Gå til innhold

Vestlig kultur har blitt narsissistisk kultur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner til flere som er som hu du forteller om. Det er skremmende at slik oppførsel nesten har blitt normen istedetfor unntaket. Vi tar virkelig etter USA.... Det var der denne kulturen oppstod når verdier som individualisme, egosentrisme og selvrealisering ble dyrket frem.

Det er ikke sunt å hele tiden må søke etter bekreftelser og skryt fra omverden for å ha det godt.

Syntes det skulle vært flere i verden som tenkte som deg, har lagt merke til at du har veldig jordnære og gode holdninger :)

Så kos å høre da ;)

Prøver virkelig. Takk og lov så er det fremdeles mange å bli inspirert av når det kommer til å bry seg om de rundt seg, mennesker, natur og dyr.

Fortsett med dype innlegg. Der har du tatt av i det siste :) Til manges glede :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tenkt mye på det her etter flytragedien forrige uke. Lubitz er jo tydelig et barn av sin tid. Man trenger ikke lenger ha noen politisk eller religiøs agenda for å ta med seg over hundre mennesker i døden. Det samme med ABB. Selv om han i tillegg var politisk ekstremist, var han også sykelig opptatt av å bli sett. Når samfunnet er lagt opp til at egenverdien vår måles utfra kjendisstatus vil det dessverre være noen som bokstavlig talt vil tråkke over lik for å oppnå det.

Anbefaler alle å lese boken "verden fram til i går" av Jared Diamond. Han sammenligner urbefolkninger over hele verden og setter på den måten vår egen kultur i perspektiv, særlig den individualistiske delen. Ganske tankevekkende.

• Liker 3
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Fint innlegg Wubwub, og et tema som jeg er veldig interessert i selv.

Under mine studier var det naturlig at jeg var borti både evolusjonsteori, biologi og helse, og jeg bet meg spesielt merke i det jeg leste om befolkningsstørrelse, fremmedgjøring og gruppetilhørighet. Kort fortalt så mener enkelte evolusjonsforskere at vi mennesker ikke er "designet" for å leve i så store grupper som vi gjør i dag. Selv om vi ikke i tradisjonell forstand lever i stammesamfunn lever, så har vi ikke evolvert oss biologisk noe særlig lenger enn hvordan vi oppfattet oss selv i en gruppe for ti tusen år siden. Når man bor i en stor by, så er man nødt til å forholde seg til tusenvis av ansikter hver dag - riktignok relativt underbevisst, men likevel krever det antakelig nokså mye å ignorere mennesker. Vi er egentlig designet for å forholde oss til andre mennesker - enten som venn eller potensiell fiende. Så det å hele tiden se ukjente ansikter VIL, dog i mindre grad enn i et jeger/samler-samfunn - siden vår rasjonelle del av hjernen klarer å rasjonalisere dagens situasjon til en viss grad, føre til at det trigges en viss fight or flight. Så potensielt vil man kanskje i et urbant miljø gå rundt med en viss grad av frykt og angst i seg.

Samtidig trekker du fram sosiale medier og isolasjon fra både menneskelige relasjoner, men også den spontanitet og lekenhet som ligger naturlig hos mennesket. Folk takler f.eks ikke lenger å få et spontant besøk på døra. Det gir en enorm angstfølelse hos de fleste.

Vi har antakelig redusert oss (eller har blitt redusert) til rene konsumslaver. For de fleste handler livet først og fremst om jobb (tjene penger) og fritid (bruke penger). Fritid er ofte ikke engang fritid, for med en gang man har fri skal man ut å handle, på IKEA, pusse båten, male huset, pusse opp badet etc. Det er svært uvanlig for folk i tredveårene eller førtiårene å "idle". Folk skusser ungene sine rundt hver eneste dag, og oppdrar en generasjon med apatiske konsumenter. Perfekt for korporasjonene. Ukritiske konsumenter. Perfekte velgere også. Følelsesmessig avstumpet, og det moralske kompasset har forvitret.

Når det er sagt, så ser jeg likevel noen positive trender i samfunnet. F.eks øker interessen for såkalte andelsjordbruk. Folk ønsker å bruke litt av fritiden sin på å dyrke grønnsaker og høste dem en gang i uka sammen med andre. Magasiner som "Harvest.no" hvor den usnobbete og "skjeggete" approachen til naturen hylles. Flere plukker bær og sopp. Flere brygger øl. Flere i mitt eget miljø har begynt å "trade" med hverandre. Istedenfor å handle absolutt alle daglivarer i butikken bytter vi f.eks tørket peppermynte mot hjemmebrygget ØL. Sjøørret mot et spann bringebær fra skogen.

Slike ting gir meg i hvert fall en positiv vibb, og vi er stadig flere som ikke gidder forbrukskjøret. Som velger å jobbe mindre, forbruke mindre og redusere sin egen stress, angst og depresjon. Folk som for lengst har innsett hva som er viktig og hva som ikke er. Vi er overalt :) Og vi har ikke nødvendigvis dreads og venstrevridde politiske meninger.

• Liker 1
Skrevet

Ja du har helt rett , vi har alle snev av narsissisme i oss. Det er helt naturlig, problemer oppstår når vi får så mange trekk at det blir altomfattende og farger hele personlighet vår.

Jeg tror nok som deg, at barna idag kommer til å vokse opp enda mer egosentrisk og selvopptatt enn dagens ungdom... Om det er mulig..

Leste en fin artikkel om det jeg har skrivd om i tråden her, er artig å lese at min teori og analyser av samfunnet får støtte :

Fenomenet narsissisme har alltid har vært til stede blant mennesker, men narsissisme har fått fornyet aktualitet siden siste halvdel av 1900-tallet. Årsaken til dette kan ha sammenheng med det som sosiologer har fremhevet som den vestlige kulturs utvikling mot en individorientert og selvnytende kultur.
Selv om begrepet ofte oppfattes som negativt, så er det viktig å være klar over at vi alle har elementer av narsissisme i oss selv. Det er slik vi bekrefter oss selv, og en forutsetning for å få noe til i livet er å ha stor tro på seg selv.
En narsissistisk velfungerende person vil imidlertid ha realistiske mål, og evner å nå sine mål med midler som er innenfor gitte sosiale rammer og normer.
Problemet oppstår når narsissismen tar fullstendig overhånd. Dette gir utslag i at en person har et grandiost selvbilde, og er motivert av ubegrenset beundring fra andre. Selv om det nødvendigvis ikke synes utad, så har personen et dårlig selvbilde og er overdreven sårbar når tilbakemeldinger blir gitt fra omgivelsene.

Helt enig med deg.

Tror fallhøyden blir ganske stor om du er narssistisk nok. Er nok mye depresjoner og lignende pga dette.

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Har tenkt mye på det her etter flytragedien forrige uke. Lubitz er jo tydelig et barn av sin tid. Man trenger ikke lenger ha noen politisk eller religiøs agenda for å ta med seg over hundre mennesker i døden. Det samme med ABB. Selv om han i tillegg var politisk ekstremist, var han også sykelig opptatt av å bli sett. Når samfunnet er lagt opp til at egenverdien vår måles utfra kjendisstatus vil det dessverre være noen som bokstavlig talt vil tråkke over lik for å oppnå det.

Anbefaler alle å lese boken "verden fram til i går" av Jared Diamond. Han sammenligner urbefolkninger over hele verden og setter på den måten vår egen kultur i perspektiv, særlig den individualistiske delen. Ganske tankevekkende.

Artig at du nevnte "verden fram til i går", for det var den jeg tenkte på da jeg skrev innlegget mitt - også glemte jeg å nevne den :laugh:

Artig også at du har LD i profilbildet ditt. "You my caucasian!"

Det er litt som at Suckerberg og Co virkelig åpnet pandoras eske - og at de fant menneskets svakeste side. Lurer på om det var tilfeldig, eller om det var nøye planlagt. Det å få alle til å føle seg som universets midtpunkt, forkaste all åndelighet og SELV gjenskape seg selv som den perfekte forbruker/konsument er jo muligens historiens mest geniale (og farlige) oppfinnelse. Egentlig advarte vel Aldous Huxley om det i "brave new world" - en annen bok man MÅ ha lest for å virkelig se samtiden i perspektiv. Sitatet "ending is better than mending" sier det meste.

Jeg har personlig opplevd "transformasjonen" fra en helt ubevisst slave til et menneske, og det er virkelig skremmende å tenke tilbake på hvilken enorm mangel på logisk sans og evne til refleksjon man utviste.

Det positive er dog at "transformasjonen" ikke er komplisert eller spektakulær - som mange hippier ønsker å fremstille den, og jeg tror og erfarer vel egentlig at stadig flere begynner å stoppe opp og tenke vent, hva er det EGENTLIG jeg holder på med her i livet?

Skrevet

Helt enig med deg.

Tror fallhøyden blir ganske stor om du er narssistisk nok. Er nok mye depresjoner og lignende pga dette.

Jepp ! Som jeg skriver i HI så spekulerer jeg i at den narsissistiske vestlige kulturen er ansvarlig for eksplosjonen av angst og depresjon hos ungdommer idag. De har alltid for mye press på seg for å fremstå som perfekte. Stadig flere og flere blir psykisk syke å knasker antidepressiva for å holde seg gående.

Det er faktisk mange som får angst av sosiale medier også... Om de ikke får like mange likes på bilder og kommentarer som andre så føler de seg som mislykkede tapere...

Skrevet

Var den tanken som slo meg også når jeg leste at Lubitz hadde sagt til eksen sin "en dag vil alle huske meg".

Vi går over lik bokstavelig talt for å bli kjent som du sier. Det er også stor enighet blant mange kompetente psykologer at Breivik er narsissist.

Skal absolutt lese boken du anbefaler , tusen takk for tipset :)

Skrevet

Jepp ! Som jeg skriver i HI så spekulerer jeg i at den narsissistiske vestlige kulturen er ansvarlig for eksplosjonen av angst og depresjon hos ungdommer idag. De har alltid for mye press på seg for å fremstå som perfekte. Stadig flere og flere blir psykisk syke å knasker antidepressiva for å holde seg gående.

Det er faktisk mange som får angst av sosiale medier også... Om de ikke får like mange likes på bilder og kommentarer som andre så føler de seg som mislykkede tapere...

Jeg tror helt klart at det er mange som er syke på grunn av dette. Ikke bare de som ikke får likes og kommentarer, men også de som får mange.. Når den boblen sprekker, de finner ut at de ikke er verdens midtpunkt, det kan nok være en veldig tung tid.

Og alt blir så falskt, alt blir bare om å gjøre å få flest likes og kommentarer. Flest følgere. Bli mest sett. Du sier ikke det du egentlig mener fordi du er redd andre ikke skal like det, alle blir helt like. Vi er sauer.

Dette er så urelevant som det kan få blitt, men har du sett birdman? Virker som om du er en type som kunne satt pris på den filmen :)

• Liker 1
Skrevet

Interessante tanker... Men tror du Lubitz var motivert av å bli kjent for det han gjorde? Han var jo et psykiatrisk tilfelle - hadde fått sykemeldinger og det var vel også fare for at han ville miste jobben som pilot. Tror mye handler om at han ikke følte at livet hadde noen mening kombinert med sterke depresjoner og kanskje en alvorlig psykiatrisk diagnose.

Skrevet

Interessante tanker... Men tror du Lubitz var motivert av å bli kjent for det han gjorde? Han var jo et psykiatrisk tilfelle - hadde fått sykemeldinger og det var vel også fare for at han ville miste jobben som pilot. Tror mye handler om at han ikke følte at livet hadde noen mening kombinert med sterke depresjoner og kanskje en alvorlig psykiatrisk diagnose.

Dette sier eksen til Lubitz :

– Alle vil huske meg

Da hun hørte om ulykken, og hvordan de franske etterforskerne slo fast at Lubitz etter alt å dømme hadde styrtet Germanwings-flyet med overlegg, kom hun til å huske på noe han sa, forteller hun.

– Det var én setning som dukket opp i hodet mitt: En dag vil jeg gjøre noe som endrer hele systemet, og deretter skal alle kjenne navnet mitt og huske meg, sa han.

– Jeg forsto aldri hva han mente, men nå gir det mening, sier flyvertinnen.

Skrevet

Jeg tror helt klart at det er mange som er syke på grunn av dette. Ikke bare de som ikke får likes og kommentarer, men også de som får mange.. Når den boblen sprekker, de finner ut at de ikke er verdens midtpunkt, det kan nok være en veldig tung tid.

Og alt blir så falskt, alt blir bare om å gjøre å få flest likes og kommentarer. Flest følgere. Bli mest sett. Du sier ikke det du egentlig mener fordi du er redd andre ikke skal like det, alle blir helt like. Vi er sauer.

Dette er så urelevant som det kan få blitt, men har du sett birdman? Virker som om du er en type som kunne satt pris på den filmen :)

Great minds think alike :hug: Det er som om jeg skulle sagt det selv, eller jeg har faktisk sagt dette selv i åpningsinnlegget :fnise: Er helg enig med deg. Klok dame!

Om man ikke har sett Birdman så har man virkelig gått glipp av mye i livet, det er et mesterverk av en film. Er opptatt av filosofi og teater så den filmen passet meg perfekt.

• Liker 1
Skrevet

Dette sier eksen til Lubitz :

– Alle vil huske meg

Da hun hørte om ulykken, og hvordan de franske etterforskerne slo fast at Lubitz etter alt å dømme hadde styrtet Germanwings-flyet med overlegg, kom hun til å huske på noe han sa, forteller hun.

– Det var én setning som dukket opp i hodet mitt: En dag vil jeg gjøre noe som endrer hele systemet, og deretter skal alle kjenne navnet mitt og huske meg, sa han.

– Jeg forsto aldri hva han mente, men nå gir det mening, sier flyvertinnen.

Ja, men kan ikke dette ha handlet om noe annet? Kanksje han ønsket å gjøre noe positivt men så tok sykdommen overhånd? Mange ønsker jo på lovlig måte å bli husket for å ha funnet opp noe uten at det trenger å være negativt. Dessuten kan det vel være at dette ble en slags løsning på en personlig krise. Mannen var jo ifølge legene for psykisk syk til å jobbe. Han hadde drømt om å bli pilot siden han var veldig ung. Det var jo ikke som om han planla å bli pilot for å styrte et fly og bli kjent. Kjæresten fortalte jo også at han var veldig ustabil og kunne våkne skrikende om natten og låse seg inne på baderommet.

Skrevet

Ja, men kan ikke dette ha handlet om noe annet? Kanksje han ønsket å gjøre noe positivt men så tok sykdommen overhånd? Mange ønsker jo på lovlig måte å bli husket for å ha funnet opp noe uten at det trenger å være negativt. Dessuten kan det vel være at dette ble en slags løsning på en personlig krise. Mannen var jo ifølge legene for psykisk syk til å jobbe. Han hadde drømt om å bli pilot siden han var veldig ung. Det var jo ikke som om han planla å bli pilot for å styrte et fly og bli kjent. Kjæresten fortalte jo også at han var veldig ustabil og kunne våkne skrikende om natten og låse seg inne på baderommet.

Nja, jeg tror det er ren ønsketenkning. Uansett så kan vi ikke vite 100% selvom jeg ikke deler din optimisme, jeg tror han allerede var meget dårlig når han hevdet at en dag vil alle huske han.

Hvor lenge han har planlagt flystyrten vet vi ikke enda, men at det var planlagt og at han var ufattelig syk levner det ingen tvil om.

Som en annen bruker så fint sa det så fremstår han som et barn av vår samtid med en veldig egosentrisk holdning.

Skrevet (endret)

Nja, jeg tror det er ren ønsketenkning. Uansett så kan vi ikke vite 100% selvom jeg ikke deler din optimisme, jeg tror han allerede var meget dårlig når han hevdet at en dag vil alle huske han.

Hvor lenge han har planlagt flystyrten vet vi ikke enda, men at det var planlagt og at han var ufattelig syk levner det ingen tvil om.

Som en annen bruker så fint sa det så fremstår han som et barn av vår samtid med en veldig egosentrisk holdning.

Har jo kommet nye opplysninger om at han gikk til psykolog for depresjon og selvmordstanker allerede i 2009. Han brukte nok styrten som en vei ut, og han var vel også sint for at han kanskje ville miste mulighetene til å fly. Hva mener du han hadde prøvd i livet for å bli kjent men som han ikke fikk til? Hvis målet hans var å vise seg frem og leve ut narsisisssmen sin. Han oppnådde drømmen om å bli pilot og hadde samboer, leilighet og bil. Han fikk til det han ønsket. Virker ikke som en person som hadde som mål å bli kjent for hele verden og hadde mislyktes med det tidligere.

Endret av uranus
Skrevet (endret)

Artig at du nevnte "verden fram til i går", for det var den jeg tenkte på da jeg skrev innlegget mitt - også glemte jeg å nevne den :laugh:

Artig også at du har LD i profilbildet ditt. "You my caucasian!"

Måtte nesten se den episoden på nytt nå. Herlig!

Var den tanken som slo meg også når jeg leste at Lubitz hadde sagt til eksen sin "en dag vil alle huske meg".

Vi går over lik bokstavelig talt for å bli kjent som du sier. Det er også stor enighet blant mange kompetente psykologer at Breivik er narsissist.

Skal absolutt lese boken du anbefaler , tusen takk for tipset :)

Huff ja, det minner om det ABB sa til en kjendis han møtte ute en gang: "om ett år er jeg tre ganger så kjent som deg"

Det står så mye lurt i den boka at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Han tar blant annet opp den psykriatiske diagnosen avhengig personlighetsforstyrrelse, og spør om det ikke er samfunnet vårt som er sykt når man sykeliggjør noe som er helt selvfølgelig i nesten alle andre samfunn.

De fleste har nok gode intensjoner når de bruker frihet, egenverdi og selvtillit som de viktigste verdiene i barneoppdragelse, men jeg tror vi gjør de fleste barn en bjørnetjeneste på den måten. Å skulle gjøre alt for sin egen del er ikke en drivkraft for alle. Det burde være lov å si til barn at de skal jobbe hardt på skolen for å hjelpe familien sin i fremtiden (selv om det er litt 1880-talls) og ikke bare fordi "DU skal få gode karakterer sånn at DU kan få den jobben DU vil ha". For mange er det lykken selv å være en del av noe større og kjenne på sin egen avhengighet til andre og vice versa. Det er synd det skal være så tabubelagt.

Det hadde gitt mening hvis han bare hadde tatt selvmord, men det å dra med seg 144 mennesker man ikke kjenner er jo veldig spesielt. Han hadde nok gitt opp alt annet og så det å få navnet sitt kjent som sin siste trøst og siste mål i livet.

Jeg har også tenkt mye på dette i sammenheng med at jeg studerer middelalder-kunsthistorie for tiden og leser mye om symbolikk. Opphavet til ordet narsissisme er legenden om Narcissus som druknet da han prøvde å kysse sitt eget speilbilde. Den moderne tolkningen er, som i ordet narsissisme, at han var så forelsket i seg selv at det tok livet av ham. I middelalderen derimot var ikke speilet et symbol på forfengelighet, men på illusjonen. Så middelalderens Narcissus var ikke noe selvdigger, men en fantasifull fyr som hadde problemer med å holde beina på jorda.

Narsissisme i middelalderen fant man nesten bare hos overklassen, men det var helt nødvendig for å legitimere maktposisjonen deres, så det er forståelig. Kunstnere og arkitekter derimot var, med noen sjeldne unntak, anonyme. De kunne sikkert signert verkene sine hvis de hadde hatt lyst, men det falt dem ikke inn. Kunsten skulle fremme Gud på jorden og det hadde vært helt vilt å (mis)bruke det til å fremme sitt eget navn. Det er litt av en kontrast til når Aune Sand vandrer rundt i media i skjortel dyppet i maling med boxern uttapå og snakker erotikk.

Endret av sukkerspinnn
  • Liker 1
  • 1 måned senere...
Gjest nilsson
Skrevet (endret)

Det er riktig observert. Man vurderer faktisk å fjerne narsisisstisk pf fra diagnosesystemet fordi det er så mange som oppfyller kriteriene.

Facebook, Snapchat, Linkedin, Instragram og andre kommersielle krefter (TV-serier, mote, utseendefokus og institusjoner som f.eks. NHH og BI) har gjort oss til oppmerksomhetssyke utstillingsdukker. Jeg bruker å kalle denne type mennesker for "kulturelt ødelagte", noe som jeg synes er en fin beskrivelse. Ikke kan de noe for at de er som er - for de følger bare etter alle de andre. Og snøballen ruller...

Heldigvis finnes det noen fritenkende individer som ser dette og tar avstand fra det. Men jeg skulle ønske vi var flere.

Og til dere som tror jeg er bitter - det er jeg ikke. Dere gir meg egenverdi :-) Kjør på, sier jeg.

Endret av nilsson
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Skrevet

Noe fundamentalt har gått galt med vestlig kultur.

På resturant idag var det en barnefamilie som satt ved siden av bordet mitt - de knipset hele 107 bilder av seg selv mens de drakk av noen drinker.

På bordet satt det et kjærestepar som knipset 47 bilder av seg selv og maten.

Resten av resturanten var et stort blitz regn fra ende til slutt. Slik har det vært hver dag på diverse resturanter.

I poolen idag lå det en fyr på en bademadrass å knipset bilder av seg selv i 30 minutter. Når han var ferdig gikk han opp. Igår var det ei dame.

Ser ikke noe problem med å forevige et fint syden øyeblikk - men noe er galt fatt når man ikke bruker ferien sin på annet enn å ta bilder av seg selv å fråtse i selvforherligelse.

Jeg tenker et formålet med denne adferden er å finne det perfekte bildet hvor alle skavanker er skjult slik at man kan legge det opp på facebook, twitter og instagram for å få bekreftelse på omverden.

Slike mennesker tenker jeg lever for tilbakemeldinger som "ÅHH SÅ PEN DU ER! SER UT SOM DU KOSER DEG MASSE! TENKE SEG AT DU ER I SYDEN OG SPISER GOD MAT A? SÅ EKSEPSJONELL DU ER! OG IKKE MINST PERFEKT! SER UT SOM LIVET DITT ER PERFEKT <333 koz&klemz".

Hva med å leve i nuet å nyte øyeblikket og ikke leve for en tilværelse hvor man er psykisk avhengig av bekreftelser og ros fra omverden som skal fortelle deg at du hygger deg. Kan man ikke hygge seg på egenhånd eller med familien sin?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg er så enig i alt som er blitt sagt i denne tråden! Spesielt HI og det siste innlegget. Beste tråden på hele KG  :blomst:  
Godt å ikke føle seg alene om å ha disse tankene. 

Anonymous poster hash: a8f5e...bea
  • Liker 1
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg meldte meg ut fra sosiale medier for mange år siden. Finnes ikke noe kvalmere enn å se på bilder folk har tatt av seg selv. Jeg tenker at de er mindre intelligente som virkelig tror at de som trykker "like" bryr seg en døyt.

Jeg er nervøs for hvordan datteren min på 1 år vil ha det som ungdom og ung voksen. Jeg håper det vil komme en motreaksjon på kjøpegalskapen og narcissismen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...