Gjest Elseby13 Skrevet 21. mars 2015 #1 Skrevet 21. mars 2015 (endret) Inspirert av tråden om kanel, slenger jeg frem mitt eget dumme spørsmål! Jeg sitter og leser "De gales hus" der handlingen foregår på en psykiatrisk institusjon i 1971-72. Der er det ofte nevnt rekesalat og kremost som pålegg. Rekesalat tror jeg har eksistert lenge, men fantes kremost på den tiden? Jeg kan ikke huske det fra min barndom (som var mye senere)?? Endret 21. mars 2015 av Elseby13
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #2 Skrevet 21. mars 2015 Philadelphia har laget kremost siden 1880, men den kom ikke til Norge før på slutten av åttitallet. Er usikker på når Tine begynte å produsere den. Anonymous poster hash: 5c88c...d1c
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #3 Skrevet 21. mars 2015 Kavli tubeost har vært lenge.... Anonymous poster hash: 91b75...045 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #4 Skrevet 21. mars 2015 http://kavli.com/no/Om-Kavli/Historie Anonymous poster hash: d45c4...c5e
Kjetil E Skrevet 21. mars 2015 #5 Skrevet 21. mars 2015 Inspirert av tråden om kanel, slenger jeg frem mitt eget dumme spørsmål! Jeg sitter og leser "De gales hus" der handlingen foregår på en psykiatrisk institusjon i 1971-72. Der er det ofte nevnt rekesalat og kremost som pålegg. Rekesalat tror jeg har eksistert lenge, men fantes kremost på den tiden? Jeg kan ikke huske det fra min barndom (som var mye senere)?? Spiste av og til tubeost da jeg ar barn, vokste opp på 70 og 80 tallet.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #6 Skrevet 21. mars 2015 Familien min spiste i hvert fall jevnlig Meierienes kremost med krydder, urter eller pepper da jeg var barn. Jeg kan huske den fra midten av 80-tallet, før det var jeg nok for liten. Men jeg oppfattet det aldri som noe nytt og spennende, så jeg vil tro det hadde eksistert en stund. Familien var da heller ikke typen som hoppet på nye matvaner spesielt fort. Anonymous poster hash: ed1d9...cb7
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #7 Skrevet 21. mars 2015 Vi hadde ofte magerost og skinke eller rekeost da jeg var liten på 70-tallet. Ikke så stort utvalg den gangen, men det fantes. Anonymous poster hash: 46c6a...aa7
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #8 Skrevet 21. mars 2015 http://www.tine.no/merkevarer/tine-kremost/artikler/kremost-den-milde-sm%C3%B8rbare-osten Tine Kremost ble lansert i 1982 under navnet Meierienes Gourmet. Anonymous poster hash: ed1d9...cb7
Gjest Lille-pus Skrevet 21. mars 2015 #9 Skrevet 21. mars 2015 Ja, kremost med urter og kremost med appelsin og andre kremoster fantes på 70-tallet (- milde himmel da, har dere ikke slekt å spørre ! ) 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #10 Skrevet 21. mars 2015 Ja, kremost med urter og kremost med appelsin og andre kremoster fantes på 70-tallet (- milde himmel da, har dere ikke slekt å spørre ! ) Dokumentasjon? Jeg var tenåring da disse ostene dukket opp, nemlig, og det stemmer mye bedre med 1982, slik Tine selv oppgir i lenken lagt ut like over her. Anonymous poster hash: bebff...7c4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #12 Skrevet 21. mars 2015 Favorittosten min fra 70-tallet het så vidt jeg husker ikke kremost, den het dillost, men var i praksis kremost med dill. Samme konsistens og smak på "ostestoffet", og smaksatt med dill. Anonymous poster hash: 3eb5e...740
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #13 Skrevet 21. mars 2015 Dillosten og tubeost er laget av smeltet ost, og er ikke kremost (som er en ferskost). To helt forskjellige ting. Anonymous poster hash: bebff...7c4
Kontormus Skrevet 21. mars 2015 #14 Skrevet 21. mars 2015 Ja, Kavli smøreost er 85 år. De hadde altså slik på 70-tallet!
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #15 Skrevet 21. mars 2015 Dillosten og tubeost er laget av smeltet ost, og er ikke kremost (som er en ferskost). To helt forskjellige ting. Anonymous poster hash: bebff...7c4 Dillosten jeg husker var ikke i nærheten av å være en smelteost. Det var en fersk, hvit ost av kremost-type med dill i. Kom i runde, hvite plastbeger med grønt (?) lokk. Jeg har aldri likt smelteoster, mest på grunn av konsistensen, så dette er jeg ganske sikker på. Anonymous poster hash: 3eb5e...740
Sølvrosen Skrevet 21. mars 2015 #16 Skrevet 21. mars 2015 Mamma ble født på begynnelsen av 60-tallet. Da hun hadde husstell på skolen skrev de ned alle oppskriftene i en bok. I den boka står det en oppskrift på ostekake. I den ostekaken skal det være en bestemt type kremost, men mamma har en gang strøket over det og notert kremost mandarin. Jeg spurte en gang hva det som var streket over var (et egennavn), og mamma svarte at det var det samme bare ett annet navn. Det andre navnet var ikke Philadelfia. Ut i fra dette er det sannsynlig at det på 70-tallet må ha eksistert en type kremost som ikke het Philadelfia og antagelig hadde lignende smak som Tine kremost med mandarin har i dag.
Silfen Skrevet 21. mars 2015 #17 Skrevet 21. mars 2015 Ja, kremost med urter og kremost med appelsin og andre kremoster fantes på 70-tallet (- milde himmel da, har dere ikke slekt å spørre ! ) Hvorfor er det gitt at man skal ha slekt å spørre? 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #18 Skrevet 21. mars 2015 Dillosten jeg husker var ikke i nærheten av å være en smelteost. Det var en fersk, hvit ost av kremost-type med dill i. Kom i runde, hvite plastbeger med grønt (?) lokk. Jeg har aldri likt smelteoster, mest på grunn av konsistensen, så dette er jeg ganske sikker på. Anonymous poster hash: 3eb5e...740 Ok, da er det Meierienes Gourmet du snakker om. Jeg husker ingen dillost, men en urteost (som også var min favoritt). Og iflg Tines egne nettsider ble disse ostene altså lansert i 1982. Anonymous poster hash: bebff...7c4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #19 Skrevet 21. mars 2015 Ok, da er det Meierienes Gourmet du snakker om. Jeg husker ingen dillost, men en urteost (som også var min favoritt). Og iflg Tines egne nettsider ble disse ostene altså lansert i 1982. Anonymous poster hash: bebff...7c4 Edit: Leste ikke nøye nok. Høres kanskje ut som det er Boursin du snakker om? Fransk kremost (men med hvitløk og urter) i hvit rund boks. Anonymous poster hash: bebff...7c4
Gjest Lille-pus Skrevet 21. mars 2015 #20 Skrevet 21. mars 2015 Dokumentasjon? Jeg var tenåring da disse ostene dukket opp, nemlig, og det stemmer mye bedre med 1982, slik Tine selv oppgir i lenken lagt ut like over her. Anonymous poster hash: bebff...7c4 Så langt jeg er i stand til å huske så kjøpte Mamma'n min kremosten på Samvirkelaget der vi bodde frem til 1980, og den var kuttet og pakket på lørdager for da var det betjent ostedisk Og jeg var også tenåring hel, helt i slutten av 70-årene. Men det var ikke de samme smakene som i lenken, for smakene har endret seg og det stemmer bra med at en av dem het 'dillost' ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå