Gå til innhold

Brannkoffert -trenger jeg saltpose/avfukter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en brannkoffert (som er helt tett) hvor jeg oppbevarer bilder, brev og annet viktig. Det var med en solid saltpose (heter det det?), men siden den luktet høgg og satte lukt i alt jeg oppbevarte så kastet jeg den. Nå ca. 6 måneder etter kjennes papirene litt "fuktige" ut, og er redd for at de skal lettere gå istykker e.l. Hjelper det bare med slike saltposer og evt. hvor mye? Kan man lage disse selv?

Anonymous poster hash: af055...517
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør på Clas Ohlsson om du kan bruke de posene beregnet på avfuktig/fuktsluker til å bruke i rom. Har en slik liggende i bilen fremme på dashbordet når bilen er parkert for å unngå dugg på rutene. Effektivt. Lukter litt de første dagene...

Anonymous poster hash: 3799e...89d

AnonymBruker
Skrevet

Spør på Clas Ohlsson om du kan bruke de posene beregnet på avfuktig/fuktsluker til å bruke i rom. Har en slik liggende i bilen fremme på dashbordet når bilen er parkert for å unngå dugg på rutene. Effektivt. Lukter litt de første dagene...

Høres bra ut, er de store?

AnonymBruker
Skrevet

Høres bra ut, er de store? Anonymous poster hash: af055...517

Røfflig 10 x 25 cm?

Kostet kr. 98. For få uker siden.

AnonymBruker
Skrevet

Røfflig 10 x 25 cm?

Kostet kr. 98. For få uker siden.

Såpass ja, kommer til å ta opp stor plass. Men skal se på det, takk.

Skrevet

Har en brannkoffert (som er helt tett) hvor jeg oppbevarer bilder, brev og annet viktig. Det var med en solid saltpose (heter det det?), men siden den luktet høgg og satte lukt i alt jeg oppbevarte så kastet jeg den. Nå ca. 6 måneder etter kjennes papirene litt "fuktige" ut, og er redd for at de skal lettere gå istykker e.l. Hjelper det bare med slike saltposer og evt. hvor mye? Kan man lage disse selv?

Det kalles "silica gel", det er ikke salt, men kan faktisk bruke salt til samme formål siden salt er ganske så hygroskopisk (trekker til seg vann).

Du finner lassevis av slike silica gel pakker på ebay.

AnonymBruker
Skrevet

Det kalles "silica gel", det er ikke salt, men kan faktisk bruke salt til samme formål siden salt er ganske så hygroskopisk (trekker til seg vann).

Du finner lassevis av slike silica gel pakker på ebay.

Ja fant det ut nå. Kommer til å kjøpe skikkelige når jeg får tid, men trenger en slags nødløsning til så lenge. Hjelper det å bare ha alt liggende fremme en stund og vente med å "burde det inne" til jeg får tak i slike poser?

Skrevet

Jeg hadde lagt dem på et varmt sted et par dager, for å drive ut mest mulig restfukt. Oppå en varmvannsbereder hadde vært ideelt.

Det er nok lurt å ha oppi en sånn avfukterpose når du legger ting tilbake igjen. Ikke bare suger du opp det som måtte være av restfukt, men siden kofferten er helt tett, får du ikke inn ny fukt utenfra. Så papirene vil holde seg tørre og fine lenge.

Mulig en eller annen hobbykjede selger slike småposer (sånne som ligger oppi ting du kjøper - kamerautstyr mm), eller ta et googlesøk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lagt dem på et varmt sted et par dager, for å drive ut mest mulig restfukt. Oppå en varmvannsbereder hadde vært ideelt.

Det er nok lurt å ha oppi en sånn avfukterpose når du legger ting tilbake igjen. Ikke bare suger du opp det som måtte være av restfukt, men siden kofferten er helt tett, får du ikke inn ny fukt utenfra. Så papirene vil holde seg tørre og fine lenge.

Mulig en eller annen hobbykjede selger slike småposer (sånne som ligger oppi ting du kjøper - kamerautstyr mm), eller ta et googlesøk.

Takk for svar. Så jeg får ut fuktigheten av papirene nå? Altså at de blir tørre og "sterkere" igjen? Ja må gå meg en runde for å finne noe som holder seg lenge lenge.

Skrevet

Takk for svar. Så jeg får ut fuktigheten av papirene nå? Altså at de blir tørre og "sterkere" igjen? Ja må gå meg en runde for å finne noe som holder seg lenge lenge.

Om papirene har blitt veldig våte blir de nok ikke helt som før. Men det beste du kan gjøre er å bare holde dem tørre. Det får du til om pakker dem ned med fuktsluker-remedier.

AnonymBruker
Skrevet

Om papirene har blitt veldig våte blir de nok ikke helt som før. Men det beste du kan gjøre er å bare holde dem tørre. Det får du til om pakker dem ned med fuktsluker-remedier.

De er ikke så våte, men litt fuktig. Ja må gjøre det, takk igjen.

Skrevet

Vil tro kattesand-i-sokk-trikset for duggfri bil også kan brukes her?

Google kattesand+bil for mer info :)

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro kattesand-i-sokk-trikset for duggfri bil også kan brukes her?

Google kattesand+bil for mer info :)

Leste faktisk om kattesand, men tror jeg går til innkjøp av skikkelig vare. Tar ikke sjansen på å få ødelagt innholdet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...