Gjest Cartman Skrevet 14. juli 2015 #41 Skrevet 14. juli 2015 (endret) Gode innlegg WubWub. Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg mener vestlig kultur er tilrettelagt for narsissister. Andelen narsissister har ikke forandret seg. Greia er at de i dag har mer makt, enn tidligere. Før i tiden gikk maktposisjoner i arv, mens man i dag kan arbeide seg oppover i systemet. Det er kun en liten andel narsissister som er kriminelle. De fleste er ute i samfunnet som lovlydige mobbere. Mange mennesker kan ha narsissistiske trekk uten å være narsissist. Jeg tenker at vår kultur fremmer enkelte narsissistiske kjennetegn (suksess, utseende osv), men det er ikke det samme som at vår kultur er narsissistisk. Narsissister har mangel på empati. De behandler andre mennesker som midler og de er eksperter på å fryse ut folk. I tillegg søker de bekreftelse hos andre, da de selv føler en tomhet. Et vanlig menneske med en normal oppvekst vil ikke plutselig bli narsissist. Problemet i dagens samfunn er at narsissister og psykopater besitter mange lederstillinger, da de både er intelligente og sjarmerende. Denne trenden vil bare forsterke seg. De farligste psykopatene/narsissistene er de man ikke vet om. Her er symptomene. Du må som sagt ha 5 eller flere symptomer, for å ha en narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Psykopati/sosiopati har en lignende liste. In order for a person to be diagnosed with narcissistic personality disorder (NPD) they must meet five or more of the following symptoms: Has a grandiose sense of self-importance (e.g., exaggerates achievements and talents, expects to be recognized as superior without commensurate achievements) Is preoccupied with fantasies of unlimited success, power, brilliance, beauty, or ideal love Believes that he or she is “special” and unique and can only be understood by, or should associate with, other special or high-status people (or institutions) Requires excessive admiration Has a very strong sense of entitlement, e.g., unreasonable expectations of especially favorable treatment or automatic compliance with his or her expectations Is exploitative of others, e.g., takes advantage of others to achieve his or her own ends Lacks empathy, e.g., is unwilling to recognize or identify with the feelings and needs of others Is often envious of others or believes that others are envious of him or her Regularly shows arrogant, haughty behaviors or attitudes Endret 14. juli 2015 av Cartman
Gjest altruist Skrevet 31. desember 2015 #42 Skrevet 31. desember 2015 Problemet med vårt samfunn er at den ser ut til å belønne narsissistisk atferd.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #43 Skrevet 24. februar 2016 Den 31.12.2015 at 17.35, Gjest altruist skrev: Problemet med vårt samfunn er at den ser ut til å belønne narsissistisk atferd. Det virker som du har rett i dette Anonymkode: 4953f...84b
*Pixie* Skrevet 27. desember 2016 #44 Skrevet 27. desember 2016 Jeg ser jeg drar frem en gammel tråd her, men dette er en av de beste trådene jeg har lest på KG. Det er så sant, og det er en av mine favorittemaer. Mange kvier seg for å snakke om dette, men jeg tror det er ekstremt viktig å slutte å normalisere dette ekstreme oppmerksomhetsbehovet noen har. En ting er menneskene som poster det, de sliter selvfølgelig - men hvem er det som kommenterer? Hvem er det som sier "Omg er du i syden du a? Du ser perfekt ut, og du har det perfekte liv, og alle i verden hadde vært heldige om de var deg!" Disse menneskene er også for meg umulige å forstå. En ting er å skrive sånn om sin beste venninne (kanskje), men hvis du leser på en kjendis sin instagram så er det jo fult av disse menneskene! Hvem er de, og hvorfor lever de seg så til de grader inn i en fremmeds liv? Hva er det som får de til å kvesse klør hvis noen kommer med et fnugg av kritikk? Spennende tema!
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #45 Skrevet 27. desember 2016 Narsissisme gjør samfunnet grusomt kjedelig i lengden ... Det er det aller verste. Det skaper ingen kreativitet, bare forbruk, konsumering, kortsiktig vinning, hva er det neste jeg kan utnytte, en automatikk i å se etter egen tilfredstillelse. Et annet aspekt er at narsissisme bygger på en grunnleggende usikkerhet i psyken. Det er ikke sunt. Men det verste er fremdeles at det er kjedelig. Det er slik jeg ser samfunnet ute til tider, som zombier, på endeløs jakt etter neste tilfredstillelse. Ingen evne til å slappe av, til å fordype seg i egne tanker. Anonymkode: a9152...deb 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #46 Skrevet 27. desember 2016 Det å fordype seg i egne tanker virker så fjernt for andre nå at de glor på deg, for det er så langt borte-vekk på vidda for dem. Det å leve seg fullstendig inn i noe. Føles nesten som at de bruker meg som en stasjon for å tilfredstille enda et behov, bare at de slipper det selv, at det kommer fra dem selv som kilde, så bruker de andre som har evnen. Kanskje de ikke engang vet hva det er for noe, men de benytter seg av det selv om, curious cats! Anonymkode: a9152...deb
Mari Y Skrevet 27. desember 2016 #47 Skrevet 27. desember 2016 På 22.3.2015 den 16.05, WubWub skrev: Hva er troll med innlegget mitt? Jeg tror faktisk du er inne på noe, jeg. Disse type menneskene har nok eksistert siden tidenes morgen, historien er gjerne full av slike eksempler. Men jeg tror jaget etter status har en forferdelig bakside: egoisme. Ikke minnst menneskers profittjag. Det er likevel diverse kriterier man bør oppnå for å ha en narssisistisk personlighetsforstyrrelse, samtidig som det nå hevdes at empati også kan være genetisk anlagt. Men jeg er likevel åpen for at folks fokus på status på facebook, press om å være perfekt, osv, får med seg dårlige sider ved mennesker. 1
WubWub Skrevet 27. desember 2016 Forfatter #48 Skrevet 27. desember 2016 3 minutter siden, Mari Y skrev: Jeg tror faktisk du er inne på noe, jeg. Disse type menneskene har nok eksistert siden tidenes morgen, historien er gjerne full av slike eksempler. Men jeg tror jaget etter status har en forferdelig bakside: egoisme. Ikke minnst menneskers profittjag. Det er likevel diverse kriterier man bør oppnå for å ha en narssisistisk personlighetsforstyrrelse, samtidig som det nå hevdes at empati også kan være genetisk anlagt. Men jeg er likevel åpen for at folks fokus på status på facebook, press om å være perfekt, osv, får med seg dårlige sider ved mennesker. Tråden der er to år, TO ÅR.
Mari Y Skrevet 27. desember 2016 #49 Skrevet 27. desember 2016 På 14.7.2015 den 21.17, Gjest Cartman skrev: Gode innlegg WubWub. Jeg er både enig og uenig med deg. Jeg mener vestlig kultur er tilrettelagt for narsissister. Andelen narsissister har ikke forandret seg. Greia er at de i dag har mer makt, enn tidligere. Før i tiden gikk maktposisjoner i arv, mens man i dag kan arbeide seg oppover i systemet. Det er kun en liten andel narsissister som er kriminelle. De fleste er ute i samfunnet som lovlydige mobbere. Mange mennesker kan ha narsissistiske trekk uten å være narsissist. Jeg tenker at vår kultur fremmer enkelte narsissistiske kjennetegn (suksess, utseende osv), men det er ikke det samme som at vår kultur er narsissistisk. Narsissister har mangel på empati. De behandler andre mennesker som midler og de er eksperter på å fryse ut folk. I tillegg søker de bekreftelse hos andre, da de selv føler en tomhet. Et vanlig menneske med en normal oppvekst vil ikke plutselig bli narsissist. Problemet i dagens samfunn er at narsissister og psykopater besitter mange lederstillinger, da de både er intelligente og sjarmerende. Denne trenden vil bare forsterke seg. De farligste psykopatene/narsissistene er de man ikke vet om. Her er symptomene. Du må som sagt ha 5 eller flere symptomer, for å ha en narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Psykopati/sosiopati har en lignende liste. In order for a person to be diagnosed with narcissistic personality disorder (NPD) they must meet five or more of the following symptoms: Has a grandiose sense of self-importance (e.g., exaggerates achievements and talents, expects to be recognized as superior without commensurate achievements) Is preoccupied with fantasies of unlimited success, power, brilliance, beauty, or ideal love Believes that he or she is “special” and unique and can only be understood by, or should associate with, other special or high-status people (or institutions) Requires excessive admiration Has a very strong sense of entitlement, e.g., unreasonable expectations of especially favorable treatment or automatic compliance with his or her expectations Is exploitative of others, e.g., takes advantage of others to achieve his or her own ends Lacks empathy, e.g., is unwilling to recognize or identify with the feelings and needs of others Is often envious of others or believes that others are envious of him or her Regularly shows arrogant, haughty behaviors or attitudes Et greit eksempel: alle barnemisshandlerne som fikk slippe billig unna i Hollywood. Jeg tror dette er vel så mye pga at de har makt og penger, og har man penger til å betale løsepenger skal man tydeligvis få slippe billig unna. Jeg hadde ikke vært overrasket dersom mye av årsaken til at tidligere barneskuespillere i voksen alder ble ødelagt bl a på grunn av at de har vært utnyttet av de voksne.
Mari Y Skrevet 27. desember 2016 #50 Skrevet 27. desember 2016 6 minutter siden, WubWub skrev: Tråden der er to år, TO ÅR. Er sikkert fortsatt et like relevant tema. Så det ikke før nå.
WubWub Skrevet 27. desember 2016 Forfatter #51 Skrevet 27. desember 2016 1 minutt siden, Mari Y skrev: Er sikkert fortsatt et like relevant tema. Så det ikke før nå. Temaet er ikke relevant for meg lenger
Mari Y Skrevet 27. desember 2016 #52 Skrevet 27. desember 2016 2 minutter siden, WubWub skrev: Temaet er ikke relevant for meg lenger Ok:)
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2016 #53 Skrevet 27. desember 2016 22 minutter siden, WubWub skrev: Temaet er ikke relevant for meg lenger Da så. Men for de fleste andre er dette fortsatt et like relevant tema. Det du tar opp i tråden har ikke akkurat endret seg til det bedre siden 2015. Anonymkode: 7c886...f3d
WubWub Skrevet 27. desember 2016 Forfatter #54 Skrevet 27. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da så. Men for de fleste andre er dette fortsatt et like relevant tema. Det du tar opp i tråden har ikke akkurat endret seg til det bedre siden 2015. Anonymkode: 7c886...f3d Det stemmer, men jeg har forandret meg Kan av den grunn ikke bidra i tråden her
Mari Y Skrevet 28. desember 2016 #55 Skrevet 28. desember 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Da så. Men for de fleste andre er dette fortsatt et like relevant tema. Det du tar opp i tråden har ikke akkurat endret seg til det bedre siden 2015. Anonymkode: 7c886...f3d Det er det. Ikke minnst fordi det er folk i ledende stillinger som gjerne har narssissiske trekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå