Gå til innhold

Svigerkaos

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min bror giftet seg for to år siden og ble far for et halvt år siden. De har det kjempefint og sønnen deres er sunn og frisk, legger på seg og følger alle kurver.

Min mor er i 70 årene, vært husmor hele livet og har bare det som het folkeskolen. Hun er veldig bekymret for helsen til barnet og kommer med små komm. og det som jeg vil oppfatte som sårende "stikk" til moren om at hun ikke ammer nok etc. Så på fredag var vi alle samlet til middag og min mor kommenterer at barnet ser ut som er biafra-barn. jeg visste ikke umiddelbart hva hun mente (min brors kone er høyt utdannet med to mastergrader). Hun legger ned bestikket og spør min mor om hun vet hva hun snakker om. Min mor svarer ikke så hun sier til min bror at hun synes de skal dra for dette orker hun ikke høre på. De reiser seg, tar med seg barnet og takker for maten. Før de går sier hun at det ikke blir flere besøk før min mor tar seg sammen, lærer seg hva et biafra-barn er siden hun umulig kan vite hva hun snakker om og ber om unnskyldning.

Jeg slår opp Biafra på tel. min og får jo sjokk. Fy faen, viser bildet til min mor som også himler med øynene.

Og nå er familien splittet, hva gjør vi. Min mor er kjempelei seg og føler at alle tror hun er dum.

Anonymous poster hash: cf240...286
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor sier hun slik om hun ikke vet hva ett biafra barn er?

Er vel ikke stort annet å gjøre for mor enn å legge seg flat og be om unnskyldning og vise en annen oppførsel heretter ,

Anonymous poster hash: c57d3...2fc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke nødvendigvis det er din mor sympatien bør ligge hos her. Mye mulig hun ikke mente noe vondt med kommentaren sin, men hun trenger tydeligvis å få klar beskjed om hvordan oppførselen hennes oppfattes av andre.

Det er ikke ditt ansvar å rydde opp i dette, men samtidig synes jeg det virker som du sitter i en god posisjon for å prøve å hjelpe. Du er tydeligvis glad i din mor, og det virker som du forstår "hvor hun kommer fra", om du skjønner hva jeg mener. Samtidig ser du at barnet til broren din er sunt og friskt og har det godt, og at bekymringene og kommentarene hennes ikke har rot i virkeligheten. Du har derfor mulighet til å snakke med din mor og få henne også til å se dette, og få henne til å forstå at hun må slutte med kritikken og be om unnskyldning dersom hun ønsker å ha kontakt med barnebarnet sitt.

Ønsker dere uansett lykke til alle sammen, det er vondt med slike gnisninger i familien. Jeg håper dere klarer å finne ut av det. :hug:

Anonymous poster hash: 51048...adf
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For oss andre som også måtte lure på hva Biafra-barn er, så er dette altså barn som led under ekstrem sultkatastrofe. Tenk bildene av små afrikanske barn som ser ut som vandrende skjeletter med ballongmage, bilder alle sikkert har sett på et tidspunkt.

Jeg hadde blitt ekstremt såret dersom noen sa at min sunne og friske baby så ut som den var nær døden som følge av langvarig sult... Jeg syns den svigersøster reagerte på e voksen måte, ved å dra fremfor å eskalere konflikten.

Den eneste måten ut av dette er for din mor å legge seg flat og beklage at hun brukte et utrykk hun helt klart ikke forsto omfanget av, og forsikre at hun ikke mener sønnen og svigerdatteren sulter barnet sitt...

Anonymous poster hash: c8e0d...6f4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at din brors kone reagerte. Gamle mennesker kan bli ganske sære på sine eldre dager. Her er spørsmålet om dere skal jatte med og bekrefte oppførselen hennes eller snakke med henne i et forsøk på å korrigere den. Jeg hadde utvilsomt valgt det siste

Anonymous poster hash: cbe6a...f81

Skrevet

Jeg forstår din svigerinne svært godt. Kanskje du skal forklare din mot at også høyt utdannede mennesker med flere mastergrader også er bekymret for barna sine, og at de også tar seg nær av svigermødres "små stikk"? Dersom din mor ikke tar seg sammen, risikerer hun sannsynligvis å gå glipp av oppveksten til barnebarnet. Ingen bør finne seg i å bli såret gang på gang for husfredens skyld.

Skrevet

Min mening er at din mor gikk langt over hva som er akseptabelt med den kommentaren. Din mor la hennes sønn og hans kone oppdra barnet på sin måte uansett hvor uenig hun er i det. Hun må holde munnen sin lukket, dvs bite i det sure eplet. Hvis hun ikke gjør dette, så vil hun bli uønsket i livet deres og da går hun glipp av barnebarnet sitt oppvekst.

Og jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor din mor skal komme med små stikk i siden til sin sønn og svigerdatter. Jeg kan forstå at hun bryr seg, men det er en merkelig måte å vise det på. De oppdrar barnet sitt sånn som de vil og det må hun respektere.

Så ja, din mor gjorde en utrolig stor bommert her og bør legge seg fullstendig flat ovenfor dem. Noe annet er uakseptabelt.

• Liker 5
Skrevet

For en ufattelig stygg kommentar fra moren din! :sjokkert:

Skrevet

men hvorfor sa hun det?

• Liker 1
Skrevet

men hvorfor sa hun det?

Lurer jeg også på! Og siden hun tydeligvis ikke visste hva hun sa, hva var det hun trodde hun sa?

Bra hun er lei seg for dette var langt over streken, hun må selvfølgelig snakke med dem og si hun er lei seg og

beklage det hun sa!

Skrevet

Hvis moren din stadig kommer med kommentarer som sårer så synes jeg så absolutt det er hun som må unnskylde seg og love bot og bedring her!

• Liker 1
Skrevet

Hvis barn må si unnskyld for sårende ting de har sagt, så gjelder det selvfølgelig for gamle og uvitende folk også. Har selv en bestemor som totalt mangler filter for ting hun sier og vet lite om hva som foregår utenfor den lille boblen hun lever i. Hvis hun sier noe som er over streken så får hun vite at det er helt uakseptabelt å si. Folkeskikk bør man forvente av voksne folk, selv om de er 70+.

• Liker 1
Skrevet

Lurer jeg også på! Og siden hun tydeligvis ikke visste hva hun sa, hva var det hun trodde hun sa?

Bra hun er lei seg for dette var langt over streken, hun må selvfølgelig snakke med dem og si hun er lei seg og

beklage det hun sa!

Ja, men så tenker jeg også at hvis jeg var svigerdatteren ville jeg ha sagt ifra, så klart. Men jeg ville også hevet meg over det, smilt og visst med meg selv at det svigermor sa var helt feil. Sagt at det kunne hun da ikke mene, og spurt hvorfor hun sa slikt. Si at det ikke var noe pent sagt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med alle over her.

Hun risikerer å gå glipp av å ha mer med dem å gjøre ved å oppføre seg sånn.

Anonymous poster hash: 0165c...b55
  • Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Hun må jo få vite at hennes oppførsel er uakseptabel.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Før de går sier hun at det ikke blir flere besøk før min mor tar seg sammen, lærer seg hva et biafra-barn er siden hun umulig kan vite hva hun snakker om og ber om unnskyldning.

Og nå er familien splittet, hva gjør vi. Min mor er kjempelei seg og føler at alle tror hun er dum.

Svigermor har kommet med stikk over en lang periode, og dette ble tydeligvis dråpen som fikk begeret til å renne over. Det skjønner jeg godt, kommentaren er bare så upassende og stygg at det er bra svigerinnen din reagerte. Reaksjonen fra din svigerinne k a n - dersom din mor er like voksen - føre til at dere får det bedre når dere er sammen.

Det er imidlertid din mor som sitter med ballen, og svigerinnen din har gjort det svært enkelt for moren din å løse dette - om hun vil. Først må moren din be om unnskyldning, og deretter må hun - for all framtid - slutte å komme med stikk. Dersom hun ikke benytter sjansen til å rydde opp etter egen frekkhet er det hun som er ansvarlig for at familien er splittet, og dette bør hun gjøres oppmerksom på. At hun nå snakker om at "hun er lei seg fordi andre tror noe om henne" gjør meg ikke særlig optimistisk på hennes vegne - jeg skjønner faktisk ikke hvorfor hun ikke har bedt om unnskyldning forlengst.

Endret av Kayia
  • Liker 4
Skrevet

"Alle" (det vil si din svigerinne og bror), tror ikke hun er dum, men slem. Hvem sier slikt om sitt eget barnebarn til foreldrene? Om hun er aldri så uvitende, brukte hun ike utrykket som et kompliment, at den stygge kommentaren hennes ( om barnebarnets utseende og foreldrenes evner til å gi ham noe så grunnleggende som mat) var enda styggere enn hun regnet med, er ikke formildende. Din bror og svigerinne gjorde rett, og moren din må be om unnskyldning, og slutte med slikt for alltid.

Dette handler overhodet ikke om utdannelse, men folkeskikk og familieforhold.

• Liker 6
Skrevet

"Alle" (det vil si din svigerinne og bror), tror ikke hun er dum, men slem. Hvem sier slikt om sitt eget barnebarn til foreldrene? Om hun er aldri så uvitende, brukte hun ike utrykket som et kompliment, at den stygge kommentaren hennes ( om barnebarnets utseende og foreldrenes evner til å gi ham noe så grunnleggende som mat) var enda styggere enn hun regnet med, er ikke formildende. Din bror og svigerinne gjorde rett, og moren din må be om unnskyldning, og slutte med slikt for alltid.

Dette handler overhodet ikke om utdannelse, men folkeskikk og familieforhold.

Amen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...