Gå til innhold

Disiplin i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan synes dere det er med disiplin i bhg? Jeg synes de som jobber i vår bhg er alt for slakke, og tillater for mye. Om barna slår, sier de f.eks. bare med myk stemme at det var vondt.

Anonymous poster hash: 18af1...be7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvordan synes dere det er med disiplin i bhg? Jeg synes de som jobber i vår bhg er alt for slakke, og tillater for mye. Om barna slår, sier de f.eks. bare med myk stemme at det var vondt.

enig! har jobbet i barnhage selv og vi hadde kurs med ei kjekk dame hun sa vi måtte ha klare regler for barna, de måtte oppleve konsekvenser f.eks at de måtte sitte med en voksen i timeout i 2 minutter hvis de har fått flere beskjeder etter hverandre-og fortsatt ikke hørte etter. vi fikk også beskjed om at det er lov å vise at man blir skuffet og sint, men allikevel på en ok måte. det er lov å bruke streng stemme, men den skal ikke være høy. etter vi tok en helomvending så ble trivselen på avdelingen både for barn,voksne og foreldre mye mye bedre.

Endret av Rachelzane
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, jeg var litt uklar. Jeg jobber ikke i bhg, men vil ikke at barnet mitt skal få styre på som hun vil, altså slå, sparke, dytte, kaste mat på gulvet etc.

ts

Skrevet

Beklager, jeg var litt uklar. Jeg jobber ikke i bhg, men vil ikke at barnet mitt skal få styre på som hun vil, altså slå, sparke, dytte, kaste mat på gulvet etc.

ts

det skjønner jeg godt og har opplevd flere foreldre som har sagt "hvis han slår må du bare kjefte på h*n" og mange foreldre ba oss om å være konsekvente... det ikke uten grunn folk sier barn blir verre etter å ha gått i barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, jeg var litt uklar. Jeg jobber ikke i bhg, men vil ikke at barnet mitt skal få styre på som hun vil, altså slå, sparke, dytte, kaste mat på gulvet etc. ts Anonymous poster hash: 18af1...be7

Barn får ikke lov til å slå, sparke, dytte osv... i barnehagene jeg har vært i og de som jeg har jobbet i. Barna har som oftes mye bedre bordskikk og oppførsel i barnehagen enn hjemme.

Anonymous poster hash: f8134...198

• Liker 4
Skrevet (endret)

Barn får ikke lov til å slå, sparke, dytte osv... i barnehagene jeg har vært i og de som jeg har jobbet i. Barna har som oftes mye bedre bordskikk og oppførsel i barnehagen enn hjemme.

Anonymous poster hash: f8134...198

det har jeg også opplevd, "styggere" blir de når foreldrene kommer iforhold til bare oss ansatte. men mange barn tar med seg det de lærer i barnehagen hjem og har desverre opplevd ped.ledere som ikke legger opp regler på avdelingen som gjør slik at barna ikke får oppleve konsekvenser

Endret av Rachelzane
Skrevet

Jeg opplever at de ansatte i barnehagen hvor min datter går har god disiplin på barna- uten å være autoritære eller unødvendig strenge/sure.

Hvis du som forelder opplever noe du ikke er fornøyd med, synes jeg du skal ta det opp med de ansatte. Dette burde jo også kunne tas opp på foreldremøte om dere er flere foreldre som opplever det sammen. Evt kan du etterspørre rutiner rundt ulik atferd i barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også tatt det opp med barnehagen. Noen barn trenger kanskje en mer direkte måte enn "uff da, nå fikk Ole vondt"

Anonymous poster hash: 1a99a...6d6
Skrevet

Jeg jobber i barnehager. Har møtt en del som er alt for slappe, som ikke orker å bry seg om barna slår, plager eller krangler eller som takler situasjonene på helt feil måte. Det nytter ikke å snakke med "kosestemme"... Men møter også mange flinke mennesker som vet hva de gjør! Jeg prøver å lære av dem, for jeg tror på god gammeldags folkeskikk, og det å disiplinere barn. Og selvfølgelig på en forståelig og lærerik måte, fremfor å være altfor snill eller unødvendig streng. Det finnes en mellomting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke selv at jeg er unødig streng, dette er altså snakk om 1-2 åringer som begynte i høst. Om datteren min slår noen, bøyer jeg meg ned, ser henne i øynene og sier med bestemt stemme at det ikke er lov å slå, for da får xxxxx vondt. Om hun kaster mat fra bordet, gir jeg henne en advarsel, så tar jeg bort maten. Det er ikke snakk om å være skummel og autoritær, men å være konsekvent.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at barn hiver ned mat fra bordet i den alderen du referer til her oppe.. de skjønner ikke hva de gjør selv, så hva korrigerer du?..

Anonymous poster hash: 8d698...cbe
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg har jobbet har jeg en fin tanke på at barnehagen er flinkere på oppdragelse enn foreldre. Noen barn er ufordragelige, og disiplinen får skje i barnehagen....

Anonymous poster hash: 93a8f...a09
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at barn hiver ned mat fra bordet i den alderen du referer til her oppe.. de skjønner ikke hva de gjør selv, så hva korrigerer du?..

Anonymous poster hash: 8d698...cbe

Det er normalt, men noe de skal slutte med etterhvert. Hva gjør du? Bare lar de styre på?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også tatt det opp med barnehagen. Noen barn trenger kanskje en mer direkte måte enn "uff da, nå fikk Ole vondt"

Anonymous poster hash: 1a99a...6d6

Men jeg ser jo selv at de barna som får en sånn unnvikende korreks ikke tar det til seg. De bare ler og fortsetter. Om det hadde fungert hadde det vært kjempefint.

Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage hadde jeg en sjef som hadde forbud mot å bruke sint stemme eller "straff" (som i praksis betydde konsekvenser). Det var en daglig kamp, både for å få kontroll over en barnegruppe som ikke hadde noe disiplin og den interne krangelen mellom meg og pedlederen om hva slags metoder som burde brukes.

Grensesetting og disiplin burde være påbudt i barnehager. Det er alt for mange som bare vil være koselig barnehagetante, men ikke ser at den slakke holdningen deres i lengden går negativt ut over alle barna.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg har jobbet har jeg en fin tanke på at barnehagen er flinkere på oppdragelse enn foreldre. Noen barn er ufordragelige, og disiplinen får skje i barnehagen....

Anonymous poster hash: 93a8f...a09

har aldri opplevd 2åringer som ikke skjønner at de ikke skal kaste mat, det klarte vi fint å lære dem når de var 1-2 år...selv om de ikke kunne snakke

Anonymous poster hash: 3f84d...000

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er sterkt uenig i at man skal kjefte på barn og straffe de. Det kan kanskje fungere der og da, men på sikt blir ikke barna selv empatiske og respektfulle av å få en lite empatisk og respektfull håndtering. Det er en grunn til at barn gjør som de gjør, og man må som voksen forsøke å finne ut av hvorfor barn feks slår..og så jobbe med det hele tiden. Det er litt av en jobb som går langt utover å være streng i øyeblikket. det betyr ikke at man skal godta slåing osv og det betyr Selvsagt at man skal ha grenser og være konsekvente, men jeg har mye bedre erfaring med å sette grenser med respekt for barnets følelser og ved å benytte en anerkjennende kommunikasjonsmåte, dvs anerkjenne følelsene, ikke handlinga. Straff kommer man INGEN vei med!

Anonymous poster hash: 56fdb...696

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage hadde jeg en sjef som hadde forbud mot å bruke sint stemme eller "straff" (som i praksis betydde konsekvenser). Det var en daglig kamp, både for å få kontroll over en barnegruppe som ikke hadde noe disiplin og den interne krangelen mellom meg og pedlederen om hva slags metoder som burde brukes.

Grensesetting og disiplin burde være påbudt i barnehager. Det er alt for mange som bare vil være koselig barnehagetante, men ikke ser at den slakke holdningen deres i lengden går negativt ut over alle barna.

Du tror ikke barnegruppa var "udisiplinerte" fordi du aktivt motarbeidet pedleder og de ble forvirra? Jeg har utelukkende god erfaring med å jobbe aktivt og målretta med en pedagogisk og anerkjennende kommunikasjon. Det må innarbeides over tid og alle må være med på laget, men min erfaring er at det funker. Og det er ikke det samme som å være slakk og ikke bry seg. Tvert i mot, man tjener på det i lengden. Og det utelukker ikke at man har tydelige grenser.

Anonymous poster hash: 56fdb...696

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at barn hiver ned mat fra bordet i den alderen du referer til her oppe.. de skjønner ikke hva de gjør selv, så hva korrigerer du?.. Anonymous poster hash: 8d698...cbe

Det skjønner de! De venter jo ofte på en reaksjon. De synes det er morsomt. Det må selvsagt korrigeres.

Anonymous poster hash: d32bd...5cf

AnonymBruker
Skrevet

Er sterkt uenig i at man skal kjefte på barn og straffe de. Det kan kanskje fungere der og da, men på sikt blir ikke barna selv empatiske og respektfulle av å få en lite empatisk og respektfull håndtering. Det er en grunn til at barn gjør som de gjør, og man må som voksen forsøke å finne ut av hvorfor barn feks slår..og så jobbe med det hele tiden. Det er litt av en jobb som går langt utover å være streng i øyeblikket. det betyr ikke at man skal godta slåing osv og det betyr Selvsagt at man skal ha grenser og være konsekvente, men jeg har mye bedre erfaring med å sette grenser med respekt for barnets følelser og ved å benytte en anerkjennende kommunikasjonsmåte, dvs anerkjenne følelsene, ikke handlinga. Straff kommer man INGEN vei med!Anonymous poster hash: 56fdb...696

Det er grenser og korrigering som nettopp kan lære dem empati, for alle barn mangler dette i begynnelsen. Det er derfor de slår og kaster mat rundt osv. Noen ganger må man være tydelig, ellers er det dårlig gjort overfor barnet. Man skal selvsagt forklare hvorfor noe er galt eller rett, men ikke til det evinnelige. Det er så misforstått.

Anonymous poster hash: d32bd...5cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...