AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #1 Skrevet 21. mars 2015 Har fått vite at vi ikke får plass i ønsket bhg. Jeg vet at der er noen uten noen prioritering som har fått plass, vi har prioritering, men av de laveste kriteriene. De ledige plassene er fylt opp. Er det mulig at vi får plass hvis vi klager? Blir noen av de andre da fratatt plassen?Anonymous poster hash: 8aa8d...4dc
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #2 Skrevet 21. mars 2015 Har fått vite at vi ikke får plass i ønsket bhg. Jeg vet at der er noen uten noen prioritering som har fått plass, vi har prioritering, men av de laveste kriteriene. De ledige plassene er fylt opp. Er det mulig at vi får plass hvis vi klager? Blir noen av de andre da fratatt plassen?Anonymous poster hash: 8aa8d...4dc Med mindre noen av de som har fått plass i den aktuelle bhg takker nei, så kan ikke du kreve at de skal miste plassen sin fordi du mener du bør prioriteres over dem. Har du søkt 100%? Det er slik at 100% plasser fylles opp først, de som søker mindre prosent får rest plasser - ergo sjelden førstevalg. Anonymous poster hash: 205eb...3fe 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #3 Skrevet 21. mars 2015 Med mindre noen av de som har fått plass i den aktuelle bhg takker nei, så kan ikke du kreve at de skal miste plassen sin fordi du mener du bør prioriteres over dem. Har du søkt 100%? Det er slik at 100% plasser fylles opp først, de som søker mindre prosent får rest plasser - ergo sjelden førstevalg.Anonymous poster hash: 205eb...3fe Ja, har søkt 100 %. Og jeg vet med sikkerhet at ihvertfall et av barna som har fått plass ikke har noen prioriteringer. Forferdelig surt om vi ikke får plass. Må da gjøre en overveining om vi skal ta det største barne ut av barnehagen.Anonymous poster hash: 8aa8d...4dc
MaryLL Skrevet 21. mars 2015 #4 Skrevet 21. mars 2015 Har man prioritert søknad betyr det bare at du skal få en barnehageplass før de som ikke har. Det betyr ikke at man har rett til førstevalget. Lite vits i å klage dessverre. De som allerede har fått plass har rett til den plassen frem til barnet begynner på skolen, ingen kan ta plassen frem dem. 7
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #5 Skrevet 21. mars 2015 Har man prioritert søknad betyr det bare at du skal få en barnehageplass før de som ikke har. Det betyr ikke at man har rett til førstevalget. Lite vits i å klage dessverre. De som allerede har fått plass har rett til den plassen frem til barnet begynner på skolen, ingen kan ta plassen frem dem. Skulle akkurat til å skrive dette. Virker som TS har misforstått dette med prioritert. Du kan ikke "frata" noen andre plassen i en bhg når du har fått plass. Anonymous poster hash: 205eb...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #6 Skrevet 21. mars 2015 Ingen blir fratatt en plass men det kan hende du får plass høyere opp på ventelisten ved å klage. Barnehagene må også tenke fordeling av kjønn og alder. Var barnet du kjenner til samme kjønn/alder som ditt? Og er du helt sikker på at det ikke har hatt en prioritet du ikke kjenner til?Anonymous poster hash: 7fafe...c25 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #7 Skrevet 21. mars 2015 Skjønner ikke hele vitsen med prioritering når barnehagene ikke må følge det uansett. Men da kan vi begynne å se oss om etter en barnehage med plass til både minste og største barnet :-) da vi kun ønsker barnehagen på grunn av beliggenhet, men bare er passe fornøyd med de ansatte og opplegget er det kanskje like greit at vi ikke fikk denne barnehagen til minste.Anonymous poster hash: 8aa8d...4dc
Jade Skrevet 21. mars 2015 #8 Skrevet 21. mars 2015 Kan det hende at barnet har spesielle behov du ikke vet om? 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #9 Skrevet 21. mars 2015 Synes det er fascinerende at du vet at det er barn som har fått plass uten prioritet. Mitt barn er omtrent øverst på prioritetslista, men det er det sannsynligvis ingen andre i barnehagen som vet.Anonymous poster hash: 5545e...cf2 6
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #10 Skrevet 21. mars 2015 Alle har rett på plass, og de prioriterte går først, men fordelingen innad på søkerlisten i de forskjellige barnehagen må jo ta hensyn til flere ting... Barnehagene må også tenke fordeling av kjønn og alder.Anonymous poster hash: 7fafe...c25 Kjønn, alder, forhold i barnegruppa. Tidspunkt for oppstart kan også være noe, jeg vet om flere som har fått plass fordi de hadde søkt en tidligere/senere oppstartsdato og så ble det plutselig ledig plass da. For eksempel. De fyller jo opp slik at det blir mest mulig effektiv utnyttelse. Klart det er surt å ikke få førsteprioriteten oppfylt, men det er jo bare plass man har rett på. Ikke en spesifikk barnehage. Anonymous poster hash: 4f8c0...fe2 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #11 Skrevet 21. mars 2015 Alle har rett på plass, og de prioriterte går først, men fordelingen innad på søkerlisten i de forskjellige barnehagen må jo ta hensyn til flere ting... Kjønn, alder, forhold i barnegruppa. Tidspunkt for oppstart kan også være noe, jeg vet om flere som har fått plass fordi de hadde søkt en tidligere/senere oppstartsdato og så ble det plutselig ledig plass da. For eksempel. De fyller jo opp slik at det blir mest mulig effektiv utnyttelse. Klart det er surt å ikke få førsteprioriteten oppfylt, men det er jo bare plass man har rett på. Ikke en spesifikk barnehage. Anonymous poster hash: 4f8c0...fe2 TS burde lese dette. Virker som det hun tror er "priortiert" er ganske misforstått. Og det er merkelig at TS kn vite 100% at det andre barnet ikke har en prioritet. Synes man skal være glad man har fått bhg plass. ikke alltid man kan få viljen sin, that´s life. TS er ikke noe mindre prioritert fordi hun fikk bhg plass i en annen bhg. Skjønner ikke hvordan man kan trekke den konklusjonen. Anonymous poster hash: 205eb...3fe 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #12 Skrevet 21. mars 2015 Skjønner ikke hele vitsen med prioritering når barnehagene ikke må følge det uansett. Men da kan vi begynne å se oss om etter en barnehage med plass til både minste og største barnet :-) da vi kun ønsker barnehagen på grunn av beliggenhet, men bare er passe fornøyd med de ansatte og opplegget er det kanskje like greit at vi ikke fikk denne barnehagen til minste.Anonymous poster hash: 8aa8d...4dc Du har jo misforstått hvordan denne prioriteringen fungerer så til de grader da. Er ganske mange forhold som ligger til grunn som andre her også nevner. Og det er ikke bare du som har prioritet. Anonymous poster hash: 205eb...3fe
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #13 Skrevet 21. mars 2015 Har fått vite at vi ikke får plass i ønsket bhg. Jeg vet at der er noen uten noen prioritering som har fått plass, vi har prioritering, men av de laveste kriteriene. De ledige plassene er fylt opp. Er det mulig at vi får plass hvis vi klager? Blir noen av de andre da fratatt plassen?Anonymous poster hash: 8aa8d...4dc [/ i] Du kan klage til du blir blå i fjeset, og du kan ende opp etter lang tid med medhold, uten å få barnehageplass. Bruk heller tid og krefter på noe mer positivt. Tenk og på hvordan du bil bli oppfattet om du skulle få plass etter klage, når du skal ha kontakt med bhg. Nei, dette ville jeg ikke gjort. Anonymous poster hash: 53947...ac8 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #14 Skrevet 21. mars 2015 Du kan klage til du blir blå i fjeset, og du kan ende opp etter lang tid med medhold, uten å få barnehageplass. Bruk heller tid og krefter på noe mer positivt. Tenk og på hvordan du bil bli oppfattet om du skulle få plass etter klage, når du skal ha kontakt med bhg. Nei, dette ville jeg ikke gjort. Anonymous poster hash: 53947...ac8 Helt enig! Anonymous poster hash: 205eb...3fe
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #15 Skrevet 22. mars 2015 Kan det være at dere misforstår TS? Jeg tolker innlegget slik at det var et annet barn som søkte samtidig med henne, altså to søkere på en plass og den gikk da til barnet uten prioritet. Ut i fra svarene virker det som om TS har skrevet at det var (forenklet sett) en søker, altså hennes barn, men ingen ledige plasser. Fordi barnet hennes har prioritet mener TS at et annet barn burde blitt fratatt plassen. Og det blir såklart feil. FIY kan jeg ikke en tøddel om barnehageopptak Anonymous poster hash: dc9c9...854 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #16 Skrevet 22. mars 2015 Kan det være at dere misforstår TS? Jeg tolker innlegget slik at det var et annet barn som søkte samtidig med henne, altså to søkere på en plass og den gikk da til barnet uten prioritet. Ut i fra svarene virker det som om TS har skrevet at det var (forenklet sett) en søker, altså hennes barn, men ingen ledige plasser. Fordi barnet hennes har prioritet mener TS at et annet barn burde blitt fratatt plassen. Og det blir såklart feil. FIY kan jeg ikke en tøddel om barnehageopptak Anonymous poster hash: dc9c9...854 Uansett hvem og hva som er misforstått, så er det de som har foretatt opptaket som vet alt om søkerne og tar avgjørelsen på hvem som får plass. At ts har ett barn i barnehagen fra før skal vektlegges ved søknad fra yngre søsken. Men ingen andre enn de som styrer opptaket vet hvorfor det andre barnet har fått plass og ikke ts sitt barn nummer to. Dette er som ved det meste på kg, vi ser bare den enes side av saken, og vi er heller ikke saksbehandlere, vi er "synesere".Anonymous poster hash: 53947...ac8
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #17 Skrevet 23. mars 2015 Hei. Ja du kan klage, men med mindre en av de andre takker nei eller slutter, så er som regel alle plassene nå tatt etter første opptak. Men husk på at det er flere opptaksrunder og ofte er ikke alt klart før frem mot sommeren. I svaret på klagen må bhg begrunne hvorfor dere fikk avslag. Jeg har skrevet sånne og det er som regel velbegrunnete svar. Feks står det hvor mange barn som går og alder/kjønn, hvor mange ledige plasser osv. I våre vedtekter står det blant annet at søsken, barn med funksjonshemning, barn fra nærmiljøet og de med vedtak fra barnevernet skal prioriteres. Syns det er rart at dere ikke har fått plass når det er søsken (da det er en fordel med færre familier å forholde seg til og greit for alle at barna går i samme bhg), men det er jo andre prioriteringer som går foran... Du må huske på at ikke alle er like interessert i å fortelle andre hva som egentlig foregår hjemme eller med barnet. Hadde jeg fått inn barnet mitt via barnevernet, eller barnet har en funksjonshemning som var sår for meg, hadde jeg nok ikke fortalt deg at vi hadde fått plass pga det. Men om dere ikke er helt fornøyd og bare kan bytte bhg til et annet sted så er dere jo heldige. De aller fleste steder er det vanskelig å få plass der en ønsker og en må prise seg lykkelig for å i det hele tatt få velge. Anonymous poster hash: 75123...8fd 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #18 Skrevet 23. mars 2015 Du kan alltids klage, men du kan ikke vite med 100% sikkerhet at de andre barna ikke har høyere prioritet enn ditt barn har. Anonymous poster hash: fef7e...77f
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #19 Skrevet 23. mars 2015 Å så må du huske at 1 og 2 valg stiller likt. Har du fått 2 valget ditt har du ikke rett til å klage. Det er veldig mye som gir barn prioriteringer: barn av ansatte (ikke nødvendigvis i akkurat den bhg), barn med funksjonshemning, foreldre med sykdom osv.. Og som andre her sier; alder, kjønn og oppstartsdato for å få barnegruppa mer sammensatt... Så det kan jo være de har en prioritering du ikke vet om? Min unge er født i oktober, men vi har fått bhg-plass pga prioritering. Ingen andre enn de som har gitt oss plass vet hvorfor! Anonymous poster hash: ec6fd...f34
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #20 Skrevet 23. mars 2015 Går ikke prioriteten på at man skal få barnehageplass men ikke nødvendigvis i en av de på ønskelisten? Det er jo bare en ønskeliste. Vi fikk plass i en barnehage vi aldri hadde hørt om, det samme med flere i barselgruppen. Men søskenprioritet blir jo litt annerledes.Anonymous poster hash: 58400...420 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå