AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #1 Skrevet 21. mars 2015 Vi har en datter og en sønn på henholdsvis 19 og 21 år boende hjemme. Datteren vår er i en mellomfase mellom videregående og studier og har ingen fast jobb utover kassabetjening i en matbutikk en og annen lørdag. Sønnen er i lærling-stilling og er halvveis til ferdig fagutdannet og fast stilling i samme firma. De er mao voksne og burde vel da bidra på en eller annen måte for å kunne bo hjemme? Vi lurer derfor på å begynne å kreve kostpenger av de, i hvertfall sønnen, som har fast inntekt. Hva er en vanlig sum i så henseende, og er det i det hele tatt fortsatt normalt å betale kostpenger, slik jeg selv gjorde i ungdommen? Anonymous poster hash: b6526...532
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #2 Skrevet 21. mars 2015 oioi! ikke post slikt på kg! du kommer til å bli hakka på, har du ikke sett tidligere tråder ang.husleie? argumenter som "du har valgt å få barn, så du må ta ansavar" "hjemmet skal være en trygg plass" går ofte igjen. og hvis du ikke setter av penger som barna betaler for seg til sparing er du ikke god mor. Anonymous poster hash: 7670a...bf1
Flekk Skrevet 21. mars 2015 #3 Skrevet 21. mars 2015 eh nei. De fleste i slike tråder sier: det skulle da baare mangle. Da jeg var ung…Dagen de er 18 skal de være over takknemlig for å få lov til å bo hjemme, O.s.v. Så de fleste er nok enig i at de skal bruke minst tusen på mat + bidra med husleie, strøm. Men datteren er altså ferdig med vgs? Og jobber kun 2 dager i måneden?? 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #4 Skrevet 21. mars 2015 eh nei. De fleste i slike tråder sier: det skulle da baare mangle. Da jeg var ung…Dagen de er 18 skal de være over takknemlig for å få lov til å bo hjemme, O.s.v. Så de fleste er nok enig i at de skal bruke minst tusen på mat + bidra med husleie, strøm. Men datteren er altså ferdig med vgs? Og jobber kun 2 dager i måneden?? har du sett inne på den nyeste tråden http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=921213&hl=... flertallet mener jo at det er helt på jorde , med mindre man er 20+ og 100% i jobb Anonymous poster hash: 7670a...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #5 Skrevet 21. mars 2015 oioi! ikke post slikt på kg! du kommer til å bli hakka på, har du ikke sett tidligere tråder ang.husleie? argumenter som "du har valgt å få barn, så du må ta ansavar" "hjemmet skal være en trygg plass" går ofte igjen. og hvis du ikke setter av penger som barna betaler for seg til sparing er du ikke god mor. Anonymous poster hash: 7670a...bf1 Hmm, sier du det? Vel, da får jeg kanskje tilføye at kun foreldre med normal inntekt og voksne barn boende hjemme hos seg får svare i denne tråden. Alle ungdommene, rike foreldre og alle som av ymse grunner ikke har/vil ha barn får da finne andre tråder og kommentere i... TS Anonymous poster hash: b6526...532 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #6 Skrevet 21. mars 2015 eh nei. De fleste i slike tråder sier: det skulle da baare mangle. Da jeg var ung…Dagen de er 18 skal de være over takknemlig for å få lov til å bo hjemme, O.s.v. Så de fleste er nok enig i at de skal bruke minst tusen på mat + bidra med husleie, strøm. Men datteren er altså ferdig med vgs? Og jobber kun 2 dager i måneden?? Ja, faktisk, sånn omtrentlig... Vi pusher henne stadig på å søke jobber og oppsøke butikker og andre bedrifter for å høre etter jobb, og hun har da også vært en del steder, men hittil har det dessverre ikke ført til noe særlig. Men vi får visst bare fortsette å "tvinge" henne rundt på jobbsøking, for det er selvsagt ikke bra å bare daffe hjemme, sitte passiv på rommet og gnure på sosiale medier hele dagen. Så du mener 1000.- er en rimelig sum å betale i kostpenger da? Anonymous poster hash: b6526...532
ToveM Skrevet 21. mars 2015 #7 Skrevet 21. mars 2015 Har en hjemmeboende sønn på 21. Han tok fagbrev i fjor og har fast jobb, godt betalt. Han betaler 1500,- i kostpenger.
StineN Skrevet 21. mars 2015 #8 Skrevet 21. mars 2015 (endret) En rimelig sum er en sum de lett kan betjene, men samtidig ha mulighet til å leve og spare. Det er så utrolig mange foreldre som setter så høye krav til unga sine etter VGS og glemmer at de har nettopp blott ferdig med en kjempelang skolegang. Og det er nå de kan få hatt det gøy. Før de flytter ut, drar på seg gjeld og 100% jobb. Sånne foreldre er tilbakestående og har lav intelligens. De har gjerne ikke mer enn VGS utdanning om under hele tatt det. Og de kjøpte hus tidlig og trur at alle kan det nå også, uten å skjønne at jobb og boligmarkedet er veldig annerledes nå. Hater den holdning å om at må ut og i 100% jobb med en gang etter skole. Fordi det er så usunt å ta det litt med ro noen år. Idioter. Endret 21. mars 2015 av StineN 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #9 Skrevet 21. mars 2015 En rimelig sum er en sum de lett kan betjene, men samtidig ha mulighet til å leve og spare. Det er så utrolig mange foreldre som setter så høye krav til unga sine etter VGS og glemmer at de har nettopp blott ferdig med en kjempelang skolegang. Og det er nå de kan få hatt det gøy. Før de flytter ut, drar på seg gjeld og 100% jobb. Sånne foreldre er tilbakestående og har lav intelligens. De har gjerne ikke mer enn VGS utdanning om under hele tatt det. Og de kjøpte hus tidlig og trur at alle kan det nå også, uten å skjønne at jobb og boligmarkedet er veldig annerledes nå. Hater den holdning å om at må ut og i 100% jobb med en gang etter skole. Fordi det er så usunt å ta det litt med ro noen år. Idioter. Å ta det med ro noen år? Du synes ikke det høres litt urimelig ut da? Er man ferdig med videregående er man pr. definisjon voksen, og videre utdanning og/eller jobb er vel det naturlige neste steget å ta da. Nyte livet, ha det gøy og ta det med ro kan man gjøre i helger og ferier som alle andre voksne selvstendige mennesker. Nei vet du hva, det er i utgangspunktet greit å bo hjemme til man har fått seg en jobb eller begynner på videre utdanning, men du kan ikke forvente å dra dette ut i årevis. Det er verken sunt eller realistisk for noen, og langtifra å stille for høye krav, i et samfunn som renner over av tilbud både innen utdanning og jobber! Og jeg skjønner i hvertfall ikke hvor du har det fra at foreldre med denne innstillingen er tilbakestående, har lav intelligens og har lite eller ingen utdannelse. Det henger jo ikke på greip i det hele tatt! Anonymous poster hash: b6526...532 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #10 Skrevet 21. mars 2015 Har en hjemmeboende sønn på 21. Han tok fagbrev i fjor og har fast jobb, godt betalt. Han betaler 1500,- i kostpenger. Takk, da har jeg et sammenliknbart tilfelle å forholde meg til Anonymous poster hash: b6526...532
Gjest Stinky Skrevet 21. mars 2015 #11 Skrevet 21. mars 2015 Avhenger av flere faktorer. Tjener de mye brutto? Tenker dere å ta kostpenger fordi dere ikke lenger klarer utgiftene på de, eller tenker dere å spare pengene til f.eks egenkapital? Når mine unger blir så store, fortsatt bor hjemme og ikke har fast 100 % stilling, vil jeg ta husleie som jeg setter til sparing. Dette avhenger selvfølgelig av deres økonomi.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #12 Skrevet 21. mars 2015 Det kommer jo an på..hvis de bor hjemme pga latskap, og ikke sparer til bolig eller skal studere, da synes jeg de kan bidra litt til matinnkjøp i det minste. Men om de har en konkret spareplan til bolig, eller studerer, så synes jeg ikke det er nødvendig med "kostpenger".. Synes egentlig det er naturlig å flytte ut når man runder 20 da men Anonymous poster hash: 9f1c7...c14 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #13 Skrevet 21. mars 2015 Avhenger av flere faktorer. Tjener de mye brutto? Tenker dere å ta kostpenger fordi dere ikke lenger klarer utgiftene på de, eller tenker dere å spare pengene til f.eks egenkapital? Når mine unger blir så store, fortsatt bor hjemme og ikke har fast 100 % stilling, vil jeg ta husleie som jeg setter til sparing. Dette avhenger selvfølgelig av deres økonomi. Neida, vi har ingen problemer med å betjene våre utgifter. Det heller mer i retning av at de skal få en følelse av at det koster litt å leve, og bli litt forberedt på hva som venter de den dagen de flytter for seg selv. Men vi vil samtidig la de få ta litt del i husholdningsutgiftene ved å f.eks. hver sin dag i uka handle inn og lage middag til hele familien, samt vaske sine egne klær, holde rommene rene og ryddige. Mye av dette gjør de jo allerede da, men jo, øke graden på deres innsats litt og litt... Kostpengene, eller husleia, vil vi sette inn på en sparekonto ja. Anonymous poster hash: b6526...532
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #14 Skrevet 21. mars 2015 Jeg flyttet hjem som 23-åring etter fullført utdannelse. Hadde vansker med å få jobb og fikk da bo gratis. Da jeg etter noen mnd fikk 100% jobb (og dermed tjente like mye som min mor ca), betalte jeg 3000 kr/mnd i "husleie" til henne, fram til jeg fant meg egen bolig. Synes det er helt rimelig. Anonymous poster hash: ce8c0...d34 1
Gjest Stinky Skrevet 21. mars 2015 #15 Skrevet 21. mars 2015 Neida, vi har ingen problemer med å betjene våre utgifter. Det heller mer i retning av at de skal få en følelse av at det koster litt å leve, og bli litt forberedt på hva som venter de den dagen de flytter for seg selv. Men vi vil samtidig la de få ta litt del i husholdningsutgiftene ved å f.eks. hver sin dag i uka handle inn og lage middag til hele familien, samt vaske sine egne klær, holde rommene rene og ryddige. Mye av dette gjør de jo allerede da, men jo, øke graden på deres innsats litt og litt... Kostpengene, eller husleia, vil vi sette inn på en sparekonto ja. Anonymous poster hash: b6526...532 Da er det ok med 15-20 % av lønnen.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #16 Skrevet 21. mars 2015 Spiser de alle måltider hjemme? Kjøper de inn matvarer til seg selv eller hele familien? Sløser de med strømmen? Dusjer i 20 minutter og slikt tull? Hvor mye husarbeid gjør de? Hvorfor jobber ikke den ene mer? Å bare jobbe deltid når man tar et fritår er helt idiotisk, både økonomisk og med tanke på CV-en. Anonymous poster hash: fe1c5...15c 1
Andreas_B Skrevet 21. mars 2015 #17 Skrevet 21. mars 2015 (endret) Betaler 19-åringer for å bo hjemme? Visste ikke at det var normalt. Jeg får bo hjemme gratis Endret 21. mars 2015 av Andreas_B 2
Cashbah Skrevet 21. mars 2015 #18 Skrevet 21. mars 2015 En rimelig sum er en sum de lett kan betjene, men samtidig ha mulighet til å leve og spare. Det er så utrolig mange foreldre som setter så høye krav til unga sine etter VGS og glemmer at de har nettopp blott ferdig med en kjempelang skolegang. Og det er nå de kan få hatt det gøy. Før de flytter ut, drar på seg gjeld og 100% jobb. Sånne foreldre er tilbakestående og har lav intelligens. De har gjerne ikke mer enn VGS utdanning om under hele tatt det. Og de kjøpte hus tidlig og trur at alle kan det nå også, uten å skjønne at jobb og boligmarkedet er veldig annerledes nå. Hater den holdning å om at må ut og i 100% jobb med en gang etter skole. Fordi det er så usunt å ta det litt med ro noen år. Idioter. Ikke bare er det usunt, det er også latskap! Få datteren din til å skaffe seg en høyere stilling/annen jobb snarest. Selv betalte både jeg og min bror 3000kr mnd etter vi hadde fått oss jobb. Det synes jeg er billig ift. andre bosteder. Skulle da bare mangle! Vi fikk servert mat hver dag, fikk klærne vasket og huset rengjort. Synes vi slapp billig unna. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #19 Skrevet 21. mars 2015 Det er jeg som startet den tråden som blir referert til her, og fikk endel innsikt i hva folk mener om det. Det er jo mange sider å lese igjennom, men det var ganske delte meninger. Det som for meg virker som den beste løsningen, er følgende: hvis målet er å få barna til å lære at ting koster penger og lære seg å få en økonomisk sans, og ikke ta husleie på grunn av trang økonomi, vel, da tror jeg det beste er å sette seg ned med dem og prate med dem. "Livet koster, pung ut" virker for meg som en litt for vag måte. Det er bedre å sette opp et budsjett, sjekke priser (leiepriser på finn.no for eksempel?), ta de med på handletur og vise til at man for eksempel bør se på kilopriser på etikettene... sånne ting. Ikke tough love, men å gjøre det i samarbeid, og ikke få hjemmet til å bli en "bedrift". Men - det er den løsningen jeg kommer til å bruke i fremtiden når jeg får "voksne" barn som eventuelt bor hjemme . Hva du selv måtte ønske å gjøre er opp til meg. Her har du ihvertfall en annen idé. Lykke til! Anonymous poster hash: 08de7...d07 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #20 Skrevet 21. mars 2015 Å, ja, forutsatt at de bidrar i hjemmet med å for eksempel lage middag, rydde og vaske annet enn sitt eget (som da bør være en selvfølge at de gjør!). Et barndomhjem er et barndomshjem og en trygg ramme, ja det mener jeg fortsatt, men det skal ikke være et hotell! Anonymous poster hash: 08de7...d07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå