WubWub Skrevet 22. mars 2015 #1 Skrevet 22. mars 2015 På 1960 tallet var det en rekke holdnings endringer i samfunnet som gikk bort fra samfunns orientert tenkning til å skli gradvis over til å mer individualisert tenkning : "hva kan jeg gjøre for samfunnet" ble med andre ord til "hva kan samfunnet gjøre for meg?" Studier viser til markant økning i narsissisme fra 1970 tallet frem til idag og noen psykologer hevder vi står midt i en narsissistisk epidemi. En studie slår fast at narsissisme øker liker raskt i omfang som fedme gjorde i USA fra 1980 tallet frem til idag. I USA kalles de som ble født mellom 1980-1990 "Generation ME". Narsissisme kan oppsummeres kort som en tilstand hvor et menneske har et grandiost selvbilde og behov for oppmerksomhet rundt ens person, for å oppnå dette brukes det ofte fasader. I dagens digitaliserte verden prøver mange å realisere seg over nett å leve ut drømmer om å ha noe betydning, berømmelse eller kjendis status og stor industrier vet å cashe inn penger på vår selvrealisering. På youtube laster vi opp vidoer, vi tar selfies på do og overalt vi er - flere ganger om dagen, på facebook deler vi alt med verden i håp om å få likes, på instagram fråtser vi i selvforherligelser når vi laster opp flere hundre bilder av oss selv fra perfekte vinkler, på blogger deler vi våre innerste tanker og meninger i den troen om at det vi har på hjertet er så viktig og klokt at hele verden fortjener høre det. Vi er alle på søken etter et publikum å nå ut til og vi får stadig flere og flere internet verktøy til å hjelpe oss bli berømte samtidig som vi maler glansbilder av oss selv som perfekte mennesker med perfekte liv. Etter min mening er det ikke noe i veien for å realisere seg selv, såfremt det ikke bikker over i den sykelige skalaen noe det dessverre ser ut til å gjøre. Vi har blitt et materialistisk overflod samfunn hvor alt handler om meg meg meg. Vi skal se ut som modeller, vi skal ha de nyeste merkeklæra, nyeste iPhones, iPads, iMacsog alt av elektroniske duppeditter allerede i barneskolen. Vi løper ned treningssenterne for å få den perfekte kroppen som vi har sett modeller ha, vi skal ha store romper fordi det er det som er trendy nå samt timeglass fason. Vi tar regelmessig solarium for brun hud er også trendy. Dessverre er det mange som ikke greier leve opp til egne forventninger om å leve perfekte liv med perfekte kropper og det dyreste tøyet. Når vår fasade slår sprekker så skader det vårt narsissistiske ego og spesielt jenter på skoler er veldig utsatt for angst, depresjoner og dårlig selvtillit fordi de ikke føler de lever opp til egne forventninger og tillegger seg selv altfor mye press. Mens gutter de har litt andre utfordringer, hvor ofte har vi ikke hørt om flere og flere unge gutter som melder seg ut av samfunnet å sitter på gutterommet med dataen hele dagen og natta lang? Mellommenneskelig face to face kontakt har blitt byttet ut med facebook og skype chats. Vennekretsen har blitt byttet ut med diskusjoner på nett fora hvor vi kan spille en rolle, ja på nett så kan vi være hvem vi vil være. Her kan vi være perfekte, smarte, vakre, berømte og rike om vi ønsker det. Problemet er når vår internet persona kræsjer med virkeligheten. I vesten generelt har det vært en eksplosjon av psykisk sykdom og flere av oss tygger antidepressiva for harde livet. Når jeg var ungdom var det høyst uvanlig at noen gikk til psykolog, jeg kjenner faktisk ingen som gjorde det. Idag går vi nesten alle og enhver til psykolog og psykiatrien er sprengt. Det har nesten blitt regelen istedetfor unntaket at de fleste av oss har psykiatriske lidelser noe legelmiddel industrien i USA tjener RÅTT på. Nå er jeg for teknologisk fremskritt men til hvilken pris? Som sagt : Vi har fått et asososialt narsissistisk preget overflods samfunn som også har blitt kaldere og mer kynisk - vi setter våre behov og følelser over alle andre sine i konstant jag etter perfeksjon. Jeg er skeptisk til retningen vår vestlige kultur har tatt og resten av verden følger etter, land som Kina, Sør-Korea og Tyrkia tar etter. Historisk sett er dette land som har vektlagt åndelig fred å leve liv i harmoni med en selv og omgivelsene etter Konfucius og Liang Qichao's lære, men disse verdiene har blitt byttet ut med vestlige verdier. Altfor lenge har jeg trodd på vestlig kulturs overlegenhet men nå stiller jeg meg som sagt skeptisk - Hva tenker dere? Ellers vil jeg komme med en personlig refleksjon : I dagens samfunn preget av fasader og glansbilder så er det viktig å huske : Det viser styrke å vise svakhet. Å ha utfordringer er endel av det å være menneske, vi trenger ikke skjule eller skamme oss for den vi er. Vi er bra nok som vi er om vi tillater oss selv å jenke på egne krav til seg selv. 12
WubWub Skrevet 22. mars 2015 Forfatter #2 Skrevet 22. mars 2015 En fin video som oppsummerer det jeg tar opp her på en direkte og vakker måte : 5
LoneWolf Skrevet 22. mars 2015 #3 Skrevet 22. mars 2015 Har du virkelig ikke noe bedre å finne på enn å sitte på KG 24/7 og leke troll? 1
WubWub Skrevet 22. mars 2015 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2015 Har du virkelig ikke noe bedre å finne på enn å sitte på KG 24/7 og leke troll? Hva er troll med innlegget mitt? 8
LoneWolf Skrevet 22. mars 2015 #5 Skrevet 22. mars 2015 (endret) Hva er troll med innlegget mitt? Oi, det var jo faktisk et seriøst ment innlegg. Det hadde jeg ikke forventet av deg, så jeg kommenterte mest med tanke på tittelen og det du pleier å lire av deg. Akkurat dette ene tilfellet er ikke trolling alikevel ser det ut som (Men jeg står fast med at du bor på KG 24/7 ) Endret 22. mars 2015 av LoneWolf 1
WubWub Skrevet 22. mars 2015 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2015 Oi, det var jo faktisk et seriøst ment innlegg. Det hadde jeg ikke forventet av deg, så jeg kommenterte mest med tanke på tittelen og det du pleier å lire av deg. Akkurat dette ene tilfellet er ikke trolling alikevel ser det ut som (Men jeg står fast med at du bor på KG 24/7 ) Jeg troller ikke, må også minne deg på at det er et regelbrudd å komme med påstand om trolleri, om du har minstanke om trolleri trollera så må du sende PM til moderator eller rapportere tråden istedetfor å avspore den med spekulasjon. Ellers så må jeg tilføye at jeg har mange kunnskapsrike innlegg når det kommer til historie, vitenskap, samfunn og psykiatri. Bare klikk deg inn på historie forumet her så ser du på forsiden mange solide bidrag fra meg. Bor ikke her, men jeg liker KG. Trivelige folk her og opptil flere som har et kunnskapsnivå som det står respekt av. Uansett så syntes jeg ikke du skal henge det opp i hva folk bruker fritiden sin på, det er privat 8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #7 Skrevet 22. mars 2015 På 1960 tallet var det en rekke holdnings endringer i samfunnet som gikk bort fra samfunns orientert tenkning til å skli gradvis over til å mer individualisert tenkning : "hva kan jeg gjøre for samfunnet" ble med andre ord til "hva kan samfunnet gjøre for meg?" Studier viser til markant økning i narsissisme fra 1970 tallet frem til idag og noen psykologer hevder vi står midt i en narsissistisk epidemi. En studie slår fast at narsissisme øker liker raskt i omfang som fedme gjorde i USA fra 1980 tallet frem til idag. I USA kalles de som ble født mellom 1980-1990 "Generation ME". Narsissisme kan oppsummeres kort som en tilstand hvor et menneske har et grandiost selvbilde og behov for oppmerksomhet rundt ens person, for å oppnå dette brukes det ofte fasader. I dagens digitaliserte verden prøver mange å realisere seg over nett å leve ut drømmer om å ha noe betydning, berømmelse eller kjendis status og stor industrier vet å cashe inn penger på vår selvrealisering. På youtube laster vi opp vidoer, vi tar selfies på do og overalt vi er - flere ganger om dagen, på facebook deler vi alt med verden i håp om å få likes, på instagram fråtser vi i selvforherligelser når vi laster opp flere hundre bilder av oss selv fra perfekte vinkler, på blogger deler vi våre innerste tanker og meninger i den troen om at det vi har på hjertet er så viktig og klokt at hele verden fortjener høre det. Vi er alle på søken etter et publikum å nå ut til og vi får stadig flere og flere internet verktøy til å hjelpe oss bli berømte samtidig som vi maler glansbilder av oss selv som perfekte mennesker med perfekte liv. Etter min mening er det ikke noe i veien for å realisere seg selv, såfremt det ikke bikker over i den sykelige skalaen noe det dessverre ser ut til å gjøre. Vi har blitt et materialistisk overflod samfunn hvor alt handler om meg meg meg. Vi skal se ut som modeller, vi skal ha de nyeste merkeklæra, nyeste iPhones, iPads, iMacsog alt av elektroniske duppeditter allerede i barneskolen. Vi løper ned treningssenterne for å få den perfekte kroppen som vi har sett modeller ha, vi skal ha store romper fordi det er det som er trendy nå samt timeglass fason. Vi tar regelmessig solarium for brun hud er også trendy. Dessverre er det mange som ikke greier leve opp til egne forventninger om å leve perfekte liv med perfekte kropper og det dyreste tøyet. Når vår fasade slår sprekker så skader det vårt narsissistiske ego og spesielt jenter på skoler er veldig utsatt for angst, depresjoner og dårlig selvtillit fordi de ikke føler de lever opp til egne forventninger og tillegger seg selv altfor mye press. Mens gutter de har litt andre utfordringer, hvor ofte har vi ikke hørt om flere og flere unge gutter som melder seg ut av samfunnet å sitter på gutterommet med dataen hele dagen og natta lang? Mellommenneskelig face to face kontakt har blitt byttet ut med facebook og skype chats. Vennekretsen har blitt byttet ut med diskusjoner på nett fora hvor vi kan spille en rolle, ja på nett så kan vi være hvem vi vil være. Her kan vi være perfekte, smarte, vakre, berømte og rike om vi ønsker det. Problemet er når vår internet persona kræsjer med virkeligheten. I vesten generelt har det vært en eksplosjon av psykisk sykdom og flere av oss tygger antidepressiva for harde livet. Når jeg var ungdom var det høyst uvanlig at noen gikk til psykolog, jeg kjenner faktisk ingen som gjorde det. Idag går vi nesten alle og enhver til psykolog og psykiatrien er sprengt. Det har nesten blitt regelen istedetfor unntaket at de fleste av oss har psykiatriske lidelser noe legelmiddel industrien i USA tjener RÅTT på. Nå er jeg for teknologisk fremskritt men til hvilken pris? Som sagt : Vi har fått et asososialt narsissistisk preget overflods samfunn som også har blitt kaldere og mer kynisk - vi setter våre behov og følelser over alle andre sine i konstant jag etter perfeksjon. Jeg er skeptisk til retningen vår vestlige kultur har tatt og resten av verden følger etter, land som Kina, Sør-Korea og Tyrkia tar etter. Historisk sett er dette land som har vektlagt åndelig fred å leve liv i harmoni med en selv og omgivelsene etter Konfucius og Liang Qichao's lære, men disse verdiene har blitt byttet ut med vestlige verdier. Altfor lenge har jeg trodd på vestlig kulturs overlegenhet men nå stiller jeg meg som sagt skeptisk - Hva tenker dere? Ellers vil jeg komme med en personlig refleksjon : I dagens samfunn preget av fasader og glansbilder så er det viktig å huske : Det viser styrke å vise svakhet. Å ha utfordringer er endel av det å være menneske, vi trenger ikke skjule eller skamme oss for den vi er. Vi er bra nok som vi er om vi tillater oss selv å jenke på egne krav til seg selv. Godt skrevet! Og jeg blir sittende her å tenke... Anonymous poster hash: 4fc61...45a 3
WubWub Skrevet 22. mars 2015 Forfatter #8 Skrevet 22. mars 2015 (endret) Har lest meg opp litt om temaet her siden jeg lagde tråden og det viser seg at min teori får støtte hos flere psykologer om en ugunstig og usunn kultur med altfor står vekt på seg selv kombinert med mye mindre sosialisering en min generasjon var vokst opp med. Og som jeg allerede visste så er det jenter som en hardest rammet : Ett område gir særlig grunn til bekymring, skriver forskerne i rapporten. Et økende antall ungdommer – og da først og fremst unge jenter – rapporterer om psykiske helseplager i hverdagen. – Jeg tror mye handler om kravet om å være perfekt. Mange unge opplever et voldsomt press om å lykkes i skolesystemet. Nå er også kravet om vellykkethet utvidet til å gjelde kroppen. Kropp og utseende avbildes og studeres hele tiden i sosiale medier, sier Bakken. Anders Bakken tror bruken av sosiale medier har økte stresset for de unge. Hjemme best og mest Mange unge tilbringer mer tid på rommet enn generasjonene før som ofte hang på 'hjørnet' eller senteret. Dataene fra Ungdata vitner om en hjemmekjær ungdomsgenerasjon, hvor mer og mer av fritiden tilbringes i heimen. Færre unge bruker mye tid ute om kveldene. En stor del av fritiden tilbringes foran datamaskinen og med andre digitale aktiviteter. Færre bruker tid på fritidsaktiviteter i lag og foreninger, og nedgangen er tydeligst for fritidsklubbene. Også korps, kor, speider og religiøse foreninger har medlemssvikt. Endret 22. mars 2015 av WubWub 2
WubWub Skrevet 22. mars 2015 Forfatter #9 Skrevet 22. mars 2015 Godt skrevet! Og jeg blir sittende her å tenke... Anonymous poster hash: 4fc61...45a Takk for det Har fundert mye på det her selv. Det er vanlig at de fleste kjendiser scorer høyt på narsissisme - De opplever jo daglig at de er verdens sentrum og alle vil ha en bit av de så det er innafor at mange av de blir høye på seg selv. Kanya West er et godt eksempel på et selvfokusert individ som setter sine behov og følelser foran andre sine. Det kom tidlig frem under en MTV music award utdeling hvor han robbet rampelyset fra en målløs Taylor Swift. Han prøvde på det samme under en grammy utdeling nå i nyere tid, etterpå hevdet han at han fikk tanker og ideer i hodet sitt ala "løp opp på scenen! alle vil se deg ! do it do it!". Jeg sier ikke at han er narsissist men det tyder på narsissistiske tanker og et enormt selvfokus og mangel på empati ovenfor andre. Om dette fenomenet hadde vært isolert til kjendiser så hadde det ikke vært så ille, men den type tanker og holdninger har nå spredd seg ut i befolkningen til vanlige mennesker. I en stadig mer digitalisert verden ser jeg for meg at vår grunnlegge empati kan bli svekket. Folk glemmer at det sitter et annet tenkende og følelende individ bak skjermen når de glefser til i diskusjons fora eller kommentarfelt. Vi sier ting vi aldri ville hatt hjerte til å si til mennesker i virkeligheten. På nett lever vi stadig mer av våre liv og på nett danner vi oss nye personligheter, vi blir de menneskene vi ønsker være. Perfekte , smarte, beundret og elsket. Problemet er ifølge flere psykologer at var online personlighet kan bli en del av vår kjerne identitet, men det er en identitet som man ikke kan leve opp til i det virkelige liv å da blir det kræsj med stor sannsynlighet for angst, ytterligere isolasjon, depresjon og svekket selvbilde siden man ikke greier leve opp sitt eget bilde av en selv. (det er ikke mange som vet det men, en fin teknikk for å takle angst er å rette fokusen utover til andre mennesker istedetfor å rette fokusen inn i oss selv. så denne meg meg kulturen har nok bidratt til eksplosjonen av angst problematikk de siste 10 årene). Det er det narsissisme handler om, et implisitt og en eksplisitt selvfølelse som er helt forskjellig. Hos normalt sunne friske menneser så ligger den implisitte og eksplisitte selvfølelsen nærmere hverandre derfor blir det ikke noe kræsj. Så nei, jeg syntes ikke det er rart at unge som vokser opp idag blir dårlige. For jeg syntes ikke kulturen vår er noe særlig sosial eller medmenneskelig lenger. Mye handler om fasader om det perfekte liv som få av oss kan leve opp til. Når jeg var ung så kjente alle hverandre uansett hvor stort nabolaget var, vi unge dro på besøk hos naboer for boller og brus eller for å spørre om å lufte hundene. Vi var ute å lekte fra morgen til kveld i alt slags vær, overalt man gikk var gatene fylt opp med barn og voksne som interagerte med hverandre. Det var vanlig med dugnader flere ganger i måneden, naboer grillet sammen og familier var mye oftere å besøkte hverandre. Idag ser jeg ingen barn ute i gatene lenger. Vet om flere unge barn som utelukkende sitter hjemme på gutterommet med Minecraft mens de skyper med kamerater. Det kan ikke være sunt... 5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #10 Skrevet 22. mars 2015 Digital Insanity Anonymous poster hash: 28d20...388
Gjest Marsvinet Skrevet 22. mars 2015 #11 Skrevet 22. mars 2015 Gode poeng, wubwub. Den voksende narsissismen er muligens en større trussel mot velfedssamfunnet enn de store folkevandringene til Europa er. Vi blir mer og mer egoistiske, og vi arbeider mindre og mindre for at alle skal kunne ha det godt. Samtidig fører hele status-jaget til at fler og fler blir syke og ulykkelige. Kanskje Europa rett og slett trenger å bli litt fattige. Da gidder ingen asylsøkere å komme hit, og vi får ikke råd til å kaste vekk livet og pengene våre på luksus-ting og sosiale medier.
WubWub Skrevet 22. mars 2015 Forfatter #12 Skrevet 22. mars 2015 (endret) Gode poeng, wubwub. Den voksende narsissismen er muligens en større trussel mot velfedssamfunnet enn de store folkevandringene til Europa er. Vi blir mer og mer egoistiske, og vi arbeider mindre og mindre for at alle skal kunne ha det godt. Samtidig fører hele status-jaget til at fler og fler blir syke og ulykkelige. Kanskje Europa rett og slett trenger å bli litt fattige. Da gidder ingen asylsøkere å komme hit, og vi får ikke råd til å kaste vekk livet og pengene våre på luksus-ting og sosiale medier. Takk for det og takk i ligemåde At vi har blitt egoistiske og fått oppblåste grandiose ego er det ikke tvil om. Vi er jo anderledes, vi er jo eksepsjonelle , vi er verdens rikeste og har verdens høyeste levestandard er det vi blir oppdratt til å tro. Men den illusjonen kommer til å briste om innvandrings politikken fortsetter som før for da vil oljepengene være borte om ikke mange ti-år. Vi har heller ikke noe særlig annen inntekskilde å falle tilbake på heller så da blir det harde bud og jeg tror ikke dagens ungdom er rustet psykologisk sett til å takle livets harde realiteter. Når mine foreldre vokste opp var de glade om de fikk en karamell til jul , eller penger til å dra på kino en gang hver sjette måned, stor barnekull måtte bo tett innpå hverandre i små rom og leiligheter, alle brukte gamle klær og foreldrene måtte jobbe livet av seg for å få endene til å møtes. Den gleden de barna fikk om de var så heldig at mor sydde en kjole til de i bursdagsgave kan neppe sammenlignes med gleden dagens barn har i f.eks jul hvor de har over 50 pakker. Man blir utakknemlig og man blir oppdratt til å tro at alt ordner seg siden vi er unike, at livet er en dans på roser og alt vi trenger bry oss om er oss selv. I Oslo var det en schizofren mann som sto oppe på et tak i et stort bygg som truet med å hoppe ned for å ta selvmord. Ambulanse personale prøvde roe han ned mens det stod 20+ tilskuere å ropte "hopp da ! er du for feig? hopp hopp!" mens de filmet med mobilene sine i håp om at de kunne legge ut bilder på nett for likes i bekostning av et annet menneskes velvære. På en t-bane stasjon ble ei jente voldtatt mens 10+ menn bare stod å så på mens de filmet med mobilene sine. Det er så mange ting som jeg finner usmakelig i dagens samfunn. Rosablogg fenomet må vel være toppen av narsissisme og jeg tror rosablogger skaper et altfor usunt kjøpepress og kroppspress på unge jenter som de sliter med å leve opp til... Endret 23. mars 2015 av WubWub 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #13 Skrevet 23. mars 2015 Det er neppe sunt at flere og flere av oss tilbringer store deler av våre liv på nett, sosialisering over sosiale medier er ikke det samme som mellommenneskelig kontakt ... Anonymous poster hash: 4953f...84b
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #14 Skrevet 23. mars 2015 Det må jeg si, WubWub. Jeg leser mye av det du skriver, og for første gang har jeg klart å få mer respekt for deg av det du skriver. Godt innlegg, jeg er absolutt enig. Curlinggenerasjonen som følger lider også av samme meg-greia. Anonymous poster hash: 91b1f...2f3 2
WubWub Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #15 Skrevet 24. mars 2015 (endret) Det må jeg si, WubWub. Jeg leser mye av det du skriver, og for første gang har jeg klart å få mer respekt for deg av det du skriver. Godt innlegg, jeg er absolutt enig. Curlinggenerasjonen som følger lider også av samme meg-greia. Anonymous poster hash: 91b1f...2f3 Tusen takk! Det varmer faktisk å høre Nå har ikke jeg hørt så mye om curling generasjonen tidligere men jeg antar det har noe med å gjøre at foreldre bruker sin barn som curlingstener å skyver de frem? Vis det er det billedlige metaforet du sikter til så ser jeg den. Mange unge voksne lever idag på foreldres ressurser. For mange unge er det idag praktisk talt umulig å komme inn på boligmarkedet med mindre man har foreldre med økonomiske muskler. Som konsekvens er det mange som ikke vokser opp til å bli selvstendige individer med nøkterne holdninger til verdier for de er vandt til å få alt på et sølvfat. Jeg blir helt svett av å tenke på hvor dyrt det er for foreldre å ha unge tenåringsdøtre i disse rosablogg tider hvor de hele tiden skal ha det nyeste klæra og sminka hver gang en rosablogger har lagt ut et nytt antrekk i et innlegg. Uansett, ikke for å skryte men det hender jeg slår til med noen kunnskapsrike tråder. Dessverre blir det ikke så mye debatt rundt de, drama selger kanskje bedre enn kunnskap? 3 eksempler : http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=918375 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=912060 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=917903 Endret 24. mars 2015 av WubWub
WubWub Skrevet 1. april 2015 Forfatter #16 Skrevet 1. april 2015 Så tidlig som i 1979 publiserte den amerikanske sosiologen Christopher Lasch en bok ”Den Narsissistiske Kultur”, med fokus på familieliv, barne- og ungdomspsykiatri, kultur og politikk, der han beskrev visse særtrekk som han mente å finne i den amerikanske kultur. Også andre forfattere har fokusert på individualismen i den amerikanske kultur, for eksempel den amerikanske psykologen Rollo May som i sin bok ”Myter og identitet” skriver: ”Amerikanerne klamrer seg til indvidualismemyten som om den var den eneste normale måten å leve på, uten å være klar over at den var ukjent i middelalderen, med unntak av eneboerne, og ville ha blitt ansett som psykopatisk i oldtidens Hellas”. Ett annet eksempel er Uri Bronfrenbrenner som i sin bok ”barn i to verdener” beskriver kontrasten mellom USA’s individualistiske og den gamle Sovjetstatens kollektive syn på barneoppdragelse. Denne ”narsissistiske” kulturen ser det også ut til at vi finner i Norge i dag. ”Narsissist” er et begrep hentet fra Gresk mytologi og har tradisjonelt vært brukt bl.a. av psykologer og psykiatere for å beskrive en spesiell type egosentriske mennesker. Lasch hevdet at den amerikanske kultur for en stor del var preget av slike egosentriske holdninger, og går derfor over til å beskrive narsissisme primært som et kulturfenomen, samtidig som han sier at hele kulturen i en viss forstand er ”syk”. 1
wintergirl Skrevet 1. april 2015 #17 Skrevet 1. april 2015 Helt enig! Utrolig hvor viktig det er med likes for mange og ta bilder i den og den vinkelen og legge ut. For ikke å snakke om de overdrevne skrytekommentarene "vennene" deres gir, etterfulgt med: Takk for fine kommentarer, søte dere Kjenner en som kan snakke i timesvis om hvem som trykker likes og hvem som ikke ikke gjør det på innleggene hennes. Eller om de som ikke skrive god tur når ferieturen skal oppdateres. Kan snakke om det i timesvis.............. (sier jeg ifra får jeg virkelig høre det) Fælt hvordan utviklingen angriper en del, noen klarer å gi mer blaffen. Veldig fin den linken du la ut. Har sett den før og lagt den på favoritter. 2
Yzma Skrevet 1. april 2015 #18 Skrevet 1. april 2015 Veldig fint innlegg. Jeg har også tenkt litt lignende, spesielt i det siste. Vi er allerede narsisstiske, se på barna som vokser opp i dag. Foreldrene tar 1000 bilder av dem hver dag, og deler over alt. Til disse barna må vi kanskje lage ett nytt ord for å beskrive hvor selvopptatte de er. Narssisistisk blir ikke godt nok. Bare en tanke. Forøvrig tror jeg alle er litt narsisstiske av natur, og det er bare greit. 3
WubWub Skrevet 1. april 2015 Forfatter #19 Skrevet 1. april 2015 Helt enig! Utrolig hvor viktig det er med likes for mange og ta bilder i den og den vinkelen og legge ut. For ikke å snakke om de overdrevne skrytekommentarene "vennene" deres gir, etterfulgt med: Takk for fine kommentarer, søte dere Kjenner en som kan snakke i timesvis om hvem som trykker likes og hvem som ikke ikke gjør det på innleggene hennes. Eller om de som ikke skrive god tur når ferieturen skal oppdateres. Kan snakke om det i timesvis.............. (sier jeg ifra får jeg virkelig høre det) Fælt hvordan utviklingen angriper en del, noen klarer å gi mer blaffen. Veldig fin den linken du la ut. Har sett den før og lagt den på favoritter. Kjenner til flere som er som hu du forteller om. Det er skremmende at slik oppførsel nesten har blitt normen istedetfor unntaket. Vi tar virkelig etter USA.... Det var der denne kulturen oppstod når verdier som individualisme, egosentrisme og selvrealisering ble dyrket frem. Det er ikke sunt å hele tiden må søke etter bekreftelser og skryt fra omverden for å ha det godt. Syntes det skulle vært flere i verden som tenkte som deg, har lagt merke til at du har veldig jordnære og gode holdninger 1
WubWub Skrevet 1. april 2015 Forfatter #20 Skrevet 1. april 2015 (endret) Veldig fint innlegg. Jeg har også tenkt litt lignende, spesielt i det siste. Vi er allerede narsisstiske, se på barna som vokser opp i dag. Foreldrene tar 1000 bilder av dem hver dag, og deler over alt. Til disse barna må vi kanskje lage ett nytt ord for å beskrive hvor selvopptatte de er. Narssisistisk blir ikke godt nok. Bare en tanke. Forøvrig tror jeg alle er litt narsisstiske av natur, og det er bare greit. Ja du har helt rett , vi har alle snev av narsissisme i oss. Det er helt naturlig, problemer oppstår når vi får så mange trekk at det blir altomfattende og farger hele personlighet vår. Jeg tror nok som deg, at barna idag kommer til å vokse opp enda mer egosentrisk og selvopptatt enn dagens ungdom... Om det er mulig.. Leste en fin artikkel om det jeg har skrivd om i tråden her, er artig å lese at min teori og analyser av samfunnet får støtte : http://coachinginstitute.no/nar-narsissismen-tar-overhand-2/ Fenomenet narsissisme har alltid har vært til stede blant mennesker, men narsissisme har fått fornyet aktualitet siden siste halvdel av 1900-tallet. Årsaken til dette kan ha sammenheng med det som sosiologer har fremhevet som den vestlige kulturs utvikling mot en individorientert og selvnytende kultur. Selv om begrepet ofte oppfattes som negativt, så er det viktig å være klar over at vi alle har elementer av narsissisme i oss selv. Det er slik vi bekrefter oss selv, og en forutsetning for å få noe til i livet er å ha stor tro på seg selv. En narsissistisk velfungerende person vil imidlertid ha realistiske mål, og evner å nå sine mål med midler som er innenfor gitte sosiale rammer og normer. Problemet oppstår når narsissismen tar fullstendig overhånd. Dette gir utslag i at en person har et grandiost selvbilde, og er motivert av ubegrenset beundring fra andre. Selv om det nødvendigvis ikke synes utad, så har personen et dårlig selvbilde og er overdreven sårbar når tilbakemeldinger blir gitt fra omgivelsene. Endret 1. april 2015 av WubWub 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå