Gå til innhold

Du som har solgt bolig - budrunde

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selge min første bolig og gjør dette gjennom megler. Når det gjelder budrunde, hvordan forholde seg til dette? Er det slik at man aldri aksepterer første bud?

Alle tips agående budrunden mottas med takk :)

Anonymous poster hash: cd89e...89c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bud bli jo lagt inn med en viss frist. Det er opp til deg om du aksepterer budet eller ikke. Får du bud så trenger du ikke akseptere før det nærmer seg frist. Mange legger inn bud rett før forrige frist går ut. Dersom du ikke aksepterer det første budet så er det jo ikke sikkert at du får solgt heller. Et bud som ligger tett opp til takst bør jo være greit å akseptere. Dette har du sikkert gjort deg opp en mening om allerede vil jeg tro. Dette kan megleren veilede deg i også.

Skrevet

Det er helt greit å akseptere første bud. Hvis det er budrunde, lar megleren dem by ferdig før du blir bedt om å akseptere.

Husk to ting:

1) Du trenger ikke godta kjøpers overtagelsesdato - tenk over hva som er bra for deg

2) Megler vil ofte råde deg til å slå til på bud, for han/hun vil gjerne bli ferdig med salget. Ny visning er mye arbeid for megler, men sjelden stor gevinst. Derfor skal du være litt forsiktig meg å høre på meglers råd. På den annen side har megler ofte god peil på prisnivået, og har muligens et realistisk syn på hva som er en ok pris (mens vi som selger ofte mener at vi fortjener mer...)

Gjest Wei Wei
Skrevet

Megleres vurderer verid av boligen. Hvis bare en person byr til prisantydning, så vil jeg tro at det er naturlig å takket ja til budet. Er det under, så kan du alltig si neg, møte kjøperen på veien eller bare vente til budrunde/neste visning der flere interesserte kan dukke opp.

Megleren forteller deg bare om det høyeste budet han har fått, f.eks. enkelt bud ellerdet høyeste resultatet fra budrunden. Min megler ringte aldri for å fortelle hva skjedde underveis, bare på slutten.

AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på at hvis du får bud på prisantydning og takker nei kan det oppfattes som om prisantydning var en lokkepris og det er faktisk ulovlig.

Anonymous poster hash: 5a36e...88a
AnonymBruker
Skrevet

Bare vær obs på at hvis du får bud på prisantydning og takker nei kan det oppfattes som om prisantydning var en lokkepris og det er faktisk ulovlig.

Anonymous poster hash: 5a36e...88a

Det er fullt lov å takke nei til bud på prisantydning. En venn av meg gjorde det. Uka etter fikk han et bud som var 200 000 høyere

Anonymous poster hash: 3a9b5...e52

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt akseptabelt å avslå tilbud på prisantydning dersom det har kort frist og er avgitt kort tid etter visning.

Å avslå et bud på prisantydning lenge etter visning tyder derimot på useriøs aktører.

Anonymous poster hash: 777a5...c93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...