Gå til innhold

Samme sølvbelte på to bunader?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skal få bunad av både mor og far, dog nordmørs- og lundebybunad. Er det "lov" å bruke samme beltestøler og belte på disse? Har sett at mange bunader har like beltestøler som lundeby, men nordmør er ikke en av dem. Tenkte å kanskje kunne spare litt tid og penger...😁

Anonymous poster hash: 625dd...e0a

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det burde ikke vært noe problem. :)

AnonymBruker
Skrevet

Om de to bunadene har hver sitt støl så er det egentlig ikke "lov" å bruke samme på bunadene om det da ikke er arve støl.

Anonymous poster hash: 13035...aca

Skrevet

Det ville jeg ikke gjort nei. Det er to vidt forskjellige støler på de to bunadene, så da hadde jeg heller droppet sølvbelte på Lundebybunaden.

Skrevet

Okei, takk for svar! Får høre med litt fler, er fortsatt veldig usikker..😄

Skrevet

Jeg har sjekket litt litt rundt nå, og det er hvertfall 12 bunader som har helt lik støl (i tillegg til fem til som har annen farge/annet lauv). Begynner (velger) å tro at den virker som en slags "universal"-støl...😛

Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

Okei, takk for svar! Får høre med litt fler, er fortsatt veldig usikker..

De har forskjellige støler(så vidt jeg vet). Om du ønsker å spare penger kan du f.eks ønske deg støler til bursdag og jul. Så får du fort nok :)

Edit:

ss%20091%20501175x175.jpg

554_016_copy.jpg

Den øverste er stølen til lundebybunaden og den nederste er til nordmørsbunaden.

Du kan f.eks ikke ha den øverste stølen på nordmørsbunaden pga at de tingene som dingler under stølen (aner ikke hva det heter) skal matche det andre sølvet.

SXlv_til_NordmXrsbunadxxxx_mid.jpg

Dette er sølvet til nordmørsbunaden og som du ser går den igjen den dinglende saken :P

Endret av avocadoen
Skrevet

Jeg har sjekket litt litt rundt nå, og det er hvertfall 12 bunader som har helt lik støl (i tillegg til fem til som har annen farge/annet lauv). Begynner (velger) å tro at den virker som en slags "universal"-støl...

For all del, du bestemmer selvfølgelig selv hva du gjør, men å bruke argumentet at mange bunader bruker de samme stølene i beltet, så da er det ok å bruke det på begge bunadene, blir nesten som å si at man kan bruke sølvbelte på en bunad det ikke er belte på.

Hvorfor dropper du ikke bare sølvbeltet på Lundebybunaden? Der kan du klare deg med kun et skinnbelte med hekter, evnt ikke noe belte i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Siden det er forskjell på stølene, ville jeg ikke brukt det samme på begge. Men, jeg har selv Lundebybunad med belte og vurderer å slutte å bruke beltet for jeg synes faktisk at den er finest uten. Så jeg ville gjort som foreslått over her, kjøpt belte kun til Nordmørsbunaden og droppet beltet til Lundebyen.

Anonymous poster hash: 3fd17...c2e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lundeby er jo uansett ikke en bunad, så der kan du gjøre som du vil.

Anonymous poster hash: 747be...553
  • Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Ingen av disse bunadene ha sølvbelte for å være komplett, og i alle fall Lundebybunaden (og alle opplandsbunadene som likner på denne i snitt/broderier) har tradisjonelt vært brukt uten belte. Tror det er først de siste 10-15 årene at det er blitt ganske vanlig med sølvbelte til disse bunadene.

Var jeg deg ville jeg valgt sølvbelte til en av bunadene først, og deretter skaffet meg til den andre etterhvert. Jeg ville ikke brukt samme belte på begge to, siden stølene er ulike. Personlig synes jeg lundebybunaden har så mye broderier/dekorasjoner at den står seg veldig fint uten sølvbelte.

Skrevet

Lundeby er jo uansett ikke en bunad, så der kan du gjøre som du vil.

Anonymous poster hash: 747be...553

Hvorfor mener du at Lundeby ikke er en bunad? Mener du det samme om Vest-Oppland? Valdres?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg tenker slik:

Her har TS foreldre fra 2 ulike steder, og får bunad fra begge.

- også langt tilbake i tid (den gangen det som ble brukt som underlag når de nevnet bunadene/draktene ble konstruert, - for de er faktisk konstruert.

Den gangen flyttet folk også litt, og en kvinne fra ett sted som giftet seg med en mann fra et annet sted tok sannsynligvis med seg fragmenter av den festdrakten som var vanlig der hun kom fra.

Det kunne være en sølje, silketørkle, broderi osv.

Slik sett burde det ikke være så vanskelig dersom hun ønsker stølebelte til begge, og kun ett belte.

Ellers var vel stølebeltet noe som skilte de gifte kvinnene fra de ugifte?

Min egen bunad har ikke den typen belte så jeg er litt usikker mht. det med gift som forutsetning for stølebeltet

AnonymBruker
Skrevet

Ingen av disse bunadene ha sølvbelte for å være komplett, og i alle fall Lundebybunaden (og alle opplandsbunadene som likner på denne i snitt/broderier) har tradisjonelt vært brukt uten belte. Tror det er først de siste 10-15 årene at det er blitt ganske vanlig med sølvbelte til disse bunadene.

Var jeg deg ville jeg valgt sølvbelte til en av bunadene først, og deretter skaffet meg til den andre etterhvert. Jeg ville ikke brukt samme belte på begge to, siden stølene er ulike. Personlig synes jeg lundebybunaden har så mye broderier/dekorasjoner at den står seg veldig fint uten sølvbelte.

En nordmørsbunad må ha sølvbelte for å være komplett med mindre det er barnebunad. :)

Anonymous poster hash: 97ed9...71b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker slik:

Her har TS foreldre fra 2 ulike steder, og får bunad fra begge.

- også langt tilbake i tid (den gangen det som ble brukt som underlag når de nevnet bunadene/draktene ble konstruert, - for de er faktisk konstruert.

Den gangen flyttet folk også litt, og en kvinne fra ett sted som giftet seg med en mann fra et annet sted tok sannsynligvis med seg fragmenter av den festdrakten som var vanlig der hun kom fra.

Det kunne være en sølje, silketørkle, broderi osv.

Slik sett burde det ikke være så vanskelig dersom hun ønsker stølebelte til begge, og kun ett belte.

Ellers var vel stølebeltet noe som skilte de gifte kvinnene fra de ugifte?

Min egen bunad har ikke den typen belte så jeg er litt usikker mht. det med gift som forutsetning for stølebeltet

Det er strømpebuksen som skiller gift fra ugift :) Rød strømpebukse for ugift og svart for gift.

:)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er strømpebuksen som skiller gift fra ugift :) Rød strømpebukse for ugift og svart for gift.

:)

Nei så kult ! :)

Røde strømper for ugifte og sorte for gifte. - hvilken av de to er det dette gjelder for? :)

Skrevet

Takk for hjelpen! Jeg vil nok ønske meg støler til nordmørsbunaden først, og deretter til lundebydrakten om jeg tenker det er nødvendig senere. :-)

Skrevet

De har forskjellige støler(så vidt jeg vet). Om du ønsker å spare penger kan du f.eks ønske deg støler til bursdag og jul. Så får du fort nok :)

Edit:

ss%20091%20501175x175.jpg

554_016_copy.jpg

Den øverste er stølen til lundebybunaden og den nederste er til nordmørsbunaden.

Du kan f.eks ikke ha den øverste stølen på nordmørsbunaden pga at de tingene som dingler under stølen (aner ikke hva det heter) skal matche det andre sølvet.

SXlv_til_NordmXrsbunadxxxx_mid.jpg

Dette er sølvet til nordmørsbunaden og som du ser går den igjen den dinglende saken :P

Det hadde jeg ikke tenkt på!😳 Takk😃

AnonymBruker
Skrevet

Nei så kult ! :)

Røde strømper for ugifte og sorte for gifte. - hvilken av de to er det dette gjelder for? :)

Ihvertfall nordmørsbunaden. Men dessverre er det ikke mange som holder det. Jeg synes det er en fin tradisjon. Selv er jeg ugift og har røde strømpebukser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...