Gå til innhold

Har jeg rett på foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er gravid, foreløpig termin er15 nov. Går da ut i permisjon 25 okt. For å ha rett til foreldrepenger må man ha jobba 6 av de 10 siste mnd. Jeg har vært sykemeldt siden januar og er det frem til 5 mai.det teller med. Da skal jeg ha ulønna perm frem til 1august. Da begynner jeg å jobbe igjen. Dette går kanskje på håret eller?? Hvis det er snakk om dager som mangler kan d bli avslått?

Anonymous poster hash: 68457...3be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det så bare mangler en dag blir det avslått. Reglen er absolutt. Perioder du får sykepenger regnes med i opptjeningsgrunnlaget.

Anonymous poster hash: d3421...8e2
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Slettet: så plutselig at jeg svarte uten å egentlig ha lest nøye nok hva som var spørsmålet

Endret av absinthia
AnonymBruker
Skrevet

Man blir vel også "tvunget ut" i perm tre uker før termin? Jeg arbeidet til to uker over termin (hjemmekontor), men NAV ville ikke regne med de fem siste ukene. Meget spesielle omstendigheter hadde ført til mindre arbeid iløpet av de ti månedene, men jeg endte opp med engangsstønad.

Anonymous poster hash: 591a4...7da

• Liker 1
Skrevet

De 6 mnd må vell ikke være sammenhengende? All jobbing teller med, men ikke periodene i mellom som jeg har forstått det..

Tror muligens den ulønna permisjonen ødelegger for deg. De 6 mnd må være sammenhengende, det kan ikke være så mye som 14 dager opphold en gang.(bortsett fra ferie) https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+14-6+Opptjening+av+rett+til+foreldrepenger.147664.cms Anonymous poster hash: a58a4...804

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det er 3 uker før termin og ikke termin som gjelder:) ifht. Utregning av foreldrepenger altså.

Anonymous poster hash: 68b03...0db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du heldig går det akkurat, men skummelt med tanke på den ulønnede permisjonen. Har du via jobben sykepengegrunnlag fra den dagen du starter på jobb igjen? Eller må du starte opptjeningen da? Tenker om du skulle bli syk så kan det være avgjørende da.

Babyen kan også bli født for tidlig og har du ikke nok opptjening til foreldrepenger da så får du det ikke..

Anonymous poster hash: 68b03...0db

AnonymBruker
Skrevet

Det må ikke være seks sammenhengende mnd.

Sykemelding teller også som grunnlag.

Anonymous poster hash: 4ab55...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg må opptene ny rett til sykepenger i august... Er veldig kvalm nå da å er det slik d har vært med tidligere graviditeter så varer d til uke 15 ca... Så da kan jeg kanskje få sykemeld av legen for kvalmen litt lengre ut i mai. (Er pga sykt barn jeg får sykepenger nå) uff... Vanskelige greier...hvet faktisk ikke om jeg kan gjennomføre dette om vi ikke får foreldrepenger...engangstøtten er lite. :(

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg må opptene ny rett til sykepenger i august... Er veldig kvalm nå da å er det slik d har vært med tidligere graviditeter så varer d til uke 15 ca... Så da kan jeg kanskje få sykemeld av legen for kvalmen litt lengre ut i mai. (Er pga sykt barn jeg får sykepenger nå) uff... Vanskelige greier...hvet faktisk ikke om jeg kan gjennomføre dette om vi ikke får foreldrepenger...engangstøtten er lite. :(

Selv om det høres kaldt og kynisk ut, mener jeg det er riktig å også vurdere de økonomiske forholdene ved det svangerskap ...

Anonymous poster hash: cfe0b...81c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...