AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #1 Del Skrevet 21. mars 2015 Har en venninne som lever veldig bohemsk. Hun er norsk, men bor i en annen by i Europa. Hun er kunstner, kjæresten hennes er kunstner og de fleste av vennene deres er av typen kunstnere/forfattere/filmfolk etc. Hun og kjæresten har et åpent forhold, og har hatt det i snart åtte år. Hun har hatt mange elskere, og reist mye rundt i verden. Leiligheten hennes er full av rare gjenstander, bøker og bilder, og hun kler seg også temmelig spesielt. Hun er mer åpen når det gjelder alkohol, rusmidler og sex enn de fleste jeg kjenner, og har ofte helt andre innfallsvinkler til ting vi diskuterer. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg var like modig og brydde meg mindre om å tilpasse meg samfunnets forventninger, hva foreldrene mine synes, og mindre redd for det usikre i fremtiden. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg også var mer "fri" og mindre A4.. Rett og slett å leve mer bohemsk! Kjenner du noen bohemer eller er en selv? Anonymous poster hash: f677d...660 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #2 Del Skrevet 21. mars 2015 Skulle selv ønske jeg var mye mer bohemsk av meg. Det er så deilig å være så fri som mulig. Jeg er mer skapbohem og har også tilbudt de et "vandrehjem" for bohemer. Hadde en slik venninne og via henne endte jeg opp med flere bohemer. Ofte sov noen hos meg på sofaen. Var vanskelig å forholde seg til disse og samtidig være veldig låst i et kjedelig A4-liv med jobb og gjeld, men jeg var frivillig arbeidsledig en stund og bare flagga ut for en kort stund. Digg. Men mistet dessverre kontakten med de da de forsvant fra byen. Anonymous poster hash: cfd54...18d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #3 Del Skrevet 21. mars 2015 Høres fritt og herlig ut. Men det går sikkert an å være litt bohem fordi om man har jobb. Eller? Åpne forhold ville jeg aldri ha trivdes med, da.Anonymous poster hash: 0b19c...b99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cashbah Skrevet 21. mars 2015 #4 Del Skrevet 21. mars 2015 Skulle gjerne gjort det, men ser ikke helt hva som er samfunnsnyttig ved det. Så det hadde ikke blitt noe jeg kunne slått meg til ro med. Ideen om et spontant liv tror jeg frister mange, men de aller fleste lar det bli med drømmen. For jeg tror neppe det er så rosenrødt som folk skal ha det til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #5 Del Skrevet 21. mars 2015 Tror egentlig ikke jeg ville passet i et sånt liv, jeg trenger litt rammer, ambisjoner og økonomisk trygghet for å ha det bra, selv om det jo er veldig naturlig å ønske seg mer frihet i perioder, eller iallfall mindre ansvar og ingen å svare til Følte jeg hadde en del frihet i studietiden min da. Og, man kan jo like kunst, reise osv uten å måtte leve som en hippie. Anonymous poster hash: d62fe...732 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #6 Del Skrevet 21. mars 2015 Hva er det som frister med fen type liv? Er de tingene du synes virker bra, noe du kan gjenskape i ditt eget liv? Jrh tror neppe du vil ha akkurat hennes liv, så forsøk å finne ut hvs slags liv du ønsker deg, og gjøre tilpassinger så visjonen oh virkeligheten nærmer seg.Anonymous poster hash: 05507...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teethgrinding Skrevet 21. mars 2015 #7 Del Skrevet 21. mars 2015 For å utdype litt mer; Det høres ut som et realt skitliv. Et liv fylt med inkassokrav, dårlig mat og dumpster diving, lite økonomisk handlingsrom og derav lite frihet. Den intellektuelle kunst-boblen man eventuelt drømmer seg bort der man sitter i fillete "vintage" klær i en urgammel leilighet er en illusjon, og den finner i realiteten sted i et hull med fuktskader man tror er sjarmerende, men som egentliig bare er helseskadelig. Der kan man lese Karl Marx og innbille seg at man har oppskriften på en mer rettferdig verden mens man skriver retro-poesi. For noe møkk. En intelligent og rasjonell person med hodet skrudd fast ville aldri drømt om et bohemliv. Det fremstår som stakkarsliv og forbehold de mentalt syke. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seajewel Skrevet 21. mars 2015 #8 Del Skrevet 21. mars 2015 For å utdype litt mer; Det høres ut som et realt skitliv. Et liv fylt med inkassokrav, dårlig mat og dumpster diving, lite økonomisk handlingsrom og derav lite frihet. Den intellektuelle kunst-boblen man eventuelt drømmer seg bort der man sitter i fillete "vintage" klær i en urgammel leilighet er en illusjon, og den finner i realiteten sted i et hull med fuktskader man tror er sjarmerende, men som egentliig bare er helseskadelig. Der kan man lese Karl Marx og innbille seg at man har oppskriften på en mer rettferdig verden mens man skriver retro-poesi. For noe møkk. En intelligent og rasjonell person med hodet skrudd fast ville aldri drømt om et bohemliv. Det fremstår som stakkarsliv og forbehold de mentalt syke. Du kan å se ned på folk som ikke er akkurat lik som deg. Ikke særlig hyggelig, er det? 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #9 Del Skrevet 22. mars 2015 Kunne tenkt meg å hatt interesse for det bohemske, de virker ufattelig frie og careless. Men har dessverre hverken interesse for kunst, reise, stilen, klærne eller noe, bare friheten Anonymous poster hash: b1ba6...ee7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betasuppe Skrevet 22. mars 2015 #10 Del Skrevet 22. mars 2015 (endret) Bohemere levde under dårlige forhold, og det var faktisk en del av stilen og det å være kunstner. Nå er man vel bohemsk hvis man har rustikk look hjemme, har åpent forhold og drar rundt med Canon 5D og knipser et og annet bilde mens man tar et nipp av urteteen Endret 22. mars 2015 av Betasuppe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 22. mars 2015 #11 Del Skrevet 22. mars 2015 Så lenge man trives, er fornøyd med livet og føler at man har det man trenger, så kan man jo få lov til å leve akkurat sånn man vil, enten det er i skauen, på landet...I byen. x) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. mars 2015 #12 Del Skrevet 22. mars 2015 (endret) Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette. Ann Christin, mod Endret 22. mars 2015 av Gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylvari Skrevet 22. mars 2015 #13 Del Skrevet 22. mars 2015 Kjenner noen "bohemer" jeg, og det er ikke ett liv jeg ville traktet etter. De er konstant pengelense, så regninger, leie, mat er alltid en kamp til å få til å gå rundt. Blir noe ødelagt, en seng, vaskemaskin, sykkelen, så er det ikke bare å fikse det, fordi de har som sagt ikke særlig penger. Er mye graving på finn.no etter gratis ting. Om de vil ha en bedre middag så hiver de seg som regel på venner i håp om at de gidder å betale for de =p Selv om det utenfra ser fint og flott ut, så sliter de på helt dagligdagse ting, noe jeg er veldig glad jeg slipper. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 22. mars 2015 #14 Del Skrevet 22. mars 2015 Kjenner flere som lever et slikt liv. Faktisk helt uten inkassokrav, dårlig mat og lite frihet Ei jeg kjenner har god nok råd til å reise til Asia 2-3 ganger i året, siden faren til hennes barn ikke er norsk. I tillegg tar hun ofte turer til europeiske byer. Hun lever i et kollektiv med andre kvinner og de hjelper til med å oppdra hverandres barn som en stor familie. Hun har både elskere og elskerinner, men hun er likevel smart nok til å ta egen sikkerhet på alvor med prevensjonsmidler og sykdom. De dyrker sine egne grønnsaker, lager all mat fra bunnen og spiser helt utrolig god mat. Kanskje hun og de andre jeg kjenner er meget heldige i livet, men jeg ville bare si at bohemsk livsstil ikke nødvendigvis er dårlig økonomi, dårlig hygiene, dårlig mat osv 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neeli00 Skrevet 22. mars 2015 #15 Del Skrevet 22. mars 2015 Nå er jeg litt usikker på hvor idyllisk livet til din venninne egentlig er. Men for å svare generelt... Det er en grunn til at flere ikke lever slik (permanent) og det er ikke at det 'bryter med A4-livet". Det er et at det ikke er et tilfredsstillende liv i lengden, for de aller fleste. 99,9% kan ikke leve av kunsten sin, det de skriver eller lager. Det betyr at man enten kan ha en bedriten livsstil der man til tider går sulten, eller at man er sponset av foreldre. De aller fleste jeg kjenner som har gått kunst, design og den type ting og har gode liv, kommer fra familier der penger ikke er en bekymring og pappa betaler leien. De aller fleste er ikke så idealistiske at de bare vil leve som kunstner og bo i en elendig leilighet en halvtime utenfor sentrum med kakkerlakker. Det er dette bohem egentlig betyr. De fleste unge menneskers versjon av "bohem" er noe a la Ulrikke Lunds fantasier - å gå rundt i en stor, hvit skjorte i en loftsleilighet i Paris, mens man drikker vin og leser dikt. Koselig - ja. Og forbeholdt de som tjener mye penger på andre måter. De fleste er mer forelsket i et ytre bilde og er ikke egentlig kunstnerisk anlagt. Det å ha et åpent forhold er jo noe alle kan, så lenge de finner noen å ha det med. Jeg tror ikke det er "fordommer" som holder folk flest igjen - de som er mentalt/emosjonelt sterke nok til å takle den type forhold bryr seg sjelden om hva andre mennesker tenker om dem uansett. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betasuppe Skrevet 22. mars 2015 #16 Del Skrevet 22. mars 2015 Kjenner flere som lever et slikt liv. Faktisk helt uten inkassokrav, dårlig mat og lite frihet Ei jeg kjenner har god nok råd til å reise til Asia 2-3 ganger i året, siden faren til hennes barn ikke er norsk. I tillegg tar hun ofte turer til europeiske byer. Hun lever i et kollektiv med andre kvinner og de hjelper til med å oppdra hverandres barn som en stor familie. Hun har både elskere og elskerinner, men hun er likevel smart nok til å ta egen sikkerhet på alvor med prevensjonsmidler og sykdom. De dyrker sine egne grønnsaker, lager all mat fra bunnen og spiser helt utrolig god mat. Kanskje hun og de andre jeg kjenner er meget heldige i livet, men jeg ville bare si at bohemsk livsstil ikke nødvendigvis er dårlig økonomi, dårlig hygiene, dårlig mat osv Da er hun ikke bohemsk, men kaffe latte-hippie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 22. mars 2015 #17 Del Skrevet 22. mars 2015 Da er hun ikke bohemsk, men kaffe latte-hippie. Jaha, er ikke kjent med alle begrepene jeg For meg er det ganske bohemsk iallefall. Og nei, hun har ikke flust av penger. Som alle andre med normal inntekt så må hun også prioritere. Men istedenfor å prioritere egen bolig, bil og mer, så prioriterer hun kollektiv og andre ting. Hun er kunstner og selger en del bilder, men hun jobber også litt som oversetter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #18 Del Skrevet 22. mars 2015 Å være cafe-latte hippi er greit det også. Bare man tør å være litt fri og ikke la seg styre av alle normer og forventninger livet har til en. Nå kunne jeg ikke hatt et åpent forhold, men å være mer spontan i sin så eller A4-formede verden er ikke dumt. Tørre å gi litt faen og slippe seg selv litt mer løs. Jeg tror konservative kontrollfriker har veldig godt av å henge litt med bohemer for å tørre å miste litt kontrollen. Jeg vet i hvert fall selv at jeg har godt av å være med min hippievenninne, hvor alt flyter og ingen ting kan planlegges. Da må jeg gi litt slipp på mitt kontrollbehov. Men jeg er allikevel ingen hippie eller bohem. Jeg er veldig A4. Anonymous poster hash: cfd54...18d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #19 Del Skrevet 22. mars 2015 Dere som "skulle ønske dere også kunne være litt mer bohem" - det er ingenting annet enn dere selv som stopper dere Anonymous poster hash: 049e8...80e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 22. mars 2015 #20 Del Skrevet 22. mars 2015 Vi hjemme hos oss er vel litt annerledes enn flere andre vi kjenner. Vi bryr oss ikke så mye om materialistiske verdier, vi sykler, går og bruker kollektiv i stedet for bil, tenker litt " grønnere" enn mange andre, uten at vi er idealistiske eller miljøvernere. Vi åpner huset for de som trenger det og har hjerterom til alle. Vi er langt fra bohemer, hippier eller freakere. Vi er bare litt annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå