AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #1 Skrevet 22. mars 2015 Hvordan utdanning burde jeg velge hvis jeg ønsker å jobbe som spesialpedagog i skole og med barn som også sliter psykisk ? Er det lærer med spes ped som får disse stillingene eller kan man ha annen bachelor i bunn fr man tar master i spes ped ?Anonymous poster hash: 42ccf...9eb
pluttipott Skrevet 22. mars 2015 #3 Skrevet 22. mars 2015 (endret) Man kan ta bachelor som barnehagelærer og så ta 1 år spesped videreutdanning, og enda ett år med spesped så får du master. Hvilken retning som blir best for deg tror jeg vil avhenge av hva du ønsker å jobbe med. Vil du jobbe med barn i skolealder så kan du ta lærerutdanning og så spesped-master, ja. Du kan også ta fag i pedagogikk for å oppnå en master (f.eks gjennom NTNU), men jeg tror ikke det vil gi deg kunnskaper på samme måte som praksis gjennom lærerutdanningen gjør. Endret 22. mars 2015 av pluttipott
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #4 Skrevet 22. mars 2015 Man kan ta bachelor som barnehagelærer og så ta 1 år spesped videreutdanning, og enda ett år med spesped så får du master. Hvilken retning som blir best for deg tror jeg vil avhenge av hva du ønsker å jobbe med. Vil du jobbe med barn i skolealder så kan du ta lærerutdanning og så spesped-master, ja. Du kan også ta fag i pedagogikk for å oppnå en master (f.eks gjennom NTNU), men jeg tror ikke det vil gi deg kunnskaper på samme måte som praksis gjennom lærerutdanningen gjør. Vet du hvordan det er å ha barnevernspedagog utdanning i bunn ?Anonymous poster hash: 42ccf...9eb
pluttipott Skrevet 22. mars 2015 #5 Skrevet 22. mars 2015 Vet du hvordan det er å ha barnevernspedagog utdanning i bunn ?Anonymous poster hash: 42ccf...9eb Det vet jeg dessverre lite om, men vil tro du har de samme mulighetene da også. Du må nesten sjekke det ut med høyskolene
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #6 Skrevet 23. mars 2015 Vet du hvordan det er å ha barnevernspedagog utdanning i bunn ?Anonymous poster hash: 42ccf...9eb Spesialpedagogikk kan du nok ikke ta master i etter barnevern. Barnevern er helt uten pedagogikk, i motsetning til barnehagelærer. En spesialpedagog skal blant annet kunne tilrettelegge for læring. Du kan imidlertid ta master i sosialt arbeid, noe som vil være veldig relevant for det du vil jobbe med Anonymous poster hash: af562...de8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #7 Skrevet 23. mars 2015 Spesialpedagogikk kan du nok ikke ta master i etter barnevern. Barnevern er helt uten pedagogikk, i motsetning til barnehagelærer. En spesialpedagog skal blant annet kunne tilrettelegge for læring. Du kan imidlertid ta master i sosialt arbeid, noe som vil være veldig relevant for det du vil jobbe med Anonymous poster hash: af562...de8 Barnevern har både spesialpedagogikk, sosialpedagogikk og pedagogikk i utdanningen. Sosionom har vel ikke dette ? Kan hende man må ta noen ekstrapoeng for å komme inn på masteren men jeg vil si barnevernspedagoger er en god bachelor og ha i bunn?Anonymous poster hash: 42ccf...9eb
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #8 Skrevet 23. mars 2015 Du kan f.eks. ta en bachelor i spesialpedagogikk på UiO, og så fortsette med master i psykososiale vansker. Jeg vil tro du klarer deg fint med lærerutdanning eller barnevernspedagog i bunnen også. Anonymous poster hash: d8667...cbb
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #9 Skrevet 23. mars 2015 Vet du hvordan det er å ha barnevernspedagog utdanning i bunn ? Anonymous poster hash: 42ccf...9eb Det går ved UIO. Med en BA i barneværn kan du ta et påbygningsår med spes. ped. og da kvalifiserer du til en master i spes. ped. Du har dog ikke undervisningskompetanse, men har ikke intrykk av at det er så viktig når du først har masteren. Anonymous poster hash: f1b0f...ac9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #10 Skrevet 23. mars 2015 Du kan f.eks. ta en bachelor i spesialpedagogikk på UiO, og så fortsette med master i psykososiale vansker. Jeg vil tro du klarer deg fint med lærerutdanning eller barnevernspedagog i bunnen også. Anonymous poster hash: d8667...cbb med lærerutdanning kan du gå rett på den skolerettede masteren, med barnevern må du ta et påbygningsår først, og kvalifiserer ikke til den skolerettede masteren i spes. ped., men du kvalifiserer til den rådgivningsrettede masteren, som i alle fall jeg mener er bedre... Anonymous poster hash: f1b0f...ac9
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #11 Skrevet 23. mars 2015 med lærerutdanning kan du gå rett på den skolerettede masteren, med barnevern må du ta et påbygningsår først, og kvalifiserer ikke til den skolerettede masteren i spes. ped., men du kvalifiserer til den rådgivningsrettede masteren, som i alle fall jeg mener er bedre...Anonymous poster hash: f1b0f...ac9 Ja , det er rådgivnings masteren jeg ønsker. Men kan man få jobb som spesialpedagog med barnevern og spes ped utdanning ? Anonymous poster hash: 42ccf...9eb
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #12 Skrevet 23. mars 2015 Ja , det er rådgivnings masteren jeg ønsker. Men kan man få jobb som spesialpedagog med barnevern og spes ped utdanning ? Anonymous poster hash: 42ccf...9eb Skulle skrive i skolen Anonymous poster hash: 42ccf...9eb
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #13 Skrevet 23. mars 2015 Ja , det er rådgivnings masteren jeg ønsker. Men kan man få jobb som spesialpedagog med barnevern og spes ped utdanning ? Anonymous poster hash: 42ccf...9eb Skulle skrive i skolen Anonymous poster hash: 42ccf...9eb Du kvalifiserer ikke til skolemasteren med BA i barnevern, da må du ha PPU i så tilfelle. Men du kan fint jobbe i skolen, slik du skriver i HI, med rådgivningsmasteren også. Det er uansett et kunstig skille. Vet om flere som har tatt rådgivningsmasteren som jobber i skole. Det er motsatt som kan være vanskelig, hvis du for eksempel har den skolerettede masteren og vil jobbe i PPT. Anonymous poster hash: f1b0f...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #14 Skrevet 23. mars 2015 Du kvalifiserer ikke til skolemasteren med BA i barnevern, da må du ha PPU i så tilfelle. Men du kan fint jobbe i skolen, slik du skriver i HI, med rådgivningsmasteren også. Det er uansett et kunstig skille. Vet om flere som har tatt rådgivningsmasteren som jobber i skole. Det er motsatt som kan være vanskelig, hvis du for eksempel har den skolerettede masteren og vil jobbe i PPT.Anonymous poster hash: f1b0f...ac9 Den er grei Tusen takk for svar !Anonymous poster hash: 42ccf...9eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå