

Anonymous poster hash: e20bc...bfc
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har noen gode tips til å slutte å kreve sukker, godtri og brus? Spiser det hver eneste dag, og er rett og slett avhengig.

Anonymous poster hash: e08b2...764

Vil du virkelig dytte dette inn i kroppen?

colas.jpg

Anonymous poster hash: 74c88...8d8

AnonymBruker
Skrevet

Eneste som funker for meg har vært å lære meg å lage "sunt" godteri og kaker. Det sies at også sukkererstatning kan trigge søtsuget, men jeg føler ikke det. Har gått ned 5kg siden jeg startet med dette etter jul og føler meg mye mer opplagt. Jeg skeier ikke ut i helgene heller, men inviterer noen meg hjem på noe godt så smaker jeg selvsagt. I helgen lagde jeg blant annet hjemmelaget lakrisfudge, iskrem av kokosmcream og kikertsnack. Høres tragisk ut, men funker supert når det er lenge siden man har spist "ekte" sukker. Florerer av slike oppskrifter på nettet.

Anonymous poster hash: 05579...0fa
AnonymBruker
Skrevet

Eneste som funker for meg har vært å lære meg å lage "sunt" godteri og kaker. Det sies at også sukkererstatning kan trigge søtsuget, men jeg føler ikke det. Har gått ned 5kg siden jeg startet med dette etter jul og føler meg mye mer opplagt. Jeg skeier ikke ut i helgene heller, men inviterer noen meg hjem på noe godt så smaker jeg selvsagt. I helgen lagde jeg blant annet hjemmelaget lakrisfudge, iskrem av kokosmcream og kikertsnack. Høres tragisk ut, men funker supert når det er lenge siden man har spist "ekte" sukker. Florerer av slike oppskrifter på nettet.

Anonymous poster hash: 05579...0fa

Iskrem av kokosmcream hørtes veldig godt ut! har du oppskrift?

Anonymous poster hash: f7213...71d

Skrevet

Eneste som fungerte på meg var å bestemme meg for å kutte det ut. Jeg spiser det fortsatt en dag i helgen men ellers er det "forbudt". Klarer du å kutte det helt ut er jo det bra, merker jo at jeg nærmest får en miniabstinens dagen etter jeg har spist godteri. For meg har det aldri fungert å prøve erstatte godteri med for eks et eple e.l, har jeg lyst på sjokolade så er det det jeg vil ha, bare at nå spiser jeg det ikke med mindre det er lørdag :-D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har klart å bli kvitt mye av søtsuget ved å øke mengdene frukt og grønt kraftig.

Problemet er at jeg ikke klarer begrense mengdene når jeg først begynner. Jeg er helt ute av stand til å ta én sjokoladebit, eller ett kakestykke. I det jeg får smaken på det søte eksploderer det inni hodet mitt, og jeg får helt desperat sug etter mer mer mer mer. Jeg får fysiske reaksjoner som at jeg skjelver på hendene, svetter, og hjertet banker. Jeg klarer ikke tenke på noe annet enn at jeg må ha mer, og om det er flere til stede må jeg i tillegg trøkke nedpå så mye jeg kan så fort som mulig, for at ikke de andre skal spise det opp.. Helt sykt..

Anonymous poster hash: 968d0...122
AnonymBruker
Skrevet

Det som funket for meg var å gå over til sukrin. Prøv forskjellige questbars.

lindastuhaug.blogg.no har mange gode oppskrifter :)

Det beste er å kutte ut sukker HELT, da forsvinner søtsuget helt.

Når jeg er deprimert (som gjerne varer i flere uker) så spiser jeg sjokolade og lager kaker etc hele tiden, idag er det slutt på det, går over til sukrin igjen og sunt kosthold.

Anonymous poster hash: 7b696...d17
Skrevet (endret)

Jeg har klart å bli kvitt mye av søtsuget ved å øke mengdene frukt og grønt kraftig.

Problemet er at jeg ikke klarer begrense mengdene når jeg først begynner. Jeg er helt ute av stand til å ta én sjokoladebit, eller ett kakestykke. I det jeg får smaken på det søte eksploderer det inni hodet mitt, og jeg får helt desperat sug etter mer mer mer mer. Jeg får fysiske reaksjoner som at jeg skjelver på hendene, svetter, og hjertet banker. Jeg klarer ikke tenke på noe annet enn at jeg må ha mer, og om det er flere til stede må jeg i tillegg trøkke nedpå så mye jeg kan så fort som mulig, for at ikke de andre skal spise det opp.. Helt sykt..

AU! Det der er som å lese om meg selv! (Signaturen min er ikke tilfeldig valgt...)

Jeg har gjort som deg, men økt inntak og kvalitet av mat generelt, spiser mye mer variert og velsmakende mat. Når maten er bra nok, foretrekker jeg mat. Jeg overspiser ikke så lett på ordentlig mat. Og jeg vil heller være matglad enn en godtegris.

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet

AU! Det der er som å lese om meg selv! (Signaturen min er ikke tilfeldig valgt...)

Jeg har gjort som deg, men økt inntak og kvalitet av mat generelt, spiser mye mer variert og velsmakende mat. Når maten er bra nok, foretrekker jeg mat. Jeg overspiser ikke så lett på ordentlig mat. Og jeg vil heller være matglad enn en godtegris.

Ja, det går jo greit til hverdags. Jeg spiser ikke kaker og snop annet enn når jeg får servert det. Men da tar det jo av... Som i helgen, da vi feiret bursdag i slekten. Da måtte jeg jo smake på kaken, og da var det gjort. 3 store stk marsipankake, 3 tebrød, 20+ biter sjokolade, og eneste grunnen til at jeg stoppet var at det var tomt...

Påsken blir stygg, da skal jeg i hytten med mine foreldre, som alltid kjøper inn enorme lass påskesnop, og som nøder meg til å spise. Og jeg har jo lyst til å spise, men ikke så evneveike mengder. Jeg elsker sjokolade, og skulle så gjerne kunnet kose meg med en fem-seks biter..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...