Gå til innhold

Din beste eplekake/eplepai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda... jeg vet jeg kan søke... og det har jeg tenkt å gjøre også...

Men er det noen som har tips om helt fantastiske oppskrifter på eplekake eller eplepai.

En sånn som man ikke kan la være å ta et stykke til av.

(Eplene i eplehagen min er i ferd med å bli modne nemlig )

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Har lagt inn en oppskrift tidligere som jeg synes er god. Den finner du her.

Skrevet

Denne er min absolutte favoritt:

Eplepai

5 dl hvetemel

¼ ts bakepulver

3-4 ss sukker

125 g smør

1 egg, lettpisket

4-5 ss vann

5-6 røde epler i skiver

1,25 dl sukker (eller mer om du vil)

1 ss maisenna

2 ts revet sitronskall

2 ss sitronsaft

½ ts allehånde

¼ ts malt nellik

½ ts kanel

litt melk og sukker til toppen

Sikt mel og bakepulver i en bolle. Tilsett sukker. Smuldre i smøret. Rør i egg og vann. Elt til deigen er glatt. Dekk med plast og sett i kjøleskap i 15 minutter. Del deigen i to. Kjevle ut den ene delen stor nok til å dekke en 23 cm paiform. Bunnen prikkes med en gaffel. Sett formen i kjøleskap. Rør sammen epleskiver og sukker. Bland maisenna, sitronskall og sitronsaft til melet er glatt. Bland i krydder, hell over eplene og vend sammen. Hell over i paiformen. Kjevle ut resten av deigen til et logg og legg over eplene. Bruk vann/melk som "lim". Pensle lokket med melk og dryss over sukker. Stek ved 210 grader i 15 minutter. Demp så varmen til 180 grader og stek videre i 25 minutter.

Skrevet

Denne er kjempegod!

Spesiell eplekake

2 egg

250 g sukker

150 g smør

200 g hvetemel

2 ts vaniljesukker

2 ts bakepulver

2 ts kanel

½ ts kardemomme

½ ts knust nellik

½ ts salt

4 store kopper epler i store biter

1 kopp rosiner

(5 dråper sitron essens)

Pisk egg og sukker hvitt. Tilsett smeltet, avkjølt smør. Sikt i mel, bakepulver og krydder. Bland inn de øvrige ingrediensene. Sitronessens kan sløyfes. Deigen skal være fast. Ha deigen i en brødform. Stekes ved 180 grader i ca. 45 minutter.

Også denne:

Spesiell eplekake ll

100 g smør

1 ½ dl sukker

1 egg

2 ½ dl hvetemel

1 ts bakepulver

Fyll:

500 g epler

3 dl seterrømme

1 egg

½ dl sukker

1 ts vaniljesukker

Smør og strø en rund form på 24 cm i diameter. Smør og sukker røres hvitt. Tilsett egg, hvetemel og bakepulver. Rør sammen til en deig som klemmes ut i formen, litt oppover kanten. Skrell eplene og del dem i båter. Fordel dem oppå deigen.

Fyll: Pisk egg og sukker til lett eggedosis. Tilsett vaniljesukker. Rør i rømmen og fordel fyllet over eplene. Stekes midt i ovnen ved 180 grader i ca. 30 minutter. Den skal være gyllen og kjennes fast. Smaker best samme dag.

Skrevet

Denne er virkelig er drøm!

EPLEDRØM

200 g hvetemel

2 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

100 g sukker

100 g margarin

1 egg

------

4-5 revne epler

------

Bland det tørre. Smuldre smøret i og tilsett egget.

Del deigen i to. Litt mer enn halvparten trykkes ut i en paiform. Dekk med de revne eplene. Strø gjerne kanel over eplene hvis du liker det, og kanskje litt sukker hvis eplene er veldig sure. Kjevle ut resten av deigen og legg oppå som lokk. trykk sammen ved kanten. Prikk med gaffel.

Stekes v/ 175 grader, midt i ovnen i ca. 30 minutter.

Serveres lunken med is eller krem.

Skrevet

Her er mitt enkle bidrag:

125g margarin

125g hvetemel

125g sukker

Dette blandes i en foodprocessor, til det blir en smuldredeig.

Skrell syrlige epler og del dem i skiver - legg dem utover i en form. ha på litt sukker og kanel. Smuldre deigen over og avslutt med kanel.

Settes i modten av ovnen på 200 grader ca 30 minutter, eller til den er gyllen på toppen.

Serveres med is - da er den best :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...